Тема відкритого уроку: 5 клас Виготовлення ляльки мотанки. Крихітне щастя у долонях. (виготовлення ляльки - щастя) (конспект)

Про матеріал

Мета: навчити конкретним трудовим навичкам при роботі з тканиною, нитками на прикладі виготовлення ляльки–мотанки; закріпити знання учнів по призначеню, та видам народної ляльки, обрядів і традицій, пов'язаних з виготовленням ляльок;

розвивати образне мислення, творчі здібності, створити умови для збагачення індивідуального досвіду про українську народну іграшку та виготовлення ляльок; спонукати до відтворення та узагальнення своєї пошуково-дослідницької роботи з даної теми; розвивати пізнавальну активність, допитливість, естетичні смаки;

виховувати любов до рідного краю, його традицій, промислів, бажання вивчати минуле, берегти та примножувати традиції українського народу.

Перегляд файлу

Тема відкритого уроку:

 Виготовлення ляльки мотанки.

Крихітне щастя у долонях.

 (виготовлення ляльки - щастя) 

 

Моя лялька-мотанка

Ниточкою змотана,

Оберіг мій на землі, Талісман мені в житті.

 

Мета: навчити конкретним трудовим навичкам при роботі з тканиною, нитками на прикладі виготовлення ляльки–мотанки; закріпити знання  учнів по призначеню, та видам  народної ляльки, обрядів і традицій, пов'язаних з виготовленням ляльок;

           розвивати образне мислення, творчі здібності, створити умови для збагачення індивідуального досвіду про українську народну іграшку та виготовлення ляльок; спонукати до відтворення та узагальнення своєї пошуково-дослідницької роботи з даної теми; розвивати пізнавальну активність, допитливість, естетичні смаки;

           виховувати любов до рідного краю, його традицій, промислів, бажання вивчати минуле, берегти та примножувати традиції українського народу.

 

Основні поняття: виготовлення ляльки. 

Обладнання: презентація для вчителя, зразки виробів, тканина, голки, нитки, ножиці.

Тип уроку: комбінований.

 

Структура уроку:

 

І. Організаційний  момент……….. ……………………………………………...2 хв.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь  учнів…………………………………..10 хв.

III. Оголошення  теми, мети уроку, мотивація  навчальної  діяльності…….. . 60 хв.

(З практичним застосуванням)

  1. Призначення народної ляльки мотанки
  2. Вступний інструктаж
  3. Самостійна робота учнів. Виготовлення ляльки мотанки.

VI. Підсумки уроку…………………………………………………………………15хв

VIII. Домашнє завдання……………………………………………………………3 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

 

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Доброго дня друзі! Я дуже рада вас бачити! Сьогодні у нас з вами пройде не зовсім звичайний урок, до нас завітали гості! Давайте їх привітаємо.

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ  УЧНІВ.

Народна лялька відома з незапамятних часів і своїми витоками сягає доби Трипільської цивілізації.. Такі ляльки можна знайти в будь-якій країні. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей і бід. Ляльку часто використовували у ритуалах. При виготовленні ритуальної ляльки в неї вплітали все те, від чого людина хотіла позбутися (біди, хвороби), і спалювали на вогнищі, або топили у воді. До кінця 19 в. витоки обряду остаточно втратилися і забулися, а ляльки залишилися.

Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати українську народну ляльку – мотанку,  але перед цим -  я вас хочу дещо запитати:

Мікрофон.

  1. Яку ляльку ми навчилися виготовляти на минулому уроці?
  2. Яке значення вона мала?

3. Які матеріали використовують для виготовлення ляльки?

  1. Які інструменти використовують для виготовлення ляльки?
  2.  

ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ

1)Призначення народної ляльки мотанки

 

Сьогоднішньою наша тема така: «Виготовлення ляльки мотанки. Крихітне щастя у долонях».

(виготовлення ляльки - щастя), але перед тим як ми будемо виготовляти ляльку мотанку  ми з вами згадаємо на які вони підвиди поділялися, зараз я вам ще раз хочу нагадати:

За своїм призначенням народні ляльки розділяються на три великі групи: обережні, ігрові та обрядові. 

 

В старовинні часи обережних ляльок створювали з метою охорони власного дому, сім′ї, господарей, дітей від усякого лиха та недобрих людей.(«Славутниця»,  «Сім’Я», «Кубишка - травниця», «Лихоманки», «Благополучниця», «Успішниця», «Десятиручка», «Бажаниця (Желаница)», «Куватка», «Пеленажка», «Ведучка», «Кузьма та Демьян», «Сонячний кінь», «Спередон - сонцеворот», «Богач») 

 

Ігрові ляльки розважали дітей та мали розвивальну мету: на їх образах діти вчилися соціальним ролям у суспільстві, засвоювали стереотипи сімейних стосунків. Вони забавляли малих дітей в той час, коли батьки працювали.  «Лялька - каша», «Лялька - хороводниця», «Лялька дівка-баба», «Лялька кулак»(лялька для хлопців).

 

Обрядові ляльки створювались для проведення якогось обряду на свята. Наприклад, ляльку гречаничку робили на свято врожаю і наповнювали зерном, щоб члени родини завжди були нагодованими і багатими. «Коляда». «Масляна», «Першоцвіт», «Веснянка», кукла «Птаха - радість», «Вербниця», «Пасхальна голубка», «Купавка», «Купавка»,  «Лада»,  «Здоровушка».

 

Народ створював персональних ляльок для певного віку, статі і стану. Існують ляльки, що відганяють хвороби, дають красу молодим дівчатам, здоров′я дитині; ляльки в дорогу, для вагітності і так далі.

 

Що стосується народних лялькарів, то їх основне завдання – це відтворення архетипу, первинного образу ляльки. Бо не можна лише повторювати те, що вже відомо. Народ збирав, накопичував досвід і розсіював його впродовж всієї історії. Тому ці процеси завжди співіснують і доповнюють один одного. Виходячи з цього, справжній митець не тільки суворо дотримувався правил традиційності, але й закладав у ляльку особливі якості душі.

 

Хочу  продовжити наш урок  словами відомого українського письменника М.Рильського: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". І дійсно, лише той народ має майбутнє, який цінує свою історію.  

Українська лялька-мотанка – це є крихітна частинка слов'янської історії. Наші предки вірили в чудодійну силу ляльки та передавали свій досвід виготовлення мотанки, від покоління до покоління несли це вміння через віки. І ми з вами повинні це приймати та дбайливо до цього ставитись, тому що це знання наших предків, і це є частиною нашої історії України, і нашої культури. 

Зараз ми з вами  виконаємо крихітну  лялечку на Щастя - це жіночий оберіг з довгою косою і піднятими до Сонця ручками. Коса, як символ жіночого початку і жіночої сили, символізує здоров'я, достаток, красу і довге життя. Зовнішньо лялька виглядає як дівчинка з дуже довгим волоссям, заплетеним у косу. За правилами коса неодмінно повинна бути направлена вгору і вперед, що сприяє її власнику в досягненні нових цілей і скоренні нових вершин. Крім того подібне розташування волосся допомагає мініатюрної лялечці домогтися більшої стійкості на рівній поверхні..Назва ляльки-мотанки говорить сама за себе - роблять і дарують її із побажанням щастя. Ляльку можна зробити для себе або у подарунок для близької і дорогої  для вас  людини. Вважається, що, якщо носити таку лялечку з собою, то вас буде супроводжувати успіх і вона допомагає знайти щастя.

 

Інструкційна карта

 

 

  1. Вступний інструктаж

 

Перед початком роботи, будь ласка, зверніть увагу на свої робочі місця. Де б ви не знаходилися: на заняттях - необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим.

Вимоги безпеки під час роботи: дотримуйте в порядку і чистоті робоче місце, не допускайте той, що захаращується його інструментами, відходами і сміттям; будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим; не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу; світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку; положення тіла при роботі повинне бути зручним, відстань до виконуваної роботи повинна бути 25-30 см;

Вимоги безпеки при роботі з ножицями: кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе; - стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна упустити і поранити себе або працюючого поряд; передавайте ножиці колечками вперед, із зімкнутими лезами; не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів. Вимоги безпеки після закінчення роботи: приведіть в порядок робоче місце; інструменти і матеріали зберіть і складіть в певне місце; сміття і відходи зберіть і складіть в спеціальний ящик.

 

2) Самостійна робота учнів. Виготовлення ляльки мотанки.

 

Тож не будемо гаяти часу. Розпочинаємо роботу.

Але перед тим як ми розпочнемо роботу Існують правила, яких треба дотримуватися під час виготовлення текстильної ляльки-мотанки. Ці правила є важливими, якщо ви хочете не лише іграшку, але й оберіг.

 

  1. Бути в гарному настрої.
  2. Лялька не колота і не різана.
  3. У ляльку треба вкладати позитивні наміри й думки. Тоді вона принесе добро своєму майбутньому власнику.

Учні самостійно виконують роботу.

Зміст обходів вчителя:

1-й обхід: контроль за роботою учнів;

2-й обхід: контроль за дотриманням правильності виконання трудових прийомів;

Постійний контроль за дотриманням правил техніки безпеки.

IV..ПІДСУМКИ УРОКУ

Мікрофон:

  • Чи важливою справою займалися?
  • Що було цікавим у роботі?
  • Дізналися щось нове?
  • Зможете комусь розповісти про це?
  • Кожен розповідає яку ляльку робив, кому подарує?

V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Закінчити виріб, якщо не встигли на уроці;  2) Скласти казку «Пригоди ляльки-мотанки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
20 березня 2018
Переглядів
1783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку