Властивості додавання і віднімання десяткових дробів
Мета:
Ø Систематизувати знання учнів про переставну і сполучну властивості додавання і властивості віднімання десяткових дробів;
Ø формувати навички застосовувати дані властивості до розв'язування вправ;
Ø розвивати увагу та пізнавальну активність учнів, вміння застосовувати правила до розв'язування вправ;
Ø виховувати інтерес до математики.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: квітка-семіцвітка, тест на тему «Десяткові дроби. Сума і різниця», картки з завданнями для самостійної і естафетної роботи.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Лаборанти доповідають про готовність до уроку. Відкрили зошити, записали класна робота. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати тему «Властивості додавання і віднімання десяткових дробів». Навчимося на практиці застосовувати набуті знання.
Багато дітей вважають математику тяжкою, сухою наукою, адже ви любите гратися, слухати казки. Ось тому наш урок буде незвичайний, а урок-казка «Квітка-семицвітка».
В математичному царстві, в арифметичній державі, в місті Десяткові дроби, жила-була дівчинка. Вона одержала завдання приготувати запитання і вправи для уроку. Дівчинка виконала його, але вранці йдучи до школи була не уважною, читала бігборди, то ворон рахувала і загубила підготовлені завдання. Вона засмутилась і заплакала. І звідки не візьмись з'явилась Математика – цариця наук. І каже до дівчинки: «Не плач я тобі допоможу. Ти дівчинка добра, хоч і не уважна. Ось тобі квітка-семицвітка, вона чарівна, допоможе тобі».
Цю квітку дівчинка передала нам, щоб ми змогли урок провести, здобути знання, їх повторити і закріпити. Потрібно відірвати пелюстку, прочитати завдання і виконати його.
За правильні та чіткі відповіді ви одержите смайлики, які в кінці уроку підрахуємо і визначимо активних учнів.
Перша пелюстка червона. Відірве її … Читає завдання: «Диктант математичний, усім нам добре звичний, пелюстку відірвемо, гуртом усі почнемо».
Умова математичного диктанту на два варіанти:
Варіант І | Варіант ІІ |
1 Записати десятковим дробом: | |
2. Записати у вигляді звичайного дробу: | |
0,43 | 0,61 |
3. Виділити цілу частину і записати десятковим дробом: | |
4. Записати у вигляді десяткового дробу частку: | |
87 : 10 | 95 : 10 |
5. Спростіть десятковий дріб: | |
5,400 | 7,300 |
6. Порівняти дроби: | |
16,8 17,1 | 18,9 19,1 |
Поміняйтеся зошитами і перевірте правильність відповідей за таблицею на дошці. Олівцем поставте «+» біля правильної відповіді і «–» біля неправильної відповіді.
Варіант І | Варіант ІІ | ||
| 3,007 | 5,009 | |
| | ||
| 4,51 | 6,73 | |
| 8,7 | 9,5 | |
| 5,4 | 7,3 | |
| 16,8 < 17,1 | 18,9 < 19,1 |
Завдання першої пелюстки виконано. Підніміть руки, хто виконав усі завдань правильно.
Друга пелюстка жовта. Відірве її … Читає завдання: «Рахуєм швидко, правильно, команду виручаємо». Пелюстку відриваємо – гуртом починаємо.
На дошці записані приклади. Учні по черзі від кожного ряду ідуть і записують відповіді.
12,4 +3,75 =16,15 13,7 + 4,38 = 18,08 14,8 + 8,23 = 23,03
15 – 3,6 = 11,4 45 – 2,71 = 42,29 25 – 3,25 = 21,75
9,24 + 0,04 = 9,28 8,8 + 0,18 = 8,98 7,43 + 0,05 = 7,48
16 + 4,59 = 20,59 17 + 5,43 = 22,43 21 + 3,71 = 24,71
За правильні відповіді одержують смайлик. Молодці і з цим завданням справились.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Третя пелюстка зелена. Відірве її … Читає завдання: «Посилала мене мати наказуючи пам'ятати, не забувати науку нову здобувати».
Діти ми з вами на минулому уроці навчилися додавати і віднімати десяткові дроби. А ось які ж властивості мають ці дії?
Давайте пригадаємо властивості додавання і віднімання натуральних чисел які ви вивчили у початкових класах. Хто їх назве?
1.переставнаa + b = b + a;
2. сполучна(a + b) + c = a + (b + c);
3. якщо один доданок дорівнює 0, то сума дорівнює другому доданку
a + 0 = a;
4. якщо від числа відняти 0 , то одержимо дане число
a – 0 = a;
5. якщо від числа відняти те саме число, то одержимо 0
а – a = 0;
6. для будь-яких a, b, c, виконується рівність
a – ( b + c) = (a – b) – c = (b – c) – a;
7. для будь-яких a, b, c, виконується рівність
(a + b) – c = (a – c) + b = (b – c) + a.
Ці властивості виконуються і для десяткових дробів.
1.2,5 + 1,3 = 1,3 + 2,5 = 3,8
2.3,1 + 4,51 + 6,9 = 3,1 + 6,9 + 4,51 = 14,51
3.3,7 + 0 = 3,7; 0 + 4,5 = 4,5
4.5,72 – 0 = 5,72
5.10,753 – 10,753 = 0
6.22,8 – (1,8 + 3,73) = 22,8 – 1,8 – 3,73 = 17,27
7.(10,61 + 7,3) – 8,61 = (10,61 – 8,61) + 7,3 = 9,3.
Запам'ятали діти? Тоді відірвемо ще одну пелюстку.
Четверта пелюстка помаранчева. Відірве її … Читає завдання: «Підручник то наш помічник і книга незвичайна, його ми полистаємо, завдання порішаємо. Пелюстку відірвемо, гуртом усі почнемо».
Діти відкрили підручник на сторінці 274. Виконаємо № 1259. Кілька учнів біля дошки (по черзі), інші в зошитах виконують завдання. Учні біля дошки відповідають на запитання:
1.Як додати два десяткові дроби?
2.Як відняти два десяткові дроби?
3.Як порівняти два десяткові дроби з різними цілими частинами?
4.Як порівняти два десяткові дроби з однаковими цілими частинами?
За правильні відповіді і пояснення одержують геометричну фігуру.
П'ята пелюстка синя. Відірве її … Читає завдання: «Відпочити є хвилинка, то для нас усіх розминка, пелюстку відриваємо, гуртом всі починаємо».
Хто ж там, хто вже так стомився і наліво похилився,
Діти треба дружно нам всім встати фізкультхвилинку розпочати:
Руки вище підніміть,
І спокійно опустіть.
Руки вгору, руки вбоки
І зробіть чотири кроки.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вище підніміть
І спокійно опустіть.
Розведіть їх в сторони
Плесніть, діти, кілька раз
За роботу -
все гаразд
ІІІ. Закріплення матеріалу.
Шоста пелюстка блакитна. Відірве її … Читає завдання: «Чекає нас робота групова, перевірити і закріпити знання».
Зараз діти ми поділимось на групи. Одна група буде виконувати розроблені тести «Десяткові дроби. Сума і різниця».
ТЕСТИ
1.Знайти суму 4,3 + 5,9 =
а) 10,2*; б)9,3; в)9,9; г)9,12; д)9.
2.Знайти суму 20 + 7,357 =
а) 27,357*; б)27; в)27,3; г)27,35; д)27,4.
3.Знайти різницю 14,7 – 8,4 =
а) 23,1; б)6,3*; в)6,7; г)6,4; д)6.
4.Знайти різницю 53 – 4,23 =
а)49,23; б) 49,77; в)48; г) 52,77; д)48,77*.
5. Виконати додавання: 38,25 + 21,13 =
а)59,38*; б) 59; в)59,13; г) 59,35; д)59,25.
6. Виконати додавання: 3,1 + 12,2983 =
а)15; б) 12,6083; в)12,2983; г) 12,2914; д)15,3983*.
7. Розв'язком рівняння х + 4,83 = 9 є
а)9; б) 4,83; в) 4,17; г)8,83; д)5,17*.
8. Розв'язком рівняння х - 6,24 = 8,1 є
а)14,34*; б) 14,86; в) 1,86; г)14,2; д)14,04.
9. Записати десятковим дробом 23 цілих 5 десятих
а)235; б) 23,5*; в) 23,05; г)2,35; д)0,235.
10. Записати десятковим дробом 5 цілих 7 десятих 8 сотих
а)5,78*; б) 57,5; в) 0,578; г)5,78; д)578.
Друга група в зошитах буде розв'язувати рівняння.
В – І | В – ІІ | В – ІІІ |
Розв'язати рівняння | Розв'язати рівняння | Розв'язати рівняння |
х + 13,4 = 15,82 | х + 24,7 =29,8 | 10,6 + х = 19,7 |
20 – х = 12,3 | 30 – х = 18,3 | 41– х =21,7 |
Третя група виконуватиме на дошці естафетні завдання на порівняння дробів .
В – І | В – ІІ | В – ІІІ |
Порівняти дроби | Порівняти дроби | Порівняти дроби |
43,1 43,02 | 34,2 34,09 | 13,9 14,9 |
1,53 1,5 | 2,7 2,71 | 45,3 45,05 |
7 7,197 | 8,209 8 | 3,8 3,82 |
10,4 12,6 | 14,3 15,1 | 9,345 9 |
25,0 24,999 | 45,99 46,0 | 54,998 55,0 |
0,59 1,1 | 1,2 0,56 | 1,7 0,97 |
17 17,0 | 22,0 22 | 36,0 36 |
39,06 38,98 | 56,08 55,87 | 68,78 69,09 |
Завдання виконано.
Сьома пелюстка фіолетова. Відірве її … Читає завдання: «Підсумок уроку проводимо, »
У казці В.Катаєва «Квітка-семицвітка», яку ви всі добре знаєте, дівчинка шість пелюсток змарнувала, а тільки сьому використала розумно для доброї справи.
А як ви думаєте ми використали свої пелюстки марно чи корисно?
Ми з вами всі сім пелюсток використали для того, щоб зробити ще один крок на шляху до нових знань.
Сьогодні дуже добре попрацювали всі учні, але найкращими були:
Домашнє завдання: Вивчити правила. Виконати індивідуальні завдання по карточках,
ТЕСТИ
1.Знайти суму 4,3 + 5,9 =
а) 10,2; б)9,3; в)9,9; г)9,12; д)9.
2.Знайти суму 20 + 7,357 =
а) 27,357; б)27; в)27,3; г)27,35; д)27,4.
3.Знайти різницю 14,7 – 8,4 =
а) 23,1; б)6,3; в)6,7; г)6,4; д)6.
4.Знайти різницю 53 – 4,23 =
а)49,23; б) 49,77; в)48; г) 52,77; д)48,77.
5. Виконати додавання: 38,25 + 21,13 =
а)59,38*; б) 59; в)59,13; г) 59,35; д)59,25.
6. Виконати додавання: 3,1 + 12,2983 =
а)15; б) 12,6083; в)12,2983; г) 12,2914; д)15,3983
7. Записати десятковим дробом 23 цілих 5 десятих
а)235; б) 23,5; в) 23,05; г)2,35; д)0,235.
.
ТЕСТИ
1.Знайти суму 4,3 + 5,9 =
а) 10,2; б)9,3; в)9,9; г)9,12; д)9.
2.Знайти суму 20 + 7,357 =
а) 27,357; б)27; в)27,3; г)27,35; д)27,4.
3.Знайти різницю 14,7 – 8,4 =
а) 23,1; б)6,3; в)6,7; г)6,4; д)6.
4.Знайти різницю 53 – 4,23 =
а)49,23; б) 49,77; в)48; г) 52,77; д)48,77.
5. Виконати додавання: 38,25 + 21,13 =
а)59,38*; б) 59; в)59,13; г) 59,35; д)59,25.
6. Виконати додавання: 3,1 + 12,2983 =
а)15; б) 12,6083; в)12,2983; г) 12,2914; д)15,3983
7. Записати десятковим дробом 23 цілих 5 десятих
а)235; б) 23,5; в) 23,05; г)2,35; д)0,235.
Властивості додавання і віднімання десяткових дробів
Мета:
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: квітка-семіцвітка, тест на тему «Десяткові дроби. Сума і різниця», картки з завданнями для самостійної і естафетної роботи.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Лаборанти доповідають про готовність до уроку. Відкрили зошити, записали 21 березня, класна робота. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати тему «Властивості додавання і віднімання десяткових дробів». Навчимося на практиці застосовувати набуті знання.
Багато дітей вважають математику тяжкою, сухою наукою, адже ви любите гратися, слухати казки. Ось тому наш урок буде незвичайний, а урок-казка «Квітка-семицвітка».
В математичному царстві, в арифметичній державі, в місті Десяткові дроби, жила-була дівчинка. Вона одержала завдання приготувати запитання і вправи для уроку. Дівчинка виконала його, але вранці йдучи до школи була не уважною, читала бігборди, то ворон рахувала і загубила підготовлені завдання. Вона засмутилась і заплакала. І звідки не візьмись з’явилась Математика – цариця наук. І каже до дівчинки: «Не плач я тобі допоможу. Ти дівчинка добра, хоч і не уважна. Ось тобі квітка-семицвітка, вона чарівна, допоможе тобі».
Цю квітку дівчинка передала нам, щоб ми змогли урок провести, здобути знання, їх повторити і закріпити. Потрібно відірвати пелюстку, прочитати завдання і виконати його.
За правильні та чіткі відповіді ви одержите смайлики, які в кінці уроку підрахуємо і визначимо активних учнів.
Перша пелюстка червона. Відірве її … Читає завдання: «Диктант математичний, усім нам добре звичний, пелюстку відірвемо, гуртом усі почнемо».
Умова математичного диктанту на два варіанти:
Варіант І |
Варіант ІІ
|
1 Записати десятковим дробом: |
|
|
|
2. Записати у вигляді звичайного дробу: |
|
0,43 |
0,61
|
3. Виділити цілу частину і записати десятковим дробом: |
|
|
|
4. Записати у вигляді десяткового дробу частку: |
|
87 : 10 |
95 : 10
|
5. Спростіть десятковий дріб: |
|
5,400 |
7,300
|
6. Порівняти дроби: |
|
16,8 17,1 |
18,9 19,1
|
Поміняйтеся зошитами і перевірте правильність відповідей за таблицею на дошці. Олівцем поставте «+» біля правильної відповіді і «–» біля неправильної відповіді.
|
Варіант І |
Варіант ІІ
|
|
|
3,007 |
5,009 |
|
|
|
|
|
|
4,51 |
6,73 |
|
|
8,7 |
9,5 |
|
|
5,4 |
7,3 |
|
|
16,8 < 17,1 |
18,9 < 19,1 |
Завдання першої пелюстки виконано. Підніміть руки, хто виконав усі завдань правильно.
Друга пелюстка жовта. Відірве її … Читає завдання: «Рахуєм швидко, правильно, команду виручаємо». Пелюстку відриваємо – гуртом починаємо.
На дошці записані приклади. Учні по черзі від кожного ряду ідуть і записують відповіді.
12,4 +3,75 =16,15 13,7 + 4,38 = 18,08 14,8 + 8,23 = 23,03
15 – 3,6 = 11,4 45 – 2,71 = 42,29 25 – 3,25 = 21,75
9,24 + 0,04 = 9,28 8,8 + 0,18 = 8,98 7,43 + 0,05 = 7,48
16 + 4,59 = 20,59 17 + 5,43 = 22,43 21 + 3,71 = 24,71
За правильні відповіді одержують смайлик. Молодці і з цим завданням справились.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Третя пелюстка зелена. Відірве її … Читає завдання: «Посилала мене мати наказуючи пам’ятати, не забувати науку нову здобувати».
Діти ми з вами на минулому уроці навчилися додавати і віднімати десяткові дроби. А ось які ж властивості мають ці дії?
Давайте пригадаємо властивості додавання і віднімання натуральних чисел які ви вивчили у початкових класах. Хто їх назве?
1.переставна a + b = b + a;
2. сполучна (a + b) + c = a + (b + c);
3. якщо один доданок дорівнює 0, то сума дорівнює другому доданку
a + 0 = a;
4. якщо від числа відняти 0 , то одержимо дане число
a – 0 = a;
5. якщо від числа відняти те саме число, то одержимо 0
а – a = 0;
6. для будь-яких a, b, c, виконується рівність
a – ( b + c) = (a – b) – c = (b – c) – a;
7. для будь-яких a, b, c, виконується рівність
(a + b) – c = (a – c) + b = (b – c) + a.
Ці властивості виконуються і для десяткових дробів.
Запам’ятали діти? Тоді відірвемо ще одну пелюстку.
Четверта пелюстка помаранчева. Відірве її … Читає завдання: «Підручник то наш помічник і книга незвичайна, його ми полистаємо, завдання порішаємо. Пелюстку відірвемо, гуртом усі почнемо».
Діти відкрили підручник на сторінці 274. Виконаємо № 1259. Кілька учнів біля дошки (по черзі), інші в зошитах виконують завдання. Учні біля дошки відповідають на запитання:
За правильні відповіді і пояснення одержують геометричну фігуру.
П’ята пелюстка синя. Відірве її … Читає завдання: «Відпочити є хвилинка, то для нас усіх розминка, пелюстку відриваємо, гуртом всі починаємо».
Хто ж там, хто вже так стомився і наліво похилився,
Діти треба дружно нам всім встати фізкультхвилинку розпочати:
Руки вище підніміть,
І спокійно опустіть.
Руки вгору, руки вбоки
І зробіть чотири кроки.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вище підніміть
І спокійно опустіть.
Розведіть їх в сторони
Плесніть, діти, кілька раз
За роботу -
все гаразд
ІІІ. Закріплення матеріалу.
Шоста пелюстка блакитна. Відірве її … Читає завдання: «Чекає нас робота групова, перевірити і закріпити знання».
Зараз діти ми поділимось на групи. Одна група буде виконувати розроблені тести «Десяткові дроби. Сума і різниця».
ТЕСТИ
1.Знайти суму 4,3 + 5,9 =
а) 10,2*; б)9,3; в)9,9; г)9,12; д)9.
2.Знайти суму 20 + 7,357 =
а) 27,357*; б)27; в)27,3; г)27,35; д)27,4.
3.Знайти різницю 14,7 – 8,4 =
а) 23,1; б)6,3*; в)6,7; г)6,4; д)6.
4.Знайти різницю 53 – 4,23 =
а)49,23; б) 49,77; в)48; г) 52,77; д)48,77*.
5. Виконати додавання: 38,25 + 21,13 =
а)59,38*; б) 59; в)59,13; г) 59,35; д)59,25.
6. Виконати додавання: 3,1 + 12,2983 =
а)15; б) 12,6083; в)12,2983; г) 12,2914; д)15,3983*.
7. Розв’язком рівняння х + 4,83 = 9 є
а)9; б) 4,83; в) 4,17; г)8,83; д)5,17*.
8. Розв’язком рівняння х - 6,24 = 8,1 є
а)14,34*; б) 14,86; в) 1,86; г)14,2; д)14,04.
9. Записати десятковим дробом 23 цілих 5 десятих
а)235; б) 23,5*; в) 23,05; г)2,35; д)0,235.
10. Записати десятковим дробом 5 цілих 7 десятих 8 сотих
а)5,78*; б) 57,5; в) 0,578; г)5,78; д)578.
Друга група в зошитах буде розв’язувати рівняння.
В – І |
В – ІІ |
В – ІІІ |
Розв’язати рівняння |
Розв’язати рівняння |
Розв’язати рівняння |
х + 13,4 = 15,82 |
х + 24,7 =29,8 |
10,6 + х = 19,7 |
20 – х = 12,3 |
30 – х = 18,3 |
41– х =21,7 |
Третя група виконуватиме на дошці естафетні завдання на порівняння дробів .
В – І |
В – ІІ |
В – ІІІ |
Порівняти дроби |
Порівняти дроби |
Порівняти дроби |
43,1 43,02 |
34,2 34,09 |
13,9 14,9 |
1,53 1,5 |
2,7 2,71 |
45,3 45,05 |
7 7,197 |
8,209 8 |
3,8 3,82 |
10,4 12,6 |
14,3 15,1 |
9,345 9 |
25,0 24,999 |
45,99 46,0 |
54,998 55,0 |
0,59 1,1 |
1,2 0,56 |
1,7 0,97 |
17 17,0 |
22,0 22 |
36,0 36 |
39,06 38,98 |
56,08 55,87 |
68,78 69,09 |
Завдання виконано.
Сьома пелюстка фіолетова. Відірве її … Читає завдання: «Підсумок уроку проводимо, »
У казці В.Катаєва «Квітка-семицвітка», яку ви всі добре знаєте, дівчинка шість пелюсток змарнувала, а тільки сьому використала розумно для доброї справи.
А як ви думаєте ми використали свої пелюстки марно чи корисно?
Ми з вами всі сім пелюсток використали для того, щоб зробити ще один крок на шляху до нових знань.
Сьогодні дуже добре попрацювали всі учні, але найкращими були:
Домашнє завдання: п.30.Вивчити правила. №№1234,1260.