Тема: Водойми України
Мета:
Освітня: Ознайомити учнів з водоймами нашої країни; формувати поняття про водойми та про природні та штучні водні об'єкти; продовжити формувати вміння працювати з фізичною картою, показувати на карті найбільші річки України, Чорне та Азовське моря;
Розвивальна: Розвивати пізнавальний інтерес школярів, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, мовлення, мислення;
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.
Методи та прийоми: бесіда, розповідь, гра «Дишифрувальник», гра «Незакінчені речення», гра «ТАК чи НІ», інтерактивні вправи: «Мозковий штурм», «Мікрофон», наочно-практичні методи.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, зошит із друкованою основою, фізична карта України, презентація «Водойми України».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Доброго дня. Діти, який у вас зараз урок?(природознавство)
- Сьогоднішній урок природознавства проведу у вас я, звати мене Галина Олександрівна. Подивіться на свої парти. Чи все ви приготували до уроку? (підручник, атлас, зошит з друкованою основою, пенал)
- Діти давайте домовимось, що на уроці ви будете вести себе чемно, прислухатися один до одного, бути активними, не вигукувати з місця, а піднімати руки. Побажаймо один одному плідної праці на уроці. Тож часу не гаймо, роботу починаймо!
ІІ. ХВИЛИНКА СИНОПТИКА
-Хто хоче виступити в ролі синоптика й розповісти, яку погоду подарувала нам зима сьогодні? (черговий учень записує і коментує спостереження на дошці і в календарі: дата, стан неба, температура, напрям вітру, сила вітру (за шкалою Бофорта), народний календар. Запис в зошит проконтролювати. Доповнити…)
-Чи відповідає дана погода порі року зима?
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Робота на індивідуальних картках
1. Дайте визначення:
Що таке корисні копалини?
2. Розв'яжи тести:
1) На скільки груп поділяються корисні копалини?
а) 2
б) 5
в) 3
2) Які властивості характерні для піску?
а) не має запаху;
б) має своєрідний запах;
в) при підсиханні розсипається;
г) при підсиханні твердне;
д) у воді не намокає;
е) у воді намокає;
ж) добре пропускає воду;
з) погано пропускає воду.
3. З'єднай стрілочками
Корисні копалини -
Пісок, глину
Вугілля, торф
Горючі, рудні, нерудні -
Використовують у будівництві.
Групи корисних копалин.
Гірські породи, які люди використовують для своїх потреб.
Служать паливом.
4. Дай відповідь на запитання.
Назвіть чотири корисні копалини, які ви знаєте?
2. Фронтальне опитування
- Діти, яку тему ви вчили на минулому уроці?
- Що таке корисні копалини?
- На які групи поділяються корисні копалини?
- На які корисні копалини багата Україна?
- Які основні форми земної поверхні в Україні?
3. Кросворд
1. Недарма його варили в доменній печі, з нього получили ножиці й ключі. (Залізо)
2. З цього вапняку виготовляють пам'ятники, сходи, каміни. (Мармур)
3. Щоб зробити миску або вазу, мене шукай відразу. (Глина)
4. Я потрібний дітворі.
Я на доріжках у дворі,
На будівництві, і на пляжі,
Та у скляній квітковій вазі. (Пісок)
5. Буре, м'яке, із рослин складається, легко загоряється. (Торф)
Оцінювання. (обґрунтувати)
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа “Мозковий штурм”
- Діти, подивіться на глобус. Яка барва переважає серед кольорів? Чому?
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Тема: Водойми України
Мета:
Освітня: Ознайомити учнів з водоймами нашої країни; формувати поняття про водойми та про природні та штучні водні об’єкти; продовжити формувати вміння працювати з фізичною картою, показувати на карті найбільші річки України, Чорне та Азовське моря;
Розвивальна: Розвивати пізнавальний інтерес школярів, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, мовлення, мислення;
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.
Методи та прийоми: бесіда, розповідь, гра «Дишифрувальник», гра «Незакінчені речення», гра «ТАК чи НІ», інтерактивні вправи: «Мозковий штурм», «Мікрофон», наочно-практичні методи.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, зошит із друкованою основою, фізична карта України, презентація «Водойми України».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Доброго дня. Діти, який у вас зараз урок?(природознавство)
- Сьогоднішній урок природознавства проведу у вас я, звати мене Надія Олександрівна. Подивіться на свої парти. Чи все ви приготували до уроку? (підручник, атлас, зошит з друкованою основою, пенал)
- Діти давайте домовимось, що на уроці ви будете вести себе чемно, прислухатися один до одного, бути активними, не вигукувати з місця, а піднімати руки. Побажаймо один одному плідної праці на уроці. Тож часу не гаймо, роботу починаймо!
ІІ. ХВИЛИНКА СИНОПТИКА
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Робота на індивідуальних картках
1. Дайте визначення:
Що таке корисні копалини?
2. Розв’яжи тести:
1) На скільки груп поділяються корисні копалини?
а) 2
б) 5
в) 3
2) Які властивості характерні для піску?
а) не має запаху;
б) має своєрідний запах;
в) при підсиханні розсипається;
г) при підсиханні твердне;
д) у воді не намокає;
е) у воді намокає;
ж) добре пропускає воду;
з) погано пропускає воду.
3. З’єднай стрілочками
Корисні копалини -
Пісок, глину
Вугілля, торф
Горючі, рудні, нерудні -
Використовують у будівництві.
Групи корисних копалин.
Гірські породи, які люди використовують для своїх потреб.
Служать паливом.
4. Дай відповідь на запитання.
Назвіть чотири корисні копалини, які ви знаєте?
2. Фронтальне опитування
- Діти, яку тему ви вчили на минулому уроці?
- Що таке корисні копалини?
- На які групи поділяються корисні копалини?
- На які корисні копалини багата Україна?
- Які основні форми земної поверхні в Україні?
3. Кросворд
1. Недарма його варили в доменній печі, з нього получили ножиці й ключі. (Залізо)
2. З цього вапняку виготовляють пам’ятники, сходи, каміни. (Мармур)
3. Щоб зробити миску або вазу, мене шукай відразу. (Глина)
4. Я потрібний дітворі.
Я на доріжках у дворі,
На будівництві, і на пляжі,
Та у скляній квітковій вазі. (Пісок)
5. Буре, м’яке, із рослин складається, легко загоряється. (Торф)
Оцінювання. (обґрунтувати)
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вправа “Мозковий штурм”
- Діти, подивіться на глобус. Яка барва переважає серед кольорів? Чому?
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1. Створення інтригуючої ситуації:
Ось і тема в нас нова,
Зашифрована вона.
Пропоную в гру пограти
І її розшифрувати.
2. Гра «Дишифрувальник»
- Прочитайте тему уроку, поставивши букви в порядку зростання чисел, які їх позначають.
О м у а н о ї в и к н д й р
2 6 8 11 14 4 12 1 7 9 13 3 5 10
(Вчитель після відповідей учнів відкриває назву записану на дошці «Водойми України»)
VI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з ілюстраціями (картинки на дошці)
2. Робота з підручником (с.132)
- Що таке водойми? Знайдіть відповідь у підручнику.
3. Розповідь
- Розрізняють штучні і природні водойми. Водойми, які виникли в природі, називають природними. Водойми, що утворені людиною, називаються штучними.
Тож давайте розділимо наші картинки на природні та штучні. (Вчитель показує указкою картинку, а діти відносять її до певної групи і паралельно заповнюють табличку в зошиті (робочий зошит с.50), вчитель записує на дошці, розповідає про водойму і паралельно показує на карті)
- Діти подивіться на картинку, до якої групи водойм її потрібно віднести? (природні (вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))
Джерело - це місце, де на поверхню землі витікає підземна вода. Джерела утворюються на дні ярів, балок, на схилах горбів, крутих берегів річок.
- Чи траплялося вам знаходити джерело?
- Якою є в ньому вода?
Із давніх-давен джерельну воду люди вважали цілющою.
Презентація.
- Подивіться на наступну картинку, що на ній зображено? (водосховище). Як ви думаєте водосховище - це природна чи штучна водойма? (вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))
Водосхо́вище - штучна водойма, створена з метою регулювання стоку, роботою ГЕС чи іншою народогосподарською необхідністю. В Україні - понад тисячу водосховищ, серед яких найбільшими є шість каскадних водосховищ на р. Дніпро - Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Запорізьке (Дніпровське), Каховське, а також Дністровське водосховище на р. Дністер.
Робота з картою
- Подивіться на наступну картинку, що на ній зображено? (ставок). До якої групи водойм належать ставки? (вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50)
Ставок - штучна водойма для зберігання води з метою водопостачання, зрошення, розведення риби (ставкове рибне господарство) і водоплавної птиці, а також для санітарних і спортивних потреб.
Презентація.
- Діти подивіться на картинку, що це? (річка). До якої групи водойм її потрібно віднести?(вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))
На території України нараховується близько 73 тис. річок, переважно невеликих.
- Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро).
Дніпро - це найбільша в Україні і третя за величиною річка в Європі. Найбільші притоки Дніпра - Прип’ять, Десна, Псел, Ворскла, Самара.
На півдні нашої країни завершує свій шлях повноводна річка Дунай.
До великих річок України належать також Південний Буг, Сіверський Донець і Західний Буг. (вчитель показує на карті, діти слідкують в атласі).
Подивіться у свої атласи і знайдіть річку Дністер. По якій частині України вона протікає? (по західній)
- Молодці!
Живляться річки України сніговими та дощовими водами. Ріки України - це її багатство.
Робота з картою. (Вчитель показує річки на карті).
- А яка водойма зображена на цій картинці? (озеро)
(вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))
Озеро – це природна прісна чи солона водойма, у якій немає або майже немає течії.
Озера відрізняються розмірами, глибиною, солоністю води, віком. Озера поповнюються водою річок, підземних джерел, дощовою і талою водою.
Презентація.
Найбільші озера України можна побачити на південному заході, у плавнях Дунаю та на узбережжі Чорного моря: Сасик, Ялпуг. У північно-західній частині України, у Волинській області розміщені мальовничі Шацькі озера, серед яких найвідоміше – Світязь. Окраса Карпат – озеро Синевир. Солоні озера є в Закарпатті, у Донецькій області, у Криму та на узбережжі морів.
На узбережжі Чорного моря є озера-лимани із солоною водою. Солоними озерами багатий Крим. Найвідомішим є озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль. Багато кримських озер влітку пересихають.
Робота з картою. (Вчитель показує на карті).
- Діти, що ви бачите на цій картинці? (море)
(вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))
Моря ми теж називаємо водоймами. Море – це частина океану, яка врізається в сушу.
(На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході – Азовське)
- Молодці!
Робота з картою. (Вчитель показує на карті)
(вчитель записує на дошці, а діти в зошитах с.50))
- На цій картинці ми бачимо болото, як ви гадаєте це природна чи штучна водойма? (штучна)
Болото - ділянка надмірно зволоженої земної поверхні. На ній ростуть вологолюбні рослини.
В Україні найбільше боліт на Поліській низовині.
Презентація
- Діти подивіться на цю картинку, на ній зображено канал, цю водойму ми відносимо до штучних.
ІІІ. Фізкультхвилинка
- Діти, ви напевно всі втомились, тож давайте проведемо невеличку фізкультхвилинку:
Руки вгору, руки вниз, на сусідів подивись
І зроби 4 кроки – заморились на уроках,
Вище руки підніміть і спокійно опустіть.
Нахиліться, розігніться, станьте прямо, усміхніться
Плесніть, діти, кілька раз ....
За роботу, все гаразд!
VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Незакінчені речення»
- Діти, я зараз буду читати незакінчені речення, а ви повинні їх продовжити.
- Джерела, річки, озера, болота, ставки, водосховища, моря - усе це…
- Водойми - це природне або штучне заглиблення в земній поверхні, у якому…
- Водойми поділяються на природні і ….
- До штучних водойм належать:…
- Світязь, Ялпуг, Синевир, Сасик це…
- Місце, де на поверхню землі виходить підземна вода, називають...
2. Робота в зошитах з друкованою основою, с.50.
- Діти відкрийте свої зошити з друкованою основою на с.50 і давайте разом виконаємо завдання у зошиті.
3. Гра «Лабіринт»
- Знайдіть у лабіринті букв слова - назви водойм. Вони можуть читатися у різних напрямках. Викресліть їх лініями. Поміркуйте, що є «зайвим». Чому? (В Україні немає океанів.)
Р |
і |
ч |
Б |
о |
о |
к |
н |
С |
т |
к |
И |
л |
о |
є |
а |
О |
а |
в |
К |
а |
т |
а |
а |
3 |
е |
к |
М |
н |
а |
л |
щ |
Д |
р |
и |
О |
р |
е |
и |
и |
Ж |
а |
л |
А |
д |
о |
о |
в |
Е |
р |
е |
В |
о |
с |
х |
й |
4. Гра ТАК або НІ.
- Зараз ми перевіримо як ви засвоїли новий матеріал, зіграємо гру, яка називається «ТАК або НІ». Я буду читати речення, а ваше завдання плескати в долоні, якщо згодні із твердженням, і нічого не робити, коли не згодні.
Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (правильно)
Життя на Землі є можливим без води. (хибно)
Вода входить до складу живих організмів. (правильно)
Водойми бувають природними і штучними. (правильно)
До штучних водойм належать річки, озера, моря. (хибно)
Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (правильно)
5. Вірш
Угорі орли літають,
А внизу потоки грають.
Невідома горам тиша:
Буйні води котить Тиса,
Рине Прут і Латориця,
Черемоші два іскриться -
Один - Білий,
Другий - Чорний,
Кожен смілий та проворний.
Під Карпатами Дністер
Тихо плесо розпростер,
Як волошки, голубий
У Дністер впадає Стрий. А потойбіч гір чимдуж
Поспішає долом Уж.
А над Ужем, кожен знає, -
Місто Ужгород зростає!
Крізь Донбас, повз терекони,
Мчить Донець без перепони,
Шлях верстає гін за гоном,
Щоб з’єднатись з тихим Доном.
ДніпроГЕСом на добро
Осяває степ Дніпро.
Дніпр широкий і невпинний,
Дніпр - це символ України.
На зеленій на Десні
Просто диво навесні.
І на Ворсклі у свічадо
Полтавчани зорять радо.
України крайній пруг
Омива Західний Буг…
Скрізь на рідній Україні
Грають ріки голубині.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
1. Бесіда.
- Діти зараз я буду кидати вам м’ячик, той хто отримав м’ячик повинен дати відповідь на моє запитання. (вчитель кидає дітям м’ячик, а учень, який отримав м’ячик дає відповідь на питання )
- Що нового дізналися на уроці?
- Що таке водойма?
- Які види водойм ви знаєте?
- Назвіть природні водойми України.
- Назвіть штучні водойми України.
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Підбийте підсумки роботи, користуючись зразками:
“На уроці найбільшим відкриттям для мене було…”
“Мені цікаво було дізнатися про …”
Оцінювання найактивніших учнів.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Запишіть завдання додому:
1) Опрацювати підручник с. 132-133.
2) Підготуйте цікавинку про будь-яку водойму України.
- Дякую всім за хорошу роботу на уроці, до побачення!