ТЕМА УРОКУ: Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.

Про матеріал
формувати первинні знання про біосферу, складові біосфери та їх взаємодію; удосконалювати вміння працювати з інформацією, спостерігати за навколишнім світом; розвивати логічне мислення, інтерес до вивчення біосфери
Перегляд файлу

Клас  6

ТЕМА УРОКУ:  Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.

формувати первинні знання про біосферу, складові біосфери та їх взаємодію;

удосконалювати вміння працювати з інформацією, спостерігати за навколишнім світом;

розвивати логічне мислення, інтерес до вивчення біосфери.

розвивати ключові компетентності:

- спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами

- математична грамотність

- компетентності в природничих науках і технологіях

- інформаційно-цифрова компетентність

- уміння навчатися впродовж життя

- екологічна грамотність і здорове життя

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, українська література, хімія,фізика.

Тип уроку. Комбінований

Наскрізні змістові лінії:

Громадянська відповідальність

Формування діяльного члена громади й суспільства, який:

- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;

- є вільною особистістю;

- визнає загальнолюдські й національні цінності;

- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської

  відповідальності у власній поведінці.

Екологічна безпека та сталий розвиток

- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної

  свідомості.

Обладнання : плакати, атласи, підручники , фотографії нашої планети з космосу, «Роз­виток живих організмів на Землі», геохронологічна таблиця.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

Прийом “Бліц-опитування

Які оболнки Землі було досліджено на попередніх уроках географії?

Наведіть приклади взаємодії названих оболонок між собою.

Яка складова природи Землі, на вашу думку, не увійшла до складу названих оболонок?

окажіть на карті:

  1. Наймілкіше море. (Азовське)
  2. Найбільший за площею острів. (Ґренландія)
  3. Холодна течія біля берегів Північної Америки. (Лабрадорська)
  4. Найбільший за площею океан. (Тихий)
  5. Кількість грамів речовин, розчинених в 1 літрі води. (Солоність)
  6. Середня солоність океанічної води. (35 %0)
  7. Моря, що далеко заходять у сушу. (Внутрішні)
  8. Вода у твердому стані. (Лід)
  9. Протока, що з’єднує Середземне море з Атлантичним океаном. (Ґібралтарська)
  10. Величезні ділянки суходолу, які з усіх сторін омиваються водою. (Материки)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Луки, вкриті зеленою травою, розкидані там і тут групи дерев. Квіти, що горять на сонці яскравими кольорами, і бджоли над ними. Корови, що пасуть­ся за огорожею. А ось пташка пірнула в кущі, мабуть, за своїм кормом - комахою. Усе це жива природа, яка об’єдналася в одній з оболонок Землі - біосфері. Світ живої природи вивчають біологічні науки. Про особ­ливості поширення живих організмів на земній кулі, про те, як вони взаємопов’язані між собою та з неживою природою, а також про унікальний шар родючої землі ви дізнаєтеся на уроках географії, вивчивши цю тему.

IV. Вивчення нового матеріалу

Загальна маса живих організмів Землі становить не більш ніж 0,01 % літосфери, але їх діяльність і роль у природі Землі виняткова, оскільки вони спричиняють у ній не менші зміни, ніж діяльність річок, вітру, льодовиків та інших зовнішніх процесів. Ви вже знаєте, що живі організми беруть активно участь у вивітрюванні гірських порід, формуванні нових форм рельєфу, утворенні водойм (наприклад, унаслідок будування загат бобрами), створенні гірських порід (камʼяного вугілля, крейди тощо), зміні кліматичних умов місцевості, регулюванні мінерально-сольового складу води Світового океану. Про діяльність і роль живих організмів, закономірності їх поширення на Землі та звʼязок «живої» оболонки з іншими оболонками Землі ви дізнаєтеся під час вивчення теми «Біосфера». Це допоможе вам виявити взаємозвʼязки усіх компонентів природи Землі, зрозуміти цінність і значення організмів на планеті.

Назвіть слова-асоціації, пов’язані з поняттям “біосфера”

Біосфера — це оболонка земної кулі, в якій зосереджені організми.  

Уперше поняття «біосфера» вжив відомий український учений, перший президент Української Академії наук  Володимир Іванович Вернадський. Саме він у ході своїх досліджень виявив, що непомітні мешканці Землі, маса, яких не перевищує одного відсотка від маси ґрунту, води й повітря, складають географічну оболонку і відіграють провідну роль у її еволюції, здатні змінити поверхню планети й води океану.

Чим визначають межі біосфери?

Поширення організмів визначає межі біосфери. Верхньою межею є нижня межа озонового шару атмосфери. Вона розташована на висоті 20-25 км. Нижня межа біосфери проходить у літосфері: на глибині 2-3 км у материковій корі та на 1-2 км нижче від дна океану.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, складовими біосфери є нижня частина атмосфери, уся гідросфера та верхня частина літосфери.

Прийом “Проблемне питання”

Чим обумовлене поширення організмів в атмосфері та літосфері?

Основою, що забезпечує життя організмів, є сонячна енергія. Найбільше організмів біосфери зосереджується на поверхні суходолу й у верхніх шарах води. Саме тут найкращі умови для життя: найсприятливіша температура, достатня вологість повітря, необхідна кількість кисню, є речовини, важливі для живлення організмів.

Що входить до складу біосфери?

За визначенням В. Вернадського, складниками біосфери є: сукупність організмів, продукти, які створили, відмираючи, організми (каміння, вугілля, торф, гумус), і речовини, утворені в результаті взаємодії живих організмів і неживої природи (гази атмосфери, осадові породи, вода).

Протягом багатьох геологічних епох ці складові біосфери безперервно взаємодіяли. Найважливішу роль у цьому процесі відігравали й відіграють організми. Біосфера складається з окремих природних (ліс, водойми, степ тощо) і штучних (поле, сад) систем. Вона - частина ноосфери, до якої входять ще й штучні системи (будівлі, машини, механізми).

Що забезпечує єдність біосфери?

Життєдіяльність організмів на Землі та єдність біосфери забезпечуються біологічним кругообігом речовин

Біологічний кругообіг речовин має три процеси:

процес створення рослинної продукції;

процес перетворення її на тваринну продукцію;

процес руйнування рослинної та тваринної продукції мікроорганізмами

 

Кругообіг речовин починається з процесу фотосинтезу. Зелені рослини поглинають вуглекислий газ, воду, мінеральні речовини й, використовуючи сонячне світло, виробляють кисень.

Чи може біосфера існувати без інших оболонок? Відповідь обґрунтуйте?.

V. Узагальнення і систематизація вивченого

Проаналізуйте вплив людини на біосферу. Відповідь оформіть у вигляді таблиці.

Вплив людини на біосферу

Позитивний

Негативний

 

 

 

VI.  Підсумки уроку

Чим біосфера відрізняється від інших оболонок?

Відомо, що першими організмами на Землі були  бактерії. Яка роль цих організмів на Землі?

Як людина змінює біосферу?

Рефлексія учнівської діяльності

Я дізнався/дізналась ...

Для мене було новим ...

Цікавим на уроці було ...

VII.   Домашнє завдання

 

 

docx
Додано
18 березня
Переглядів
783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку