Тема: Виховна година “Чарівні слова відкривають серця”
Мета: поповнити знання учнів про ввічливість, культуру поведінки. Розширити словниковий запас учнів словами ввічливості. Вправляти в культурному спілкуванні з дорослими, однолітками в найтиповіших життєвих ситуаціях, доречно вживати слова етикету в ситуаціях вітання, прощання, вибачення.
Хід заняття
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
«Здрастуйте!» — мовлю за звичаєм.
«Доброго дня!» — кожному зичу я.
«Доброго дня!» — людям бажаю.
«Доброго дня!» — гостей вітаю.
І посміхаються у відповідь люди!
Добрі слова ж бо для кожного любі!
Сійся-родися ніжне «Будь ласка»,
Вдячне «Спасибі», «Вибач» тремтливе —
Слово у серці, як зернятко в ниві.
«Доброго ранку», «Світлої днини» —
Щедро даруй ти людям, дитино.
Шукай краси, — добра шукай!
Вони є все, вони є всюди...
«Будь ласка», «Спасибі» і «Будьте здорові» —
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома,
Від мами, від вчителя й просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день, як завжди, починайте
Зі слів «Добрий ранок», «Вітаю!», і «Здрастуй».
— Колись давно в одній країні було зачароване місто.
На великому аркуші паперу малюнок — вулиця Сумного міста.
— У цьому місті не світило сонечко, не цвіли квіти. Діти не сміялися, не співали пісень, а часто сварилися і плакали. Люди не говорили одне одному добрих, лагідних слів. Але одного разу на повітряній кулі прилетів чарівник. Він був дуже ввічливий. Проходячи вулицями міста, він говорив усім чарівні слова. І від цих слів усе навколо змінилося.
Учитель змінює «сумні» малюнки на «веселі».
— Діти, у якому місті ви хотіли б жити?
— Чому потрібно бути ввічливим?
III. Повідомлення теми й очікуваних результатів навчальної діяльності учнів
Чи здогадалися ви, про що йтиметься на нашому уроці? (про ввічливість, чарівні слова, радість)
Як ви думаєте, чи потрібно говорити про гарні манери, ввічливість? (щоб бути вихованою людиною; з добрими і чуйними людьми завжди хочеться дружити)
IV. Опрацювання нового матеріалу
1. Ознайомлення з тематичною групою слів «Слова ввічливості»
— Сумне місто зникло. Зацвіли навколо квіти, дзвінко заспівали пташки, засміялися діти, люди почали говорити одне одному добрі слова, і визирнуло з-за хмар сонечко.
Учитель прикріплює до дошки силуетне зображення сонечка.
— У Чарівника завжди з собою багато повітряних куль з ввічливими словами, якими він щедро ділився з людьми.
2. Вправа «Чарівні слова»
— Зараз ми з вами теж побудемо трішки магами і утворимо свій великий букет чарівних слів. Я впевнена, що ви знаєте їх дуже багато. Це можуть буди слова вітання вранці та ввечері, слова прощання, подяки. А допоможуть нам в цьому різнокольорові кульки, які лежать на ваших партах. Кожен з вас напише декілька слів ввічливості які він знає. (доброго ранку, щасливої дороги, дякую, спасибі, пробачте, до побачення, добрий вечір, на добраніч)
Погляньте яке диво у нас вийшло. Вам подобається?
Давайте їх зачитаємо.
— Наша класна кімната стала веселішою. Недарма ввічливі слова називають «чарівними». Усім, кому вони адресовані стає приємно і добре.
3. Зустріч з Пеппі.
Діти, до нас на виховну годину дуже хотіла потрапити Пеппі Довгапанчоха. Давайте її запросимо, вислухаємо її проблему і спробуємо допомогти Пеппі.
Звучить мелодія, виходить Пеппі
Пеппі
Я дуже ввічлива і тихенька дівчинка!
Тільки не знаю, чого це на мене так сердяться в школі?
Та ж я не чіпаю нікого ніколи,
Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,
А з цього виходить одне тільки лихо!
Оце я сказала — така в мене звичка —
Що в Галі, як мишачий хвостик косичка.
Що в Каті спідничка — неначе з рогожі,
Та ще й черевики на човники схожі.
Що в Тані волосся нечесане досі,
Що очі в Мар’янки маленькі та косі,
Що в зошиті Лесі самі тільки плями:
Напевне, бруднючими пише руками.
Я ж правду кажу їм… І що тут такого?
Та ж я не чіпаю ніколи нікого.
Сиджу собі тихо і в школі, і вдома,
І чом вони сердяться всі, невідомо!
Чому сердяться дівчатка на Пеппі? (Пеппі образила всіх, ранила словом. їм боляче)
А яке може бути слово? (Ніжне, лагідне, тепле. Холодне, зле)
— Може бути мудре.
Що ми порадимо Пеппі?
1)Будь лагідною, ввічливою!Не ображай однокласників!
Нехай же думки твої завжди будуть гарними і ясними, а слова добри¬ми і розумними.
2)Попроси у дівчаток пробачення.
3)Помирися з дівчатками
Гадаю, нікому з вас не подобається грубе, зневажливе, образливе ставлення до себе. Адже кинуте з самого ранку зневажливе слово може зіпсувати настрій на весь день. І навпаки, привітне слово чи побажання, що супроводжується посмішкою, може підняти настрій. Іноді ви навіть не помічаєте, що образили товариша. Тому дуже важливо, щоб з малих літ ви набули навичок вихованості і ввічливості.
Жив собі на світі, любі мої діти,
Чарівник добрих сердець.
Ніде правди діти, любі мої діти,
Був він всюди просто молодець.
(В кімнату заходить чарівник)
Чарівник: Увага! Увага! Я приніс вам телеграму від Доброї феї із Країни добрих і ввічливих людей. (Читає) Любі діти! Запрошую вас за чисте-чисте поле, за зелений ліс до Казкової країни. Це найввічливіша країна з усіх казкових країн. Усі жителі у нас ввічливі. Навіть собаки соромляться голосно гавкати. А цуценята простягають лапу усім, хто приходить, щоб привітатися. Все це тому, що у нас є школа ввічливості і всі діти обов’язково відвідують її. Та краще один раз побачити ніж сто раз почути. Але шлях нелегкий. Щоб потрапити до цієї країни, треба правильно виконати мої завдання. Знаючи секрети ввічливої людини, допомагаючи один одному ви, я сподіваюсь, переборете усі труднощі і потрапите у мою країну. Чекаємо на вас!
Ведучий 1 : Чарівнику, нам так сподобалось це запрошення і ми дуже хочемо побувати у цій країні.
Чарівник: Поспішайте! Добра фея чекає на вас
Перша зупинка « Алея вітань»
• Зазеленіє древній пень, коли почує...(Добрий день.)
• Розтопить серце всякого сердечне слово...(Дякую.)
• Коли тебе впіймають за підказку, то вчителя розчулиш...(Вибачте, будь
ласка.)
• Коли згасає сонце у росі й зоря лягає лагідно на плечі, серед знайомих,
рідних голосів ми чуємо привітне ...(Добрий вечір.)
• Розтане навіть льодяна глибина від слова теплого...(Спасибі.)
• Щоб знову зустрітись в годину призначену, кажу щиро завжди всім...(До побачення.)
Якщо їсти вже не в силі, то скажем мамі що?....(Спасибі)
-Всі ви гарно працювали, вірно слова добирали. А як ми звикли називати ці слова? А чому ми їх так називаємо? В чому їх чарівність?
_ Це звичайні прості , корисні та добрі слова. Чарівними вони стали тому, що без них ніхто не може обійтися в житті. Їх треба вживати скрізь і навіть вдома, бо вашим рідним теж приємно чути ці слова. Добре слово-це зернятко, що зійшовши дарує нам радість.
Дитина: Доброго ранку! Мовлю за звичаєм.
Доброго ранку! Кожному зичу я.
Доброго дня, вам! Людям бажаю.
Вечором добрим! Стрічних вітаю.
І посміхнуться у відповідь люди,
Добрі слова ж бо для кожного любі.
- Давайте засвітимо «Сонце доброти». Для цього на промінцях напишіть риси, які притаманні добрій людині.(Діти пишуть на сонячних промінцях)
-чуйність
-жалість
-милосердя
-співчуття
-співпережирання
-відданість
Друга зупинка «Острів скарбів»
На цій зупинці ми маємо провести конкурс знавців українських прислів’їв та приказок на тему ввічливості. Давайте всі разом виконаємо це завдання. Пропоную вам пригадати деякі народні прислів’я . Працювати будем в парах
Робота в парах. Зі слів скласти і прочитати прислів’я.
Прислів”я
- Як доброму навчився , то недарма на світ народився.
- З добрим здружись, а лихого стережись.
- Від доброго слова і лід розтане.
- Рідна земля і в жмені мила.
- Ласкаве слово – що весняний день.
- Ввічливе слово - цілюще повітря.
- Від теплого слова і лід розмерзає.
- Шабля ранить голову, а слово душу.
- Дурний язик голові не приятель.
- За добро – добром платять.
- Ніщо не дається так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість.
Вчитель: Молодці! З цим завданням ви справились. Вирушаємо до наступної зупинки.
Людина починається з добра
Із ласки, щирості й любові
Із батьківської хати і двора
Із теплоти, що є у кожнім слові.
Третя зупинка «Галявина доброти»
На цій зупинці Фея нам запропонувала провести конкурс знавців чарівних слів.
Давайте пригадаємо якнайбільше чарівних слів (Діти називають і прикріплюють квіти зі словами на галявині)
Четверта зупинка «Перевал кмітливих»
На цій зупинці ми маємо погратися у гру-змагання «Закінчи речення»
- Щоб мати друзів, необхідно … (бути добрим, чесним)
- Ввічлива людина завжди … (має багато друзів)
- Чесна людина ніколи… ( не візьме чужого)
- Вихована дитина поступиться…(місцем дорослим і малим)
- Добра дитина завжди допоможе…(дорослим)
- Якщо ввічливо попросити… (завжди дадуть)
Вчитель: І з цим завданням ми справилися. Вирушаймо далі. Нас чекає
П’ята зупинка «Мінне поле»
Фея для нас підготувала речення з помилками. Нам потрібно їх виправити. Слухайте уважно.
- Проходити в кінотеатрі на своє місце треба спиною до тих, хто сидить
- Добрий хлопець завжди смикає дівчину за коси.
- Ввічливі діти не поступаються місцем старшим.
- Ввічлива дитина ніколи не вітається при зустрічі.
- Виховані дівчата завжди витирають руки об сукні.
- Виховані діти ніколи не дотримуються традицій сім’ї і школи.
- Виховані хлопчики завжди лазять по деревах.
- Якщо твій товариш упав, покажи на нього пальцем, смійся голосно,
щоб він бачив, що ти не засмучений.
Шоста зупинка « Що таке клас»
Скажіть відверто чи завжди ви дотримуєтесь правил людяності і доброти? Чи завжди нам добре у дворі, у школі, у класі? Ось послухайте про події, які відбулися в одному класі.
Дружба — особисті відносини між людьми, що ґрунтуються на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних зацікавленнях і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є взаємна повага, довіра та терпіння. Людей, яких пов'язує дружба, називають друзями.
-Прослухайте вірш, скажіть, а чи не про наш це клас мова?
Хіба це клас?
Нема ні миру, ні любові –
Розтанули і звезли вмить.
Розбив Віталик носа Вові,
І той заплаканий стоїть.
Замазали весь зошит Каті,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі…
Хтось Колі ручку поламав.
Скубнули Соню за косичку,
Вона ображена мовчить,
З книжками скинули поличку…
Ну як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б’ються
І прозиваються весь час,
Де над бідою всі сміються…
Скажіть мені, хіба це клас?
ГРА «Яким повинен бути друг?»
(так-аплодують, ні-тупотять)
*добрим *правдивим
*злим *справедливим
*багатим *душевним
*хорошим *наглим
*ледачим *щирим
*заздрісним *відкритим
(Діти висловлюють свої міркування)
Сьома зупинка «Будинок радості»
-Діти цього класу не можуть чи не хочуть зрозуміти один одного поступитись, простити і тому виникають сварки образи конфлікти і навіть бійки. Мені дуже хотілося, щоб у нашому класі весь час панували мир і злагода і тому я пропоную вам побудувати символічний «Будинок радості»
Кожна група отримує конверт із словами, треба вибрати слова, які будуть характеризувати атмосферу в будинку.
1група
Мир, злагода, чуйність, злість, дратівливість
2група
Людяність , ввічливість, взаємоповага, впертість, образливість.
3група
Любов, турботливість, доброта, крикливість, заздрість.
4група
Любязність, вихованість, чесність,жадібність, бійки.
У вас залишились слова на партах. Чому ви їх не використали?
А що роблять з речами, які їм не потрібні?
Я пропоную теж викинути ці слова до смітника й назавжди викинути погані слова, дії, вчинки з життя нашого класу
Вправа «Сплети павутинку»
Діти стають в коло.
- А зараз пригадайте,хто з нашого класу і яке добро вам зробив. Ви будете передавати клубочок з нитками тому,хто зробив вам добро,тримаючи нитку в руках,тим самим плести павутинку доброти.
Вправа «Долоні»
Яким повинен бути друг?
-У вас на партах лежать долоні,скажіть,якими повинні бути друзі та подаруйте свою долоньку тому кому вважаєте за потрібним.
-Чи легко бути справжнім другом?
Вчитель: Це завдання Доброї феї ми також подолали . Тож відправляємось далі.
«Магічна свічка»
-У народі кажуть: «Добро творить дива». Запалимо свічку і уявимо ,що вона магічна,і відтепер всі,хто візьме її в руки,перетворюються на чарівника. Включіть свою фантазію,уявіть,що кожен з вас став добрим чарівником. Щоб ви зробили ,ставши чарівником? Почніть так:
- Якби я став чарівником,я б зробив би …
Стежка доброти
- Слухаючи вас,я зрозуміла,які ви добрі,і недаремно кажуть,що добро живе в душі людини. І саме тому душа безсмертна. зараз на відбитках своїх ніжок ви напишете добрі справи,які зробили комусь. Утворимо стежку доброти.
Вчитель: Усі завдання Доброї феї виконані і ми прибули до Країни добрих і ввічливих людей. Стоїть вона на берегах двох річок – Дякую і Спасибі. Це слова подяки. Їх треба вживати завжди, коли хтось тобі зробив хоч маленьку послугу, щось добре. У цих річках ніколи не висохне вода, бо ввічливі люди весь час наповнюють їх словами подяки.
Вчитель: Є ще в цій країні чудове і лагідне озеро Будь ласка. Щодня вода цього озера стає ще більш ласкавою, м’якою, бо люди не забувають говорити ці слова, коли звертаються один до одного з проханням.
А ось і наша Добра фея.
Дитина: «Будь ласка», «Спасибі» і «Будьте здорові»
Слова необхідні й корисні в мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома
Від мами, учителя й просто знайомих.
Тож раджу: частіше їх друзі вживайте
Даруйте сміливіше радісний настрій.
Фея: Доброго дня, діти. Я дуже рада вітати вас у Чарівній країні. Усі мої завдання ви виконали. Знаєте , що добрі слова необхідні для того, щоб встановити один з одним добрі, дружні стосунки. Добрі слова, як ключик відкривають серця людей, роблять їх привітними і добрими.
До всіх сердець, як до дверей
Є ключики малі
І кожен легко підбере
Якщо йому не лінь.
Ти, друже мусиш знати їх
Запам’ятать не важко:
Маленькі ключики твої
«Спасибі» і «будь ласка».
Діти, запам’ятайте, кожна людина повинна бути ввічливою, вихованою, доброю, поважно відноситись до всіх людей, які її оточують . А щоб люди вас поважали і приязно ставились до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтесь до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставились до вас.
Вчитель: Сказав Мудрець:
– Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
Будьте добрі з батьками, з товаришами, з тими, хто піклується про вас.
Завжди намагайтесь помічати своїх друзів, знайомих. Частіше говоріть людям чарівні слова.
А зараз ми відчинимо двері нашої зали та випустимо ці чарівні слова по всій школі. Хай усі діти нашої школи знають ці красиві слова, хай усім від цього стане приємніше і веселіше.
Дозвольте , будь ласка, у кожному класі поселити ці чарівні слова. Використовуйте їх у повсякденному житті.