Годована Т.Л.,
вчитель початкових класів
Криворізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №121
м.Кривий Ріг, Дніпропетровська область, Україна
Розробка уроку математики у 1 класі
за виданням: Скворцова С.О., Онопрієнко О.В.
Тема. Взаємозвʼязок додавання і віднімання
Мета: вчити складати приклади на додавання за малюнками, записувати їх і розв'язувати, закріплювати вміння використовувати терміни «доданок», «сума», повторити склад чисел, сприяти формуванню в учнів поняття переставна властивість додавання та умінь використовувати переставну властивість при додаванні. Розвивати логічне мислення, математичне мовлення. Виховувати уважність, старанність, інтерес до предмета та пізнавальний інтерес до підводного світу.
Предметні компетентності: знає склад числа; додає та віднімає в межах 10; знає та називає компоненти дій додавання та віднімання; виконує практичні дії для зв’язку між компонентами додавання та віднімання; утворює рівності на основі складу числа та практичних дій.
Ключові компетентності: вміння вчитися – дотримуватися організації робочого місця, правильної організації навчального приладдя, співпраці в парі, відповіді на питання математичною мовою, співвідносити результат із зразком, самоконтролювати знання та уміння; інформаційно-комунікативна- знаходити завдання в підручнику, орієнтуватися на сторінці зошита, користуватися роздатковим матеріалом; загальнокультурна- дотримуватися правил поведінки на уроці; здоров’язбережувальна – правильна постава, хвилинки відпочинку; соціальна- чистота робочого місця.
Тип уроку: урок-мандрівка, урок повторення та закріплення вивченого матеріалу.
Обладнання: мультимедійна презентація, набір геометричних фігур для роботи в парі, опорні таблиці, малюнки.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Створення проблемної ситуації. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні до нас прийшло багато гостей, які хочуть подивитися, як ви за цей час подорослішали, чого навчилися, що вже вмієте робити. І тому, на уроці ми всі повинні бути: старанними, уважними, організованими та кмітливими.
І дорослі, і діти дуже люблять подорожувати. Ось і сьогодні ми з вами вирушимо у незвичайну подорож - у підводне царство.
На уроці ми проведемо усний рахунок, будемо складати та обчислювати приклади, попрацюємо з геометричним матеріалом, познайомимося за допомогою завдань із морськими жителями .
Девіз уроку: «Спостерігай і захоплюйся, вивчай і бережи»
Пропоную вам зараз спуститись на дно морське і поспостерігати за підводними мешканцями.
Робота в парах. Але чи довго ми зможемо знаходитися під водою? Давайте перетворимося на рибок. А для цього у вас на партах лежать геометричні фігури. Попрацюємо в парах і швидко складіть рибку. З яких геометричних фігур склали рибку? А тепер уявіть, що ми рибки.
Море все – качається,
Хвильки лащаться малі…
Що це з нами? Ми – на дні?!
Ось ми з вами опинилися в підводному царстві.
Діти! Уважно погляньте на дошку. Перед вами зображення морської глибини. Але когось тут не вистачає? (Морських жителів) Чим більше ми виконаємо математичних завдань, тим з більшою кількістю морських жителів познайомимося!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Серед хвиль майнули спини.
Діти, хто це? (Це дельфіни)
Вчені вважають, що дельфіни - це одні із найрозумніших тварин у світі. Дельфіни вміють розмовляти між собою.
Порахувати у прямому та зворотному порядку;
Порахуйте від 1 до 10 через 1
Порахуйте від 10 до1 через 1
Назвіть числа від 2 до 7; від 8 до 4;
Назвіть попереднє число до числа 6 (5)
Назвіть наступне число до числа 8 (9)
Назвіть число, яке стоїть між числами 3 і 5 (4)
Назвіть сусідів числа 7;
Назвіть числа більші за 3, але менші за 7
Назвіть найбільше одноцифрове число (9)
Назвіть найменше двоцифрове число (10)
Чи істинним буде твердження «будь яке двоцифрове число більше ніж одноцифрове»? Наприклад (12 більше ніж 8)
5+1 8+2 7+1 6+2 10-1 9-1 8+2
2) Підготовча робота до збільшення або зменшення числа на кілька одиниць; до різницевого порівняння чисел.
Пливемо далі і кого ми бачимо на дні моря?
Ти зі мною незнайомий.
Я живу на дні морському.
Голова і 8 ніг,
Ось і весь я …(восьминіг)
У восьминога немає тулуба, є тільки 8 ніг-щупалець та велика кругла голова. Восьминіг має не одне, а ТРИ серця. А кров у нього – блакитна!
Практична робота Покладіть на парті 5 квадратів. Зробіть так, щоб квадратів стало на 2 більше. Покажіть усі квадрати, які одержали. Треба обʼєднати чи вилучати? Складіть відповідну рівність із карток. Яку арифметичну дію треба виконати, щоб стало на 2 більше?
Покладіть на парті 8 кругів. Зробіть так, щоб кругів стало на 2 менше. Покажіть круги, які одержали. Треба обʼєднувати чи вилучати? Складіть відповідну рівність з карток. Яку арифметичну дію треба виконати, щоб стало на 2 менше?
Покладіть на парті 6 кругів і 4 квадрата. Утворіть пари «круг-квадрат». Чи всім кругам вистачило пари? Яких фігур більше? Менше? Покажіть, які круги залишились без пари? Складіть відповідну нерівність.
Геометрична хвилинка
Осьминіг пропонує попрацювати нам з геометричним матеріалом «Геометрична хвилинка». Розгляньте фігури, подані на с.15. Робота за сходинками складності: перша – назви кожну геометричну фігуру; друга – визначити закономірність, за якою змінюється ознака в цьому ряді фігур; третя – продовжити ряд (Зміна ознаки відбувається за збільшенням кількості сторін і вершин у многокутниках; наступним має бути пʼятикутник)
Фізхвилинка. Гімнастика для очей.
Працювали ми, трудились,
Оченята вже втомились.
А щоб плідно працювати,
Треба їм відпочивати.
ІІІ. Повторення та закріплення вивченого матеріалу.
1.В морі синьому живе
Це ясне, живе желе.
Не чіпайте, малюки —
Пальчик може обпекти!
Паляничка голопуза
Називається … (медуза).
Чи впізнали ви наступного морського мешканця? Так, це медуза.
Це дуже красиві морські жителі, але водночас і небезпечні. У медуз немає мозку, проте у них є на тілі 24 ока, що їм допомагає безпомилково орієнтуватися у повній темряві і вдало полювати. Медуза пропонує нам виконати самостійну роботу С.14 №1 (значення сум записати ручкою, а значення решти олівцем). Перевірка
На морському дні – це диво.
Буває хижа, все ж красива.
Руки-промені має
Себе від ворогів захищає.
Хто це? (Морська зірочка)
На кінці кожного променя морська зірка має по оку. Очі зірки виглядають як червоні плями. Бачать ці очі, правда, не так добре, як наші, але можуть розрізняти світло і темряву.... Якщо хижак схопив морську зірку за промінь, вона може його відкинути, як ящірка хвіст, і піти від переслідування. Морські зірки здатні відновлювати відірвані промені.
3. Морська зірка пропонує нам пограти в гру «Незакінчене речення»
- Числа при додаванні називаються….
А щоб перевірити давайте проведемо «Веселу лічбу» (слайд рибки і акваріум). Який закон додавання ми використали?
Фізхвилинка
Раз! Два! Три! Чотири! П'ять!
Час прийшов нам спочивать.
Хто це там до нас пливе?
І на суші й на воді
Носить хатку на собі.
Мандрує без страху
Морська… (черепаха) Музична пауза
Тривалість життя черепахи становить 80 років. І сьогодні до нас завітала черепаха Аха.
Морська зірка пропонує вам попрацювати в групах. Скласти за поданими малюнками приклади на додавання і віднімання
Для себе на дні морському
Він клешнями будує дім.
Круглий панцир, 10 лап-
Здогадались? Так – це краб.
У крабика сьогодні день народження. На свій день народження він отримав тортик. Але не простий, а з задачкою. Давайте допоможемо йому її розвʼязати.(С.15 №7)
V. Підсумок уроку.
- Наша подорож закінчується. Хто ж тепер нас так швидко поверне додому? Адже ми так глибоко знаходимося. На самому дні. Хто ж з морських тварин може дуже глибоко пірнати? Звичайно це – кит! Кит – сама крупна морська тварина. Та він обіцяє, що нам допоможе тільки після того, як ми виміряємо довжину риб і коротшу розфарбуємо. (С.15 №8)
Рефлексія. Гра «Мікрофон».
Ви всі добре працювали,
Знання міцні здобували.
Тож скажу вам у кінці:
Діти, всі ви – молодці!