Тема: Віленське перемир’я. Українсько- шведсько- трансільванський союз

Про матеріал

Тема: Віленське перемир'я. Українсько- шведсько- трансільванський союз

Мета: розкрити особливості і напрямки зовнішньої політики в 1656-1657 рр. у Європі; пояснити, як і чому відбулася зміна зовнішньополітичної орієнтації Б. Хмельницького; розвивати в учнів історичне мислення, уміння самостійно розкривати можливі альтернативи історичних подій; на прикладі Б.Хмельницького сприяти розумінню учнями, історичної значимості життєвої позиції людини, важливості прийняття відповідальних рішень, що впливають і на долю людини, і на долю України; виховувати любов до історичної минувшини українського народу.

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

Тема: Віленське перемир’я. Українсько- шведсько- трансільванський союз

Мета: розкрити особливості і напрямки зовнішньої політики в 1656-1657 рр. у Європі; пояснити, як і чому відбулася зміна зовнішньополітичної орієнтації Б. Хмельницького; розвивати в учнів історичне мислення, уміння самостійно розкривати можливі альтернативи історичних подій; на прикладі Б.Хмельницького сприяти розумінню учнями, історичної значимості життєвої позиції людини, важливості прийняття відповідальних рішень, що впливають і на долю людини, і на долю України; виховувати любов до історичної минувшини українського народу.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Як ставилися до Гетьманщини країни Європи, належні до католицького табору?
  2. Яка з країн протестантського табору, найбільш приязно ставилися до України?
  3. Назвіть держави, з якими підтримувала зовнішньополітичні зв’язки Гетьманщина за часів Б. Хмельницького
  4. Коли відбулася Переяславська рада?
  5. Що таке Березневі статті?
  6. Опишіть становище України за умовами Переяславського договору?
  7. Що означає «протекторат», «автономія»?

ПІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

 Історичний пазл (на кожну парту роздані кольорові аркуші паперу, на яких написані факти з біографії історичної особи. Працюючи в парі, учні складають їх у правильній послідовності. За правильного результату складеться ім'я Богдан).

Б. Народився у сім'ї чигиринського підстарости

О. Здобувши домашню освіту, надалі навчався в парафіяльній школі, а з 1608 у Львівському єзуїтському колегіумі.

Г. Володів латиною, турецькою, польською та ще кількома слов'янськими мовами.

Д. У 1620 р. в битві під Цецорою разом із своїм батьком потрапив в полон до турків.

А. Під його керівництвом українські війська здобули перемогу над поляками під Жовтими Водами, Корсунем, Пилявцями, Зборовом, Батогом. За його безпосередньої участі в Україні сформувалася держава Гетьманщина, або Військо Запорозьке Низове.

H. Виходячи зі стратегічних міркувань, підписав у Переяславі угоду з Московською державою.

-        Хто ця історична особа?

-        Яка історична подія пов'язана з Богданом Хмельницьким?

Пригадайте хронологічні межі Національно- визвольної війни та її періоди?

Дидактична гри «Вірю ~~ не вірю».

-        Так, це Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої у середині ХУП століття. Ви вже знаєте причини цієї війни, хід основних воєнних дій, умови договорів, заключних у ході її розвитку. Давайте пригадаємо основні факти цієї події за допомогою дидактичної гри «Вірю ~~ не вірю». Для відповідей скористайтеся сигнальними картками. Зелені - вірю, червоні — не вірю.

I.       Національно-визвольна війна почалася у 1648 році.

2.      Її очолив Байда Вишневецький.

3.      Першим союзником Б.Хмельницького у цій війні був кримський хан.

4.      Перша переможна битва козацьких військ над поляками відбулася під Корсунем.

5.      В ході Національно-визвольної війни Хмельницькому так і не вдалося утворити козацьку державу.

6.      Московська держава тривалий час у відносинах з Військом Запорізьким займала вичікувальну позицію.

7.      З метою лишити Річ Посполиту союзника, козацькі війська здійснили 4 молдавські походи.

8.      Головним завданням зовнішньої політики Української держави було успішне завершення війни з Річчю Посполитою та об'єднання всіх етнічних українських земель.

9.      Свої надії про успішне завершення війни Богдан Хмельницький покладав на військово-політичний союз з Московською державою.

10.    Цей союз увійшов в історію під назвою Білоцерківський.

11.    Переяславська угода була підписана у 1654 р.

12.    Документ, в якому було викладено умови Переяславської угоди, називається Березневі статті.

III.    МОТИВАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

З ім'ям Богдана Хмельницького пов'язана героїчна сторінка історії нашої держави. Хочу сказати словами істориків, авторів підручника:

«Він був єдиним у Вітчизняній історії загальнонаціональним лідером, який зміг підняти весь народ на боротьбу за незалежність. Життєвий шлях Богдана Хмельницького був тісно переплетений із долями багатьох тисяч українців, сповнений блискучими перемогами, глибокими роздумами і важкими рішеннями, особистими втратами і здобутками».

Дійсно, у ході війни гетьман втратив сина Тимоша, на якого покладав великі надії у розбудові своєї держави— Гетьманщини. Останні роки гетьманування Б. Хмельницького 1656—1657 рр. також були дуже непростими. Через складну політичну ситуацію, яка склалася на той час, перед Б. Хмельницьким знову постане питання вибору, від якого залежатиме доля українського народу. Гетьман змінить свою зовнішньополітичну лінію. І ми з вами маємо з'ясувати, як саме і що було цьому причиною. Та спробуємо спрогнозувати інші варіанти розвитку подій.

Оголошення теми уроку.

IV.    СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

Робота зі схемою. На дошці - намальований трикутник. (Міжпредметні зв'язки).

https://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/IMG_00136456465.jpg

Скажіть, яка геометрична фігура зображена на дошці? А які асоціації у вас виникають із Бермудським трикутником? (Бездна, яка втягує, проблеми, негаразди).

Які відносини були у Гетьманщини із цими країнами?

Тепер ми розглянемо такий трикутник міжнародних відносин, який і став причиною складного політичного життя в Україні 1656—1657 рр. У цій ситуації  Б.Хмельницькому доведеться шукати виходу. До фігури прикріплюються назви країн

(Пояснення супроводжується роботою з історичною картою та атласами)

Гетьманщина ~ Московія (Переяславська угода, спільні дії проти Речі Посполитої).

Гетьманщина — Річ Посполита (Національно-визвольна війна, проблеми із Кримським ханством, яке. із зрадливого союзника після Переяславської угоди перетворилося на небезпечного ворога).

Гетьманщина — Швеція (дипломатичні відносини, позитивне ставлення до боротьби українців проти Речі Посполитої, бо зацікавлені в ослабленні останньої як одної з найбільших католицьких країн).

-        Які відносини між:

A)     Московія — Швеція (У травні 1656 р. Московія вступає у війну із Швецію за прибалтійські землі).

Б)      Швеція — Річ Посполита (Ян Казимир не має наслідника престолу, а тому на нього претендує Швеція, також спірним є Балтійське узбережжя).

B)      Московія - Річ Посполита (Московія допомагає Гетьманщині у війні із Річчю Посполитою, але теж бажає посісти польський престол).

-        Які є точки поєднання в інтересах цих країн? (обговорення)

-        Так, і першими на зближення підуть Московія та Річ Посполита.

24 жовтня 1656 року ці країни підпишуть Віленське перемир'я.

Робота з підручником. Ст. 143  виписати умови Віленського перемир'я.

Робота з таблицею

Умови Віленського перемир’я між Росією та Польщею

  • Припинення воєнних дій між Росією та Польщею
  • Найближчим часом розпочати переговори щодо обрання російського царя на польський престол
  • Не проводити мирних переговорів зі Швецією.
  • Передбачалися спільні воєнні дії Росії і Польщі проти Швеції і Бранденбурга
  • Територія Української держави визначалася згідно з Білоцерківським договором, тобто в межах Київського воєводства

Обговорення умов договору. Фронтальна бесіда:

  1. На вашу думку, чи було Віленське перемир'я порушенням українсько-московського договору?
  2. До чого могла спонукати така ситуація Богдана Хмельницького?

 Висновок: Москва ставала союзницею Речі Посполитої. Це означало, що військовий союз України з Москвою, спрямований проти Польщі, втрачав будь-яке значення. Ця угода руйнувала державні плани гетьмана і послужила поштовхом до зміни Богданом Хмельницьким зовнішньополітичних орієнтирів та пошуку нових союзників.

Робота з картою

1.  Покажіть країни, що підписали Віленське перемир’я. назвіть країну, проти якої була спрямована ця угода.

2. Назвіть  країни,  з якими  в листопаді  1656 р.  Б.  Хмельницький  уклав воєнний союз.

3. На  території  якого  регіону  українських  земель  тривали  військові  дії протягом першої половини 1657 р.?

4. Розповідь вчителя про дії українського війська в Польщі 1657 року.

Б. Хмельницький — видатний український політичний, державний і військовий діяч

Робота в групах

  • 1-а група. Охарактеризуйте Б. Хмельницького як політика.
  • 2-а група. Охарактеризуйте Б. Хмельницького як полководця.
  • 3-я група. Охарактеризуйте Б. Хмельницького як дипломата.

1-а група. 27 липня 1657 р. в Чигирині помер Б. Хмельницький. Поховали гетьмана,

як він і заповідав, у рідному хуторі Суботові в Іллінській церкві. Б. Хмельницький небезпідставно вважається однією з найвизначніших постатей  української  історії.  Він  був  єдиним  у  вітчизняній  історії загальнонаціональним лідером, який зміг підняти весь народ на боротьбу за своє звільнення. Життєвий шлях Хмельницького був тісно переплетений із долями багатьох тисяч українців, сповнений блискучими перемогами й гіркими поразками, глибокими роздумами й важкими рішеннями, особистими втра-тами й здобутками.

2-а група.

Хмельницький очолив Національно-визвольну війну українського народу середини XVII ст., яка стала кульмінаційною подією історії України XVI— XVII ст. Він виявив себе блискучим полководцем, сформував боєздатну, одну  з кращих у тогочасній Європі національну армію.В умовах розгортання визвольної боротьби Хмельницький висунув програму побудови Української держави як мети визвольної боротьби, навколо якої об’єдналися всі патріотичні сили. Наріжні принципи сформульованої  гетьманом державної ідеї стали знаменом у визвольних змаганнях українців упродовж наступних століть. Завдяки гнучкій політиці Хмельницького  Гетьманщина змогла подолати чимало соціальних потрясінь і не загинути у вирі громадянської війни.

3-я група

Гетьман організував дипломатичну службу, яка сприяла досягненню визнання Української гетьманської держави урядами інших країн. Сучасники вважали Хмельницького одним із найкращих тогочасних дипломатів. Він уміло керував зовнішньою політикою Гетьманщини, знаходячи союзників для продовження боротьби й нейтралізуючи дії ворогів

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАТЕРІАЛУ.

Сучасники, вражені масштабами політичної, військової та дипломатичної діяльності Б. Хмельницького, часто зрівнювали його з жорстоким вождем гунів Аттілою, прославленим карфагенським полководцем Ганнібалом, грізним Тамерланом, італійським політичним мислителем Макіавеллі. А сучасний польський історик З. Вуйцик зарахував його до найвизначніших дипломатів всесвітньої історії.

Метод «Мікрофон»: висловіть власні думки щодо наведених точок зору про діяльність Богдана Хмельницького, використовуючи матеріал уроку.

VI. ОЦІНЮВАННЯ ТА АНАЛІЗ РОБОТИ УЧНІВ.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
13 березня 2018
Переглядів
5195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку