Тема. «Внутрішня будова Землі. Літосфера»

Про матеріал

Використання інтерактивних технологій на уроці ("прийоми «Мікрофон», «Творча лабораторія») дає змогу аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу, навчатися формулювати власну думку, правильно доводити власну позицію.

Перегляд файлу

Тема. «Внутрішня будова Землі. Літосфера»  

                                                   ( 6 клас )

 

Мета : формування  в  учнів  загального  уявлення  про  внутрішню  будову  Землі  та  літосферу;  удосконалювати вміння працювати з тематичними картами та схемами атласу і підручника; розвивати уміння висловлювати свою думку та аргументовано захищати її, виховувати пізнавальний інтерес до теми, що вивчають.

 

Обладнання: карти та схеми атласу, підручники, підготовлені вирізки з карти світу, карта «Будова земної кори», відеоролик, технічні засоби. малюнком – схемою „Внутрішня  будова  Землі”. 

 

Тип  уроку :       вивчення  нового  матеріалу

 

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

 Перевірити  готовність  до  уроку:  наявність  усього  шкільного  приладдя.      

 

II.Актуалізація опорних знань і вмінь      

1. «Інтелектуальна розминка»

        Розгадування  кросворду  по  вивченій  темі.

         (Див.  Додаток № 1.)

 

      2. «Вірю – не вірю»

    1. Чи  вірите  ви,  що  Земля – третя  планета  від  Сонця  у  Сонячній  системі?

 2. Чи  вірите  ви, що  найближчі  до  Землі  планети – Венера  та  Марс -  добре  

     вивчені ?

 3.  Чи  вірите  ви, що  вченим  відомо  вже  майже  все  про  внутрішню  будову    

      Землі ?

  4. Чи  вірите  ви,  що  крізь  кратер  вулкана  можна  дістатися  до центра Землі ?

  1. Чи  вірите  ви, що  можна  передбачити  землетруси ? 

 

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 

«Проблемне питання»

       Людина  завжди  прагнула  дістатися  зірок.  Але  чи  означає  це,  що  її  не  цікавило,  як  побудована  Земля,  чому  виникають  землетруси  й  виверження  вулкани ?  Звичайно  ж,  люди  з  найдавніших  часів  намагалися  знайти  відповіді  на  ці  запитання.  Так,  у  Давній  Греції 

IXV ст. до  н. Е. Народилося  вчення,  що  стверджувало,  ніби  основою  всього  сущого  є  чотири  „першостихії”.  Саме  їх  різноманітні  поєднання  й  утворили  Всесвіт.  Що  ж  це  за  стихії ? Це  земля,  вода,  повітря  і  вогонь.

  • Які  оболонки  Землі  відповідають  „першостихіям”?
  • Чому  необхідно  вивчати  оболонки  Землі ?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

1. Бесіда з використанням малюнка «Внутрішня будова Землі»

       ( Під  час  бесіди  користуватися  малюнком – схемою „Внутрішня  будова  Землі”.  Див. Додаток №2. )

       Про  глибини  Землі  ми  знаємо  поки  що  мало.  Якою  є  будова  земної  кулі ?

В  якому  стані  перебувають  речовини  на  глибині – твердому  чи  рідкому ? Точну

Відповідь  на  ці   запитання  вчені  поки  що  дати  не  можуть .  Адже  найглибша  бурова  свердловина ( близько  15 км )  приблизно  в  тисячу  разів  менша   за  радіус  Землі.

       Про  внутрішню  будову  Землі  вчені  знають  завдяки  сейсмічному  методу (  від  гр.  „сейсмос” -  коливання,  землетруси ).  На  поверхні  Землі  вчиняють  вибух,  Спеціальні  прилади  відзначають,  з  якою  швидкістю  поширюються  в  земній  корі  коливання,  спричинені  вибухом.  Отримавши  ці  дані,  вчені  визначають,  які  породи  пройдено  сейсмічними  хвилями,  адже  швидкість  проходження  хвиль  у  різних  породах  неоднакова.  У  такий  спосіб  учені  визначили,  що  наша  планета  складається  з  трьох  основних  частин :  ядра,  мантії  та  земної  кори.

 

 

Запитання

  1. Як  називається  перший  шар  від  поверхні  Землі  до  глибини  5 – 80  км ?
  2. Під  верхнім  шаром  до  глибини  2  тис. км  залягає  найбільш  щільна,  але  пластична  речовина.  Як  називається  цей  шар ?
  3. Над  мантією  Землі  розташований  шар  пониженої  в`язкості.  Що  це  за    шар ?
  4. Земна  кора  разом  з  верхньою  частиною ( астеносфеною ) утворює  тверду  оболонку  Землі.  Як  вона  називається ?

 

        Учені  з`ясували, що  на  глибині  2900 – 3000 км  відбувається  різкий  стрибок  швидкості  поширення  хвиль,  та  визначили,  що  там  знаходиться  ядро  Землі,  яке  складається  з  речовини,  що  поводиться  як  рідка  або  газоподібна.

        Верхня  оболонка  Землі – це  земна  кора,  вона  тверда  й  холодна  і  складається  з  гірських  порід  і  мінералів.  Види  земної  кори : океанічна  та  материкова.

 

2. Робота в парах. «Творча лабораторія»

Завдання. Уявіть  собі,  що  ви  проводите  геофізичні  дослідження.  Один  учень  перебуває  на  суші,  інший – у  батискафі  на  дні  океану.  Визначте,  крізь  які  шари  проходитимуть  сейсмічні  хвилі,  відправлені  вашими  приладами.  Замалюйте  їх.

       Розкажіть  своєму  сусіду  по  парті  про  свої  відкриття.  Виділіть  загальне  та  відмінне  в  будові  материкової  та  океанічної  земної  кори. ( В  роботі  використовувати  схему  „Будова  земної  кори”.

( див.  Додаток № 3.)

 

3. Робота з картою літосферних плит і атласом

       Літосферні  плити – це  великі  блоки  літосфери,  розділені  глибокими  розломами,  що  повільно  переміщуються  по  астеносфері  зі  швидкістю  1 – 6 см  на  рік  у  різних  напрямках  відносно  один  одного:  розсуваються  та  насуваються.

Запитання.

  1. З  якою  швидкістю  та  в  якому  напрямку  рухаються  Євразійська,  Африканська  та  Північно – Американська  плита ?
  2. Яка  плита  рухається  найповільніше,  яка – найшвидше ?
  3. Назвіть  плити,  які  стикаються  одна  з  одною.  Що  відбувається  під  час  їх  зіткнення ?
  4. Назвіть  плити,  які  розсуваються.  Які  можливі  наслідки  цього  процесу ?

 

Тектонічні  рухице  рухи  земної  кори,  спричинені  внутрішньоземельними  силами,  що  діють  у  земній  корі  та  мантії  Землі.  Вони  поділяються  на  три  типи :  коливальні,  складчасті  й  розривні.

       У  результаті  коливальних  рухів  утворюються  гірські  системи,  піднімаються  або  опускаються  окремі  ділянки  земної  кори ( наприклад,  Скандинавський  п-в  повільно  піднімається,  а  західне  узбережжя    Євразії – опускається ). Повільні  коливання  суходолу  відбувається  по  всій  поверхні  Землі,  причому  період  змінюється  періодом  опускання.  Причини  коливань  встановлено  недостатньою  мірою,  але  зрозуміло  одне : ці  коливання  відбуваються  під  дією  внутрішніх  сил  Землі,  які  народжуються  землетруси,  вулкани,  створюють  гірські  системи.

                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

Складки                                                                                                 Горст                  

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

          Розломи                                                                                       Гребен

 

                        Мал. Рухи  земної  кори

 

       Складчасті  рухи  призводять  до  зім`яття  в  складки  гірських  порід  і  супроводжуються  їх  розривами.  Розривні  рухи  утворюють  розломи,  тріщини,  грабени,  горсти.

 

4. Робота з підручником

Завдання. Прочитати   матеріал  про  землетруси. Сформулюйте  запитання  до  цього  розділу. 

 

( Запитання  зачитуються,  обговорюються,  найкращі  заносяться  у  зошити ).

  1. «Будова земної кори», відео ролик

Бесіда за запитаннями

  • Які процеси свідчать про те, що зовнішній вигляд нашої планети продовжує змінюватися і сьогодні?
  • Які є види рухів літосферних плит?
  • Як називають гіпотезу руху?
  • Хто висунув цю гіпотезу?
  • Яка причина руху?
  • До чого можуть призвести розколи на материках?

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

1. Бесіда за запитаннями, складеними  до  схеми  „Внутрішня  будова  Землі” , 

2. Прийом «Мікрофон»

( Учні,  передаючи  умовний  мікрофон  по  ланцюжку, дають  відповідь.)

Питання  для  учнівського  географічного  відкриття.

  • Імовірно,  ядро  відрізняється  від  мантії...
  • Астеносфера  відрізняється  від  мантії...

 

VI. Підсумок уроку

   Заключне  слово  вчителя:

  • літосфера – це  тверда  оболонка  Землі ;
  • вчені  припускають,  що  в  центрі  Землі  знаходиться  ядро,  оточене  мантією ;
  • земна  кора  складається  з  трьох  шарів : осадового,  гранітного  і  базальтового.

 

VII. Домащнє завдання

  • Опрацювати  відповідний  параграф  підручника .
  • Виписати  визначення  нових  понять  у  словники.
  • Скласти  п`ять  запитань,  пов`язаних  з  темою  уроку.

 

 

Використана література:

  1. Г. Д. Довгань. Інтерактивні  технології  на  уроках  географії. – Харків: „Основа”, 2005.
  2. Детская  энциклопедия: Земная  кора  и  недра  Земли. – М., 1991, с. 87.
  3. В. Ю. Пестушко, Г. Є Уварова. Загальна  географія .Методичний  посібник  для  вчителя. – Харків: „Веста”,2004., с. 60.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                              Додаток № 2.
                                                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      Додаток № 3.

       

 

 

 

 

 

 

                                       
                                                                        

 

doc
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
1292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку