Тема: Вимова та правопис слів з ненаголошеними [е], [и] у корені слова, що перевіряються наголосом
Мета: вчити перевіряти написання ненаголошених [е], [и] в коренях слів, розпізнавати орфограми, правильно писати слова; розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.
Ключові компетентності:
Вміння вчитися:
Навчально-організаційні вмінні і навички: само організуватися до навчальної діяльності у взаємодії; під керівництвом вчителя визначати мету і складати план дії роботи;
Загально мовленнєві вміння і навички: виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове; незрозуміле;
Загальнокультурні: дотримуватися норм мовленнєвої культури; зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
Соціальні: проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших; продуктивно працювати з іншими в парі;
Громадянської: розвивати здатність добре мислити; бережливо ставитися до природи;
Загальнопізнавальні вміння: робити висновок – узагальнення за допомогою вчителя;
Контрольно - оцінні вміння: відповідати «своїми словами»; зв’язно і послідовно описувати побачене;
Інформаційно – комунікативна: знаходити в тексті конкретні слова;
Загальнокультурна: дотримуватись правил поведінки на уроці;
Здоров’язбережувальна: розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;
Соціальна: співпрацювати в колективі.
Предметні компетентності:
Формувати в учнів правильну вимову слів з ненаголошеними голосними звуками, уміння добирати перевірні слова;
формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності.
Обладнання: мультимедійний комплект, ілюстративний та роздавальний матеріал
Тип уроку:комбінований
Хід уроку
Дзвенить струмочком рідна мова,
Усі слова знайомі в ній,
Але писати кожне слово
У мові правильно зумій.
- А тепер погляньте на екран і виберіть той смайлик, який вам допоможе на уроці краще справитись із завданнями. ( Уважний, старанний, радісний)
2. МНД (мотивація навчальної діяльності) (слайд 4)
- До нас на урок української мови завітала ще гостя. Відгадайте загадку і дізнайтеся:
Без пензлика, без олівця,
Розфарбувала деревця. (ОСІНЬ)
Основа – це частина слова без закінчення. (ТАК)
Закінчення служить для зв’язку слів у реченні. (ТАК)
Основа слова може складатися з префікса, кореня, суфікса. (ТАК)
Суфікс – це спільна частина споріднених слів. (НІ)
Щоб визначити корінь, треба підібрати споріднені слова. (ТАК)
Префікс – частина слова, що стоїть після кореня. (НІ)
Спільна частина споріднених слів називається корінь. (ТАК)
Слова, що мають спільний корінь називають різнокореневими. (НІ)
Склад, який вимовляємо із більшою силою голосу називають наголошеним? (ТАК)
3.3 Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися правильно вимовляти і писати слова із ненаголошеними е, и у корені слова, а також перевіряти їх написання наголосом.
4.4.1.Виконання вправи 87 (слайд 8) (усно)
(Тому що вони утворилися від слова – вишня.)
4.4 Робота над правилом. Запам’ятай! (слайд 11)
4.4.1. Читання правила.
- Що потрібно зробити, щоб правильно написати слова із ненаголошеним Е, И?
- Прочитайте словосполучення, розкриваючи дужки.
- Якщо у слові ненаголошений звук е чи и, що потрібно зробити?
- Знайдіть рубрику « Допомога». Виберіть перевірні слова до поданих слів.
- Спишіть словосполучення, вибравши з дужок потрібні слова.
- А тепер погляньте на екран і перевірте один в одного написане. (Слайд 10)
(ЛИСТОЧКИ)
4.5. Фізкультхвилинка. Рухлива вправа. (слайд 12) (вправа 89)
4.6. Виконання вправи 89. ( слайд 13)
4.6.1. Вступне слово вчителя.
- Звичайно, для людини здоров’я – це найбільша цінність. Тому його треба берегти та підтримувати. Перш за все правильно харчуватися. Найкращий сніданок – це каші. В Україні виробляють багато крупів: гречана, пшенична, ячна, перлова, вівсяна, кукурудзяна, рисова і житня.
В Україні ще здавна вирощували жито. Особливо смачний житній хліб. А ще жито лікує від багатьох хвороб: від бронхіту, загоює рани, регулює травну систему.
4.6.2. Робота з підручником.
4.6.2.1. Читання тексту.
- Хто був уважний, то які квіти росли у полі?
4.6.2.2. Аналіз слів з пропущеними буквами.
- Яке перевірне слово можна підібрати до слів із пропущеними буквами?
( Легко, жито, зерна, землі, стебла, високо, синє, червоний, весело.)
Слайд 14. Прочитай текст, уставляючи пропущені букви.
4.6.2.3. Вибіркове письмо.
Слайд 15. Випиши слова, уставляючи пропущені букви.
Слайд 16. Інтерактивна вправа.
( Робота із сигнальними картками.)
То як потрібно правильно написати слова із ненаголошеними е, и?
Слайд 17-18. Пояснення домашнього завдання.