Тема. В. Винниченко «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі.
Мета: формувати предметні компетентності: знати цікаві епізоди з життя письменника, зміст оповідання; виразно і вдумливо читати ключові епізоди; визначати риси характеру Федька і Толі, коментувати їх; розвивати зв’язне мовлення, уміння аргументовано доводити власну думку; висловлювати своє ставлення до літературних героїв; визначати причиново-наслідкові зв’язки між фактами і явищами; формувати навички роботи з інформацією в мобільних додатках, розвивати пізнавальний інтерес в інформаційному середовищі (інформаційно-цифрова компетентність); розвивати критичне мислення, толерантно, аргументовано й грамотно висловлювати власну думку, сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність (соціальна та громадянська компетентності).
Обладнання: текст твору, дидактичний матеріал, інтерактивні вправи, відео- та мультимедійна презентації, музичний файл, хмара слів, таблиці, комп’ютер, мультимедійна дошка.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
Добрий день, діти! Привітайтеся з нашими гостями, сідайте… погляньте один на одного і подаруйте посмішку…
ІІ. Мотиваційний етап уроку.
https://www.youtube.com/watch?v=C5WTGOdOek0
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Візуалізація (звучить мелодія Л. В. Бетховена «Місячна соната»).
2. Вступне слово вчителя: Чому саме «Місячна соната» Л. В. Бетховена прозвучала на початку уроку?
Оповідання «Федько-халамидник» завершилося несподівано. Таким зображенням фіналу Винниченко подібний до композитора. Мабуть, невипадково частина творів, як засвідчують записи «Щоденника» В. Винниченка, писалися під музику. Найчастіше дружина письменника Розалія грала Л. В. Бетховена. Ця мінорна мелодія допомагала письменникові написати серйозний, емоційно глибокий, твір-оповідання «Федько-халамидник».
Діти, пригадаймо, хто ж такий Володимир Виниченко?
Спробуймо дати відповіді на запитання…
ІІІ. Актуалізація опорних знань
(Перше оповідання «Сила і краса», принесло Володимиру Винниченку визнанння)
(За свою активну громадянську позицію згодом його було вигнано з університету і за участь в революційній організації він зазнав переслідувань, тому був змушений мігрувати…)
(Написав більше 100 оповідань, п’єс, 14 романів, 40 записних книжок Багато чого залишилось недопрацьованим)
Вчитель. Володимир Винниченко — ще й талановитий художник. 74 оригінальні малярські роботи та 4 альбоми з малюнками аквареллю, вуглиною нещодавно повернулися в Україну.
https://www.youtube.com/watch?v=CmwNnJmsOOM
Вчитель. Згодом Іван Франко написав: Раптом виринуло щось таке дуже, рішуче, мускулисте, щось таке, що не лізе в кишеню за словом, а сипле його потоками. І відкіля ти такий узявся? – хочеться по кожнім оповіданні запитати у добродія Винниченка.
І дійсно так, в Україні 20-х років Володимир Кирилович був найпопулярнішим та найчитабельнішим з усіх письменників, як класиків, так і сучасників. Через політичні переслідування письменнику довелося покинути Батьківщину, виїхати за кордон. До кінця свого життя він змушений був жити у Франції.
Діти, до вашої уваги флешбек з пам’яті Володимира Винниченка
(Учень від імені автора розповідає про свої дитячі роки)
Народився я в родині селянина, в місті Єлисаведград (сучасний Кропивницький)
Любив гратися у ризиковані ігри. Одного разу на спір перепливав широченний ставок і ледве не втопився. Іншого разу впав із коня. Змалечку відрізнявся від своїх ровесників надзвичайною пам’яттю і любов’ю до книги. Я рано навчився читати, досконало володів декількома мовами – російською, латинською, грецькою, німецькою та французькою.
На навчання у гімназії вся родина збирала кошти. Виправдав їхні сподівання - навчався на відмінно. Але мене оборювало зневажливе ставлення учнів-паничів, які дорікали мені холопським походженням, дражнили “свинопасом”. Спілкування вчителів російською мовою.
Не корився гімназійним інструкціям із виховання “добропорядного російського інтелігента”. Завжди говорив українською, хоча в ті часи це було заборонено і всюди підкреслював, що я мужичий син.
Кого нагадує вам сам автор?
Чи можна твір назвати автобіографічним?
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
В. Винниченко «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі.
Діти бувають різні: слухняні й не дуже, спокійні та бешкетливі, серйозні, допитливі, легковажні, безвідповідальні й не дуже відповідальні, сміливі й боягузливі. І це нормально. Така їхня природа. Але головне – щоб у душі їхній переважало добро, а не зло, порядність, а не підлість, справедливість і чесність, а не жорстока несправедливість.
Евристична бесіда:
-Діти, чи замислюєтеся ви над тим, які ви?
-Чи вважаєте себе особистістю?
-Що відрізняє вас від інших? Чим ви неповторні?
-А герой твору, який ми вивчаємо, також неповторний?
Читаючи це оповідання, ще раз переконуєшся у народній мудрості: «Життя дане на добрі справи». Я вважаю, що Федько, хоч і розбишака, проте добра людина.
Життя дане на добрі справи…
Вчитель. Відповідь на запитання ми знайдемо наприкінці уроку…
Отож, вирушаємо у подорож….
1.Пригодницька гра «Стежками Федька-халамидника»
Вам потрібно буде розташувати правильно послідовність подій у творі (біля дошки на картках).
https://learningapps.org/6358367
Відповідь.
Вчитель. Доброта, милосердя, чесність, скромність, сміливість-це ті моральні якості, які визначають цінність людини. Хто ж в оповіданні є носієм цих моральних якостей, зараз ми з вами і визначимо.
…Лише пригадаємо
1.Діти скажіть, який жанр твору «Федько халамидник»
(Оповіда́ння — невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображувалась одна подія з життя одного, або двох персонажів)
Вчитель. Невже він такий поганий, чи навпаки ми спробуємо з’ясувати…
3. «Порівняй!»
«Озвуч німий фільм». Епізод – початок кінострічки «Казка про втрачений час». Завдання учнів – переглянути епізод без звуку та зрозуміти, чию родину показано.
Перегляньмо, які відносини були в родині Федька.
Інсценізація.
Батько. Ти лазив з Толею драть горобців?
Федько. Лазив.
Батько. Ти порвав йому штанці?
Федько. Він сам порвав. Не вміє лазити, а береться. Хай не лізе.
Мати. Та як ти смієш так говорити? То дитина благородна, ніжна, а ти, мужиченя, з ним так, як із Стьопкою. Та через тебе нас з кватири виженуть... Щоб ти не смів підходити до нього, мурло ти репане. З свинопасами тобі гратись, а не з благородними дітьми. Нещастячко ти моє! І за що мене Бог покарав такою сибірякою... А батько нічого йому не скаже, роби,
синку, що хочеш, бий дітей, хай нас виженуть з кватири...
(Батько мовчить і хмуро дивиться у вікно.)
Мати. Пожильці їм знесуть плату за квартири, мужики за землю грошей привезуть, їх ніхто не вижене з квартири, хоч би Толя як обидив Федька. Батько. Скидай, сину, штани! (Грізно звертається батько до Федька. Федько спідлоба дивиться на тата.)
Федько. За віщо? ( Ледве чутно питає.)
Батько. За те, що водишся з благородними дітьми. Я тобі, паршивцю, скільки раз казав: не смій з панами водитися. Не кумпанія вони тобі.
Федько. Та я з ним не водюсь, він сам лізе.
Батько. Жени його під три чорти од себе... яка він тобі кумпанія?.. Лягай!
(Федько лягає).
Висловіть власну думку на тему:
Яка ж тема оповідання: автор розповідає про люблячий, ніжний, відкритий внутрішній світ Федька, який протиставляється жорстокості суспільства.
Вчитель. Федько-халамидник –непосидючий, «спокій був його ворогом». Він любить влаштовувати ризиковані розваги, дражнити сусідських хлопців. Але життєвий азарт, винахідливість роблять його ватажком, дитячим отаманом. Але хіба тільки це притягувало до нього друзів?
Образ Федька
СМІЛИВИЙ («там десь дивитися страшно, а він полізе туди»; під час врятування Толі: «Держись, Только! Я зараз буду коло тебе! Держись, не бігай, стій на місці!»
ЩЕДРИЙ («коли вже хлопці далеко і не можуть йому нічого зробити, він раптом вертається і віддає, змія. Навіть принесе ще своїх ниток і дасть»).
СПРИТНИЙ («але комашинка (Федько) якимсь чудом ловко видряпувалась на самий гребінь кучугури, скоренько з’їжджала з неї і бігла знову з крижини на крижину»; «ловкий хлопчак, що й говорити!»; «стриба, як кішка»).
КМІТЛИВИЙ та сильний(«він ухопився руками за кригу і зо всієї сили пнувся, щоб його не знесло»; «не мігши схопити шворку закляклими від холоду руками, схопився зубами»).
ШАНОБЛИВИЙ ДО БАТЬКА («…якби зачепити його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би»)
ВІРНИЙ У ДРУЖБІ («не любить Федько й товаришів видавати»; всі хлопці тягнулися до нього, дорожили дружбою з ним, а на похоронах «плакали навзрид»).
ЧЕСНИЙ (автор «Якби він схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»; батько після того, як відлупцює сина: «а це за те, що правду говориш»; батько Толі: «Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешеш, не бреши й тепер…» і тільки раз у житті довелося сказати Федькові неправду, врятувавши цим вже вдруге боягуза Толю. За чесність і героїзм хлопчик розплатився своїм життям).
«Впізнай героя»
«Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Ходив завжди чистенький, чепурненький, на двір він виходив боязко, ніколи не розбишакував», «штанці на ньому бархатові, оченята не то чудні, не то винуваті, не то злякані», «випещені ніжки». (Толя)
Образ Толі
- тендітний («чистенький. Ніжний, з щічками, як проскура»)
- богобоязливий ( «тихенько хреститься й блідніє»)
- самоповажний та егоїстичний ( « він терпіть не міг, як йому цей Федько говорив: «Толька». Наче він йому товариш», «кричати на вулиці не личить благородним дітям»)
- брехливий («Неправда! Неправда! – ще жалібніше і з страхом забився Толя. – Я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу… Спитайте всіх… Я не винен»)
- байдужий до горя інших («Коли Федькова труна сховалася за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком»)
- підступний («чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька»)
Вчитель. Погляньте на риси характеру, які ви присвоїли Федькові і Толі. Чи схожий у них внутрішній світ? Чи є щось спільного?
Зелений – це колір надії, мудрості. Він дає відчуття спокою і розслаблення. Ті, хто віддають перевагу цьому кольору, дуже бояться чужого впливу, шукають різні способи самоствердження, оскільки для них це дуже важливо.
Червоний –гарячий, асоціюється з агресією і небезпекою.
Вчитель. Раніше чимало хто вважав, якщо людина багата, то вона й розумна , й порядна. А бідна не дуже розумна, здатна до грубих нечесних вчинків. То де ж правда? Мабуть, вона посередині. І заможна, і бідна людина може бути як розумною, чесною, порядною, так і підступною, зрадливою та негідною.
А ще, зовнішність інколи буває оманливою.
Ідея оповідання: в образі Федька- возвеличення чесності, незрадливості, почуття власної гідності, винахідливості і водночас засудження бешкетливості, схильності до нерозважливих вчинків;
в образі Толі -показної вихованості, лицемірства, егоїзму.
Вчитель. Який художній засіб автор застосував у творі?
Контраст = антитеза = протиставлення
Контраст – різко окреслена протилежність у чомусь: рисах характеру, у властивостях предметів чи явищ.
Вчитель. В. Винниченка називали майстром контрастів. Саме цим прийомом він передає контрасти в суспільстві та в душах людей. Він не просто епізодично використовує протиставлення в оповіданні «Федько-халамидник», а будує на них увесь твір.
Перед нами два світи. З одного боку, — «вуличний хлопчик Федько з хворим, виснаженим роботою батьком та змученою знервованою матір’ю. А з другого — «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя, його «благородний» і багатий «папа» та «чула і делікатна» мама.
Характери хлопців — теж повна протилежність. В оповіданні постійно протиставляється добро і зло , честь і безчестя, милосердя і черствість.
Усна народна творчість влучно та образно увіковічнила кращі людські якості. Оберіть з-поміж наведених прислів’їв ті, що стосуються Федька.
6.«Мозковий штурм»
Очікувані відповіді
Вчитель. Ось ми і зрозуміли, що Федько-особистість. Він сміливий, чесний, правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабших. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.
Оповідання «Федько-халамидник» є, наразі, дуже актуальне. У нашому жорстокому світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалося.
Бажаю, щоб ваше життя було гідним і повноцінним і щоб добро ви робили, не очікуючи нагород і подяк.
VII.Підсумки уроку
Правил безпеки під час зимових канікул (відео)
Вчитель. Чим можна виміряти добро? Грами – вагами, довжину – метрами, а добро? (… людським серцем). «Коли ти маєш вчинити щось погане, сім раз подумай - і не вчини, а добро роби не думаючи».
Пригадаймо епіграф уроку:
«Життя дане на добрі справи..»
VI.Рефлексія
Інтерактивна вправа «Сердечко добра»
Подаруйте сердечко добра…
VII. Домашнє завдання
Створити рекламу оповідання «Федько-халамидник» у вигляді вірша, плакату чи інсценування
VIIІ.Оцінювання
ДАРУЙ ДОБРО!
Комунальний заклад «Вінницький ліцей №6»
В. Винниченко «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.
Образи Федька і Толі.
Показовий урок
з української літератури
6-Є клас
Учитель: Мостовик Д.В.
1