Тема: Визначення часу і числа дієслів. Редагування тексту.
Мета: вдосконалити навички учнів визначати число і час дієслів, вживати ці дієслівні форми в реченнях і зв'язних висловлюваннях ;розвивати увагу, спостережливість; виховувати працелюбність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель: Доброго дня, діти! Сьогодні урок української мови проведу у вас я. звати мене Галина Олександрівна. Сідайте, будь ласка!
Надворі вже весна. А з її приходом все оживає, яскраво світить сонечко.
Я пропоную вам посміхнутись один до одного, подарувати усмішку і розпочати урок.
I I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Гра «Настрій класу»
Вчитель: Давайте зараз з вами позначимо настрій нашого класу знаком. (діти вибирають правильний знак: усміхнене обличчя)
2. Ребус
Вчитель: Подивіться на дошку і розгадайте ребус.
Вчитель: Молодець! Ми сьогодні знову поговоримо про дієслово.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Інтерактивна вправа «Очікування»
Вчитель: Діти, що кожен з вас очікує від уроку? (Відповіді учнів).
Вчитель: Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: щоб ви були активними і ми з вами співпрацювали протягом уроку.
2. Робота над прислів'ями
Вчитель: Доповніть прислів'я, використовуючи слова з довідки. Укажіть, у якому часі вжито дієслова.
Слова для довідки: став, купиш, руйнує, навчає.
3. Вікторина «Дієслово»
Вчитель: А зараз, діти, ми проведемо невеличку вікторину для того, щоб пригадати що ви знаєте про дієслово.
4. Каліграфічна хвилинка.
Вчитель: Розгорніть свої робочі зошити, відступіть два рядки та запишіть сьогоднішнє число. 23 березня. Класна робота. Пам'ятаємо як треба сидіти під час письма. Зошити кладемо під нахилом, сидимо рівно, не горбимось, правильно тримаємо ручку. І переходимо зараз до хвилинки каліграфії.
Завдання: прочитати вірш, каліграфічно виписати дієслова.
Біля яру, біля стежки
одягла верба сережки.
Головою хилитала,
потихесеньку питала:
– Де ота біленька хатка,
що гарнесенькі дівчатка?
Хай би вибігли до стежки,
подарую їм сережки.
«Вербові сережки» Ліна Костенко
5. Гра «Добери антоніми»
Вчитель: Погляньте діти на дошку, де записані дієслова. Вашим завданням буде дібрати до них антоніми.
Веселитися -
любити -
лінуватися -
ненавидіти -
загубити –
дарувати -
захворіти -
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Вчитель: Ви вже декілька уроків поспіль говорите про дієслово, сьогодні ми з вами закріпимо свої навички визначення часу і числа дієслів практично.
Тема: Визначення часу і числа дієслів. Редагування тексту.
Мета: вдосконалити навички учнів визначати число і час дієслів, вживати ці дієслівні форми в реченнях і зв’язних висловлюваннях ;розвивати увагу, спостережливість; виховувати працелюбність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель: Доброго дня, діти! Сьогодні урок української мови проведу у вас я. звати мене Галина Олександрівна. Сідайте, будь ласка!
Надворі вже весна. А з її приходом все оживає, яскраво світить сонечко.
Я пропоную вам посміхнутись один до одного, подарувати усмішку і розпочати урок.
I I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Гра «Настрій класу»
Вчитель: Давайте зараз з вами позначимо настрій нашого класу знаком. (діти вибирають правильний знак: усміхнене обличчя)
2. Ребус
Вчитель: Подивіться на дошку і розгадайте ребус.
Вчитель: Молодець! Ми сьогодні знову поговоримо про дієслово.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Інтерактивна вправа «Очікування»
Вчитель: Діти, що кожен з вас очікує від уроку? (Відповіді учнів).
Вчитель: Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: щоб ви були активними і ми з вами співпрацювали протягом уроку.
2. Робота над прислів’ями
Вчитель: Доповніть прислів’я, використовуючи слова з довідки. Укажіть, у якому часі вжито дієслова.
Слова для довідки: став, купиш, руйнує, навчає.
3. Вікторина «Дієслово»
Вчитель: А зараз, діти, ми проведемо невеличку вікторину для того, щоб пригадати що ви знаєте про дієслово.
4. Каліграфічна хвилинка.
Вчитель: Розгорніть свої робочі зошити, відступіть два рядки та запишіть сьогоднішнє число. 23 березня. Класна робота. Пам’ятаємо як треба сидіти під час письма. Зошити кладемо під нахилом, сидимо рівно, не горбимось, правильно тримаємо ручку. І переходимо зараз до хвилинки каліграфії.
Завдання: прочитати вірш, каліграфічно виписати дієслова.
Біля яру, біля стежки
одягла верба сережки.
Головою хилитала,
потихесеньку питала:
– Де ота біленька хатка,
що гарнесенькі дівчатка?
Хай би вибігли до стежки,
подарую їм сережки.
«Вербові сережки» Ліна Костенко
5. Гра «Добери антоніми»
Вчитель: Погляньте діти на дошку, де записані дієслова. Вашим завданням буде дібрати до них антоніми.
Веселитися -
любити -
лінуватися -
ненавидіти -
загубити –
дарувати -
захворіти -
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Вчитель: Ви вже декілька уроків поспіль говорите про дієслово, сьогодні ми з вами закріпимо свої навички визначення часу і числа дієслів практично.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вчитель: Ви вже знаєте, що дієслова змінюються за числами, тобто вони можуть вживатись в однині і множині і за часами, тобто можуть вживатися в трьох часах.
Вчитель: Хто назве ці часи? (минулий, теперішній, майбутній).
Вчитель: Так дієслова змінюються за часами, вони мають три часи: теперішній, минулий, майбутній. Щоб визначити час дієслова, потрібно поставити питання до нього і встановити коли відбувається дія.
1. Робота за підручником (вправи 362, 364, с. 158 - 159).
Вчитель: Розгорніть свої підручники на с.158. Вправа 362.
362. Прочитайте текст. Перекажіть. Доберіть заголовок.
Жили собі король і королева. Якось королева сказала королю, що їхній старий садівник говорить примовками. І вирішили вони поговорити з ним. Уранці старого садівника знайшли за роботою - він саме копав.
- Добридень, - сказав (привітався)король. - А ви що, добродію, уже трудитеся?
- Хто рано встає(одн., теп.ч., 3-тя особа одн.), тому Бог дає(одн., теп.ч., 3-тя особа одн.), - сказав(усміхнувся) дідок.
- Мабуть, ви, добродію, навчилися(множ., мин.ч., 3-тя особа множ.) свого ремесла ще замолоду? - сказав (поцікавився)король.
- Мудрим ніхто не вродився(одн., мин.ч., 2-га особа одн.), а навчився(одн., мин.ч., 2-га особа одн.), - сказав(відповів) дідок (За Ельсою Бесков).
• Випишіть із тексту сполучення слів з дієсловом сказав. Замініть його дієсловами з довідки, щоб уникнути повторення.
Довідка: привітався, відповів, поцікавився, усміхнувся.
• Випишіть примовки, поясніть їх зміст. Визначте час, особу та число дієслів, ужитих у примовках.
Вчитель: А зараз зверніть увагу на вправу 364. Хто зачитає умову завдання?
364. Прочитайте прислів’я. Поясніть їх зміст.
1. Кого поважають, того й величають. 2. Ноги носять, руки годують. 3. Одні кажуть, що знають, а інші знають, що кажуть. 4. У ліс дрова не возять, а в колодязь воду не ллють. 5. Як сіно косять, то дощів не просять. 6. Гарного коня хвалять, гарну людину шанують.
• Випишіть дієслова 3-ї особи множини у дві колонки: 1) із закінченнями -уть, -ють. 2) із закінченнями -ать, -ять. Поставте їх у 2-й особі однини. Позначте особові закінчення. Поясніть правопис букв е, є, и в особових закінченнях.
- уть, -ють. – ать, -ять.
Поважають (поважаєш) носять (носиш)
величають (величаєш) возять (возиш)
годують (годуєш) косять (косиш)
кажуть (кажеш) просять (просиш)
знають (знаєш) хвалять (хвалиш)
ллють (ллєш)
шанують (шануєш).
2. Фізкультхвилинка
Вчитель: Ми вже попрацювали, прийшов час відпочити. Всі станьте біля своїх парт і повторюйте за мною.
(Пропоную провести фізкультхвилинку за допомогою дієслів)
Нахиляюсь, піднімаюсь,
Повертаюсь, усміхаюсь.
Присідаю, пострибаю.
Піднімуся, усміхнуся.
За роботу знов візьмуся.
Вчитель: Що ви помітили цікавого у нашій фізкультхвилинці? (Вона складена з дієслів)
Вчитель: А який час у цих дієсловах? (Теперішній час)
Вчитель: Молодці! Отож, ви побачили, що часові форми дієслова оточують нас в повсякденному житті. Їх потрібно знати, бо без них нам не обійтись.
3. Робота біля дошки. «Утвори час»
Вчитель: Ми вже трішки відпочили, продовжуємо працювати.
- Ця вправа, діти, нам допоможе закріпити уміння й навички на утворення різних часових форм. Ми проаналізуємо як дієслова можуть переходити з одного часу в інший. Ви уже всі це вмієте, ми лише закріпимо ваші уміння і навички. Подано слово в початковій формі, вам потрібно його поставити у минулий, теперішній і майбутній часи. Увага на дошку.
Вчитель: Хто бажає працювати біля дошки? Всі інші працюють в своїх зошитах.
Співати - співав, співає, буде співати.
Дзвеніти - дзвенів, дзвенить, дзвенітиме.
Літати - летів, летить, літатиме.
Бриніти - бринів, бринить, буде бриніти.
Радіти - радів, радіє, радітиме.
Служити - служив, служить, буде служити.
Вчити – вчив, вчить, вчитиме.
Вчитель: А для того, щоб перевірити правильність виконання цього завдання, обміняйтесь зошитами з сусідом по парті.
4. Робота з підручником. (вправа 366 с.160)
Вчитель: Розгорніть свої підручники на с.160. Вправа 366.
366. Прочитайте текст.
Волелюбна Грузія знаходиться в самому серці Кавказу. Столичне її місто Тбілісі розміщене серед гір. На орлиних вершинах височіють руїни давніх фортець Вони нагадують: предки грузинів захищали свою благодатну землю від ворожих зазіхань. А по схилах, над якими мріють вежі, розкинулися плантації цитрусових дерев і чаю. Між гора ми хлюпоче лазуровими хвилями Чорне море. Славно звісні курорти на його берегах ваблять туристів і відпочивальників. Грузія завжди прийме друзів! (За Григорієм Кубницьким).
• Випишіть дієслова з тексту. Запишіть через риску їх початкову форму.
• Розберіть виділене дієслово як частину мови, користуючись схемою розбору на форзаці підручника.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа «Редактор».
Вчитель: Вашим завданням буде відновити пошкоджений текст в якому бракує дієслів. Так, щоб текст був в одній часовій формі: 1 ряд- теперішній, 2 ряд - минулій, 3 ряд - майбутній.
________ чудова весна. _________ яскраве сонечко. На деревах ___________ листочки. ___________ молода травичка. З далеких країв ___________ пташки.
Вчитель: Запишіть його в зошити.
Орієнтовний текст у минулому часі (Настала чудова весна. Засяяло яскраве сонечко. На деревах зʼявилися листочки. Зазеленіла молода травичка. З далеких країв прилетіли пташки).
2. Робота з текстом на картках.
Вчитель: Попрацюємо з текстом. Він у вас усіх є на партах. Хто бажає прочитати?
Краєчок сонячного диска сховався за обрієм. І всі хвилі горбів ніби пірнули в темно-фіолетове марево. Тільки вершини їх ще червоніють. Сонце вже сховалось, а вершини ще грають позолотою (За Василем Сухомлинським).
Вчитель: Чи знайоме вам слово «марево»?
Марево – миготливий шар теплого повітря біля поверхні землі (особливо в спеку).
Вчитель: Визначте письмово число і час дієслів. Позначте на листках над дієсловами.
Вчитель: Підкресліть в кожному реченні головні члени. І надпишіть зверху питання від підмета до присудка.
Краєчок (що зробив?) сховався.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
1. Гра «Скажи відверто».
Вчитель: Яку частину мови ви тепер вивчаєте? (Дієслово.)
- Які граматичні характеристики дієслова ви вже знаєте? (Час, число, початкова форма дієслова.)
- Які знаєте часи дієслів? (Минулий, теперішній, майбутній.)
- У якому числі може вживатись дієслово? (В однині або в множині.)
- Як називається початкова форма дієслова і на які питання відповідає? (Неозначена форма дієслова, відповідає на питання що робити? що зробити?.)
2. Індивідуальні картки.
Вчитель: В даному тексті змінити дієслова однини дієсловами множини.
( Стоїть ) теплі весняні дні. ( Зацвів ) луги яскравими квітами. ( Підняв ) свої голівки блакитні дзвіночки.
( Взаємоперевірка)
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 369 (с. 161-162).
Вчитель: На домашнє задання вам буде вправа 369 на с.161. Спишіть текст. Підкресліть дієслова. Укажіть у дужках час, особу й число дієслів за зразком у тексті.