Урок № 6
Тема уроку: Трудові ресурси України і зайнятість населення. Безробіття.
Мета уроку:дати визначення і охарактеризувати поняття «трудові ресурси» , «зайнятість населення», «економічно активне населення», «безробіття»; пояснити забезпеченість трудовими ресурсами різних регіонів України, їхній кількісний та якісний склад, проблеми; вчити учнів пояснювати причини неповного використання трудових ресурсів;
-розвивати навички працювати з додатковими та статистичними матеріалами: порівняння (структуру зайнятості населення в Україні з іншими країнами світу)
-виховувати почуття громадянської відповідальності, акцентувати увагу на значенні рівня класифікації трудових ресурсів для господарського розвитку країни.
Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу, закріплення набутих знань.
Обладнання: карта України, Конституція України, статистичні матеріали,атласи.
Х І Д У Р О К У
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
1. Бліцопитування .
2. Тест –картки (завдання підвищеної складності).
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Прийом «Проблемне питання».
Повідомлення теми і мети уроку.
У будь – якій країні є частина населення, яка виробляє блага, а все населення в цілому - споживає ці блага. Усвідомлена праця є ознакою, яка відрізняє людей від тварин. З життєвого досвіду нам відомо, що не всі люди працюють: одні ще малі, інші непрацездатні. На сьогоднішньому уроці ми з'ясуємо питання, які пов'язані з людьми, які працюють або не працюють. Розглянемо таке неприємне соціальне явище як безробіття. Чому у нашій країні такий великий процент безробітних?
IY.Вивчення нового матеріалу.
1.Юридична довідка.
а)Робота з Трудовим кодексом України., зачитування, в яких документах записані нормативи трудових ресурсів. (Обов'язки працюючих зібрані в Кодексі законів про працю і в Законі про охорону праці.)
б) Конституція України: статті 43 (Кожна людина має право на працю…), ст..45,23,25,26).
2. Колективне складання схеми .Склад трудових ресурсів. Словникова робота.
Створення опорної схеми під час розповіді учителя.(Малювання схеми в зошитах та на дошці).
Евристична бесіда. Ставлю проблемне запитання, учні виводять поняття «трудові ресурси» .
Прийом «Оціни ситуацію»:Завдання:визначте, під які категорії підпадають ці верстви населення:
В Андрія вища технічна освіта і він шукає роботу за спеціальністю.
Олена навчається в 10 класі середньої школи.
У грудні Даринці виповниться 4 роки.
Наталка – домогосподарка, яка виховує двох дітей.
Трудові ресурси – частина населення, яка володіє необхідними фізичними і духовними здібностями, загальноосвітніми і професійними знаннями для роботи в господарстві. До трудових ресурсів України відносять працездатне населення: чоловіки у віці 16-60 років, жінки у віці -16-60 років, а також працюючі підлітки у віці до 16 років і особи пенсійного віку, які беруть участь у суспільному виробництві. Людські ресурси, їх праця – це розум, зусилля людей, використанні у виробництві й у сфері послуг..
Поняття «трудові ресурси» вживається у світовій практиці рідко. Частіше використовується поняття «економічно активне населення».
Аналіз схеми і виведення поняття ЕАН.
молодше за працездатний вік (від0до16р.)
працездатного віку(чоловіки від 16до 60р.),жінки
Населення (від 16 до 60р)
Ті, хто утримуються в спец.закладах(тюрмах, псих. лікарнях )
Ті, хто потенційно мають можливість працювати, але не
працюють загалом
(домогосподарки, пенсіонери, студенти)
Безробітні, які активно шукають роботу
Зайняті, які мають роботу
ЕАН - це частина населення, зайнята суспільно-корисною діяльністю, яка приносить прибуток. Щодо цього визначення хочу нагадати думку відомого економіста Адама Смітта: «Дайте людям можливість зробити свої справи – і справи йтимуть своїм звичаєм». До речі, ці слова стали девізом вільного ринку.
Зачитування в підручнику рубрики «Україна і світ».
3.Прийом «Аналітичний практикум»
На основі цифрових даних побудуйте кругову діаграму галузевої структури трудових ресурсів та зробіть висновок:
Промисловість – 26,5%
-Будівництво -7,5%
-Сільське і лісове господарство – 19, 6%
-Невиробнича сфера – 33%
-Транспорт і зв'язок – 13,4%
4.Ринок праці. Безробіття.
Однією із рис ринкової економіки є таке хворобливе соціальне явище, як безробіття. В 2007 році в Україні налічувалося 673,1тис. осіб безробітних, що становило 3,3% від економічно активного населення. Більше половини безробітних – жінки.
Випереджальне завдання: дані з центру зайнятості м.Новомосковська.(Повідомлення учня).
5.Робота з підручником. Запис визначення «безробіття» в словники.
Безробіття – це переважання пропозиції вільної робочої сили над попитом на неї. Хто такі безробітні?
Це люди працездатного віку, які з незалежних від них причин не мають заробітку, що зареєстровані в державній службі зайнятості..
Офіційного статуту безробітних набули 97% незайнятих громадян. , із них 72% отримували допомогу по безробіттю. Серед безробітних майже кожний другий раніше займав місце працівника, а кожний четвертий – посаду службовця або не мав професійної підготовки.
Мал. 24 в підручнику.– аналіз стовпчикової діаграми «Зайнятість населення України за видами економічної діяльності»
6.Робота з атласами. Знаходження областей.
Найвищий рівень забезпеченості трудовими ресурсами мають західні області: Закарпатська, Львівська, Івано-Франківська (показ на карті). Так, у Закарпатській області частка працездатного населення становить 56% , дітей і підлітків – 28%, тобто тут більший приток робочої сили молодого віку.
У південних областях існує проблема дефіциту трудових ресурсів. Це непрацедефіцитний регіон. Тут переважають галузі, що потребують великої кількості робочих рук, особливо жіночих. Здебільшого це сільські райони, де найменша густота населення.
Статистика: В Україні на 100 осіб працездатного віку припадає 78 осіб у непрацездатному віці. Це дуже високе демографічно-економічне навантаження на працездатне населення.
Проблемне питання: які ж причини виникнення безробіття?
-падіння виробництва;
- нові робочі місця створюються повільно;
-В Україні немає достатнього досвіду у сфері працевлаштування.
Ділова гра «Якби я був…» Обговорення шляхів подолання безробіття.
-збільшення робочих місць;
- розвиток галузей сфери обслуговування;
- розвиток індивідуальних господарств;
- у промислових районах розвивати галузі легкої промисловості, щоб зайняти жіночі руки.
IY. Закріплення вивченого матеріалу.
Тести.
1.Частину населення, яка бере чи може брати участь у трудовій діяльності називають:
а) ЕАН
б) трудовими ресурсами
в) безробітними
2. Причина виникнення безробіття в Україні:
а) висока частка міського населення
б) переважання в статевій структурі чоловіків
в)Падіння виробництва; повільне створення нових місць.
3. Економічно активне населення – це…
а) трудові ресурси держави
б) частина населення , зайнята суспільно корисною працею, яка приносить прибуток
в) міра замученості людей до трудової діяльності.
Y. Підсумок уроку.
Прийом «Роблю висновок» «Я зрозуміла…» :Україна має величезні трудові ресурси, при цьому зайнятість працездатного населення недостатня. Трудові ресурси нашої країни мають високий рівень професіоналізму і кваліфікації.
Через кілька років ви закінчите школу і перед вами постане питання, куди влаштуватися на роботу, чи може піти вчитися.
Запам'ятайте формулу: « Хочу – можу – треба». Хочу – це те, чим вас зацікавлює професія. Можу – це ваші здібності, можливості, стан здоров'я, що потрібні для вашої професії. Треба – це попит на обрану професію на міському та регіональному ринку праці.
YII. Домашнє завдання.
- Прочитати параграф 10.
- повторити всю тему «Населення України»
- знайти дані про безробіття на сайті ukrstat.gov.ua.
Урок № 6
Тема уроку: Трудові ресурси України і зайнятість населення. Безробіття.
Мета уроку:дати визначення і охарактеризувати поняття «трудові ресурси» , «зайнятість населення», «економічно активне населення», «безробіття»; пояснити забезпеченість трудовими ресурсами різних регіонів України, їхній кількісний та якісний склад, проблеми; вчити учнів пояснювати причини неповного використання трудових ресурсів;
-розвивати навички працювати з додатковими та статистичними матеріалами: порівняння (структуру зайнятості населення в Україні з іншими країнами світу)
-виховувати почуття громадянської відповідальності, акцентувати увагу на значенні рівня класифікації трудових ресурсів для господарського розвитку країни.
Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу, закріплення набутих знань.
Обладнання: карта України, Конституція України, статистичні матеріали,атласи.
Х І Д У Р О К У
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
1. Бліцопитування .
2. Тест –картки (завдання підвищеної складності).
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Прийом «Проблемне питання».
Повідомлення теми і мети уроку.
У будь – якій країні є частина населення, яка виробляє блага, а все населення в цілому - споживає ці блага. Усвідомлена праця є ознакою, яка відрізняє людей від тварин. З життєвого досвіду нам відомо, що не всі люди працюють: одні ще малі, інші непрацездатні. На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо питання, які пов’язані з людьми, які працюють або не працюють. Розглянемо таке неприємне соціальне явище як безробіття. Чому у нашій країні такий великий процент безробітних?
IY.Вивчення нового матеріалу.
1.Юридична довідка.
а)Робота з Трудовим кодексом України., зачитування, в яких документах записані нормативи трудових ресурсів. (Обов’язки працюючих зібрані в Кодексі законів про працю і в Законі про охорону праці.)
б) Конституція України: статті 43 (Кожна людина має право на працю…), ст..45,23,25,26).
2. Колективне складання схеми .Склад трудових ресурсів. Словникова робота.
Створення опорної схеми під час розповіді учителя.(Малювання схеми в зошитах та на дошці).
Евристична бесіда. Ставлю проблемне запитання, учні виводять поняття «трудові ресурси» .
Прийом «Оціни ситуацію»:Завдання:визначте, під які категорії підпадають ці верстви населення:
В Андрія вища технічна освіта і він шукає роботу за спеціальністю.
Олена навчається в 10 класі середньої школи.
У грудні Даринці виповниться 4 роки.
Наталка – домогосподарка, яка виховує двох дітей.
Трудові ресурси – частина населення, яка володіє необхідними фізичними і духовними здібностями, загальноосвітніми і професійними знаннями для роботи в господарстві. До трудових ресурсів України відносять працездатне населення: чоловіки у віці 16-60 років, жінки у віці -16-60 років, а також працюючі підлітки у віці до 16 років і особи пенсійного віку, які беруть участь у суспільному виробництві. Людські ресурси, їх праця – це розум, зусилля людей, використанні у виробництві й у сфері послуг..
Поняття «трудові ресурси» вживається у світовій практиці рідко. Частіше використовується поняття «економічно активне населення».
Аналіз схеми і виведення поняття ЕАН.
молодше за працездатний вік (від0до16р.)
працездатного віку(чоловіки від 16до 60р.),жінки
Населення (від 16 до 60р)
Ті, хто утримуються в спец.закладах(тюрмах, псих. лікарнях )
Ті, хто потенційно мають можливість працювати, але не
працюють загалом
(домогосподарки, пенсіонери, студенти)
Безробітні, які активно шукають роботу
Зайняті, які мають роботу
ЕАН - це частина населення, зайнята суспільно-корисною діяльністю, яка приносить прибуток. Щодо цього визначення хочу нагадати думку відомого економіста Адама Смітта: «Дайте людям можливість зробити свої справи – і справи йтимуть своїм звичаєм». До речі, ці слова стали девізом вільного ринку.
Зачитування в підручнику рубрики «Україна і світ».
3.Прийом «Аналітичний практикум»
На основі цифрових даних побудуйте кругову діаграму галузевої структури трудових ресурсів та зробіть висновок:
Промисловість – 26,5%
-Будівництво -7,5%
-Сільське і лісове господарство – 19, 6%
-Невиробнича сфера – 33%
-Транспорт і зв’язок – 13,4%
4.Ринок праці. Безробіття.
Однією із рис ринкової економіки є таке хворобливе соціальне явище, як безробіття. В 2007 році в Україні налічувалося 673,1тис. осіб безробітних, що становило 3,3% від економічно активного населення. Більше половини безробітних – жінки.
Випереджальне завдання: дані з центру зайнятості м.Новомосковська.(Повідомлення учня).
5.Робота з підручником. Запис визначення «безробіття» в словники.
Безробіття – це переважання пропозиції вільної робочої сили над попитом на неї. Хто такі безробітні?
Це люди працездатного віку, які з незалежних від них причин не мають заробітку, що зареєстровані в державній службі зайнятості..
Офіційного статуту безробітних набули 97% незайнятих громадян. , із них 72% отримували допомогу по безробіттю. Серед безробітних майже кожний другий раніше займав місце працівника, а кожний четвертий – посаду службовця або не мав професійної підготовки.
Мал. 24 в підручнику.– аналіз стовпчикової діаграми «Зайнятість населення України за видами економічної діяльності»
6.Робота з атласами. Знаходження областей.
Найвищий рівень забезпеченості трудовими ресурсами мають західні області: Закарпатська, Львівська, Івано-Франківська (показ на карті). Так, у Закарпатській області частка працездатного населення становить 56% , дітей і підлітків – 28%, тобто тут більший приток робочої сили молодого віку.
У південних областях існує проблема дефіциту трудових ресурсів. Це непрацедефіцитний регіон. Тут переважають галузі, що потребують великої кількості робочих рук, особливо жіночих. Здебільшого це сільські райони, де найменша густота населення.
Статистика: В Україні на 100 осіб працездатного віку припадає 78 осіб у непрацездатному віці. Це дуже високе демографічно-економічне навантаження на працездатне населення.
Проблемне питання: які ж причини виникнення безробіття?
-падіння виробництва;
- нові робочі місця створюються повільно;
-В Україні немає достатнього досвіду у сфері працевлаштування.
Ділова гра «Якби я був…» Обговорення шляхів подолання безробіття.
-збільшення робочих місць;
- розвиток галузей сфери обслуговування;
- розвиток індивідуальних господарств;
- у промислових районах розвивати галузі легкої промисловості, щоб зайняти жіночі руки.
IY. Закріплення вивченого матеріалу.
Тести.
1.Частину населення, яка бере чи може брати участь у трудовій діяльності називають:
а) ЕАН
б) трудовими ресурсами
в) безробітними
2. Причина виникнення безробіття в Україні:
а) висока частка міського населення
б) переважання в статевій структурі чоловіків
в)Падіння виробництва; повільне створення нових місць.
3. Економічно активне населення – це…
а) трудові ресурси держави
б) частина населення , зайнята суспільно корисною працею, яка приносить прибуток
в) міра замученості людей до трудової діяльності.
Y. Підсумок уроку.
Прийом «Роблю висновок» «Я зрозуміла…» :Україна має величезні трудові ресурси, при цьому зайнятість працездатного населення недостатня. Трудові ресурси нашої країни мають високий рівень професіоналізму і кваліфікації.
Через кілька років ви закінчите школу і перед вами постане питання, куди влаштуватися на роботу, чи може піти вчитися.
Запам’ятайте формулу: « Хочу – можу – треба». Хочу – це те, чим вас зацікавлює професія. Можу – це ваші здібності, можливості, стан здоров’я, що потрібні для вашої професії. Треба – це попит на обрану професію на міському та регіональному ринку праці.
YII. Домашнє завдання.
- Прочитати параграф 10.
- повторити всю тему «Населення України»
- знайти дані про безробіття на сайті ukrstat.gov.ua.