Інтегрований урок. Цілі уроку: донести дітям, що Всесвіт створений і керується Богом, формувати уявлення учнів про швидкість хімічної реакції, вплив на неї різних факторів; показати залежність швидкості хімічної реакції від природи речовини, температури, концентрації; розвивати навички й уміння складати рівняння хімічних реакційї.
Тема уроку. Загальне уявлення про швидкість хімічної реакцій, чинники, від яких вона залежить.
Цілі уроку: донести дітям, що Всесвіт створений і керується Богом, формувати уявлення учнів про швидкість хімічної реакції, вплив на неї різних факторів; показати залежність швидкості хімічної реакції від природи речовини, температури, концентрації; розвивати навички й уміння складати рівняння хімічних реакційї.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальне опитування, демонстраційний експеримент, індивідуальна робота, розповідь учителя.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, плакат із правилами техніки безпеки в кабінеті хімії, відео досліди, хімічні реактиви та роздаткові картки для лабораторного досліду.
Міжпредметні зв’язки: богослов'я, фізика, математика.
ХІД УРОКУ
Хто б із цього всього не пізнав, що Господня рука це вчинила?
(Йов 12:9)
II. Актуалізація опорних знань
1. Що таке «Хімічна реакція » ? (це перетворення одних речовин на інші при незмінності ядер атомів)
2. Які ознаки протікання хімічної реакції ? (Виділення або поглинання тепла, світла,електричної енергії ; поява або зникнення запаху , виділення газу , випадання осаду та інше)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь вчителя
ХІМІЯ СВІДЧИТЬ ПРО БОГА!
Доказ існування Бога формулами професора Валітова.
Професор Башкирського держуніверситету Нажип Валітов був дуже далекий від богослов'я. Він хімік зі світовим ім'ям, член Нью-Йоркської академії наук, все життя займався проблемами виключно своєю науки.
Строгою мовою формул професор Валітов довів, що будь-які об'єкти у Всесвіті взаємодіють один з одним миттєво, незалежно від відстані між ними. Колись вважалося, що ніяка взаємодія не може відбуватися зі швидкістю, що перевищує швидкість світла, - розповідає про своє відкриття професор Валітов. - Це триста тисяч кілометрів на секунду.
Але виявилося, що електромагнітні і гравітаційні поля взаємодіють миттєво.
Професор хімії Валітов: "Я обгрунтував це теоретично і підтвердив експериментально. А потім був вражений - адже це говорить про існування у Всесвіті якоїсь єдиної вищої сили! Адже, по суті, все пов'язано з усім.»
IV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя
Швидкість хімічної реакції
Реакції протікають з різною швидкістю.
За яким критерієм можна судити про швидкість протікання хімічної реакції? Таким критерієм може бути зміна вмісту реагентів і продуктів реакції. Концентрація вихідних речовин із часом зменшується, а продуктів реакції — збільшується. Для кількісної характеристики хімічних реакцій використовують поняття «швидкість хімічної реакції», що визначається зміною концентрації одного з реагентів за одиницю часу:
де C і C2 — молярні концентрації речовин у моменти часу t1 і t2 відповідно (знак (+) — якщо швидкість визначається за продуктами реакції, знак (-) — за вихідними речовинами). Реакції протікають у разі зіткнення молекул реагентів. Швидкість реакції визначається кількістю зіткнень та ймовірністю того, що вони приведуть до хімічного перетворення. число зіткнень визначається концентраціями реагентів, а ймовірність реакції — енергією молекул, що зіштовхуються.
Питання
Що може вплинути на швидкість хімічної реакції?
Учні висловлюють свої припущення. Вчитель пропонує виконати експериментальні завдання для підтвердження своїх гіпотез.
Лабораторний дослід
Повторити правила техніки безпеки.
Кожен учень отримує інструкцію. Результати записують у таблицю.
Залежність швидкості реакції від різних чинників.
Мета: дослідити вплив різних чинників на швидкість хімічної реакції.
Обладнання: гранули Zu, Fe, Cu , розведений розчин хлоридної кислоти (HCl), концентрований розчин хлоридної кислоти, шматок крейди, порошок крейди, спиртівка, сірники, тримач.
Хід роботи
Дослід 1. Вплив природи реагуючих речовин на швидкість хімічної реакції.
В три пробірки киньте гранулу міді, цинку, магнію. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як впливає природа реагуючих речовин на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Дослід 2. Вплив площі поверхні стикання речовин на швидкість хімічної реакції.
В одну пробірку киньте шматочок крейди, а в іншу пробірку насипте стільки ж порошку крейди. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновок, як ступінь подрібнення речовин впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Дослід 3.Вплив концентрації речовин на швидкість хімічної реакції
В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В першу пробірку налийте розведений розчин хлоридної кислоти, а в другу – концентрований розчин хлоридної кислоти. Зробіть висновки, як концентрація речовин впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Дослід 4. Вплив температури на швидкість реакції
В дві пробірки киньте однакові гранули цинку. В кожну пробірку долийте розчин хлоридної кислоти. Одну з пробірок підігрійте в полум’ї спиртівки. Зробіть висновок, як температура впливає на швидкість реакції. Результати спостереження запишіть в таблиці.
Фактори, які впливають на швидкість реакції |
Рівняння хімічних реакцій, спостереження |
Висновки про швидкість перебігу реакцій |
Природа реагуючих речовин |
Cu + HCl → - реакція не відбувається Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2 – відбувається швидко Fe+ 2HCl → FeCl2 + H2 – відбувається повільно |
Чим активніша речовина, яка вступає в реакцію, тим швидше відбувається реакція |
Ступінь подрібнення речовини |
СаСО3 шматок + 2HСl → CaCl2 + CO2 + H2O реакція відбувається повільно
СаСО3 порошок + 2HСl → CaCl2 + CO2 + H2O реакція відбувається швидко |
Чим більша поверхня стикання реагентів, тим більша швидкість реакції |
Концентрація реагуючих речовин. |
Zn + 2HClрозвед. → ZnCl2 + H2 – відбувається повільно
Zn + 2HCl концентр. → ZnCl2 + H2 – відбувається швидко |
Чим більша концентрація реагуючих речовин, тим швидше відбувається реакція. |
Температура |
Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2 – відбувається повільно t Zn + 2HCl. → ZnCl2 + H2 – відбувається швидко |
При нагріванні швидкість реакції зростає. |
Наявність каталізатора або інгібітора |
Відео досліди: MnO2 2Н2О2 → 2Н2О + О2
H2O 2Al + 3I2 → 2AlI3 |
Каталізатори – прискорюють швидкість реакції Інгібітори - сповільнюють швидкість реакції
|
V. Узагальнення і систематизація знань
Після закінчення експерименту проводять обговорення. Учні демонструють результати дослідів, роблять висновки про вплив різних факторів на швидкість хімічних реакцій. Рівняння проведених реакцій записують на дошці.
Вчитель:
Ми бачили в якій залежності знаходиться швидкість хімічної реакції від різних факторів. Ця залежність не випадкова. Будь яке, навіть незначне відхилення від цих законів створили би існування людини на планеті Земля неможливим.
Давайте спробуємо уявити, що трапилось би, якщо швидкість реакції не залежала б від концентрації речовини. Нам відомо, що реакція горіння у чистому кисні, та у звичайному повітрі, у якому концентрація кисню складає 20% суттєво відрізняється. В чистому кисні горіння проходить дуже інтенсивно, та якщо б швидкість горіння не залежала від концентрації кисню, від невеличкої іскри спалахували би величезні вогнища. А якщо б швидкість горіння не залежала від площі стикання речовини що горить із повітрям, то загасити пожежу було б вкрай складно, а може навіть і неможливо. Але Хтось потурбувався, щоб все було саме так, як воно є навколо нас. Завдяки існуючим законам природи ми можемо приготувати їжу на вогні, можемо їздити на автомобілях, обладнаних двигунами внутрішнього згоряння, мати вогонь у якості помічника а не ворога.
Тож: існування законів потребує існування Законодавця. Законодавець є Бог який все створив саме так, щоб людина змогла існувати на землі і славити Його.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи, додатково «Значення каталітичних реакцій».
Надайте власних прикладів щодо того яке було б наше життя, якби закони протікання хімічних реакцій були б іншими.