Вчитель : Ткачук С.І.
заклад загальної середньої освіти “Ліцей №7 м. Ковеля”
Я досліджую світ (2 клас)
Тема. Як змінюється життя комах восени
Цілі : уточнити наявні знання дітей про назви ,будову комах.
Знати будову комах . Підвести до розуміння того , що зміни в неживій природі тісно пов’язані зі змінами в живій . Показати та пояснити ці зв'язки в житті тварин восени . Вчити учнів проводити самоаналіз дослідницької
діяльності : описувати , пояснювати те , що дізнався нового ,радіючи
пізнанню нового; аналізувати,порівнювати та виділяти головне. Виховувати естетичні почуття .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
1.Побудова кола.(Звучить весела мелодія,що є сигналом для учнів зібратися у коло).
1.1 . Привітання Діти , стоячи в колі передають цеглинки ЛЕГО вітаються з трьома однокласниками
1.2. Синоптичний прогноз. Яка зараз пора року?Назвіть осінні місяці.
Сьогодні, .............., у вівторок, у місті Ковелі погода така: ............................
1.3. Новини дня.
1.4. Тема дня
Учитель. – Діти , у мене в руках чарівна скринька. Щоб наша чарівна скринька сьогодні розкрилась, ми маємо вгадати, хто або що в ній знаходиться.
(Діти ставлять запитання, які допоможуть відгадати предмет).
У скриньці - Жук-олень
1.5 .ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ - щоб ви хотіли дізнатися про нього ?
учнями) Діти говорять ,що вони хотіли б почути на уроці.
Отже ,завдання уроку:
1.Повторити будову комах.
2.Чим живляться?
3.Чому зникають восени?
За допомогою кольору та букви об’єднуються в групи . Складають назву комахи , яку будуть досліджувати .
2.ДОСЛІДЖУЙ. Тож пропоную вам сьогодні глибше зануритись у світ тварин і дізнатись про них багато нового та цікавого. Почнемо із дослідницької роботи. У кожного на парті лежить жук і таблиця. Зараз разом із сусідом по парті вибудете досліджувати тваринку і заносити дані в таблицю. А потім ми зробимо загальний висновок.(Інструменти : лупа , олівці ,папір)
Нагадування про роботу в групах . Пам’ятка при дослідженні (можна,неможна)
Діти в групах знайомляться з інформацією на картках, вибирають учня, який презентуватиме роботу групи.
Назва комахи |
Джміль |
Кількість лапок |
|
Чи є у неї крильця? Якщо так, то які? |
|
Із скількох частинок складається її тулуб? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Групам дається 3 зображення комах дослідити їхню будову ,використавши слова –підказки : три частини тіла,голова,груди,черевце,три пари кінцівок,крила.
1 групі : жук-олень
2 групі : сонечко
3 групі : колорадський жук
3 .Перші висновки та ТЕМА УРОКУ
Презентують роботу групи.Роблять висновки.Вчитель .Отже, діти ,ми дали відповідь на ваші 1-2 питання :- Чи всі тварини однакові? -різні
4.Руханка Аліна Гросу «Бджілка».
5 .ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ - Чи бачили ви комах зараз в такій кількості , як влітку ?
5. 1. Перегляд відео «Цікаві факти про комах»
Вчитель : Пригадайте , де ви бачили комах влітку ?Чим вони живилися ?
5.2.Вправа « Вгадай комаху».Працюймо в групах
5.3.Вправа «Нагодуй комаху»
У вас на партах є тваринки та корм для них. Віднайдіть серед запропонованих страв, потрібний.
Завдання для роботи в групах
Встановіть відповідність між назвою комахи і способом, в який вона готується до зими.
Сонечко
Бджоли
Мурахи
Оси
Метелик Адмірал |
Зимують у теплому вулику.
Зимує під корою дерев .
З настанням холоду – гинуть. Залишаються тільки молоді самки.
Відлітає у теплі краї.
Зимують у глибоких підземних коморах. |
Інформація для вчителя
(Ховаються від холодів,не має що їсти) Уявіть собі спекотний день влітку. Ви бачите живий килим різноманітних рослин. А над ним і в ньому не менш різноманітний світ комах: метелики, бджоли, джмелі, жуки. Увесь цей світ живе, радіє, тому що тепло і достатньо їжі. В цю теплу пору комахи розмножуються. Вони відкладають яйця, з яєць розвиваються личинки (гусінь). Через деякий час вони перетворюються на нерухомі лялечки, з них з’являються комахи, схожі на своїх батьків.
Восени, коли стає холодно, зникають рослини, якими харчуються рослиноїдні комахи; зникають комашки – їжа для хижих комах. В цей час одні комахи ховаються під кору дерев, у щілини, ґрунт і там зимують. Інші гинуть, а зимують їхні яйця, личинки чи лялечки.
Зимують під корою дерев сонечко, метелик кропив’янка.
Колорадський жук залазить глибоко в землю.
Джмелі розміщують гніздо глибоко у землі. Восени вся джмелина сім’я вимирає. Живими залишаються тільки молоді джмелі, які перезимувавши, весною створюють нове гніздо.
З настанням холодів бджоли збираються на стільниках у вулику. Люди утеплюють вулики, годують бджіл сиропом, який варять із цукру і води. Завдяки тому, що бджоли їдять, у них виділяється тепло. У вулику температура піднімається до + 20 градусів.
Мурахи переживають холодні часи на глибині понад метр у зимувальній камері. Там вони збираються у великий клубок. Коли виглядає сонце, комахи виповзають погрітися. Мурашки не замерзають навіть тоді, коли мороз сягає – 30 градусів. Ще з осені вони у своєму тілі накопичують в’язку рідину – гліцерин. ця рідина рятує їх від морозів.
З приходом весни комахи прокидаються і знову починають турбуватися про потомство. Так змінюється життя комах протягом року.
Сонце піднімається нижче
НАСТАННЯ ОСЕНІ
Скорочується тривалість світлового дня
ПОХОЛОДАННЯ
менше комах- менше птахів
5.4.Висновки . Знову вчитель разом із учнями повертається до цілей уроку. Вчитель.- Ми дали відповідь на 3-4 питання (Де можуть жити комахи?Чим харчуються тварини?Чому їх не видно взимку ?)
6.Руханка вправа «Фантазери»
Вчитель : уявіть, що трапилося диво – і ви перетворилися на комаху . Виберіть , ким ви хочете бути . Ви тваринка ,тому можете рухатися так ,як вона ,видавати ті самі звуки ,поводитися так само.......
7.Остання вправа «Склади пазл»
Вчитель в кого не вийшло скласти пазл ? Які були труднощі ? У виконанні яких завдань ?Чи змогли за наявними фрагментами відгадати ?
Діти давайте разом спробуємо...
Що ми можемо собі побажити ,щоб виконувати роботу краще та швидше ?
- На ,які питання ми не дали відповіді.Давайте ппродовжимо дослідження: