Тема уроку. Розв’язування задач і вправ.
Мета уроку: узагальнити та закріпити знання учнів з теми «Відношення і пропорції», зокрема означення відношення і пропорції і їх основні властивості, закріпити навички та вміння застосовувати вивчений теоретичний матеріал до розв’язування рівнянь, задач на пряму і обернену пропорцію, на знаходження масштабу карти, а також відстаней на карті за масштабом, сприяти вихованню міжпредметних зв’язків, логічного мислення, пам’яті і пізнавального інтересу до вивчення математики.
Обладнання: дидактичні матеріали, таблиці, ноутбук, телевізор, фото піраміди Хеопса, банкноти, зошит із ЗНО за 2021 рік, кросворд, портрет Володимира Левицького, смайлики жовтого, зеленого і синього кольорів.
Тип урок: урок узагальнення і систематизації знань.
Форма робота: в групах, парах, індивідуальна.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання.
Задача 1
На пошиття 12 суконь витратили 18 метрів тканини. Скільки потрібно тканини, щоб пошити 28 таких суконь?
Розв’язання
12 с. – 18 м.
28 с. – м.
12=1828;
12=504;
= 504:12.
= 42.
Отже, потрібно 42 метри тканини на пошиття 28 суконь.
Відповідь. 42 метри.
Задача 2
9 робітників можуть виконати завдання за 4 години. За скільки годин виконають це завдання 12 робітників?
Розв’язання
9 р. – 4 год.
12 р. – год.
12 = 49;
12 = 36;
= 36:12.
= 3.
Отже, 12 робітників виконають це завдання за 3 години.
Відповідь.3 години.
III.Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Актуалізація опорних знань.
V.Розв’язування вправ.
- У нас на дошці є кросворд. (Додаток 1). Розв’язавши його ми дізнаємося про вченого, який зробив дуже багато для розвитку математичної культури нашого краю.
Запитання до кросворду.
- Добуток крайніх членів пропорції дорівнює добутку її середніх членів. (Властивість).
2. Знайти відношення чисел 90 і 9. (Десять).
3. Розв’язок задачі 678 із вашого підручника. Тому запишемо у зошитах.
Задача 678
Розв’язання
4т. – 10 год.
5т. – год.
5=4;
5=40;
=8.
Отже, буде перевезено зерно за 8 годин.
Відповідь. 8 годин.
4. Корінь рівняння.
- Рівнянь є три. Тому будемо працювати у групах, тобто по рядах.
- 1 ряд. = 2 ряд. =3 ряд. =
- Яка відповідь у 1 групі, 2 групі, 3 групі? (У всіх групах – три).
5. Розв’язок задачі із ЗНО.
- Діти, через 5 років ви будете випускниками і буде потрібно складати ЗНО. Те що ми зараз вчимо було на ЗНО у 2021 році. Ось слухайте і записуйте скорочено. За 6 однакових конвертів заплатили 3 гривні. Скільки всього таких однакових конвертів можна купити за 12 гривень?
Розв’язання
6 к. – 3 грн.
к. – 12 грн.
3=6;
3=72;
=24.
Отже, за 12 гривень можна купити 24 конверти.
Відповідь. 24 конверти.
6. На сторінці 108 вашого підручника на мал. 5 знайти відстань між селами Вишневе і Яблуневе, зробивши певні вимірювання.
Розв’язання
1 см. на карті – 1 км. на місцевості
см. – км.
=16;
=6.
Отже, відстань між селами буде 6 кілометрів.
Відповідь.6 кілометрів.
7. Скільком кілометрам на місцевості відповідає 1 сантиметр на карті із масштабом 1:4000000? (Сорок).
8. Яким відрізком позначено на карті відстань між містами 400 кілометрів, якщо масштаб карти 1:10000000?
Розв’язання
1 см. на карті – 100 км. на місцевості
см. – 400км.
=1400;
=400;
=4.
Отже, на карті відстань між містами позначена відрізком, що дорівнює чотири сантиметри.
Відповідь. 4 сантиметри.
9. У пропорції число 6 яким є членом пропорції? (Крайнім).
- У виділеному стовпці читаємо прізвище великого математика – це Володимира Левицького. (Додаток 2). Він народився у Тернополі в 1872 році. Тобто цього року минає 150 років від дня народження. Левицький написав багато праць і підручників українською мовою. Хто бажає більше ознайомитись із творчістю вченого, то у бібліотеці є книга про нього.
Розв’яжемо ще задачу на знаходження масштабу карти, тобто задача 602
Розв’язання
1 см. на карті – км. на місцевості
см. – 126км.
=126 ;
=126;
=126:10,5;
=1260:105;
=12.
Тоді 12 км = 1200000 см.
Отже, масштаб карти 1:1200000.
Відповідь. 1:1200000.
Рубрика «Цікавинки із математичної скриньки».
1 учень. Учення про пропорції і відношення стародавні греки називали музикою. Вони знали, що чим слабкіше натягнуто струну, тим нижчий (товщий) звук, який вона дає, а чим тугіше натягнута струна, то тим вищий вона дає звук. Але в кожному музичному інструменті не одна, а кілька струн. Щоб усі струни під час гри звучали узгоджено, то довжини струн повинні перебувати у певному відношенні.
2 учень. Дотримуючись золотого перерізу, що дорівнює 13:8=1,625. Споруди які побудовані у давнину довго стояли. До наших днів збереглась піраміда Хеопса, яка була побудована близько 2560 року до нашої ери. (Додаток 3).
3 учень. У результаті порушення золотої пропорції на фасадах сучасних будинків бачимо тріщини. У будинках має висота відноситися до довжини як 0,62:1.
4 учень. На банкнотах зображення портрету розміщено не у центрі куп’юри, а у співвідношенні золотого перерізу.
VI.Домашнє завдання.
Задача 603 до 9 балів і ще задача 607 хто бажає отримати 12 балів.
VII.Підсумки уроку.
Учень. На уроці ми розв’язували вправи і задачі із теми «Відношення. Пропорції». Почули, яке значення має вивчена тема у житті людини.
Вчитель. Дякую всім вам за урок. Бали за урок виставлю у Єдину школу.
VIII. Рефлексія.
- На початку уроку я роздала вам смайлики, оберіть той, який відповідає вашому настрою.
- У кого сьогодні на уроці все вийшло, для кого урок пройшов легко і цікаво підніміть, будь ласка, смайлик жовтого кольору.
- У кого на уроці не все вийшло, але урок сподобався, підніміть, будь ласка, смайлик зеленого кольору.
- У кого нічого не вийшло, урок не викликав інтересу, підніміть, будь ласка, смайлик синього кольору.
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Додаток 1
Кросворд
Відповідь до кросворду.
Додаток 2
ВолодимирЛевицький
(1872 - 1956)
Додаток 3
Піраміда Хеопса
1