ТЕМА УРОКУ: ПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ: ПЕРИСТАЛЬТИКА 8

Про матеріал

ТЕМА УРОКУ: ПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ: ПЕРИСТАЛЬТИКА Мета уроку: розглянути особливості процесу травлення в шлунку, а також характер дії ферментів шлунка

Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: ПРОЦЕС ТРАВЛЕННЯ: ПЕРИСТАЛЬТИКА

Мета уроку: розглянути особливості процесу травлення в шлунку, а також характер дії ферментів шлунка; з'ясувати особливості будови та функції шлунку; визначити умови дії ферментів шлункового соку на їжу; характер регуляції роботи шлунку; ознайомити із правилами гігієни харчування; розвивати вміння працювати самостійно ; коригувати увагу , пам’ять ; виховувати санітарно-гігієнічні навички догляду за органами травлення , бажання бути здоровим.

Тип уроку: Комбінований

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, м\медійна дошка.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань,  

2. Репродуктивний.

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4. Візуальний: складання схем.

Обладнання й матеріали: таблиця «Органи травлення», пробірки,шлунковий сік, розчин лугу, водяна баня, білок, мікропрепарати слизової оболонки кишечнику, мікроскопи.

Базові поняття й терміни: шлунок, пілоричний сфінктер, шлунковий сік, пепсин, ліпаза.

                                                 Сирий матеріал, який надходить у завод,

                                                   проходить довгий ряд цехів,

                                                   у яких він піддається відомій механічній

                      і головним чином хімічній обробці й через

                     бокові ворота переводиться в магазин тіла.

                                                                                              І. П. Павлов  

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Доброго дня, діти! На кожному з уроків біології ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Щоб все задумане здійснилося, багато не потрібно. Вистачить пам’ятати  девіз сьогоднішнього уроку: «Не бійся відповідати: неправильна відповідь — теж відповідь, адже це свідчить про те, що ти думаєш».

 Отож давайте починати наш урок.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

Перевірка домашнього завдання:

  • декілька учнів пишуть роботу на картках (різнорівневі завдання)

Картка №1

Тести:

1.Ферменти слини розщеплюють: а) білки, б) жири, в) вуглеводи.

2. Ротова порожнина людини містить різців: а) 6, б) 8, в) 32, г) 4.

3. Пепсин – це фермент: а)шлунку, б) слини, в) сліз.

4. Орган, що не належить до травної системи: а) ротова порожнина, б) носова порожнина, в) стравохід, печінка.

5. Амілаза – це гормон, що розщеплює: а) білки, б) жири, г) вуглеводи.

6. Найтвердіша речовина в організмі  - це: а) осеїн, б) емаль, в) колаген, г)

7. Назвіть орган травної системи, що знаходиться в грудній порожнині: а) шлунок, б) кишечник, в) стравохід, г) печінка.

8. При розщепленні 1г білків виділяється енергії: а) 17,2кДж, б) 38,9кдж, в) 9,8кдж, г) 43,8кДж.

9. До травної системи не належить орган: а) печінка, б) селезінка, в) глотка.

10. вуглеводи розщеплюються в травному тракті до: а) глюкози, б) амінокислот,    в) води, г) кисню.

11. Поживні речовини: а) вода, б) мінеральні солі, в) вуглекислий газ, г) білки.

12. За день слинні залози виробляють слини близько: а) 2,0л, б) 1,5л, в) 0,5л, г) 2,5л.

 

Картка №2

Біологічний диктант:

 1.Біологічні каталізатори хімічних    реакцій в живих організмах – це ...

2. Продукти розщеплення білків і вуглеводів всмоктуються в ... .

3. До гліцерину і жирних кислот розщеплюються - ... .

4. Фермент пепсин в шлунку бере участь у розщепленні речовин ... .

5. Функцію пережовування їжі виконують зуби –

6. Найміцніша в організмі людини тканина, що вкриває поверхню зуба?

7. Найвитривалішим м’язом – є м’яз серця. А м’яз якого органу є найсильнішим?

8. Які поживні речовини входять до складу їжі?

9. При розщепленні 1г жирів виділяється енергії -

10. Амілаза – це фермент, що розщеплює –

11. Хвороботворні бактерії у ротовій порожнині знищує фермент –

12. Вода, муцин, амілаза, мальтоза, лізоцим, органічні речовини – це описаний склад.

 

З іншими учнями проводиться узагальнююча бесіда про вивчені органи травної системи.

1. Які ферменти виділяються слинними залозами?

2. Які процеси відбуваються з їжею в ротовій порожнині?

3. Де розташовані смакові рецептори?

 

Учитель пропонує учням закінчити речення, яке обов’язково розпочинає словами «Чи вірите ви, що…»:

…у людини за добу виділяється близько 1 л слини? (Так)

…слина містить 99,4% води? (Так)

…у людини є дві пари великих слинних залоз? (Ні, три пари)

…харчову грудку язик проштовхує до шлунка? (Ні)

…під час ковтання вхід у дихальні шляхи закривається надгортанним хрящем? (Так)

…до складу слини входить лізоцим, що зневажує мікроорганізми та сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота? (так)

…під дією амілази і мальтози білки розщеплюються до амінокислот? (Ні, крохмаль до глюкози)

…центр слиновиділення знаходиться в довгастому мозку? (Так)

…слина виділяється рефлекторно? (Так)

…органом смаку є язик, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори? (Так)

 

Отже, найрозширеніша частина травного каналу – це шлунок           ( ”желудок“ російською). До речі, чи знаєте ви, що слово ”желудок“ походить від слова ”желудь“ ( колись маленькі жолуді називали ”желудками“). У деяких тварин шлунок за формою схожий на жолудь. Так ось сьогодні ми  з вами будемо вивчати будову і функції шлунка людини.

 

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Наступна сторінка нашої книги починаються такими словами…

… стравохід закінчився. Під ним у печері, що здригалася, вирувало люте, гаряче море, стіни її ходили ходором, згиналися, терлися одна об одну, по морю танцювали хвилі, а зверху сипався дрібний пронизливий дощик.

Проблемне запитання:

– Про який орган і особливості його будови йдеться у цьому уривку? (Шлунок).

Чому його порівнюють з гарячим морем по якому танцюють хвилі?

Він розміщується під діафрагмою з лівого боку, в якому розрізняють купол і тіло. Він складається з трьох оболонок: внутрішньої – слизової, середньої – м’язової і зовнішньої – сполучнотканинної.

Шлунок — найрозширеніша частина травного кана­лу. Він має вигляд вигнутого мішка. Шлунок дозво­ляє людині забезпечувати себе їжею. Хвороби шлун­ку негативно впливають на людину, не дають їй пра­цювати, тому сьогодні ми вивчимо будову шлунку і сформулюємо правила гігієни захворювань.

Що ж відбувається з їжею в шлунку?

Травлення в шлунку відбувається впродовж кількох годин. Це механічна та хімічна обробка проковтнутої їжі. Але переварюється вона не повністю, а частково. Багата на вуглеводи їжа переварюється швидше, ніж білкова.

 

У шлунку відбувається:

– накопичення їжі;

– її перетравлення;

– переміщування;

– частково всмоктування.

 Травлення в шлунку

 

Шлунок – “сховище”  їжі

Це найширша частина травного тракту, де їжа накопичується і на деякий час (2 – 8 годин) затримується. Наявність шлунка дозволяє нам приймати їжу досить рідко і звільняє час для інших справ. У шлунку виділяють вхід, дно і корпус, що становлять більшу частину шлунку, а також вихід. На виході є спеціальний пристрій – сфінктер, або клапан, який відкривається в дванадцятипалу кишку. Сфінктер перешкоджає передчасному переходу харчових мас зі шлунку.

У шлунку їжа зазнає механічних і хімічних перетворень. Механічні дії полягають у тому, що стінки шлунку скорочуються і перетирають грудки їжі, перемішують її зі шлунковим соком. Хімічні дії – розщеплення білків, жирів, а також підготовка їх для остаточного перетравлення і всмоктування в кишечнику. Шлунковий сік має кислу реакцію (рН 1,0 – 2,5), а сік, що виділяється на виході зі шлунку, соляної кислоти не містить і має лужну реакцію рН 8,0. До складу шлункового соку входить: вода – 99% і сухий залишок – 1%.

Будова

Функція

Мязові шари стінок

У результаті скорочення мязових стінок їжа перетирається, доки не набуває консистенції рідкого супу.

У верхній частині слизова оболонка має  залози трьох типів:

1-й тип виділяє ферменти шлункового соку;

 

 

Розщеплюють білки і деякі жири

2-й тип – соляну кислоту

Створює кисле середовище і виконує захисну функцію

3-й тип – слиз

Шар слизу захищає стінки шлунка від дії соляної кислоти і ферментів

Нижня частина шлунка

 

Розщеплення білків і всисування деяких речовин

 

 

Визначте взаємозв'язок будови і функцій шлунка. Шлунок — це розширена частина травного каналу, розташована між стравоходом і кишечником.

Функція

Характеристика

Рухова

Три шари непосмугованих м’язів перемішують  та переміщують хімус.

Секреторна

На слизовій оболонці шлунка відкриваються шлункові за­лози. Продукують ферменти пепсин, ліпаза молока

Регуляційна

Клітини, що продукують гормони серотонін, гастрин, гістамін, впливають на функції шлунка. Особливий білок забезпечує всмоктування вітаміну В у тонкому кишечнику. Хлоридна кислота стимулює виділення шлункового соку.

Захисна

Слиз полегшує переміщення, захищає стінки від дії кислоти та ферментів. Хлоридна кислота знезаражує від бактерій.

Розщеплення

Припиняється розщеплення вуглеводів під дією амілази слини. Частково розщеплюється білок під дією пепсину, жири молока під дією ліпази молока.

Усмоктування

Усмоктуються вуглеводи, вода, спирти тощо.

 

Шлунковий сік

Виробляють його 14 млн. шлункових залоз. На 100 г мяса – 300 г соку. За добу – 3 л шлункового соку. Це прозора рідина, у якій 0,5% соляної кислоти.

 

– Як ви думаєте, що виробляє кожна група клітин, розташованих на внутрішніх стінках шлунка? (самостійна робота, заповнення схеми 1)

 

Схема1

Шлунковий сік

 

Хлоридна кислота

 

Ферменти

 

             Слиз

 

 

       пепсин

 

        ліпаза

 

       муцин

 

Розщеплюють…

 

 Травлення в шлунку

 

Ферменти шлункового соку

Пепсин – білки розщеплюються на більш прості сполуки (пептиди)

Ферменти, які розщеплюють жири – молоко скипається і починається його перетравлювання.

 Травлення в шлунку

Тіло шлунка має обєм – 2 л, може збільшуватися до 5 л. У шлунку накопичується тверда їжа, а рідина протікає, не затримуючись в ньому (крім молока). У крові міститься 11 г хлору, 7 г з них йде на утворення НСІ. Життя клітин слизової оболонки шлунка дуже коротке; ця оболонка втрачає близько півмільйона клітин у хвилину, а кожних три дні відбувається повне відновлення всіх її клітин.

Соляна кислота виконує  такі функції:

BD10254_ Сприяє денатурації і набуханню білків у шлунку, що полегшує їх подальше розщеплення пепсинами;

BD10254_ Активує пепсиногени і перетворює їх у пепсин;

BD10254_ Створює кисле середовище, необхідне для дії ферментів шлункового соку;

BD10254_ Забезпечує антибактеріальну дію шлункового соку;

BD10254_ Сприяє нормальній евакуації їжі зі шлунку: відкриванню сфінктера з боку шлунку і закриванню з боку дванадцятипалої кишки;

BD10254_ Збуджує панкреатичну секрецію.

 

 

 

Що називають шлунковим соком? (Це прозора рідина, що має кислу реакцію і містить слиз-муцин, ферменти пепсин і ліпазу та хлоридну кислоту). За добу в людини виділяється 1,5-2 л шлункового соку.

– Які речовини розщеплюються у шлунку? (Білки і жири молока).

 

Повернемося до нашого проблемного запитання. Чому шлунок порівнюють із гарячим морем? (Тому, що при розщепленні речовин виділяється енергія).

– Які ферменти розщеплюють білки і ліпіди? (Пепсин розщеплює білки до амінокислот, а ліпаза – жири молока до гліцерину та жирних кислот. Цей фермент має особливе значення для травлення в організмі дітей.)  

– Яке хімічне середовище активізує ферменти шлунка? (Кисле).

– Які функції HCl? (Активує ферменти шлункового соку; зумовлює часткове руйнування структури білків та їхнє набрякання, що сприяє кращому перетравленню; стимулює рухову діяльність шлунка; вбиває хвороботворні бактерії, які потрапили з їжею, припиняє гнильні процеси.) Шлунковий розчин HCl може роз’їдати навіть залізо.

        – Чому не відбувається самоперетравлення стінок власними ферментами? (Від самоперетравлення захищає слиз – муцин).

   Що за хвилі танцюють по морю? (Середній шар, а саме м’язи перемішують їжу, що нагадує хвилі). Шлунок містить три шари м’язів, на відміну від інших органів травної системи.

– Чи однакова кількість ферментів виділяється на м’ясо і на хліб? (Більше на м'ясо, тому що м'ясо має білкову природу).

– Які речовини всмоктуються у шлунку? (Вода, мінеральні солі, алкоголь, деякі ліки, вітамін В12 та незначна кількість глюкози.)

  • Люди, яким вирізають частину шлунка, хворіють на анемію. Чому? (Тому що в шлунку відбувається всмоктування вітаміну В12, а нестача цього вітаміну спричиняє тяжку форму анемії).

Отже в шлунку відбувається механічна і хімічна обробка їжі. Харчова кашка, яка утворюється в шлунку називається хімус.

 

 

Цікава Інформація для учнів

** *

Виявляється, що туберкульозна паличка, яка потра­пила з їжею до шлунку, гине в кислому середовищі шлункового соку.

** *

Шлунок немовлят округлий, розміщений горизон­тально, у 2-3 роки — грушоподібний, у 7 років — як у дорослих.

** *

Місткість шлунку новонароджених -- 30-35 мл, в однорічної дитини — 0,5 л, у 10-річної — 1,5 л.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь учителя з елементами бесіди й одночасним заповненням таблиці.

Відділ

Травної

Системи

Ферменти, що

секретуються

Особливості будови

 

Процеси, що

відбуваються

 

 

                                      Шлунок

 

 

 

Ренін і пепсин, крім ферментів секретується хлоридна кислота

Покрит

 

 

 

 

Покритий простим циліндричним епітелієм.

У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома шарами гладких м’язів. М’язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілори-

чний сфінктери (кільцеві м’язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка)

 

Перетравлення білків(усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій

порожнині, деякий час

продовжується також

перетравлення вуглеводів ферментами слини)

 

 

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

1. Які залози є у шлунку?

2. Який склад має шлунковий сік?

3. Навіщо у шлунку виділяється хлоридна кислота?

4. Які залози виділяють секрети у дванадцятипалу кишку?

5. Навіщо потрібна жовч?

6. Як відбувається всмоктування поживних речовин?

Самостійна робота учнів

1. Чому шлунок сам себе не перетравлює? (Слизова оболонка шлунка стійка до дії травних ферментів, оскільки вона виділяє слизь що ізолює стінки шлунка від хлоридної кислоти й ферментів)

2. Як відмінності у функціях, що виконують тонкий і товстий кишечник, відбилися на їх будові? (Товстий кишечник за структурою схожий на тонкий, але в ньому відсутні ворсинкиа подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками). Це пов’язано з тим, що в товстому кишечнику всмоктування перетравленої їжі вже не відбувається, і немає

необхідності у значному збільшенні площі поверхні контакту з харчовою грудкою. Крім того, у зв’язку з цим, немає потреби в інтенсивному перемішуванні харчової грудки з допомогою м’язів кишечнику)

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

 1.Опрацювати параграф підручника.

 2.Випереджаюче завдання. Підготувати доповіді   на теми: сальмонельоз, ботулізм, холера, дизентерія,  глистові захворювання

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кузьменко Tетяна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 серпня 2018
Переглядів
5686
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку