Тема. Євген Гуцало. Оповідання «Лось».

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, зацікавити ним; допомогти усвідомити принади читання оповідання, їх значення для вироблення оптимістичного світобачення; розвивати образне мислення, навички виразного читання, переказу, коментування художнього тексту, виділення елементів сюжету; виховувати кращі риси характеру, допитливість, прагнення до пізнання й покращення світу.
Перегляд файлу

Урок №             Дата:                      5 клас   

Тема. Євген Гуцало. Оповідання «Лось».

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, зацікавити ним; допомогти усвідомити принади читання оповідання, їх значення для вироблення оптимістичного світобачення; розвивати образне мислення, навички виразного читання, переказу, коментування художнього тексту, виділення елементів сюжету; виховувати кращі риси характеру, допитливість, прагнення до пізнання й покращення світу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання:текст оповідання, портрет письменника.

Хід уроку

  1.       Організаційний момент
  2.    Мотивація навчальної діяльност

1. Актуалізація опорних знань.

2.Перевірка домашнього завдання

3. Вікторина «Спостережливий читач».
А зараз перевіримо вашу уважність під час прочитання вдома твору Є. Гуцала «Лось». Уважно послухайте завдання: за наведеною цитатою з тексту необхідно визначити, про кого або про що йдеться в оповіданні. Кожен виконує самостійно в зошиті. Після чотирьох цитат проведемо самооцінювання. Кожна правильна відповідь — 1 бал, тобто максимум 4 бали за це завдання. Розпочнемо!
— «Чим далі біг, тим більшим сповнювався страхом, і хоча нічого вже не чув,… ще довго не зупинявся» (Лось).
— «… спочатку він нічого не розумів у тій роботі, та коли канал ще більше наблизився до берега, його очі засвітилися тямою, і тепер він поводився смирно, вже не кидався, а тільки чекав.» (Лось)
— «Кругленький, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс…». (Шпичак).
— «…був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Він узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега…» (Старший брат).

ІІІ Повідомлення теми уроку. Формування нових знань.

1.Художня розповідь про письменника

Народився Євген Пилипович Гуцало в селі Старому Животові на Вінниччині в сім'ї вчителів. Батькам доводилося переїздити з однієї сільської школи в іншу, і малий Євген з дитинства надивився подільської розмаїтої природи, наслухався співучих і щирих подолян.

Як і в багатьох ровесників, у пам'яті Євгена Гуцала назавжди залишилася війна, чорні дні окупації України гітлерівськими загарбниками.

Після звільнення Вінниччини Євгенові батьки вчителювали у школі села Гулівці. Тут хлопець пішов до першого класу, а середню освіту здобув у сусідньому селі Корделівка.

Юнак потай мріяв про журналістику. Закінчивши 1959 року Ніжинський педагогічний інститут, він не став учителем, а пішов працювати в редакцію молодіжної газети у Вінниці. Потім співпрацював у редакціях газет на Донеччині, Львівщині, у молодіжній газеті в Чернігові, у «Літературній Україні» в Києві. Саме тоді молодий журналіст мав можливість ближче знайомитися з новими краями й новими людьми. Це давало йому розмаїтий матеріал для творів, а гостре око журналіста помічало й закарбовувало в пам'яті цікаві людські характери, життєві історії. Не випадково свою першу книжку письменник назвав «Люди серед людей».

Художня творчість цілковито захопила Євгена Гуцала. Збірки оповідань та повістей виходили з-під його пера одна за одною. Письменник постійно працював над творами для юного читача. Його книжки оповідань «Олень Август», «Пролетіли коні», «З горіха зерня», «У лелечому селі», «Дениско», «За обручем», «Зелене листячко з вирію» та інші набули широкої популярності серед дітей. Дослідник літературної спадщини письменника Юрій Сердюк влучно зазначив, що його твори – «це завжди подорож у таємницю людської душі, зустріч з натурами чистими й нелукавими».

Непересічність таланту Євгена Гуцала гідно поцінована: книжки для дітей «Саййора» та «Пролетіли коні» було відзначено Державною премією імені Т. Г. Шевченка за 1995 рік. На жаль, письменникові судилось недовге життя. Його не стало – і земля осиротіла ще на одного щедрого і талановитого майстра слова.

2. Виразне читання оповідання учнями

3.ТЛ: оповідання - називають невеликий за розміром прозовий художній твір, в якому описується одна чи кілька подій у житті героя та задіяний малий період часу.

4.Заповнення анкети  письменника:

  1.     Народився…
  2.     Закiнчив…
  3.     Працював…
  4.     Автор поетичних книжок,  збiрок, оповiдань, повiстей, романiв…
  5.     Лауреат премiï…

1.В с. Старому Животовi на Вiнниччинi в родинi вчителiв.

 2. Нiжинський педагогiчний iнститут iменi М. В. Гоголя.

3.Журналiстом у рiзних редакцiях, у видавництвi "Радянський письменник".

4. "Люди серед людей", "Яблука з осiннього саду",  "Скупана в любистку", "Мертва зона", «Родинне вогнище»…

5. Іменi Ю. Яновського та Державноï  премiï iменi Т. Г. Шевченка.

 

 

ІV Застосування знань, формування умінь

1.Робота в группах. Характеристика хлопчиків та дядька Шпичака

Перша група: Портрет.

Друга група: Дії.

Третя група: Характер.

(Очікувані відповіді)

Герої

Хлопчики-підберезники

Дядько Шпичак

Дії

Кинулися рятувати звіра, незважаючи на небезпеку; кмітливо придумали спосіб порятунку, хоч були маленькі й слабосилі

Дорослий, але сидів і насмішкувато з кущів спостерігав, як діти рятували лося; вистрілив у нього; боячись покарання, хотів його позбавитися

Портрет

Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями і схожі на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда

Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс. Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими спалахами

Що уособлюють

Добро, милосердя, справедливість

Зло, шкоду, безсердечність, боягузтво

 

Тема та ідея оповідання

Тема

Ідея

Лось, вирвавшись із однієї біди, потрапив у іншу.

Гармонія світу людини та природи; уславлення чесності  та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності.

2.Які проблемні питання піднято у творі?

                                  любов і ненависть

                                  добро і зло

                                  безкорисливість і жага до збагачення.

3.Гра «Так чи ні»

  1. Раніше лось жив у Тайзі (так)
  2. Василь Шпичак доводився рідним дядьком хлопцям (так)
  3. Лось хотів піти до села, бо страждав від голоду? (ні)
  4. Лось пішов до річки, щоб напитися (так)
  5. Діти спершу боялися рятувати лося (ні)
  6. Шпичак убив тварину випадково (ні)
  7. Дядько пропонував дітям роги та м'ясо лося за мовчанку (так)
  8. Оповідання «Лось» починається з портрета хлопчиків (____)
  9. Хлопчиків звали Василько й Миколка (____)
  10. Лось жив у заповіднику (____)
  11. На початку оповіді лось відчував, що зустрінеться з хлопчиками ()
  12. Тривожний настрій лося був ніби попередженнями трагічного закінчення твору (___)
  13. Автор називає хлопчиків у творі грибочками-боровичками (___)
  14. Лось провалився під лід (____)
  15. Події в оповіданні відбувалися на початку зими (___)
  16. Лось пішов на лід, щоб перейти на другий берег річки (___)
  17. Восени за лосем гналася зграя вовків (___)
  18. Братики приїхали в ліс по ягоди горобини (____)
  19. Щоб врятувати лося, брати почали рубати й накидати на лід гілки дерев (____)
  20. Особлива деталь опису зовнішності лося – сильні ноги (___)
  21. Шпичак не повірив, що хлопчики повідомлять охороні заповідника (___)
  22. Шпичак не бачив, як лось тонув в ополонці (___)
  23. Шпичак злякався, що його покарають, і розкаявся у своєму вчинку
  24. Твір «Лось» - оповідання.
  25. Головна думка оповідання «Лось» -
  26. У вірші «Чарівники» чарівниками названо –
  27. Основний художній засіб, який використовує автор у вірші «Зірка»

 

4. Репродуктивна бесіда

1. Що вас найбільше вразило в оповіданні «Лось»? Чому?

2. Чи можна назвати лося головним персонажем твору? Чи помітно це з опису тварини? Поясніть свою відповідь.

3. Чому лось потрапив в ополонку? Як він поводився у воді?

4. Які художні засоби використав Євген Гуцало для опису поведінки лося в ополонці? Яких людських рис він надав тварині?

5. Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики врятували лося. Які почуття переживали діти?

6. Знайдіть у тексті портрети братів і дядька Шпичака. Як автор

ставиться до цих персонажів? Підтвердіть свою думку словами з твору.

7. Що переживав і думав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося?

8. Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як ви діяли б на їхньому місці?

 

5. Прийом «Поміркуй!»

1. Лось був старий самець, уже звик до ..., в який потрапив із тайги.

2. Коли лось ступив на ..., то під ним приглушено торохнуло, і річка затріщала.

3. Молодший брат сказав: «Дивись, он ... купається!»

4. Щоб врятувати лісового красеня, хлопці розширили ... і прорубали доріжку до берега.

5. Діти спочатку й уваги не звернули на ..., але коли лось упав на сніг, вони зрозуміли, по кому стріляли.

6. Але діти все ще не вірили, що ... мертвий, а тому уважно приглядалися, щоб не проґавити тієї миті, коли ворухнеться, щоб звестись на ноги.

V Підсумок уроку

VІ Оцінювання

VІІ Домашнє завдання

1. Складіть кінцівку пригоди, яку описано в оповіданні. Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.

 


 

docx
Додано
2 квітня 2019
Переглядів
14313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку