Конспект уроку з природознавства в 1 класі на тему: "Тема уроку: Риби. Різноманітність риб. Особливості будови. Розпізнавання найпоширеніших риб за малюнками
Тема уроку: Риби. Різноманітність риб. Особливості будови. Розпізнавання найпоширеніших риб за малюнками
Мета: ознайомити учнів з різноманітністю риб, особливостями будови; практично розпізнавати найпоширеніші риби за малюнком; розвивати пізнавальну активність учнів, спостережливість, увагу; виховувати почуття відповідальності і бережного відношення до світу природи, розуміння своєї значимості у вирішення екологічної проблеми.
Обладнання: мультимедійна презентація, ТЗН, плакати «Розсели тварин», акваріум, зошит друга природи, підручник, клей, серветки.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Станьте, діти, всі рівненько
Щоб урок пройшов гарненько
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
- Діти, а тепер посміхніться один одному і нехай хороший настрій буде в нас увесь цей час. Пригадаємо під яким девізом ми працюємо на уроці: «Спостерігай і захоплюйся, вивчай та бережи».
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень
– Розпочнемо урок природознавства з прогнозу погоди на цей час: «На сьогоднішній день в 1- В класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, опади у вигляді великої кількості посмішок. Всім присутнім синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.»
А зараз послухаємо ваші спостереження за погодою.
– Пора року зима, місяць – лютий, день тижня – вівторок, стан неба – похмурий, опадів немає.
– Які народні прикмети про лютий ви знаєте?
У народі кажуть: Лютий багатий снігом - квітень буде щедрий на воду. Лютий без снігу - літо без хліба. Глибокий сніг узимку - на дощове літо.
ІІ. Актуалізація опорних знань
– Давайте пригадаємо на які групи поділяються тварини.
– Чим вони відрізняються?
– Допоможіть тваринкам знайти свій дім.
– Отже, де живуть свійські тварини? (Біля людей) Де живуть дикі тварини? (У лісах, на луках, у степах)
ІII. Повідомлення теми і мети уроку
1. Бесіда
– Подивіться на карту. Яким кольором позначається суша на карті? Яким кольором вода? Отже, чого на Землі більше: води чи суші?
— А хто є основним мешканцем водойми ми дізнаємось відгадавши загадку.
Має хвіст, та не літає,
має рот — не розмовляє.
Можеш вудкою спіймати
і загадку відгадати. (Риба)
— Тема нашого уроку — «Риби».
2. Гра «З якої казки»
– Про риб часто згадують у казках. Які казки ви знаєте?
– З якої казки ці малюнки? («Золота рибка», «Айболіт», «По щучому велінню»)
– Пригадай, які мультфільми про життя риб Ви знаєте?
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Робота за малюнками
– Подивіться на малюнок. Хто на ньому зображений?
– Чим вкрите тіло риб? (Лускою)
– Як ви вважаєте, що допомагає рибкам плавати у воді? (Форма тіла, плавці, хвіст)
Тіло більшості риб вкрите слизькою лускою. Вона захищає шкіру від пошкоджень. Лусочки розміщені правильними рядами, щільно прилягають одна до одної. Плавати рибі допомагають плавці та хвіст. За допомогою хвоста риби можуть повертати у воді. Він виконує роль керма. Риби мають хороший зір. Дихають риби зябрами.
2. Робота з підручником
– Світ риб дуже різноманітний. Особливо яскравими є мешканці морів і океанів. Розгляньте малюнки цих мешканців у підручнику на сторінці 78.
– Пригадайте, Яких риб вам доводилося бачити? Де вони живуть?
– Риби все життя проводять у воді. Тільки одні риби обирають солону воду в морях і океанах. А інші можуть жити тільки і прісні воді – в озерах, ставках та річках. Розгляньте малюнки внизу сторінки 78. Ті риби, які живуть в у солоній воді (моря, океани) позначені синім кружечком, ті, які живуть у прісній воді – зеленим. А ми вже знаємо, що прісна вода у річках, озерах. У якій воді живуть зображені риби? (Камбала, тріска у солоній, сом, щука у прісній)
Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 29)
– Допоможіть рибкам. За допомогою цифр поверніть їх туди, де вони живуть.
2. Розповідь учителя про «рекордсменів» із-поміж риб
– А чи знали ви, що найбільша річкова риба — сом, завдовжки 5 м, а вагою понад 300 кг
— Найбільша риба на Землі — китова акула: — завдовжки до 20 м.
Найменша рибка наших вод — бичок Берга.
«Рекордсмен» зі стрибків поміж риб — сьомга, яка долає в повітрі 3-4 м.
Деякі риби отримали свою назву через форму тіла. Наприклад: риба-молот, риба-пила, риба-голка, риба-меч.
3. Робота над казкою
– Ці риби живуть в теплих морях і океанах. А наші місцеві водойми вкриті кригою взимку. Як ви вважаєте, чи зима впливає на життя риб? Зараз казочка нам в цьому допоможе.
Одного зимового ранку дівчинка Оля разом з татом вийшла на прогулянку до озера. Довго вони ходили, аж раптом Оля побачила золоту рибку. Вона взяла її на руки і промовила:
– Доброго дня, Золота Рибко.
– Доброго дня, Олю.
– Тепер ти виконаєш моє бажання?
– Ні нажаль не можу, крига вкрила все озеро, у воді мало кисню, в мене сил не вистачить.
Оля задумалась, це ж не лише Золотій Рибці погано взимку, а й іншим мешканцям. Дівчинка підбігла до татка і запитала, як допомогти підводним мешканцям.
– Дітки, як ви думаєте, що відповів тато донечці?
Люди пробивають в кризі ополонки – віддушини. В них вставляють пучки очерету – так ополонка довго не замерзне. До таких віконець відразу припливає багато риби – подихати.
– Як ви вважаєте, яке було продовження історії? (Тато з дівчинкою пробили кілька віддушин, а рибка виконала їхні бажання)
4. Гра «Засели акваріум»
– Зараз, ця Золота рибка виконає і ваше бажання. Тільки для цього потрібно їй допомогти, а допомагати краще з другом, ніж самому. Тому ми попрацюємо в парах, створимо аплікацію. Потім кожен загадає бажання і помістить Золоту рибку в акваріум. У того, хто буде старанно працювати це бажання обов’язково здійсниться.
– У вас на партах є все необхідне для створення аплікації.
– Перед початком роботи пригадаємо золоте правило клею. (Клей треба наносити пензликом від середини до країв.)
– Пригадаємо золоте правило роботи в групах. (Я відповідаю за товариша, він – за мене) Працювати в парах ми повинні тихо, злагоджено, охайно.
(Виконання аплікації, тихо грає музика. Хто завершив піднімає руки догори)
– Всі виконали роботу, а тепер подумайте, яке бажання загадати і подумки промовте його. Помістимо рибки до акваріуму.
VІ. Підсумок уроку
– Що нового дізнались?
– З яких частин складається тіло риби?
– Де живуть рибки?