Тема: Вимова та правопис слів з ненаголошеними [е], [и] у корені слова, що перевіряються наголосом

Про матеріал
вчити перевіряти написання ненаголошених [е], [и] в коренях слів, розпізнавати орфограми, правильно писати слова; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.
Перегляд файлу

 

 

Тема: Вимова та правопис слів з ненаголошеними [е], [и] у корені слова, що перевіряються наголосом

 

Мета: вчити перевіряти написання ненаголошених [е], [и] в коренях слів, розпізнавати орфограми, правильно писати слова; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови,  до традицій своєї країни.

 

Ключові компетентності:

Вміння вчитися:

Навчально-організаційні вмінні і навички: само організуватися до навчальної діяльності у взаємодії; під керівництвом вчителя визначати мету і складати план дії роботи;

Загально мовленнєві вміння і навички: виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове; незрозуміле;

Загальнокультурні: дотримуватися норм мовленнєвої культури; зв’язно висловлюватися в контексті змісту;

Соціальні: проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; продуктивно працювати з іншими в парі;

Громадянської: розвивати здатність добре мислити; бережливо ставитися до природи;

Загальнопізнавальні вміння: робити висновок – узагальнення за допомогою вчителя;

Контрольно - оцінні вміння:  відповідати «своїми словами»; зв’язно і послідовно описувати побачене;

Інформаційно – комунікативна: знаходити в тексті конкретні слова;

Загальнокультурна: дотримуватись правил поведінки на уроці;

Здоров’язбережувальна: розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;

Соціальна: співпрацювати в колективі.

Предметні компетентності:

Формувати в учнів правильну вимову слів з ненаголошеними голосними звуками, уміння добирати перевірні слова;

формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності.

 

Обладнання:  мультимедійний комплект, ілюстративний та роздавальний матеріал

Тип уроку:комбінований

Хід уроку

 

  1. ОК (організація класу)
    1.           Створення позитивного психологічного клімату класу. (слайд 1)
    2.           Емоційне налаштування. (слайд 2)

Дзвенить струмочком рідна мова,

Усі слова знайомі в ній,

Але писати кожне слово

У мові правильно зумій.

  • То яка наша мова? (Рідна, материнська, солов’їна, співуча, квітуча,…)
  • Яким ви хочете бачити наш урок?
    1.           «Екран настрою» (слайд 3)

- А тепер погляньте на екран і виберіть той смайлик, який вам допоможе на уроці краще справитись із завданнями. ( Уважний, старанний, радісний)

2. МНД (мотивація навчальної діяльності) (слайд 4)

- До нас на урок української мови завітала ще гостя. Відгадайте загадку і дізнайтеся:

Без пензлика, без олівця,

Розфарбувала деревця. (ОСІНЬ)

  • Вона приготувала для вас різні завдання, за які подарує листочки – це рівні досягнень. Зелений листочок – високий рівень, жовтий – достатній, помаранчевий – середній.
  1. АОЗ (актуалізація опорних знань) (слайд 5)
    1.           Гра « Так чи ні «
  • У вас попередній урок був урок розвитку усного та писемного мовлення, тому письмових домашніх завдань не було. Але потрібно було повторити правила. І зараз ми це перевіримо, погравши в гру «Так чи ні».
  • Приготуйте сигнальні картки. Зелений веселий смайлик – так, а червоний сумний – ні.

Основа – це частина слова без закінчення. (ТАК)

Закінчення служить для зв’язку слів у реченні. (ТАК)

Основа слова може складатися з префікса, кореня, суфікса. (ТАК)

Суфікс – це спільна частина споріднених слів. (НІ)

Щоб визначити корінь, треба підібрати споріднені слова. (ТАК)

Префікс – частина слова, що стоїть після кореня. (НІ)

Спільна частина споріднених слів називається корінь. (ТАК)

Слова, що мають спільний корінь називають різнокореневими. (НІ)

Склад, який вимовляємо із більшою силою голосу називають наголошеним? (ТАК)

  •  Тих учнів, які відповівідали без помилок осінь обдаровує зеленими листочками.
    1.           Хвилинка каліграфії (слайд 6)
  • А тепер відкриваємо зошити і запишемо число, класна робота.
    1.           Створення проблемної ситуації.
  • Осінь дарувала нам листочки. Давайте вимовимо слово листок.
  • - На який звук падає наголос?
  • - Той звук на який падає наголос, як називається? (Наголошений.)
  • - А той, на який не падає наголос? (Ненаголошений.)
  • - Наголошений звук ми вимовляємо чітко і голосно, а ненаголошений  нечітко. Тому ненаголошений и є сумнівним звуком.
  • - Як ви думаєте, що потрібно зробити, щоб правильно написати слово. (Змінити слово або дібрати споріднене слово так, щоб ненаголошений голосний звук став наголошеним.)
  • Демонстрація навчальної презентації.

3.3 Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися правильно вимовляти і писати слова із ненаголошеними е, и у корені слова, а також перевіряти їх написання наголосом.

  1.           Гімнастика для очей. (слайд 7)

 

  1. ВНМ (вивчення нового матеріалу)
    1.           Пояснення нового матеріалу.

4.4.1.Виконання вправи 87 (слайд 8) (усно)

  • Розгляньте малюнки. Що зображено?
  • Що можна приготувати з цих продуктів?
  • Прочитайте назву фруктів і продукти з них.
  • Як вимовляємо ненаголошені звуки е, и у корені слова?
  • Яку букву потрібно писати в цих словах?

(Тому що вони утворилися від слова – вишня.)

4.4 Робота над правилом. Запам’ятай! (слайд 11)

4.4.1. Читання правила.

- Що потрібно зробити, щоб правильно написати слова із ненаголошеним Е, И?

  1.           Виконання вправи 88. Робота в парі. (слайд 9)

- Прочитайте словосполучення, розкриваючи дужки.

- Якщо у слові ненаголошений звук е чи и, що потрібно зробити?

- Знайдіть рубрику « Допомога». Виберіть перевірні слова до поданих слів.

- Спишіть словосполучення, вибравши з дужок потрібні слова.

- А тепер погляньте на екран і перевірте один в одного написане. (Слайд 10)

(ЛИСТОЧКИ)

4.5. Фізкультхвилинка. Рухлива вправа. (слайд 12) (вправа 89)

4.6. Виконання вправи 89. ( слайд 13)

4.6.1. Вступне слово вчителя.

- Звичайно, для людини здоров’я – це найбільша цінність. Тому його треба берегти та підтримувати. Перш за все правильно харчуватися. Найкращий сніданок – це каші. В Україні виробляють багато крупів: гречана, пшенична, ячна, перлова, вівсяна, кукурудзяна, рисова і житня.

   В Україні ще здавна вирощували жито. Особливо смачний житній хліб. А ще жито лікує від багатьох хвороб: від бронхіту, загоює рани, регулює травну систему.

    4.6.2. Робота з підручником.

4.6.2.1. Читання тексту.

- Хто був уважний, то які квіти росли у полі?

4.6.2.2. Аналіз слів з пропущеними буквами.

- Яке перевірне слово можна підібрати до слів із пропущеними буквами?

( Легко, жито, зерна, землі, стебла, високо, синє, червоний, весело.)

Слайд 14. Прочитай текст, уставляючи пропущені букви.

4.6.2.3. Вибіркове письмо.

Слайд 15. Випиши слова, уставляючи пропущені букви.

  1. ЗВ (закріплення вивченого)

 Слайд 16. Інтерактивна вправа.

( Робота із сигнальними картками.)

То як потрібно правильно написати слова із ненаголошеними е, и?

  1. Підсумок
  • Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
  • Які слова ми називаємо спільнокореневими? ( Слова, які мають спільний корінь.) (ЛИСТОЧКИ)
  • Що потрібно зробити, щоб правильно записати слова із ненаголошеними звуками е чи и?
  1. Домашнє завдання.
  • Прочитайте слова, уставляючи пропущені букви.
  • Потрібно списати слова, і підкреслити букви, що позначають ненаголошені е, и.

Слайд 17-18. Пояснення домашнього завдання.

  1. Рефлексія « Загадкові листи» (слайд 19)
  • Оберіть лист, який ви хочете відкрити.
docx
Додав(-ла)
Татусько Леся
Пов’язані теми
Українська мова, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
31 березня 2023
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку