Тараса Григоровича Шевченка «І досі сниться під горою...». Розповідь про останні роки поета на засланні. Візуалізований образ України у вірші. Пейзажні картини українського села.

Про матеріал
Розробка уроку дає можливість продовжити знайомство здобувачів освіти зі світом художнього слова Тараса Шевченка; вдосконалити навички виразного читання, правильного сприймання поетичних творів; розвивати спостережливість, емоції, відчуття прекрасного, фантазію, творчу ініціативу, уміння бачити красу і гармонію довкілля, зацікавити національним образотворчим мистецтвом, ознайомити учнів із життям і творчістю Олега Шупляка; виховувати естетичні смаки, любов до рідного краю, до України.
Перегляд файлу

6 клас                                           Українська література

Тема: Тарас Григорович Шевченко «І досі сниться: під горою...». Розповідь про останні роки поета на засланні. Візуалізований образ України у вірші. Пейзажні картини українського села.

 

Мета: продовжити вводити учнів у світ художнього слова; вдосконалювати навички виразного читання, правильного сприймання поетичних творів; розвивати спостережливість, емоції, відчуття прекрасного, фантазію, творчу ініціативу, уміння бачити красу і гармонію довкілля, зацікавити національним образотворчим мистецтвом, ознайомити учнів із життям і творчістю Олега Шупляка; виховувати естетичні смаки, любов до рідного краю, до України.

Корекційна мета: розвивати пам’ять, мислення, мовлення, уяву.

Тип уроку: інтегрований урок: урок розвитку зв’язного мовлення і урок образотворчого мистецтва

Форма уроку: урок-екскурсія

Унаочнення: підручник, зошити, картини О.Шупляка, презентація https://www.canva.com/design/DAFye_V3rb0/GKtvJik1h9QgqhPKPUqgfQ/edit?utm_content=DAFye_V3rb0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Урок літератури починаємо,

Гарного настрою всім бажаємо.

Те що вивчили — пригадаємо,

Поміркуємо, почитаємо та ще й пограємо

 

Психологічна вправа «Спільний малюнок»

Учитель дає наступну інструкцію: “Я попрошу вас намалювати картинку. Малювати потрібно мовчки, не розмовляючи один з одним. Кожен з вас буде малювати тільки одним олівцем або фломастером, який обере зараз “. Можна запропонувати парі певну задану тему, наприклад, «Моя Україна»

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Повторення вивченого матеріалу. Актуалізація опорних знань.

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання учнів.

— Сьогодні ми продовжимо вивчати поетичні перлини великого Кобзаря.

Любі діти, перейдіть, будь ласка, за лінком чи Q-кодом https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=27ff7a615a24

та складіть пазл. Подумайте та пригадайте, що ви можете розказати , дивлячись на цеце зображення (Відповіді учнів)

Т. Г. Шевченко дуже любив свою рідну Україну-неньку. Перебуваючи на чужині, сумував за нею. Свою тугу виливав у вірші. На уроці ми опрацюємо вірш «І досі сниться: під горою...».

Але спочатку порівняйте зображення

Робота з ілюстрацією

Тож зверніть увагу, любі діти, що спільного ви на ньому бачите?

 

 

Слово вчителя

 

Чи ми дивимося на ту чи іншу картину в музеї, чи виставу в театрі, чи кінофільм з екрана телевізора, чи йдемо по гарній алеї, чи піднімаємо голову й милуємося гарними будинками , а,  може, вдома п’ємо чай з білосніжного сервізу, чи вдягаємо одяг з красиво витканої тканини, чи сідаємо в гарне авто, чи сидимо в зручному кріслі, чи милуємося гарним малюнком в журналі - усе це можна назвати спілкуванням з мистецтвом.

    Мистецтво,  створене людиною, відображає її повсякденне життя. Воно дуже різноманітне, має багато видів і жанрів. Воно-як дерево життя, з могутнім стовбуром і багатьма відгалудженнями (гілками), які, у свою чергу,  діляться на окремі гілочки, а далі- на окремі листочки. А коріння цього могутнього дерева- у сенсі життя народу, його історії, його теперішнього і майбутнього.

 

Друзі! Пропоную вам розгадати ребус та сказати, які види мистецтва зашифровані.

 

Завдання: Ребус

Розгадайте ребус , назвіть слова, які зашифровані, до якої з ілюстрацій кожне слово має відношення?

 

 

    Слово «живопис» означає «красиво малювати». Ми часто чуємо «пише картину». Художники, як і письменники,  саме «пишуть» свої  твори.

     Художник-це той, хто малює фарбами або олівцем. А чому письменника часто називають художником? (Письменник також малює художні образи, але не фарбами, а словами).

 

??? Поміркуйте, а що робить людину щасливою? Душевний спокій чи улюблене заняття чи може щось інше?

(Відповіді дітей)

 

Тарас Шевченко прагнув звичайного щастя. У повісті «Художник» він виголошує похвалу щастю: «Багато , надзвичайно багато прекрасного в божественній, безсмертній природі, але торжество й вінець безсмертної природи - це одухотворене щастям обличчя людини; більш високого , прекрасного в природі я нічого не знаю».

Можливо, тому часто в своїх віршах Тарас Шевченко змальовував людей у миті щастя саме на лоні природи.

 

Свою першу картину з подвійним змістом бережанський художник Олег Шупляк написав у 1992 році. При першому погляді на неї бачиш традиційний український пейзаж, та варто відійти подалі – і обриси дніпровських круч і грозового неба перетворюються в обличчя Тараса Шевченка, яке доповнює фігура молодого кобзаря.

 

Перегляд відео « Олег Шупляк та його «двовзори».

 

https://www.facebook.com/Segodnya.ua/videos/2068761159818869

 

 

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Виразне читання вчителем ст. 63 (підручник «Українська література 6 кл. авт.  Калинич ) або прослуховування вірша

https://www.youtube.com/watch?v=56hRP52sB5s&t=13s

 

Що наснилося поетові? Опишіть сон Тараса Шевченка.

  •    А які сни вам сняться розкажіть?

2. Робота в парі. Вправа «Анаграма»

Анаграма – це прийом переставляння окремих букв чи складів у слові, внаслідок чого утворюються нові слова з іншим значенням.

 

— Прочитайте стовпчики слів на одному мовному видиху.

— Що спільне в словах першого стовпчика? (Прикметники)

— Яке пестливе слово є в другому стовпчику?

 

3. Робота в парі.

— Прочитайте виразно вірш одне одному. Читаючи, звертайте увагу на межі речень і розділові знаки.

– Які почуття у вас викликав цей вірш? (Любов до мами, до дідуся.)

 

4. Робота над змістом вірша.

– Що цікавого ви побачили у вірші? (Два рази повторюються слова “і досі сниться”.) Ці слова ніби ділять вірш на дві частини.

– Прочитайте першу частину вірша.

– Яка картина постала у вашій уяві після прочитаних слів?

– Прочитайте другу частину вірша.

– А яку картину ви б намалювали до прочитаних слів?

– Які пестливі слова та словосполучення автор вжив у вірші? Прочитайте їх. (Біленька хаточка; хорошеє, кучерявеє, маленькеє внуча; коло хатиночки…)

— Які дві картини зображено у вірші?

— З яким почуттям описує поет хату, матір?

— Які слова для цього вживає?

— Як члени родини ставляться одне до одного?

— Доведіть словами вірша.

 

5.Фізкультхвилинка.

 

https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww

 

6. Виразне читання учнями.

— Читаючи, зверніть увагу на розділові знаки: якої сили голосу вони вимагають, де слід зробити паузи?

7. Обговорення ідейного змісту.

— Які дві картини зображено у вірші?

— З яким почуттям описує поет хату, матір?

— Які слова для цього вживає?

— Як члени родини ставляться одне до одного?

— Доведіть словами вірша.

 

8. Робота в групах .

Працюємо над ілюстраціями.

— Розгляньте картини Олега Шупляка «Мені 13 минало…» та Тараса Шевченка «Селянська родина».

— Кого на них зображено?

— Яку пора року?

— Який настрій передають художники?

— Чи схожі ці картини із тією, яку поет змалював словами?

Майже два десятки картин на шевченківську тематику написав художник із Тернопільщини  

  

Картина Олега Шупляка особлива своїми прихованими образами: вдивляючись у традиційний пейзаж, раптом виявляєш, що хатини – це очі людини, а пагорби перетворюються на брови… 

«Це схоже на грозу — спершу збираються хмари, а потім, як удар блискавки, приходить ідея, — так говорить про створення своїх робіт  Олег Шупляк. — Для художника принципово важливо, щоб елементи картини були пов’язані логічно. Якщо це портрет відомого письменника, то паралельний сюжет повинен бути з персонажів його творів.

 

На картині Тараса Шевченка зображена селянська родина - мати, тато, їх маленький синочок, дідусь та собака. Видно, що мати намагається втримати сина, який ступає своїми першими кроками. Здається, що радіють всі, навіть пес. Але в очах батька можна побачити чи то смуток, чи то хвилювання.
На задньому плані Шевченко зобразив старенького дідуся.

V. Закріплення набутих знань.

Робота в групах

1.  Гра «Доберіть прикметники»

 

 

 

2. Створення сенкану.

- Спробуємо скласти сенкан до слова Шевченко та Шупляк

Наприклад:

Шевченко                                                                           Шупляк

Талановитий, відомий                                              Незвичайний , дивовижний                         

Творив,писав,малював                                        Малює, вражає, приваблює

Шевченко – батько української літератури.     Пише картини подвійного змісту

Кобзар                                                                             Художник

 

VІ. Підсумок уроку.

— З творчістю якого поета та художника ознайомилися сьогодні на уроці?

— Що нового дізналися?

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити вірш напам’ять

Створити можно за зразком анімацію або використовуючи мнемотехнологію (смайлами зобразити вірш)

VІІІ. Оцінювання учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА:

 

Підручник:

  1. Калинич О. Українська література: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти Олеся Калинич, Світлана Дячок, за редакцією проф. Юрія Ковбасенка – Тернопіль: Астон , 2023 - 304 с., іл.

Електронні ресурси:

 1. Художник Олег Шупляк. Картини з подвійним змістом

https://sverediuk.com.ua/kartini-z-podviynim-zmistom-vid-olega-shuplyaka/

 

2. Картини-ілюзії Олега Шупляка

https://day.kyiv.ua/article/kultura/kartyny-ilyuziyi-oleha-shuplyaka

 

 

docx
Додано
2 січня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку