Урок 10клас Дата
Тема уроку. Призначення та основні види аксонометричних проекцій. Косокутня фронтальна диметрична проекція.
Мета уроку: ознайомити учнів з основними видами та призначенням аксонометричних проекцій. Розвивати образне та критичне мислення, творчу уяву. Виховувати почуття відповідальності, працелюбність, самостійність, уважність та акуратність.
Обладнання: готовальна, папір, підручник
Тип уроку: урок з елементами бесіди
Орієнтовний план проведення уроку
І. Організаційна частина (2 хв)
ІІ. Повторення вивченого матеріалу й набутих знань і умінь (7 хв)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)
IV. Оголошення теми й мети уроку (2 хв)
V. Вивчення нового матеріалу (30 хв)
VI. Підведення підсумків роботи (2 хв)
Хід уроку
І. Організаційна частина
• Перевірка присутніх.
• Призначення чергових.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель проводить усне опитування учнів.
1. Як називається процес уявного розчленування предмета геометричного тіла, що утворюють його поверхню?
2. Для чого потрібен аналіз геометричної форми предмета?
3. Які геометричні тіла можуть утворювати поверхню предмета?
4. Які характерні ознаки мають проекції циліндра, конуса, кулі?
5. Чим відрізняються проекції циліндра і конуса? Куба і прямокутного паралелепіпеда?
6. Для яких геометричних тіл при наявності розмірів можна обмежитись однією проекцією?
7. У яких геометричних тіл всі проекції однакові.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Учитель записує на дошці тему уроку, повідомляє навчальну мету та визначає завдання уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
Загальні відомості про аксонометричні проекції.
Ви вже знаєте, як утворюються на кресленні вигляди предмета. Для цього предмет умовно розміщують усередині прямого тригранного кута, сторони якого являють собою площини проекцій — фронтальну, горизонтальну і профільну. Послідовним проеціюванням предмета на ці площини одержують зображення видимих його сторін — вигляди. Кожний вигляд зокрема дає уявлення про форму предмета тільки з одного боку. Щоб створити уявлення про форму предмета в цілому, потрібно проаналізувати і порівняти між собою окремі вигляди. Створення цілісного уявлення про предмет за його виглядами на кресленні — завдання досить складне.
Предмет можна спроеціювати на площину проекцій і таким чином, щоб на утвореному зображенні було видно декілька його сторін (рис. 1). Утворене таким чином зображення називають наочним. За ним уявити форму предмета легше, ніж за окремими виглядами.
Щоб одержати наочне зображення, предмет певним чином розміщують відносно координатних осей х, у і z і разом з ними проеціюють його на довільну площину (рис. 2). Цю площину називають площиною аксонометричних проекцій, а проекції координатних осей називають аксонометричними осями. Зображення предмета на площині аксонометричних проекцій називають аксонометричною проекцією.
На основі аксонометричних проекцій виконують технічні рисунки, які застосовують для пояснення будови різних предметів.
Рис. 1. Вигляди і наочне зображення предмета
Рис. 2. Утворення аксонометричної проекції предмета
Види аксонометричних проекцій. Залежно від положення координатних осей, а значить і самого предмета, відносно площини аксонометричних проекцій, утворюються різні аксонометричні проекції. Розглянемо ті з них, які використовують найчастіше.
Аксонометричне зображення може бути утворене косокутним і прямокутним проеціюванням.
Утворення аксонометричного зображення косокутним проеціюванням показано на рисунку 3. Предмет розміщують так, щоб його передній і задній боки, а також осі х і z, з якими він суміщений, були паралельними площині аксонометричних проекцій. Проеціювання здійснюють паралельними променями під гострим кутом (меншим за 90°) до площини аксонометричних проекцій. На одержаній аксонометричній проекції передній бік предмета зображується в натуральну величину, а лівий і верхній будуть дещо спотвореними. Утворену косокутним проеціюванням аксонометричну проекцію називають фронтальною диметричною проекцією.
Рис. 3. Утворення аксонометричної проекції косокутним проеціюванням
Рис. 4. Утворення аксонометричної проекції прямокутним проеціюванням
Утворення аксонометричного зображення прямокутним проеціюванням показано на рисунку 4. Предмет розміщують так, щоб три його боки з осями х, у і z були нахилені до площини аксонометричних проекцій під однаковими кутами. Проеціювання здійснюють паралельними променями, спрямованими перпендикулярно до площини аксонометричних проекцій. На одержаній аксонометричній проекції видно три боки предмета, але з деякими спотвореннями. Утворену прямокутним проеціюванням аксонометричну проекцію називають ізометричною проекцією.
Осі аксонометричних проекцій. Для побудови аксонометричних проекцій розміри зображень відкладають уздовж аксонометричних осей х, у і z. Тому побудову аксонометричної проекції починають з проведення аксонометричних осей.
Осі фронтальної диметричної проекції розміщують, як показано на рисунку 5, а: вісь х — горизонтально, вісь z — вертикально, вісь у — під кутом 45° до горизонтальної лінії.
Рис. 5. Осі фронтальної диметричної проекції
Рис. 6. Осі ізометричної проекції
Осі виходять з однієї точки О — початку аксонометричних осей. Кут 45° будують за допомогою рівнобедреного косинця (рис. 5, б).
Для побудови зображення у фронтальній диметричній проекції вздовж осей х і z (і паралельно їм) відкладають натуральні розміри предмета, по осі у (і паралельно їй) — розміри, зменшені вдвоє. Звідси й походить назва «диметрія», що по-грецьки означає «подвійні виміри».
Положення осей ізометричної проекції показано на рисунку 6, а: вісь z проводять вертикально, а осі х і у — під кутом 30° до горизонтальної лінії (120 між осями). Проводять осі за допомогою косинця з кутами 30°, 60° і 90° (рис. 128, б).
Для побудови зображення в ізометричній проекції вздовж осей х, у і z (і паралельно їм) відкладають натуральні розміри предмета. Звідси й походить назва «ізометрія», що по-грецьки означає «рівні виміри».
VI.Підсумкові ЗАПИТАННЯ
Домашнє завдання. Дати письмові відповіді на запитання.Накреслити аксонометричну проекцію КУБА довжиною ребраА== 20мм фронтальній диметричній проекціїї.