Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання розділових знаків при узагальнювальних словах, сформувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил, розвивати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах; розвивати навички поширювати речення узагальнювальними словами, будувати висловлювання з використанням узагальнювальних слів; виховувати повагу до національних святинь, зокрема до вишивки-оберега як символу духовності; прилучати школярів до життєдайних джерел народного мистецтва.
Тема: Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах
Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання розділових знаків при узагальнювальних словах, сформувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил, розвивати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах; розвивати навички поширювати речення узагальнювальними словами, будувати висловлювання з використанням узагальнювальних слів; виховувати повагу до національних святинь, зокрема до вишивки-оберега як символу духовності; прилучати школярів до життєдайних джерел народного мистецтва.
Правопис: двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення і стилістика: правильна побудова та інтонація речень з однорідними членами при узагальнювальних словах.
Текст (риторичний аспект): використання однорідних членів речення й узагальнювальних слів у текстах художнього стилю.
Міжпредметні зв’язки: узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами як засіб художньої виразності (література).
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя
Сьогоднішній наш урок незвичайний .Для того ,щоб дізнатися про його незвичайність , ви дасте відповідь на певні питання щодо основної нашої теми.
Фронтальне опитування
Отже,кожна правильна відповідь буде давати нам право відкрити пазл.
-Які члени речення називаються однорідними?
-Які слова називаються узагальнювальними?
-Чим між собою однорідні члени речення можуть поєднуватися?
-Які однорідні члени речення називаються поширеними, а які непоширеними?
-Які розділові знаки ставлять у реченнях з узагальнювальними словами при однорідних членах речення?
- Які розділові знаки ставиться при словах наприклад,як-от,якщо вони вживаються у реченнях з однорідними членами?
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Тож ,як бачите,на малюнку зображена вишивка.
Розглядаючи орнамент вишивки ми відчуваємо гармонію кольорових сполучень, у ритмі ліній узору їхню глибоку змістовність.
Тому наш урок має комунікативну тему: «Вишивка»
А виходячи з питань,які я вам задавала під час розкриття пазлів,зрозуміло,що основна наша тема : « Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах» .На даному уроці ми не лише виховуватимемо повагу до національних святинь, зокрема до вишивки-оберега як символу духовності, а і поглибимо знання про однорідні члени речення, удосконалимо вміння знаходити узагальнювальні слова при них, будемо застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці (правильно розставляти розділові знаки), формуватимемо вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил, розвиватимемо загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах; розвиватимемо навички будувати висловлювання з використанням узагальнювальних слів. Це дуже важлива тема, яка надалі допоможе вам грамотно складати речення .
І V.Робота на уроці
1 Емоційне налаштування
Але перед тим,як почати працювати над темою уроку,дізнаємося про ваше емоційне налаштування
Так як кожен колір у вишивці має своє значення,так і колір ,який обирає людина в певній ситуації означає певний настрій.
Виберіть із запропонованих на смужках кольорів,той ,яким би ви в даний момент розпочали вишивку.
Отже,жовтий колір навіює спокій,невимушеність,цікавість,радість,розвиває інтуїцію.
Коричневий-впевненість,радість,мало романтичність,але практичність,інтелігентність.
Синій –скромність,меланхолічність,романтичність,пошук тиші,спокою,самотності.
Зелений-спокій, врівноваженість,цікавість,життєлюбність.
Червоний-сміливість,товариськість,активність,проте це може бути сигналом про страх перед самотністю.
2Робота над епіграфом
Учитель.
В небі сонця золотий клубочок
Розсипає нитки промінні,
Їх збирають рученьки дівочі
І гаптують цвіт на полотні.
М. Рильський
3Лінгвістичне мереживо
Як ви побачили можна мережити не лише нитками, а й піснями та словами так ,як це зробив М.Рильський, головне – це має бути барвисто та витіювато, вишукано. А спробуймо поєднати слово та візерунок, створивши оберіг-вишивку. У ході уроку з частин пазів із зображеними узорами складаємо вишивку-оберіг.. Почнімо роботу з того, що „вимережимо” дерево – символ взаємозв’язку всього у світі, символдовгого життя.
Але для того, щоб виконати це завдання потрібно визначити якими членами речення виступають однорідні (на дошці почергово зазначено вид речення ускладнені однорідними головними та другорядними членами речення,а на вишивці ці речення.)
5 речення ускладнене однорідними підметами;
4 речення ускладнене однорідними присудками;
3 речення ускладнене однорідними означеннями;
2 речення ускладнене однорідними додатками;
1 речення ускладнене однорідними обставинами.
1 У містах та селах люди із задоволенням носять вишиванки.
2 Головними у вишивці вважаються колір та орнамент.
3 Найпоширенішим та найважливішим оберегом з давніх-давен була вишивка.
4 Так, хвилясті лінії символізують воду, передають стихію.
5 Земля та дощ передаються відповідно спрямованими лініями.
Зображення „священного дерева” дає зразок рослинного мотиву з прямим стовбуром, що виростає із землі й закінчується п’ятипелюстковою квіткою – символом краси.
Отже ,перший елемент ,нашого оберегу відкрито. А щоб додати до нашого оберега наступний елемент,виконаємо наступну вправу під назвою «Лексичні розмаїтості»,де попрацюємо зі словником.
4Лексичні розмаїтості
Робота із словником.
Відшукайте у словнику лексичне значення таких слів, як оберіг, амулет, талісман, орнамент, мереживо.
оберіг - а, найдревніший амулет щастя і добсробуту, чарівний предмет, що призначений захищати свого власника.
амулет -а, Невеликий предмет, що його як чаклунський засіб носять упереджені люди, вірячи, ніби він оберігає від хвороб, ран тощо; талісман.
талісман -а, Предмет, що, за деякими уявленнями, має чудодійну силу й приносить його власникові щастя, удачу, оберігає від небезпеки.
орнамент -у, 1) Оздоблювальний візерунок, побудований на ритмічному повторенні геометричних елементів або стилізованих рослинних чи тваринних мотивів.
мереживо 1) Сітчаста тканина з узорами, якою оздоблюють одяг, білизну та інші предмети хатнього вжитку. 2) Те, що нагадує таку тканину. || Те, що описується, про що розповідається барвисто, витіювато, думається так.
Але для того ,щоб доповнити наш оберіг введіть ці слова в речення , так щоб вони були однорідними.
5Синтаксичний візерунок
(Індивідуальні завдання)
Щоб вишивка-оберіг допомагала у навчанні, „вимережимо” спіраль – символ мудрості. Синя спіраль – знання; червона, біла чи чорна спіраль і птахи-охоронці – захищають від усілякого зла.
Але, щоб до нашого оберегу додати цей елемент,двоє учнів попрацюють індивідуально.(Відповідно до поданих схем сконструювати речення).
А для цього запишіть речення, підкресліть граматичну основу, вкажіть, чим ускладнене речення.
1 Вишивка в Україні була цілим світом: світом краси й фантазії, поетичного осмислення навколишньої природи, світом натхненних образів.
2 У Західній Україні,а саме:у Галичині, Буковині ,Закарпатті - майстині густо заповнюють тканину складним геометричним узором.
6 Робота в группах (кожна із групп має виконати своє завдання, щоб доповнити нашу вишивку-оберіг)
А зараз ми попрацюємо в группах і кожна- доповнить наш оберіг певним візерунком.
1 Група-перший ряд
Випишіть із карточок речення ,у яких між узагальнюючим словом та однорідними членами речення треба ставити тере.
1.Голуби, півні ,коні, хрестики-різні зображення були своєрідними оберегами.
2 Вовняні,полотняні, лляні-різноманітні тканини слугували вишивальним матеріалом.
3 Ромбами ,колами ,трикутниками –такими геометричними фігурами прикрашалася українська вишивка.
Зірка – знак небесного вогню. У вишивці символізує розум.
2 Група-другий ряд
Випишіть із карточок речення ,у яких між узагальнюючим словом та однорідними членами речення треба ставити двокрапку.
1.Візерунком стали символи Вкраїни: і верба, й калина , сонях біля хати.
2. Для гаптування викориристовували такі нитки,як-от : заполоч,гарус,шовк.
3.Вишивкою прикрашають різні речі:сорочки, спідниці, скатертини, елементи інтер’єру.
Додамо до оберега трикутник – символ людини, спілкування.
Відомо, що древня людина була мисливцем і знала, що сила звіра – у бивні. Бивень малювали у вигляді ромба. Саме цей знак втілював силу та могутність.
3Група-третій ряд
Випишіть із карточок речення ,у яких потрібно ставити двокрапку та тире .
1.Такі речі, як-от : сорочку, хустину, весільний рушник - дівчиа повинна була вишити для милого.
2.Усюди : і на стінах, і на столі, і на ліжку – красувалася вишивка.
3.Різні почуття : радість і журба, сподівання і страждання - впродовж багатьох століть знаходять своє вираження у вишивках.
Хвиляста лінія символізує воду, початок життя та вміння пристосовуватися до будь-яких умов. Якщо хвилясті лінії розташуємо вертикально, то це знак самовдосконалення, „драбинкою у небо” – означатиме шлях до таємних знань.
Так,як у кожному візерунку закодоване певне поняття,і ми з вами зараз спробуємо виконати кодовий диктант.
Хлопці ставлять лише цифру, що відповідає реченню із двокрапкою, а дівчата - тире.
8 Синтаксичне мереживо
Відчуймо силу та могутність у поетичному слові Ліни Костенко. (Виконавши це завдання, додамо ще один візерунок)
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить:
- Виший нас зеленим!
Ми ще пробудем, ще не облетим.
А листя просить:
- Дай нам тої втіхи!
Сади прекрасні, роси – як вино.
Ворони п’ють надкльовані горіхи.
А що їм, чорним? Чорним все одно.
( Л. Костенко)
Так , як мережиться сорочка, рушник, скатертина певним орнаментом,так і вимережується речення відповідними позначками , що відповідають різним членам речення. Це ми зараз ізробимо.
(Підберіть до однорідних членів речення узагальнююче слово;запишіть це речення;зробіть повний синтаксичний розбір)
Красива осінь вишиває клени яскравим кольором:
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
9 Коментоване письмо
Тарас Григорович Шевченко з великою пошаною відносився до вишивки.
(Пролпоную і вам записати кілька речень, щоб дізнатися про це більше) та доповнити наш оберіг.
1. Як відомо, Тарас Шевченко завжди цікавився особливостями одягу, змальовував його крій, оздоблення, характерні деталі. 2. Не випадково у своїх творах він намагався звернути увагу глядача то на вишиту сорочку в портреті Василя Кочубея, то на прозорий рукав блузи, прикрашеної білим шитвом.
3. Особливий інтерес викликають речі, які дійшли до нашого часу й пов’язані з ім’ям Великого Кобзаря. 4. За переказами, жінки-кріпачки в Сокиринцях вишили за малюнками Шевченка блузу й хусточку. 5. Вишивка блузи оповідала про сподівання молодості, про чари дівочої вроди, а хусточка – про розквітлу в душі любов.
V Підсумок уроку
Отож на сьогоднішньому уроці ми поглибили знання щодо правильної розстановки розділових знаків між однорідними членами речення та узагальнювальними словами при них. Та створили оберіг, який надіюся вас буде підкріплювати у нелегкій, проте цікавій роботі – в здобутті знань .
V І Оцінювання
V І І домашнє завдання
Напишіть твір-мініатюра на тему: «Вишивка у моїй родині»,використовуючи при побудові речень слова як-от,а саме, наприклад при узагальнюючих.