Тема: Вулканізм і вулкани. Практична робота «Позначення на контурній карті вулканів».

Про матеріал

Урок дозволить учням закріпити знання про будову та внутрішні процеси в надрах Землі, ознайомити з їх будовою, принципами дії вулканів, визначати райони їх поширення, сформувати вміння роботи з контурною картою та картами атласу.

Перегляд файлу

Тема: Вулканізм і вулкани. Практична робота «Позначення на контурній карті вулканів».

Мета уроку:

-розширити і поглибити знання учнів про походження та будову вулканів і гейзерів, показати взаємозв’язок внутрішньої будови землі, руху літосферних плит та розміщення вулканів;

- формувати навички роботи з картами атласу; вміння виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів;

- розвивати пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне;

-виховувати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до навколишнього середовища та власного здоров’я.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти, фізична карта світу, відео фрагменти, презентація.

І. Організація навчальної діяльності.

Налаштування на урок

Все,що нас оточує, — це світ географії, тож давайте його пізнавати! «Лінощі проженіть, увагу зберіть, винахідливість, кмітливість запросіть!»

ІІ. Перевірка вивченого матеріалу

  1. Вправа «Чарівна скринька»

Учні витягують зі скриньки надруковані на картках терміни і поняття та дають визначення:

мантія, ядро, літосфера,астеносфера, літосферні плити, земна кора, епіцентр.

  1. Вправа «Чи вірите ви в те, що?»
  • Чи вірите ви в те що літосферні плити рухають позаземні сили?
  • Чи вірите ви в те, що ядро має температуру1000°С?
  • Чи вірите ви в те, що мантія знаходиться в розжареному стані?
  • Чи вірите ви в те, що ядро є зовнішнє і внутрішнє?
  • Чи вірите ви в те, що землетруси найчастіше трапляються на рівнинах?

III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

  1. Прийом «Дивуй»

У 79 році, після періоду спокою, що тривав приблизно вісім століть, це грізне явище несподівано прокинулося. Його активність продовжувалася всього трохи більше 25 годин, але при цьому він встиг наробити дуже багато біди.. Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було гамірно. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Тоді ніхто із мешканців не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.

Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба здійнялося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Ошалілі люди бігли, не озираючись, намагаючись сховатися, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.

Але ось одного разу, багато років потому, у полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні ми продовжимо мандрувати літосферою і вивчати внутрішні сили Землі, які змінюють лице нашої планети, ознайомимося з будовою вулкана, причинами виникнення вулканів та місцями їх розташування. Дізнаємося про після вулканічні явища.

Везувій та інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера дію­чого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов'язані з проявами внутрішніх сил Землі.

2.Вправа» Що я знаю. Про що хочу дізнатися»

  • Що я знаю про вулкани?
  • Про що хотіли б дізнатися?

Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з такими питаннями:

1.Будова вулкану.

2. Дізнаємося які є вулкани.

3. Де найчастіше трапляються вулкани.

4.Що таке гейзери, грязьові вулкани та гарячі джерела.

5.Чи є вулкани в Україні?

3.Робота над новим матеріалом

Походження слова «вулкан»

Слово "вулкан" походить від латинського "Вулканус", що означає "вогонь, полум'я". Людей завжди цікавило питання - чому на землі відбуваються виверження вулканів.

У Тірренському морі є невеликий острів Вулкано. На ньому височіла, здавалося б, нічим непримітна гора. Але вона здавна, час від часу, нагадувала про себе. Спочатку було чути сильний гул, від якого здригався весь острів. Потім з її вершини виривався чорний дим, яскраво-червоне полум'я, вилітали розжарені камені. Це дуже лякало місцевих жителів. Спостерігаючи за страшним видовищем, вони вважали, що там, глибоко в надрах землі, знаходяться володіння бога вогню і ковальської справи Вулкана ... Тому вогнедишні гори давні римляни прозвали вулканами. Назва ця дійшла і до наших днів, хоча вчені давно встановили справжні причини вивержень вулканів.

Магма перебуває під великим тиском і шукає вихід на поверхню. Вона насичена водяною парою і газами. Виверження вулкана - одне з найбільш грізних явищ на Землі. Під час нього здригається Земля. З гулом вулкан викидає рідкі, тверді і газоподібні речовини. Хмари гарячого попелу, вулканічні бомби , по схилах тече розпечена лава. Температура вогняних річок перевищує 1000 градусів. Вулканічні гази спадають вниз по схилу зі швидкістю 300 км / год, спалюючи все на своєму шляху.

Учитель: вулкани розрізняють:

  • Діючі – виверження чи прояви діяльності мали місце за пам’яті людства. 
  • Згаслі– не було вивержень за пам’яті людства. 
  • Сплячі - це ті, які вважалися згаслими, але вони знову почали вивергатися.
  • Наземні та Підводні.

4.Чи є вулкани в Україні?

На території України є залишки давнього вулканізму та магматизму. До них належать кримські: Аюдаг («Ведмідь-гора») і Карадаг («Чорна гора»), а також хребет Вулканічні Карпати на Закарпатті.

Аю-Даг (Ведмідь-гора) розташована на Південному березі Криму. Висота гори складає 565 метрів, довжина 2,5 кілометри. Вік – 161 млн. років. За походженням Аю-Даг "невдалий вулкан" – лаколіт.

  Легенда про походження

Серед величезних ведмедів, що колись мешкали на Південному узбережжі, жила маленька дівчинка, невідомо як сюди потрапивши. Ведмеді дуже любили дівчинку, особливо її спів. Минали роки. Одного разу дівчина врятувала хлопця, якого викинуло на берег штормом. Хлопець покохав її і запропонував попливти разом із ним. Коли закохані відпливали від берега, човен побачили ведмеді. Вони почали пити воду з моря, намагаючись повернути дівчину. Та коли вона заспівала, усі ведмеді заслухалися, лише старий ватажок продовжував пити воду, вдивляючись у далину. …І лежить з того часу старий ведмідь на березі. Скам'яніло його могутнє тіло. Круті боки перетворилися на прямовисні скелі, згорблена спина – на верхівку гори, що підпирає небо, а густа шерсть перетворилася на дрімучий ліс. Старий могутній ведмідь став Ведмідь-горою.

З діючих збереглися тільки грязьові вулкани. Більшість яких (близько 50) розташовані на Керченському півострові, і декілька — у с. Старуня на Івано-Франківщині.

Найбільший грязьовий вулкан — Джау-Тепе (Крим), що стоїть осібно — найбільша на Керченському півострові грязьова сопка заввишки 60 м. Це — вулкан періодичний, і якщо вже він вивергається, то не на жарт. Його назва кримсько-татарською мовою означає «вража гора». Ще б пак, адже в XVII столітті Джау-Тепе знищив ціле селище.

V. Закріплення навчального матеріалу

5. Відгадування загадок

Послухайте, мої малі,

Розкрилась рана у Землі,

І пухкає пара з глибин,

Летить вугілля, попіл, дим,

Мов велетенські димарі

З’явились на даху-Землі.

Міфічний бог Гефест будує,

Земля росте. Та він руйнує

Гарячим сплавом все живе.

Це, звісно, що не ураган,

А звуть його, скажіть? …… (вулкан).

Піднялась магма до вершин,

По цім каналу линув й дим,

Так буде завжди, так було,

Канал зовуть цей як? ……(жерло)

А місце на горі, здаля,

Немов на місяці моря,

Ще й з попелом, вам треба знати,

Це місце у вулкані зветься …… (кратер).

І ллється «кров Землі» лукава,

Все нищить, ім’я її – …… (лава).

А той вулкан, що задрімав,

Нікому шкоди не завдав,

Казали діти, що він «класний»,

Та звуть його не так, а …… (згаслий).

VІ. Підведення підсумків уроку.

Оцінювання роботи учнів та роботи на уроці.

1. Сьогодні на уроці мене особливо здивувало те, що ...

2. На уроці я дізналася(дізнався) нового про…

4. Було б добре, якби ...

VIІ. Домашнє завдання 

1.Вивчити матеріал підручника §21

 

docx
Додано
3 грудня 2018
Переглядів
3032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку