Тема: Водойми України. 4 клас

Про матеріал

Тема: Водойми України

Мета:

Освітня: Ознайомити учнів з водоймами нашої країни; формувати поняття про водойми та про природні та штучні водні об'єкти; продовжити формувати вміння працювати з фізичною картою, показувати на карті найбільші річки України, Чорне та Азовське моря;

Розвивальна: Розвивати пізнавальний інтерес школярів, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, мовлення, мислення;

Виховна: Виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.

Методи та прийоми: бесіда, розповідь, гра «Дишифрувальник», гра «Незакінчені речення», гра «ТАК чи НІ», інтерактивні вправи: «Мозковий штурм», «Мікрофон», наочно-практичні методи.

Обладнання: підручник, атлас, глобус, зошит із друкованою основою, фізична карта України, презентація «Водойми України».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Доброго дня. Діти, який у вас зараз урок?(природознавство)

- Сьогоднішній урок природознавства проведу у вас я, звати мене Галина Олександрівна. Подивіться на свої парти. Чи все ви приготували до уроку? (підручник, атлас, зошит з друкованою основою, пенал)

- Діти давайте домовимось, що на уроці ви будете вести себе чемно, прислухатися один до одного, бути активними, не вигукувати з місця, а піднімати руки. Побажаймо один одному плідної праці на уроці. Тож часу не гаймо, роботу починаймо!

ІІ. ХВИЛИНКА СИНОПТИКА

-Хто хоче виступити в ролі синоптика й розповісти, яку погоду подарувала нам зима сьогодні? (черговий учень записує і коментує спостереження на дошці і в календарі: дата, стан неба, температура, напрям вітру, сила вітру (за шкалою Бофорта), народний календар. Запис в зошит проконтролювати. Доповнити…)

-Чи відповідає дана погода порі року зима?

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Робота на індивідуальних картках

1. Дайте визначення:

Що таке корисні копалини?

2. Розв'яжи тести:

1) На скільки груп поділяються корисні копалини?

а) 2

б) 5

в) 3

2) Які властивості характерні для піску?

а) не має запаху;

б) має своєрідний запах;

в) при підсиханні розсипається;

г) при підсиханні твердне;

д) у воді не намокає;

е) у воді намокає;

ж) добре пропускає воду;

з) погано пропускає воду.

3. З'єднай стрілочками


Корисні копалини -

Пісок, глину

Вугілля, торф

Горючі, рудні, нерудні -

Використовують у будівництві.

Групи корисних копалин.

Гірські породи, які люди використовують для своїх потреб.

Служать паливом.


4. Дай відповідь на запитання.

Назвіть чотири корисні копалини, які ви знаєте?

2. Фронтальне опитування

- Діти, яку тему ви вчили на минулому уроці?

- Що таке корисні копалини?

- На які групи поділяються корисні копалини?

- На які корисні копалини багата Україна?

- Які основні форми земної поверхні в Україні?

3. Кросворд

1. Недарма його варили в доменній печі, з нього получили ножиці й ключі. (Залізо)

2. З цього вапняку виготовляють пам'ятники, сходи, каміни. (Мармур)

3. Щоб зробити миску або вазу, мене шукай відразу. (Глина)

4. Я потрібний дітворі.

Я на доріжках у дворі,

На будівництві, і на пляжі,

Та у скляній квітковій вазі. (Пісок)

5. Буре, м'яке, із рослин складається, легко загоряється. (Торф)

Оцінювання. (обґрунтувати)

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Вправа “Мозковий штурм”

- Діти, подивіться на глобус. Яка барва переважає серед кольорів? Чому?

  • -А хто з вас знає, чому вчені іноді називають нашу Землю планетою Океан?( Наша Земля названа так тому, що більшу частину її поверхні займає вода. У процентному співвідношенні із сушею вода займає близько 71% поверхні всієї планети. В цю кількість входить і неосяжний світовий океан, і річки, що пронизують сушу, немов вени в тілі людини, і озера різного розміру).
  • -Які види водойм ви знаєте? (річки, озера, океани, ставки …)
  • -Яке значення для живої природи має вода?( Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п'ють воду для того, щоб постійно поповнювати її запаси в організмі. Для деяких тварин, наприклад риб, вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити люди, рослини і тварини. Отже, потрібно охороняти, берегти її, не забруднювати, використовувати дбайливо.)
  • -Чи правильним є твердження, що вода нас годує? Чому?
  • -Як одним словом можна назвати джерела, річки, моря, озера, болота? (водойми)

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Перегляд файлу

Тема: Водойми України

Мета:

Освітня: Ознайомити учнів з водоймами нашої країни; формувати поняття про водойми та про природні та штучні водні об’єкти; продовжити формувати вміння працювати з фізичною картою, показувати на карті найбільші річки України, Чорне та Азовське моря;

Розвивальна: Розвивати пізнавальний інтерес школярів, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, мовлення, мислення;

Виховна: Виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.

Методи та прийоми: бесіда, розповідь, гра «Дишифрувальник», гра «Незакінчені речення», гра «ТАК чи НІ», інтерактивні вправи: «Мозковий штурм», «Мікрофон», наочно-практичні методи.

Обладнання: підручник, атлас, глобус, зошит із друкованою основою, фізична карта України, презентація «Водойми України».

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

- Доброго дня. Діти, який у вас зараз урок?(природознавство)

-  Сьогоднішній урок природознавства проведу у вас я, звати мене Надія Олександрівна.  Подивіться на свої парти. Чи все ви приготували до уроку? (підручник, атлас, зошит з друкованою основою, пенал)

- Діти давайте домовимось, що на уроці ви будете вести себе чемно, прислухатися один до одного, бути активними, не вигукувати з місця, а піднімати руки. Побажаймо один  одному плідної праці на уроці. Тож часу не гаймо, роботу починаймо!

ІІ. ХВИЛИНКА СИНОПТИКА

  •   Хто хоче виступити в ролі синоптика й розповісти, яку погоду подарувала нам зима сьогодні? (черговий учень записує і коментує спостереження на дошці і в календарі: дата, стан неба, температура, напрям вітру, сила вітру (за шкалою Бофорта), народний календар. Запис в зошит проконтролювати. Доповнити…)
  •   Чи відповідає дана погода порі року зима?

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Робота на індивідуальних картках

1. Дайте визначення:

Що таке корисні копалини?

2. Розв’яжи тести:

1) На скільки груп поділяються корисні копалини?

   а) 2

   б) 5

   в) 3

2) Які властивості характерні для піску?

   а) не має запаху;              

   б) має своєрідний запах;   

   в) при підсиханні розсипається;  

   г) при підсиханні твердне;

   д) у воді не намокає;

   е) у воді намокає;              

   ж) добре пропускає воду;

   з) погано пропускає воду.

3. З’єднай стрілочками


Корисні копалини -

Пісок, глину

Вугілля, торф

 

Горючі, рудні, нерудні -

Використовують у будівництві.

Групи корисних копалин.

Гірські породи, які люди використовують для своїх потреб.

Служать паливом.


4. Дай відповідь на запитання.

Назвіть чотири корисні копалини, які ви знаєте?

2. Фронтальне опитування

- Діти, яку тему ви вчили на минулому уроці?

- Що таке корисні копалини?

- На які групи поділяються корисні копалини?

- На які корисні копалини багата Україна?

- Які основні форми земної поверхні в Україні?

3. Кросворд

http://subject.com.ua/lesson/nature/4klas/4klas.files/image030.jpg

1. Недарма його варили в доменній печі, з нього получили ножиці й ключі. (Залізо)

2. З цього вапняку виготовляють пам’ятники, сходи, каміни. (Мармур)

3. Щоб зробити миску або вазу, мене шукай відразу. (Глина)

4. Я потрібний дітворі.

   Я на доріжках у дворі,

   На будівництві, і на пляжі,

   Та у скляній квітковій вазі. (Пісок)

5. Буре, м’яке, із рослин складається, легко загоряється. (Торф)

Оцінювання. (обґрунтувати)

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Вправа “Мозковий штурм”

-  Діти, подивіться на глобус. Яка барва переважає серед кольорів? Чому?

  •   А хто з вас знає, чому вчені іноді називають нашу Землю планетою Океан?( Наша Земля названа так тому, що більшу частину її поверхні займає вода. У процентному співвідношенні із сушею вода займає близько 71% поверхні всієї планети. В цю кількість входить і неосяжний світовий океан, і річки, що пронизують сушу, немов вени в тілі людини, і озера різного розміру).
  •   Які види водойм ви знаєте? (річки, озера, океани, ставки …)
  •   Яке значення для живої природи має вода?( Вода необхідна всім живим істотам. Рослини, тварини і люди п’ють воду для того, щоб постійно поповнювати її запаси в організмі. Для деяких тварин, наприклад риб, вода, крім усього, є єдиним місцем життя. Без води не можуть жити люди, рослини і тварини. Отже, потрібно охороняти, берегти її, не забруднювати, використовувати дбайливо.)
  •   Чи правильним є твердження, що вода нас годує? Чому?
  •   Як одним словом можна назвати джерела, річки, моря, озера, болота? (водойми)

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

1. Створення інтригуючої ситуації:

         Ось і тема в нас нова,

         Зашифрована вона.

         Пропоную в гру пограти

         І її розшифрувати.

2. Гра «Дишифрувальник»

- Прочитайте тему уроку, поставивши букви в порядку зростання чисел, які їх позначають.

                  О    м      у     а     н     о      ї     в     и     к      н       д     й     р   

                  2     6      8    11    14     4    12    1     7     9    13     3     5     10

  (Вчитель після відповідей учнів відкриває назву записану на дошці «Водойми України»)

VI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Робота з ілюстраціями (картинки на дошці)

  •   Розгляньте ілюстрації на дошці.
  •   Які водойми вам знайомі?
  •   Біля яких водойм ви бували?
  •   Чи є якісь водойми поблизу нашого міста? (Стир - річка в Україні (в межах Львівської, Волинської та Рівненської областей) і в Білорусі. Права притока Прип'яті (басейн Дніпра))

2. Робота з підручником (с.132)

- Що таке водойми? Знайдіть відповідь у підручнику.

3. Розповідь

- Розрізняють штучні і природні водойми. Водойми, які виникли в природі, називають природними. Водойми, що утворені людиною, називаються штучними.

Тож давайте розділимо наші картинки на природні та штучні. (Вчитель показує указкою картинку, а діти відносять її до певної групи і паралельно заповнюють табличку в зошиті (робочий зошит с.50), вчитель записує на дошці, розповідає про водойму і паралельно показує на карті)

- Діти подивіться на картинку, до якої групи водойм її потрібно віднести? (природні (вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))

Джерело - це місце, де на поверхню землі витікає підземна вода. Джерела утворюються на дні ярів, балок, на схилах горбів, крутих берегів річок.

- Чи траплялося вам знаходити джерело?

- Якою є в ньому вода?

Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою.

Презентація.

- Подивіться на наступну картинку, що на ній зображено? (водосховище). Як ви думаєте водосховище - це природна чи штучна водойма? (вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))

Водосхо́вище - штучна водойма, створена з метою регулювання стоку, роботою ГЕС чи іншою народогосподарською необхідністю. В Україні - понад тисячу водосховищ, серед яких найбільшими є шість каскадних водосховищ на р. Дніпро - Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Запорізьке (Дніпровське), Каховське, а також Дністровське водосховище на р. Дністер.

Робота з картою

- Подивіться на наступну картинку, що на ній зображено? (ставок). До якої групи водойм належать ставки? (вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50)

Ставок - штучна водойма для зберігання води з метою водопостачання, зрошення, розведення риби (ставкове рибне господарство) і водоплавної птиці, а також для санітарних і спортивних потреб.

Презентація.

- Діти подивіться на картинку, що це? (річка). До якої групи водойм її потрібно віднести?(вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))


На території України нараховується близько 73 тис. річок, переважно невеликих.

- Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро).

Дніпро - це найбільша в Україні і третя за величиною річка в Європі.  Найбільші притоки Дніпра - Прип’ять, Десна, Псел, Ворскла, Самара.

На півдні нашої країни завершує свій шлях повноводна річка Дунай.

До великих річок України належать також Південний Буг, Сіверський Донець і Західний Буг. (вчитель показує на карті, діти слідкують в атласі).

Подивіться у свої атласи і знайдіть річку Дністер. По якій частині України вона протікає? (по західній)

- Молодці!

Живляться річки України сніговими та дощовими водами. Ріки України - це її багатство.

Робота з картою. (Вчитель показує річки на карті).

- А яка водойма зображена на цій картинці? (озеро)

(вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))

Озеро – це природна прісна чи солона водойма, у якій немає або майже немає течії.

Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком. Озера поповнюються водою річок, підземних джерел, дощовою і талою водою.

Презентація.

Найбільші озера України можна побачити на південному заході, у плавнях Дунаю та на узбережжі Чорного моря: Сасик, Ялпуг. У північно-західній частині України, у Волинській області розміщені мальовничі Шацькі озера, серед яких найвідоміше – Світязь. Окраса Карпат – озеро Синевир. Солоні озера є в Закарпатті, у Донецькій області, у Криму та на узбережжі морів.

На узбережжі Чорного моря є озера-лимани із солоною водою. Солоними озерами багатий Крим. Найвідомішим є озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль. Багато кримських озер влітку пересихають.

Робота з картою. (Вчитель показує на карті).

- Діти, що ви бачите на цій картинці? (море)

(вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))

Моря ми теж називаємо водоймами. Море – це частина океану, яка врізається в сушу.

  •                   Які моря омивають Україну?

(На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході – Азовське)

- Молодці!

Робота з картою. (Вчитель показує на карті)

(вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))

- На цій картинці ми бачимо болото, як ви гадаєте це природна чи штучна водойма? (штучна)

Болото -  ділянка надмірно зволоженої земної поверхні. На ній ростуть вологолюбні рослини.

В Україні найбільше боліт на Поліській низовині.

Презентація

- Діти подивіться на цю картинку, на ній зображено канал, цю водойму ми відносимо до штучних.

ІІІ. Фізкультхвилинка

 - Діти, ви напевно всі втомились, тож давайте проведемо невеличку фізкультхвилинку:

Руки вгору, руки вниз, на сусідів подивись

І зроби 4 кроки – заморились на уроках,

Вище руки підніміть і спокійно  опустіть.

Нахиліться, розігніться, станьте прямо, усміхніться

Плесніть, діти, кілька раз ....

За роботу, все гаразд!

VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра «Незакінчені речення»

- Діти, я зараз буду читати незакінчені речення, а ви повинні їх продовжити.

- Джерела, річки, озера, болота, ставки, водосховища, моря - усе це

- Водойми - це природне або штучне заглиблення в земній поверхні, у якому

- Водойми поділяються на природні і ….

- До штучних водойм належать:…

- Світязь, Ялпуг, Синевир, Сасик це

- Місце, де на поверхню землі виходить підземна вода, називають...

2. Робота в зошитах з друкованою основою, с.50.

- Діти відкрийте свої зошити з друкованою основою на с.50 і давайте разом виконаємо завдання у зошиті.

3. Гра «Лабіринт»

- Знайдіть у лабіринті букв слова - назви водойм. Вони можуть читатися у різних напрямках. Викресліть їх лініями. Поміркуйте, що є «зайвим». Чому? (В Україні немає океанів.) 

Р

і

ч

Б

о

о

к

н

С

т

к

И

л

о

є

а

О

а

в

К

а

т

а

а

3

е

к

М

н

а

л

щ

Д

р

и

О

р

е

и

и

Ж

а

л

А

д

о

о

в

Е

р

е

В

о

с

х

й

4. Гра ТАК або НІ.

- Зараз ми перевіримо як ви засвоїли новий матеріал, зіграємо гру, яка називається «ТАК або НІ». Я буду читати речення, а ваше завдання плескати в долоні, якщо згодні із твердженням, і нічого не робити, коли не згодні.

Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (правильно)

Життя на Землі є можливим без води. (хибно)

Вода входить до складу живих організмів. (правильно)

Водойми бувають природними і штучними. (правильно)

До штучних водойм належать річки, озера, моря. (хибно)

Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (правильно)

5. Вірш


Угорі орли літають,

А внизу потоки грають.

Невідома горам тиша:

Буйні води котить Тиса,

Рине Прут і Латориця,

Черемоші два іскриться -

Один - Білий,

Другий - Чорний,

Кожен смілий та проворний.

Під Карпатами Дністер

Тихо плесо розпростер,

Як волошки, голубий

У Дністер впадає Стрий. А потойбіч гір чимдуж

Поспішає долом Уж.

А над Ужем, кожен знає, -

Місто Ужгород зростає!

Крізь Донбас, повз терекони,

Мчить Донець без перепони,

Шлях верстає гін за гоном,

Щоб з’єднатись  з тихим            Доном.

ДніпроГЕСом на добро

Осяває степ Дніпро.

Дніпр широкий і невпинний,

Дніпр - це символ України.

На зеленій  на Десні

Просто диво навесні.

І на Ворсклі у свічадо

Полтавчани зорять радо.

України крайній пруг

Омива Західний Буг…

Скрізь на рідній Україні

Грають ріки голубині.


VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

1. Бесіда.

- Діти зараз я буду кидати вам м’ячик, той хто отримав м’ячик повинен дати відповідь на моє запитання. (вчитель кидає дітям м’ячик, а учень, який отримав м’ячик дає відповідь на питання )

- Що нового дізналися на уроці?

- Що таке водойма?

- Які види водойм ви знаєте?

- Назвіть природні водойми України.

- Назвіть штучні водойми України.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Підбийте підсумки роботи, користуючись зразками:

“На уроці найбільшим відкриттям для мене було…”

“Мені цікаво було дізнатися про …”

Оцінювання найактивніших учнів.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Запишіть завдання додому:

1) Опрацювати підручник с. 132-133.

2) Підготуйте цікавинку про будь-яку водойму України.

 - Дякую всім за хорошу роботу на уроці, до побачення!

docx
Додано
17 березня 2018
Переглядів
17285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку