Тема . Головні образи, характеристика. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу лицаря. Характеристика створення образів. Конспект-уроку для учнів 7 класу. Для асистента вчителя.
Тема . Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу
Мета: охарактеризувати образ Айвенго, визначити художні засоби його створення, показати вплив історичних умов на формування характеру героя;
з’ясувати сутність понять «честь», «гідність», «обов’язок», «співчуття», «милосердя»;
розвивати початкові навички характеристики літературного героя;
підготуватися до письмової характеристики героя;
розвивати творчу фантазію, уяву, уміння відстоювати власну точку зору;
виховувати почуття обов’язку, честі, національної гідності, патріотизму.
Обладнання : портрет письменника, ілюстрації до твору , картки
Хід уроку
І. Організаційний момент
Заходячи до класу, учні обирають кольоровий папірець, який є символом певних якостей особистості:
зелений – символ свободи,
синій – колір рівноваги, впевненості.
червоний – колір сміливих і тих, хто готовий експериментувати,
жовтий – колір сонця, радості, задоволення.
Учні показують учителеві обрані смайлики, він характеризує їх.
Отже, маю надію, що сьогодні на уроці ви будете вільними у своїх думках, впевненими у своїх виступах, активними під час уроку і в кінці нашої спільної роботи отримаєте радість і задоволення.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Мабуть, немає такого юнака, який би не мріяв про пригоди і лицарські подвиги. А яка дівчинка не мріє про зустріч зі справжнім лицарем? Ми багато говорили про лицарів і лицарство. Сьогодні ще раз перенесемося в ті далекі часи Середньовіччя, зануримось в епоху ХІІ століття, ще раз згадаємо персонажів роману В. Скотта, спробуємо поставити себе на їх місце.
У передмові до роману «Айвенго» В. Скотт писав, що автор історичного роману має точно наслідувати природу. Він не повинен зображувати нічого, що не відповідає епосі. Однак письменник, на думку митця, «може дозволити собі змалювати почуття і пристрасті героїв більш докладно, ніж у старовинних хроніках». У своєму романі В. Скотт змалював історію через показ життя окремих людей, серед яких вирізняється образ лицаря Айвенго, що став втіленням духу середньовічного лицарства і найкращих людських якостей. У чому ж полягає принадність цього образу? Які ідеали втілив автор у ньому? Відповіді на та інші запитання шукатимемо на сьогоднішньому уроці
Епіграф
Лицарство- джерело найчистіших,
найшляхетніших прихильностей, опора пригнічених,
захист ображених
В. Скотт
(Учні коментують епіграф)
ІІІ Робота над характеристикою Айвенго
Вправа «Асоціативний ланцюжок»
Отже, ми багато дізналися про лицарів, якими вони повинні бути, які риси характеру їм притаманні.
Завдання: Дібрати слова, словосполучення до слова «лицар».
( воїн, захисник, справжній чоловік, вірність законам лицарства, шляхетність,
милосердя, честь, гідність, порядність, повага, відданість, участь у лицарських турнірах).
А чи наші уявлення про лицарів і лицарство відповідають насправді цим поняттям нам допоможуть зрозуміти наші історики, які нададуть нам історичну довідку про середньовічне лицарство та його закони.
Виступи учнів-істориків. Повідомлення на тему : « Середньовічне лицарство. Кодекс лицаря.»
Вчитель. У вас на партах лежать листки з словниковими визначеннями основних якостей лицаря. Ознайомтесь з ними.
Честь – певний моральний статус людини, певний стандарт її оцінки згідно з належністю до тієї чи іншої групи людей – соціальної, професійної, національної, вікової, який дає право на шану, повагу, визнання.
Гідність – усвідомлення людиною своєї цінності як людини взагалі, як представника людства.
Обов’язок – таке моральне усвідомлення справи, за якого її здійснення стає для людини завданням.
Співчуття – чуйне ставлення до чужого горя, до чиїхось переживань, здатність поділяти радість і тугу іншої людини, жаліти її в болях і невдачах.
Милосердя – діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в тому потребу.
Вчитель. Лицар – це стратег, а справжній стратег повинен уміти думати і діяти послідовно.
Перевірка знання тексту твору: встановіть послідовність подій у романі
8. Чому ви, ще слабкий після поранення, кинулись на допомогу Ребеці?
(Можливі варіанти відповідей)
1) він – лицар, той, хто повинен допомагати усім скривдженим, усім, хто потребує допомоги; 2) допомоги просить жінка, а для лицаря дуже важливо служити жінці
( нехай навіть ця жінка не є шляхетного походження, іншої віри і нації; вона – людина, якій потрібно допомогти);
3) Ребекка врятувала йому життя.
Творче завдання - побудувати життєві сходинки Айвенго, які привели його до перемоги та слави (на дошці – картки з написами).
Ставлення до скривджених – готовий прийти на допомогу усім, хто цього потребує.
Вчитель. Ми знаємо, який герб обрав собі Айвенго. Я думаю, що після усіх подій роману, герой може змінити свій герб. Давайте допоможемо героєві.
Творче малювання. Учні пропонують свої варіанти герба Айвенго
IV Підсумок уроку
Вчитель. Повертаємось до нашого епіграфа. Чи можемо ми віднести слова В. Скотта до його ж героя? Які ідеали втілив автор в образі Айвенго? (Толерантність, честь, гідність, порядність, шляхетність, патріотизм, вірність традиціям, любов до батьківщини, готовність прийти на допомогу, милосердя ).
Лицарство в романі представлено декількома образами. Але виникає питання: чи всі вони відповідають духу лицарства? Кого можна назвати справжнім лицарем?
Учні називають риси характеру і прикріплюють листочки до плаката, на якому зображений Айвенго.
Учні читають свої сенкани, складені до образу Айвенго.
Учні коротко дають відповідь на питання: «Ваше ставлення до Айвенго?»
Вчитель. Чи легко бути лицарем?
Чи є в нашому сучасному житті лицарі?
Кого ми можемо сьогодні назвати справжнім лицарем?
Вчитель. Прочитані останні сторінки роману В.Скотта «Айвенго». Я думаю, що ви надовго запам’ятаєте образи мужнього Седріка Сакса, доброї і сміливої Ребекки, відданої красуні Ровени і шляхетного лицаря Айвенго.
V Домашнє завдання.
Готуватися до письмової роботи.