1
Розробка уроку позакласного читання
за технологією розвитку критичного мислення учнів (4 клас)
Урок, побудований за технологією розвитку критичного мислення, має трьохфазну структуру: фаза актуалізації, фаза побудови знань, фаза консолідації.
Аналіз змісту уроку відповідно до його трьохфазної структури
Фаза актуалізації має на меті: актуалізувати («оживити») в пам’яті учнів уже наявні знання (діти розповідали, що їм відомо про життя котів (застосувала метод «Мікрофон»), аналізували прочитані літературні казки за читацьким щоденником ; зосередити увагу учнів на темі (застосувала ІКТ, презентацію, що супроводжувала розповідь вчителя, учні прорекламували книги з бібліотеки на задану тему); встановити мету та завдання навчання.
Фаза побудови знань відбувається в основній частині уроку й має на меті: порівняти очікування учнів із тим, що вивчається; (застосувала метод «Припущення на основі запропонованих слів»: робота в міні групі, інсценізація своєї історії); переглянути очікування та висловити нові (під час читання нового тексту використано метод «Спрямоване слухання та міркування»: учні слухають твір і роблять припущення стосовно того, про що буде йти мова в тексті далі. Учитель просить школярів час від часу звіряти свої припущення з текстом твору і висловлювати нові припущення); зробити висновки й узагальнення матеріалу; поєднати зміст уроку з особистим досвідом учня.
Фаза консолідації має на меті: узагальнити основні ідеї; обмінятися думками; виявити особисте ставлення. На цьому етапі було використано метод «Спільного обговорення» (кожна група виконувала певні завдання, систематизуючи почуте, при цьому використала різні форми роботи: відтворення почутого за сюжетними малюнками; характеристика героїв методом «Асоціативний кущ», складання сенкану, робота з прислів’ями). Підсумок уроку проведений у вигляді інсценізації. А свої висновки діти зробили за допомогою методу «Незакінчене речення».
Конспект уроку за технологією розвитку критичного мислення учнів (4 клас)
Тема. Успіх у твоїх руках. Анна Зайцева «Не поспішай з висновками»
Мета - формування компетентностей:
|
Обладнання: презентація, мікрофон, тема і план уроку, ІКТ.
Структура уроку критичного мислення
І. Розминка. Організаційний момент. 3хв
ІІ. Обгрунтування навчання 10 хв
ІІІ. Актуалізація 5 хв
ІV. Усвідомлення змісту 10 хв
V. Міркування, консолідація знань. 10 хв
VІ. Рефлексія. Оцінювання. 5 хв
VII. Домашнє завдання. 2 хв
Хід уроку
І Розминка. Організаційний момент.
Доброго ранку! Доброго дня!
Говорите ви, і говорю вам я.
Тож сядьте рівненько, слухайте уважно,
Щоб працювати нам було неважко.
Проведемо автотренінг і налаштуємось на урок. Я – учень, я- ходжу до школи, мене вчать учитися, я- все розумію, я- все хочу знати!
ІІ. Обґрунтування навчання. (супровід – презентація)
1. Оголошення теми уроку.
Для визначення теми сьогоднішнього уроку давайте проаналізуємо вислови письменників.
2. Реклама прочитаного твору.
- Зробіть рекламу прочитаного твору в усній формі. Реклама повинна бути чітка, лаконічна і зрозуміла.
3. Робота з читацьким щоденником. Метод «Подвійний щоденник»
- Назвіть, будь ласка, вислови, які найбільше вразили вас. Поясніть чому саме даний вислів ви обрали, як ви його розумієте.
4. Фізкультхфилинка.
ІІІ. Актуалізація навчання.
- Кореспондент дитячого журналу хоче взяти у вас інтерв’ю . (Підготовлений учень пропонує учням будь-який предмет, який виконує роль уявного мікрофона. Надає слово тільки тому, хто отримує «мікрофон»).
Кореспондент. Я, кореспондент дитячого журналу, хочу задати вам декілька запитань.
- З якою метою запросили фей до королівського палацу?
- Чи була бажаною на святі літня пані? Що вона подарувала принцесі-немовляті?
- Яке покарання вигадала літня пані для дівчинки?
- Якою виявилася подарована квітка?
- Якими здібностями квітка наділила маленьку принцесу?
- Що наснилося принцесі?
- Хто був головним героєм у творі?
- Чи можна вважати твір «Не поспішай з висновками» казкою? Обґрунтуй свою вдповідь.
- До якого виду казок належить цей твір? Чому?
ІІІ. Усвідомлення змісту
Діти читають текст частинами. До кожної з них вибирають ключові слова з тексту та пояснюють їх значення.
|
«… завжди будеш відкритою до пізнання нового й зможеш дати мудру пораду іншим» |
|
«… допоможе тобі бачити й відчувати більше, ніж це може твій розум, і завжди підказуватиме тобі правильний шлях у житті» |
|
«… зможеш знайти спільну мову з кожним» |
IV. Міркування, консолідація знань.
V. Рефлексія. Оцінювання. Метод «Міркуємо разом»
- Поміркуйте, чи може вислів «Просто роби свою справу» бути девізом успішної особистості.
VІ. Домашнє завдання. Оголошення теми наступного уроку позакласного читання, робота з рекомендаційним плакатом в «Куточку читача».
Додаток 1
РЕКЛАМА
Мета застосування прийому: зацікавити та заінтригувати учнів змістом художнього твору; розкрити його яскравість і самобутність, підкреслити цікаві епізоди , викликати бажання прочитати текст ; розвивати в школярів уважність, винахідливість, логічне мислення, зв’язне мовлення, уміння проникати в суть художнього твору; виховувати любов до книги.
Етап уроку, де застосовується прийом: мотивація навчальної діяльності школярів
Зміст нетрадиційного прийому: учні об’єднуються в пари та вдома створюють рекламний проект за твором, що вивчають. Вони самостійно визначають мету, адресата, вид свого рекламного продукту, підбирають ілюстративні та анімаційні матеріали, продумують зміст реклами. Результати роботи демонструють у класі.
Обладнання, яке використовується : технічні засоби, рекламний текст
Скільки хвилин уроку відводиться на застосування прийому: 3 хвилини
Реклама
Мрієте мати справжнього друга?
Тож познайомтесь із героями твору Леоніда Смілянського «Лідер», які навчать вас дружити. Разом із Степанком (головним героєм твору) у вас буде можливість врятувати голуба навіть тоді, коли його друзі і батьки не вірять уже, що птах виживе. А чи врятує голуб хлопчика?..
Прочитайте « Лідер»!
Екстрим і хороший настрій гарантуємо.
* * * * * * * * *
Чи вірите ви в справжню дружбу між птахом і людиною?
Чи скажете, що така дружба неможлива ?
Читайте оповідання Леоніда Смілянського «Лідер»!
І врешті - решт ви скажете : «Оце дружба!»