Інтегрований урок історія України-українська література.
Тема: "Людина в історії"
Мета: 1. Історія:
-визначати причини, сутність, наслідки національно-визвольних змагань І половини – середини 17 ст.;
-показувати на карті території, охоплені антипольським повстанням даного періоду;
-давати власну оцінку історичним персоналіям, визначати їх роль в історії України.
2. Українська література:
-характеризувати образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, оспіваних у народних піснях;
-робити ідейно-художній аналіз поезій;
-виразно і вдумливо читати тексти;
-визначати художні засоби, використані у творах;
-висловлювати власні судження.
Вчитель історії Матяш Володимир Володимирович
Тема уроку. Людина в історії ( образ Богдана Хмельницького в історії та літературі)
Очікувані результати.
Після уроку учні зможуть:
1. Історія:
2. Українська література:
Тип уроку: Інтегрований урок
Методико – дидактичне забезпечення уроку: комп’ютерна презентація «Чи не той то хміль..» - образ гетьмана у пам’яті народу», карта «Національно – визвольна війна
1648 – 1657 рр.», історичне доміно, уривки з історичних пісень, записи українських пісень, уривки з художніх та документальних фільмів про Богдана Хмельницького, портрети історичних осіб.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
а) Хронологічний диктант
Повстання під проводом:
Тарасова ніч
…Вже не три дні, не три ночі
Б’ється пан Трясило.
Од Лимана до Трубайла
Трупом поле крилось.
Ізнемігся козаченько,
Тяжко зажурився,
А поганий Конецпольський
Дуже звеселився;
Зібрав шляхту всю докупи
Та й ну частовати.
Зібрав Тарас козаченьків —
Поради прохати:
«Отамани товариші,
Брати мої, діти!
Дайте мені порадоньку,
Що будем робити?
Бенкетують вражі ляхи -
Наше безголов’я».
«Нехай собі бенкетують,
Нехай на здоров’я!
Нехай, кляті, бенкетують,
Поки сонце зайде,
А ніч-мати дасть пораду,—
Козак ляха знайде»…
…Заспівали козаченьки
Пісню тії ночі,—
Тії ночі кривавої,
Що славною стала
Тарасові, козачеству,
Ляхів що приспала.
а) «Історичне доміно» ( встановлення відповідності між подіями та історичними персоналіями)
1. Урочище Солониця
2. Селище П’ятка на Житомирщині
3. Куруківська угода
4. Винищення «золотої роти»
5. Фортеця Кодак
6. Ординація Війська Запорозького
7. Битва під Цецорою
а) Северин Наливайко
б) Криштоф Косинський
в) Михайло Дорошенко
г) Марко Жмайло
д) Тарас Трясило
е) Гійом де Боплан
є) Іван Сулима
ж) Яків Острянин
з) Павло Бут
20-30 рр.17 ст.)
- Чим закінчились всі ці повстання? (Поразкою)
- А які причини цих повстань?
Слайд. «Причини козацьких повстань» (для самоперевірки)
« Славне Польське королівство є небом шляхти, пеклом для селян»
Дискусійне питання: « Чому період 1638 - 1648рр. поляки називали «десятиліттям золотого спокою»? (Не було повстань)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
ІV. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Історії ж бо пишуть на столі.
Ми ж пишем кров'ю на своїй землі.
Ми пишем плугом, шаблею, мечем,
Піснями і невільницьким плачем.
Могилами у полі без імен...
(Ліна Костенко, «Маруся Чурай»)
а) робота з підручником (визначення передумов національно-визвольної війни)
- Чи можна ці ж причини віднести і до національно-визвольних повстань? Чи можливо доповнення?
- Кожна війна має свого лідера. Лідером цієї війни був Богдан Хмельницький. Його постать невід’ємна від найсвятіших прагнень українського народу до волі, щастя, справедливості. Саме з Богданом Хмельницьким пов’язане становлення Української держави, формування української нації.
Визнаний політичний діяч і полководець Англії, сучасник Хмельницького Олівер Кромвель у своєму листі звернувся до нього: „ Богдан Хмельницький, Божою милістю генералісимус греко-східної церкви, вождь усіх козаків запорозьких, пострах і викорінювач польського дворянства, скоритель фортець, винищувач римського священства, гонитель язичників і антихриста...” У цьому, можна сказати, історичному визначенні гетьмана розкривається краса героїзму і величі подвигу славного сина України, легендарного воїна і патріота. Ніхто, як він, не зумів відчути душу народу, його найпотаємніші прагнення і думи. І народ увічнив його образ у невмирущих думах і піснях. І саме на народні маси, козацькі низи спирався Хмельницький у здійсненні своєї мети – визволення українського народу від поневолення, утвердження Української держави. Він говорив послам королів і царів, що народ, ним очолюваний, „є народ волелюбний і завжди готовий умерти до єдиного за свою волю”. Таким був і сам Хмельницький, готовий вмерти за свій народ.
1) тлумачення значення імені Богдан (випереджальне завдання)
Ім'я запозичене зі старослов'янської мови, де з'явилося як калька із грецького імені; Богдан - даний Богом. Богдан часто буває довгоочікуваною, пізньою і єдиною дитиною. Батьки, хочуть вони того чи ні, часто дають це ім'я тим дітям, чия поява на світ була пов'язана з тривогами й страхом. Це ім'я наділяє свого господаря дивовижною наполегливістю, твердістю і врівноваженістю, а також достатнім розумом, в деяких випадках навіть хитрістю.
Дорослий Богдан - це спокійний, чоловік, який знає собі ціну В нього помітне прагнення гарно й ґрунтовно влаштуватися в житті. Може часом досягти високої майстерності в професії, досить конкретної, не потребуючі натхнення й імпровізації. З навколишніми - трохи замкнуть і сухуватий.
- Чи притаманні ці ознаки нашому героєві? Саме відповідь на це питання ви знайдете в ході нашого уроку.
- Спробуємо розтлумачити кожну літеру імені славетного гетьмана.
Б - бойовий, безстрашний
О - організатор
Г - герой
Д - дисциплінований
А - амбіційний
Н - надійний, ненависний до ворогів
2) розповідь народних легенд про Богдана Хмельницького (випереджальне завдання)
- Можливо вам відомі народні легенди, пов’язані з цим славетним іменем?
(ймовірні відповіді учнів)
ЗВІДКИ ПІШЛО ПРІЗВИЩЕ ТА ІМ'Я БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО
Батьків Богдана Хмельницького не знає і не бачив ніхто. А на горі, де зараз церква, жили собі дід з бабою. Біля них ріс густий-густий хміль. У діда і баби не було дітей, і вони по цьому журилися.
Якось ранком вийшов дід з хати, почув ніби дитячий голос. Дід почав пробирати руками хміль і пішов туди, звідки чув голос. У густому-прегустому хмелю він знайшов хлопчика. Дитина лежала перед ним, а в голові в неї сяяло сонце. Дід перехрестився, взяв дитину і поніс до хати, а сонце теж пішло за ним. Тільки дід увійшов у хату, як побачив, що стіни розступилися, і на місці старої хати виросли палати, і в усіх палатах ясно-ясно стало. Дід і баба назвали цю дитину Богданом Хмельницьким. Це тому, що вони думали, що сам Бог їм послав цю дитину, а Хмельницький — тому, що знайшли хлопчика в хмелю.
Ріс Богдан не по днях, а по годинах... Скоро виріс, і до нього з усіх усюдин сходилися козаки, а він що скаже, то так ті козаки і слухають його. Богдан зі своїми козаками побудував церкву неподалік від своїх палат, а під церквою викопав льохи, якими водив свої коні до Тясмина напувати, а як нападали на нього вороги, то він йшов з козаками у ті льохи, а потім зненацька виходив звідти й перемагав ворогів. Сильною людиною був Богдан Хмельницький.
В селі Суботові люди розповідають, що там колись жили одинокі дід і баба. Дітей у них не було. Одного разу чують вони, що в них коло ґанку плаче дитина. Вони вибігли швиденько і побачили немовля, загорнене в ряднину. Лежить під хмелем, що оповив ґанок.
Дід і каже:
- Візьмемо собі цю дитину.
- А баба собі:
- Візьмемо, це нам її Бог дав.
- Пораділи дід і баба і забрали дитину в хату.
- Як же ми його назвемо? - питається дід.
- А баба й каже:
- Він нам Богом даний, то й назвімо його Богданом, а що знайшли його під хмелем, то хай ще зветься і Хмелем або Хмельниченком.
Так і виріс у них Богдан Хмельницький і став бравим козаком, а згодом і гетьманом України.
а) виразне читання уривку з пісні «Чи не той то хміль».
б) бесіда за уривком народної пісні «Чи не той то хміль…?»
За спогадами сучасників, саме у єзуїтів майбутній гетьман навчився приховувати свої думки, емоції, впливати на людей. Про нього говорили: « Його незворушне обличчя немов рівний лід, що ледве маскує бездонну трясовину». Саме Хмельницький говорив так: « Якщо моя сорочка буде знати те, що я буду робити завтра, то я її спалю»
Після завершення навчання старший Хмельницький прилаштовує сина до Чигиринської сотні реєстрового козацтва. Там Богдан навчається усьому, що знадобиться чоловіку у дорослому житті. Вочевидь, не без успіху, бо через два роки молодий козак іде на свою першу війну.
На початку 17 сторіччя у центрально-східній Європі схрестили шаблі та ятаган Польща та Туреччина. Битва під Цецорою у вересні 1620 року склалася невдало як для поляків, так і для сімейства Хмельницьких – батько Михайло наклав головою, а син Богдан потрапив до турецького полону. Через два роки його викупили з неволі..вірні козаки, побратими Михайла Хмельницького. У неволі він вивчив турецьку мову, яка потім знагодилась йому під час переговорів з татарами і турками.
У Хмельницьких був хутір Суботів. Батько Михайло заснував його, коли служив на посаді Чигиринського підстарости. Хмельницький-старший був добрим господарем, тож хутір швидко став заможним. Згодом там хазяйнував син Богдан. На маєток кинув оком новий підстароста - Данієль Чаплинський. Спочатку просився стати сусідом, збудувати тут свій маєточок. Богдан відмовив. На нього почали тиснути. Серед інших і місцевий начальник – староста Олександр Конецпольський. Богдан скаржиться королю, і отримує приблизно таку відповідь: « Маєш шаблю- вирішуй свої проблеми сам!» Тиснуть все сильніше. Пропонують обміняти на інші володіння. А що могутньому магнату Конецпольському якійсь сотник, та й ще схизматик-православний? А схизматики, як відомо, гірші за собак…
Кажуть, що всі війни і всі повстання у світі починаються або з-за жінки, або з-за грошей. У даному випадку українська історія не випадає з цього контексту.
Хмельницького цькують. Адже до всього, він має репутацію бунтівника. Скидається, що жити йому залишається недовго. Чаплинський у шинку похваляється вбити впертого сотника.
А згодом, якось за відсутності хазяїна, налетів на хутір шляхтич Чаплинський – пограбував садибу, викрав жінку Хмельницького та жорстоко побив його сина.
Особиста образа – спалення хутора, смерть сина, викрадення дружини - остання крапля, що приводить Богдана Хмельницького на Січ, де він збирає людей, щоб розпочати тривалу національно-визвольну війну проти польської шляхти.
Гетьман мав вірних друзів, які протягом всієї війни були поруч з ним.
а) робота зі схемою «Соратники Богдана Хмельницького»
- Образ легендарного гетьмана знайшов відображення в літературі та кіномистецтві.
Цей роман самобутнім епосом вливається в море Хмельницького. Павло Загребельний переосмислив унікальну особистість динамічного, яскраво індивідуального характеру.
Він вималював глибокий психологічний портрет героя, зі складним внутрішнім світом, недоступним всім, окрім читача: «Тільки дурні тішать себе думкою, ніби знають усе про людей. Людина — незбагненна». Крізь призму драматичних подій війни проступає силует Богдана. У своєрідному монолозі-сповіді (сумніви, вагання, розкаяння та надії…) герой переосмислює все, чим жив, оглядає свій суперечливий життєвий шлях до і після смерті «у славі».
Павло Загребельний змоделював Богдана з історичних відомостей, народних переказів, дум, легенд, пісень – всього, що максимально наближує його до реального життя. Він вважав роман «Я, Богдан» своїм справжнім досягненням. Мабуть, Богдан би з ним погодився… «Хто сказав, ніби Вавилонська вежа завалилася? Люди й далі будують її не зупиняючись, тільки зветься вона пам'яттю. Будують мільйони безіменних, щоб одиниці стали пам'яттю».
Окрім П. Загребельного постать гетьмана зображена у книзі «Богдан Хмельницький» сучасної письменниці О. Рогової, у романі Івана Ле «Богдан Хмельницький», в драмі О. Корнійчука «Богдан Хмельницький» та ін.
Француз Проспер Меріме завжди шукав неординарну, харизматичну особистість для своїх творів. Тому Богдан Хмельницький викликав у нього захоплення, як свідчать сучасники останнього: «Для того, щоб драматичний твір викликав зацікавлення, в ньому слід змалювати видатну особистість».
Цікавий факт
Під впливом дослідження Меріме французький Сенат 1869 року прийняв рішення про впровадження у школах Франції курсу історії України.
На великому екрані дуже професійно зіграв роль славетного гетьмана Богдан Ступка( у польській кінострічці Єжи Гофмана «Вогнем і мечем» (1999).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Прийом «Незакінчене речення»
Беззаперечно можна сказати про те, що Богдан Хмельницький був для України…..(національним героєм, іменем цілої епохи, його сила та безпрецедентна воля вперше показали Україну світу та собі…)
Слово вчителя літератури
Щомиті на Планеті спалахує і згасає іскорка чийогось життя. Кожній іскорці судилося горіти по-своєму. Одна майже не помітна, що гріє своїм теплом родину і друзів, а інша розгоряється таким багаттям, що тепла від неї вистачає цілому народові.
Таким теплом зігріло Україну життя Богдана Хмельницького, чия любов до рідної землі проявилася в прагненні бачити її вільною і в готовності віддати їй свій розум, талант полководця і політика, саме життя.
Та найцінніше, що зробив Богдан для України, — це виборов, хоча і не на тривалий час, її державність, примусив інші країни рахуватися з нею.
У грудні 2010 року минуло чотириста п’ятнадцять років від дня смерті великого Хмельницького. Та скільки б не минуло століть, ніколи не залишить серця українців людина, яка першою утвердила нашу державу, накреслила їй дороговказ до сьогоднішнього суверенітету:
…ми на Вкраїні таки.
український народ,
А не просто юрба, що у звітах
населенням зветься.
В. Богданов. “Українці мої”.
Саме це заповідав Богом даний Україні Богдан.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Написати твір-мініатюру на тему: « Велична постать славетного Богдана»
2. Скласти сенкан, ключовим поняттям якого була б історична пісня або образ Богдана Хмельницького.
3. Підібрати цікавий матеріал про героїчне життя соратників Богдана Хмельницького, імена яких було названо на уроці.
Додаток до уроку
Цікаві відомості з життя та діяльності Богдана Хмельницького
1. Молоді літа Богдана Хмельницького
2. Життя та політична діяльність Богдана Хмельницького
3. Гетьманування Богдана Хмельницького
4. Смерть гетьмана
1