Тема. Узагальнення та систематизація знань по темі « Геометричні фігури і величини»

Про матеріал

Математика 5 клас Тема. Узагальнення та систематизація знань по темі « Геометричні фігури і величини».Мета: перевірити рівень знань та вмінь учнів, набутих ними під час вивчення розділу «Геометричні фігури і величини»; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі здібності; виховувати в учнів особистісні якості: взаєморозуміння, взаємодопомоги, взаємоповаги, працелюбність та наполегливість, естетичне виховання.

Формувати:- математичну компетентність - оперувати числовою інформацією, геометричними об'єктами на площині; розв'язувати задачі практичного змісту; вдосконалювати навички ро­боти з різними одиницями вимірювання об'ємів та техніку розв'язування задач на обчислення об'єму прямокутного паралелепіпеда, куба;

Перегляд файлу

Тема. Узагальнення та систематизація знань по темі « Геометричні фігури і величини»

Мета: перевірити рівень знань та вмінь учнів, набутих ними під час вивчення розділу «Геометричні фігури і величини»; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі здібності; виховувати в учнів особистісні  якості: взаєморозуміння, взаємодопомоги,  взаємоповаги, працелюбність та наполегливість, естетичне виховання.

Формувати:

-  математичну компетентність - оперувати числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині; розв’язувати задачі практичного змісту; вдосконалювати навички ро­боти з різними одиницями вимірювання об’ємів та  техніку розв’язування задач на  обчислення об’єму прямокутного паралелепіпеда, куба;

- ключові компетентності відповідно до наскрізних ліній:

а)  «Підприємливість і фінансова грамотність» (самостійне добування знань, їх трансформація, відтворення; розвиток усної мови, логічного мислення; інтерпретація  та оцінювання результатів);

б) «Громадянська відповідальність»  (формування особистості: самостійність, об’єктивність, адекватність, рефлективність;

Хід уроку

І. Організаційний момент.

(Я представилася, запитала хто відсутній, чи всі готові до уроку)

Діти сіли всі рівненько

Посміхнулися дружненько

Настрій на урок взяли

Працювати почали.

 ІІ. Повідомлення  теми і мети  уроку.

Учитель. Діти, сьогодні я пропоную вам незвичний урок. Це - урок-подорож. Подорож по океану Знань на швидкому та красивому вітрильнику (показати макет вітрильника).  Ми побуваємо в  Королівстві геометричних фігур, повторимо правила, за якими виконуються обчислення периметра, площі та обʼєму різних фігур . Подивіться на карту-маршрут уроку, прочитайте порти в яких потрібно побувати ( на дошці заздалегідь накреслено маршрут).  

  1. Порт    Загадковий
  2. Порт     Кмітливість   
  3. Острів    Практичний                                
  4. Бухта  Геометрична                                                                                                                                                                                                                                                         
  5. Порт          Уважніть  
  6. Залив Творчий
  7. Зупинка  « Королівство геометричних фігур»

А щоб було нам цікавіше мандрувати, поділимося на дві команди. Виходимо швиденько до дошки і кожен візьме талісма майбутньої команди з «Таємної» скриньки. Відповіді будемо оцінювати «Золотими». Яка команда набере їх більшу кількість, та отримає крім хороших оцінок ще й подарунок.

І так, подорож розпочалася…..

             ІІІ. Розв’язування вправ.

 Учитель. Щоб зайти у порт «Загадковий» потрібно відгадати загадку:

На базарі їх не купиш,

На дорозі не знайдеш,

Їх не зважиш на терезах,

І ціни не підбереш.

       (Знання).

Ми повинні відгадати кросворд: Я читаю загадку, а ви швиденько записуєте відповідь на листочок

   Розвʼязуємо «Кросворд»

 

1Т

О

Ч

К

А

 

 

2В

І

Д

Р

І

З

О

К

3П

Р

Я

М

А

 

 

 

 

 

Д

 

4П

Р

О

М

І

Н

Ь

 

5Л

А

М

А

Н

А

 

 

6К

У

Т

 

Питання № 1.

Хоч вимірять мене зовсім не можна,

настільки я за розміром мала,

та все ж запевнить можу кожного,

що математиці я користь принесла.

Які ж іще мої прикмети?

Двох ліній буду я перетин!

(ТОЧКА)

Питання № 2.

 Початок і кінець я маю

і точки часто сполучаю.

(ВІДРІЗОК)

Питання № 3.

Без кінця й без краю лінія оця.

Досхочу іди по ній, а нема кінця!

(ПРЯМА)

Питання № 4.

 Один кінець я на відміну від прямої маю.

Скажи, ім’я моє ти знаєш?

(ПРОМІНЬ)

Питання № 5.

З відрізочків прямої я складаюсь,

і через це ла-ма-юсь.

(ЛАМАНА)

Питання № 6.

 Мені вершина служить головою,

а те, що звете ви ногами

всі називають сторонами.

(КУТ)

Питання № 7.

Назву якої геометричної фігури ми отримали на перетині усіх слів по вертикалі?  

 Рекомендуюсь я, і вас повідомляю,

що усього я по чотири маю.

Чотири сторони й вершини,

кутів прямих - чотири.

(КВАДРАТ)

- Про що говориться у останньому вірші? Скільки можливих відповідей? (учні повинні назвати ще прямокутник) 

Команди! Обміняйтесь картками і перевірте правильність відповідей.

За кожну правильну відповідь нараховуємо 1 золотий . Занесіть результати у таблицю. 

Учитель.

Підходимо до порту Кмітливість.  Щоб зайти в цей порт потрібно розшифрувати ребус:  

М І  100                       ( Місто)

В цьому порту вас чекають нові знайомства. І хоча це два казкових героя, загадка описує кожного з них.

Був він довго невідомий

З казки став усім знайомий.

Він веселий і сміливий,

Він відважний і умілий,

Приклади всі розв'яжіть

І як звуть його скажіть.

Вимірявши кути, переставте місцями картки у порядку зростання отриманих  значень і прочитаєте, як звати цього героя.  

 

 

Цибуліно

Незнайка

 

 

і

й

600

 

 

ц

н

200

о

о

1500

 

б

з

300

 

н

к

900

 

у

н

350

и

е

250

л

а

450

То з ким ви познайомилися?

Команда1.   Цибуліно

Команда 2    Незнайко

 Учитель.

 Щоб продовжити подорож і зайти в порт Практичний нам потрібно розвʼязати задачі. У вас є три завдання. Розділіть їх між членами команди і розвʼяжіть. Після цього до дошки вийдуть по черзі учні із своєю задачею. Спочанку №1, потім №2 і т.д. Золоті отримають ті учні, хто першим вийшов на захист свого номера.


Прізвище учня

Самоперевірка за еталоном

Завдання  варіант 1

 

  1. (1 золотий)

Прямокутний паралелепіпед має виміри 2см, 8 см, 4 см. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда.

1. Прямокутний паралелепіпед:

  1. a =2 см, b =8 см, с =4 см

V=аbс

V= 2∙8∙4= 64 см3

  1. (2 золотих)

З кубиків з ребром 2 см складено геометричне тіло. Знайдіть об'єм цього тіла.

       

  1. 3.  Об’єм  одного кубика:  222=8 см3      
  2. Кількість кубиків  6

V= 68 = 48   см3      

  1. (3 золотих)

Дано:

прямокутний паралелепіпед;

 ширина – 9 дм;

довжина -?, на 6 дм більша за ширину; висота -?, у 3 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда.

 5. Дано: прямокутний паралелепіпед;

ширина – 9 дм;

довжина -?, на 6 дм більша за ширину; висота -?, у 3 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда.

1) 9 + 6 = 15( дм) - довжина

2) 15:3=5 (дм) – висота

3) 9 ∙15∙5= 675( дм 3 )

Кількість балів

 

 

Прізвище учня

Самоперевірка за еталоном

Завдання   варіант 2

 

  1. (1 золотий)

Прямокутний паралелепіпед має виміри 5 см, 6 см, 4 см. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда.

1. Прямокутний паралелепіпед:

  1. a =5 см, b =6 см, с= 4 см

V=аbс

V= 5∙6∙4= 120  см3

  1. (2 золотих)

З кубиків з ребром 3 см складено геометричні тіла. Знайдіть об'єм цього тіла.

        

2.  Об’єм  одого кубика: 333 = 9 см3      

Кількість кубиків – 6

V = 6 9 = 54 см3    

  1. (3 золотих)

Дано:

прямокутний паралелепіпед;

 ширина – 10 дм;

довжина -?, на 4 дм більша за ширину; висота -?, у 2 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда

  1.  Дано: прямокутний паралелепіпед;

ширина – 10 дм;

довжина -?, на 4 дм більша за ширину; висота -?, у 2 рази менша від довжини.

Знайти: об’єм паралелепіпеда.

1) 10 + 4 = 14( дм) - довжина

2) 14:2=7 (дм) – висота

3) 10 ∙14∙7= 980 ( дм 3 )

Кількість балів

 

Кожна команда отримає свій варіант завдань.

Діти по черзі виконують завдання біля дошки. Члени команди працюють за своїм учнем біля дошки.

 Ми наближаємося до бухти Геометрична. У бухту зайдемо, якщо розгадаємо ребус:

                                          3НИК      (Трикутник.)

Місцевий садівник поскаржився, що зайці шкодять молоді яблуні та груші.

Задача.

 Треба огородити сад, ширина якого 109 м, а довжина на 24 м більша за ширину. Скільки потрібно кілків для огорожі, якщо на кожен метр іде 5 кілків?

  • Діти,  як ви думаєте, якої форми сад?
  • Яку величину потрібно нам знайти?
  • Що знайдемо спочатку?
  • Яка буде друга дія?
  • Як знайдемо кількість кілків?
  • Хто піде до дошки?

Після того, як учні справляться із завданням, перевіряємо правильність розв’язання.

До дошки йде учень, решта працює за партами.

    Учитель.  Ми підійшли до останньої перешкоди на шляху до порту Уважність. Але трапилася неприємність. Частину бортового журнала залило водою. Вам потрібно відновити записи, вставивши пропущені слова тачисла.

▪ Математична шифровка

Користуючись рис. 1, на якому зображено прямокутний паралелепіпед , заповніть пропуски.

Рис. 1

1. У прямокутного паралелепіпеда ... граней, ... ребер, ... вершин.

2. Кожна грань прямокутного паралелепіпеда являє собою...

3. Ребро є спільним для граней...

4. Вимірами прямокутного паралелепіпеда називають його...

5. Ребру дорівнюють ребра...

6. Грані дорівнює грань ...

7. Вершина C належить граням ...

 

Відповіді до математичного диктанту

1. ... 6 граней, 12 ребер, 8 вершин.

2. ... прямокутник.

3. ... , .

4. ... ширину, довжину, висоту.

5. ... , , .

6. ... ABCD.

7. ... , ABCD, .

    Обміняйтеся команди роботами і перевірте відповіді своїх товаришів.

Учні перевіряють відповіді взаємоперевіркою.

І ось ми наближаємося до Королівство геометричних фігур.

Перед нами Залив Творчий.

Для того, щоб нам дозволили зійти на берег, потрібно скласти сенкани про трикутник і квадрат. (Діти записують свої вірші на лист ватмана і захищають біля дошки.

 IV. Підсумок уроку.

Молодці і з цим завданням ми справилися

Зупинка  « Королівство геометричних фігур»

Ось ми і дісталися до цього чарівного королівства. Чи сподобалася вам наша подорож?

Діти давайте пригадаємо,  які геометричні фігури ми сьогодні на уроці згадували.

Пограємо в асоціації.   Слово «Геометрична фігура».

Запишіть на стікерах асоціацію і приклейте да ватмана свої листочки.

І наостанок пограємо у гру «Кубування». Запитання задавайте один одному за допомогою чарівного кубика. Розпочинає …

Я дуже задоволена уроком. Дуже дякую вам за урок!!!

Домашнє завдання

№ 767 Розвяжіть  математичний кросворд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

Порт «Загадковий»

 

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

№ 1.

Хоч вимірять мене зовсім не можна,

настільки я за розміром мала,

та все ж запевнить можу кожного,

що математиці я користь принесла.

Які ж іще мої прикмети?

Двох ліній буду я перетин!

№ 2.

 Початок і кінець я маю

і точки часто сполучаю.

№ 3.

Без кінця й без краю лінія оця.

Досхочу іди по ній, а нема кінця!

№ 4.

 Один кінець я на відміну від прямої маю.

Скажи, ім’я моє ти знаєш?

№ 5.

З відрізочків прямої я складаюсь,

і через це ла-ма-юсь.

№ 6.

 Мені вершина служить головою,

а те, що звете ви ногами

всі називають сторонами.

№ 7.

Назву якої геометричної фігури ми отримали на перетині усіх слів по вертикалі?  

 Рекомендуюсь я, і вас повідомляю,

що усього я по чотири маю.

Чотири сторони й вершини,

кутів прямих - чотири.

- Про що говориться у останньому вірші? Скільки можливих відповідей? (учні повинні назвати ще прямокутник)

 

 

Порт   Кмітливість

М І  100  

 

 

 

 

 

 

і

й

600

 

 

ц

н

200

о

о

1500

 

б

з

300

 

н

к

900

 

у

н

350

и

е

250

л

а

450

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном (10хв)

Прізвище учня

Самоперевірка за еталоном

Завдання  варіант 1

 

  1. (1 золотий)

Прямокутний паралелепіпед має виміри 2см, 8 см, 4 см. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда.

1. Прямокутний паралелепіпед:

  1. a =        см, b =          см, с =          см

V=______________

V= __________= ________ см3

  1. (2 золотих)

З кубиків з ребром 2 см складено геометричне тіло. Знайдіть об'єм цього тіла.

       

  1. 2.   Об’єм  одного кубика:
  2. ___________      = _________ см3      
  3. Кількість кубиків  ______

V= _________ = _____   см3      

  1. (3 золотих)

Дано:

прямокутний паралелепіпед;

 ширина – 9 дм;

довжина -?, на 6 дм більша за ширину; висота -?, у 3 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда.

 5. Дано: прямокутний паралелепіпед;

ширина – 9 дм;

довжина -?, на 6 дм більша за ширину; висота -?, у 3 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда.

 

 

 

 

Кількість балів

 

 

Завдання   варіант 2

 

1.Прямокутний паралелепіпед має виміри 5 см, 6 см, 4 см. Знайти об’єм прямокутного паралелепіпеда.

1. Прямокутний паралелепіпед:

  1. a = _____ см, b = _______ см,
  2. с= _______ см

V=_____________

V= __________________= _________ см3

  1. .З кубиків з ребром 2 см складено геометричні тіла. Знайдіть об'єми цих тіл.

        

2.  Об’єм  одного кубика:

______________ = ___________    см3

Кількість кубиків:  _______--

V=__________________ = _________см3    

  1. .Дано:прямокутний паралелепіпед; ширина – 10 дм;

довжина -?, на 4 дм більша за ширину; висота -?, у 2 рази менша від довжини. Знайти: об’єм паралелепіпеда

5. Дано: прямокутний паралелепіпед;

ширина – 10 дм;

довжина -?, на 4 дм більша за ширину; висота -?, у 2 рази менша від довжини.

Знайти: об’єм паралелепіпеда.

 

 

 

Кількість балів

 

 

Перевіримо зарання

Як зробили ви завдання,

Олівці взяли у руки

Й приступили до науки.

Вчитель. Перевірте самостійну роботу. Кожне  правильно виконане завдання оцініть в 2 бали (максимум = 10 б.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Математична шифровка

Користуючись рис. 1, на якому зображено прямокутний паралелепіпед , заповніть пропуски.

Рис. 1

1. У прямокутного паралелепіпеда ... граней, ... ребер, ... вершин.

2. Кожна грань прямокутного паралелепіпеда являє собою...

3. Ребро є спільним для граней...

4. Вимірами прямокутного паралелепіпеда називають його...

5. Ребру дорівнюють ребра...

6. Грані дорівнює грань ...

7. Вершина C належить граням ...

 

 

 

 Математична шифровка

Користуючись рис. 1, на якому зображено прямокутний паралелепіпед , заповніть пропуски.

Рис. 1

1. У прямокутного паралелепіпеда ... граней, ... ребер, ... вершин.

2. Кожна грань прямокутного паралелепіпеда являє собою...

3. Ребро є спільним для граней...

4. Вимірами прямокутного паралелепіпеда називають його...

5. Ребру дорівнюють ребра...

6. Грані дорівнює грань ...

7. Вершина C належить граням ...


 

docx
Додано
21 грудня 2018
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку