Використання інтерактивних технологій на уроці ("прийоми «Мікрофон», «Творча лабораторія») дає змогу аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу, навчатися формулювати власну думку, правильно доводити власну позицію.
Мета : формування в учнів загального уявлення про внутрішню будову Землі та літосферу; удосконалювати вміння працювати з тематичними картами та схемами атласу і підручника; розвивати уміння висловлювати свою думку та аргументовано захищати її, виховувати пізнавальний інтерес до теми, що вивчають.
Обладнання: карти та схеми атласу, підручники, підготовлені вирізки з карти світу, карта «Будова земної кори», відеоролик, технічні засоби. малюнком – схемою „Внутрішня будова Землі”.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
Хід уроку
I. Організаційний момент
Перевірити готовність до уроку: наявність усього шкільного приладдя.
II.Актуалізація опорних знань і вмінь
1. «Інтелектуальна розминка»
Розгадування кросворду по вивченій темі.
(Див. Додаток № 1.)
2. «Вірю – не вірю»
1. Чи вірите ви, що Земля – третя планета від Сонця у Сонячній системі?
2. Чи вірите ви, що найближчі до Землі планети – Венера та Марс - добре
вивчені ?
3. Чи вірите ви, що вченим відомо вже майже все про внутрішню будову
Землі ?
4. Чи вірите ви, що крізь кратер вулкана можна дістатися до центра Землі ?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
«Проблемне питання»
Людина завжди прагнула дістатися зірок. Але чи означає це, що її не цікавило, як побудована Земля, чому виникають землетруси й виверження вулкани ? Звичайно ж, люди з найдавніших часів намагалися знайти відповіді на ці запитання. Так, у Давній Греції
IX – V ст. до н. Е. Народилося вчення, що стверджувало, ніби основою всього сущого є чотири „першостихії”. Саме їх різноманітні поєднання й утворили Всесвіт. Що ж це за стихії ? Це земля, вода, повітря і вогонь.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з використанням малюнка «Внутрішня будова Землі»
( Під час бесіди користуватися малюнком – схемою „Внутрішня будова Землі”. Див. Додаток №2. )
Про глибини Землі ми знаємо поки що мало. Якою є будова земної кулі ?
В якому стані перебувають речовини на глибині – твердому чи рідкому ? Точну
Відповідь на ці запитання вчені поки що дати не можуть . Адже найглибша бурова свердловина ( близько 15 км ) приблизно в тисячу разів менша за радіус Землі.
Про внутрішню будову Землі вчені знають завдяки сейсмічному методу ( від гр. „сейсмос” - коливання, землетруси ). На поверхні Землі вчиняють вибух, Спеціальні прилади відзначають, з якою швидкістю поширюються в земній корі коливання, спричинені вибухом. Отримавши ці дані, вчені визначають, які породи пройдено сейсмічними хвилями, адже швидкість проходження хвиль у різних породах неоднакова. У такий спосіб учені визначили, що наша планета складається з трьох основних частин : ядра, мантії та земної кори.
Запитання
Учені з`ясували, що на глибині 2900 – 3000 км відбувається різкий стрибок швидкості поширення хвиль, та визначили, що там знаходиться ядро Землі, яке складається з речовини, що поводиться як рідка або газоподібна.
Верхня оболонка Землі – це земна кора, вона тверда й холодна і складається з гірських порід і мінералів. Види земної кори : океанічна та материкова.
2. Робота в парах. «Творча лабораторія»
Завдання. Уявіть собі, що ви проводите геофізичні дослідження. Один учень перебуває на суші, інший – у батискафі на дні океану. Визначте, крізь які шари проходитимуть сейсмічні хвилі, відправлені вашими приладами. Замалюйте їх.
Розкажіть своєму сусіду по парті про свої відкриття. Виділіть загальне та відмінне в будові материкової та океанічної земної кори. ( В роботі використовувати схему „Будова земної кори”.
( див. Додаток № 3.)
3. Робота з картою літосферних плит і атласом
Літосферні плити – це великі блоки літосфери, розділені глибокими розломами, що повільно переміщуються по астеносфері зі швидкістю 1 – 6 см на рік у різних напрямках відносно один одного: розсуваються та насуваються.
Запитання.
Тектонічні рухи – це рухи земної кори, спричинені внутрішньоземельними силами, що діють у земній корі та мантії Землі. Вони поділяються на три типи : коливальні, складчасті й розривні.
У результаті коливальних рухів утворюються гірські системи, піднімаються або опускаються окремі ділянки земної кори ( наприклад, Скандинавський п-в повільно піднімається, а західне узбережжя Євразії – опускається ). Повільні коливання суходолу відбувається по всій поверхні Землі, причому період змінюється періодом опускання. Причини коливань встановлено недостатньою мірою, але зрозуміло одне : ці коливання відбуваються під дією внутрішніх сил Землі, які народжуються землетруси, вулкани, створюють гірські системи.
Складки Горст
Розломи Гребен
Мал. Рухи земної кори
Складчасті рухи призводять до зім`яття в складки гірських порід і супроводжуються їх розривами. Розривні рухи утворюють розломи, тріщини, грабени, горсти.
4. Робота з підручником
Завдання. Прочитати матеріал про землетруси. Сформулюйте запитання до цього розділу.
( Запитання зачитуються, обговорюються, найкращі заносяться у зошити ).
Бесіда за запитаннями
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
1. Бесіда за запитаннями, складеними до схеми „Внутрішня будова Землі” ,
2. Прийом «Мікрофон»
( Учні, передаючи умовний мікрофон по ланцюжку, дають відповідь.)
Питання для учнівського географічного відкриття.
VI. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя:
VII. Домащнє завдання
Використана література:
Додаток № 2.
Додаток № 3.