Урок "Як птахи готуються до зими"

Про матеріал
Ознайомлення учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті. Показати зв'язок змін у житті птахів зі змінами в природі. Вчити наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості. Пояснити причини відльоту птахів у вирій. Формувати навички охорони природи на прикладі птахів.
Перегляд файлу

Тема. Як  птахи готуються до зими.

Мета:  ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити називати групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року), наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: ілюстрації  птахів, презентація «Птахи взимку», картки із запитаннями, ребуси.

Хід уроку

І. Організація класу.

Доброго ранку, сонечко ясне,

Доброго ранку, небо прекрасне,

Доброго ранку, вам добрі люди,

Хай вам весело й радісно буде.

  1.        Актуалізація опорних знань учнів

1.Загадка

Ой, що це за пора,

Що кличе Мороза?

Морозить лиця, щипає носа,

Холодними вітрами дує,

на річках з льоду мости будує? ( Зима)

 

  • Які зимові місяці ви знаєте?
  • Який місяць зараз?
  • Які прикмети зими ви можете назвати?

 

2.Слово вчителя

 Зима прекрасна пора. Але спостерігати її все ж краще дивлячись з віконця теплої хати. Але ж не всім пощастило так як людям. Сьогодні на уроці мова піде про птахів.

 

3.Відгадайте загадки.

 

  • На колір – сірувата, на вдачу – хитрувата.

«Кар-р-р» - гукає, курчат лякає. (Ворона)

 

  • Вони бувають сизі, білі,

Воркують, в парку проживають.

Вважають їх птахами миру,

На щастя в небо випускають.

І линуть в сині голубій

Птахи чудові - … (голуби).

 

  • Сіра шубка із пірїн, на морозі жвавий він.

Не орел цей стрибунець. Хто це, діти? … (Горобець).

 

  • Жовтогруді щебетушки, мають чорні капелюшки,

Сірі лапки, білі щічки, називаються … (синички).

 

  • Крізь зимові заметілі пташенята прилетіли,

В них червоні гарні груди – ніби яблука усюди

Хтось розвісив у дворі. Звуться пташки… (снігурі).

 

-Що ви можете розповісти про цих птахів? (Ворона, голуб, горобець, синичка – це осілі птахи; снігур – це зимуючий птах).

-Яких птахів називають осілими?

-Яких – перелітними?

 

4.«Мозковий штурм»

-Чому птахи восени відлітають у теплі краї? (Учні висловлюють свої міркування).

 

 

  1.    Оголошення теми і мети уроку

 - Сьогодні поглибимо знання про зимуючих птахів, дізнаємось чому птахи відлітають у теплі краї та як ми можемо допомогти їм узимку.

 

  1.    Робота над новим матеріалом

 

  1. Створення проблемної ситуації.

Метод «Обери позицію» 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

  •     Чому не всі птахи зимують у рідному- краю?
  •     Що для них страшніше голод чи холод?

(Діти, залежно від думки обирають відповідну позицію, обговорюють це питання. Під час обговорення вони можуть змінити думку і відповідно позицію. Роблять висновок.)

 

  1. Робота за підручником (с.118 )                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

(Учитель готує картки із запитаннями до тексту. Учні вибирають запитання, шукають відповідь у тексті. Після самостійного опрацювання тексту учні зачитують запитання і дають відповіді.)

 

Запитання:

-Які зміни відбуваються у живій природі восени?

-Що помічають перелітні птахи?

-У якому порядку відлітають птахи?

-Хто зявляється у листопаді у наших лісах?

-Що роблять осілі птахи восени?

 

 

  1. Перегляд презентації «Птахи взимку»

 

  1. Гра «Хто більше?»
  • Назвіть перелітних птахів. Виграє той, хто назве більше.

 

 

  1. Фізкультхвилинка

Щоб продовжити урок,
Із – за парт мерщій на крок.
Стали рівно, мов дуби.
Потім всі знайшли гриби.
Піднялися мов смереки,
Потягнулися далеко.
Руки ставимо у боки
І скакаєм ,мов сороки .
І прогнулись , мов берізки,
Потім витерли геть слізки.
Всі плечима повели.
Втомлені мов й не були.

 

6.Робота за підручником. (Діти читають та обговорюють статтю (с.119) про корм, що можна заготовити для птахів восени.)

 

7.  Гра «Оплески»

 Що ви покладете у годівничку птахам?

Гарбузове насіння; пшоно; підсмажене соняшникове насіння; зерно; крихти хліба; насіння бур'янів; солоне сало; насіння клена, кавуна, дині, конопель; цукерки.

Головне, щоб ви підгодовували птахів регулярно, бо вони звикають до смаколиків і з надією будуть постійно прилітати до годівниці. І тоді ви будете чути навіть серед зими їх вдячний спів. ТРЕК

 

8.Вправа «Здивуй клас»

-Чи спостерігали ви колись, як птахи відлітають у теплі краї?

 

9.Коментоване читання. (Учні читають текст у підручнику (с.119) про переліт птахів.)

 

10. Повідомлення вчителя.

З настанням холодів багатьом пташкам немає що їсти. Вони збираються у зграї і відлітають у теплі краї, де для них буде пожива. Першими відлітають пташки, які живляться комахами. Це ластівки, стрижі, зозулі, солов’ї, лелеки. 
 Пізніше відлітають пташки, які живляться зерном і водоплавні птахи тому, що для них їжа на полях і у воді є довше. Це жайворонок, дикі качки, дикі гуси, лебеді. 
          Одні пташки вирушають у мандри малими гуртами, другі – великими зграями. Зграї шпаків і граків летять дуже високо. Журавлі прямують великим правильним трикутником. Гуси летять вервечкою, а качки – прямою шеренгою. Зозулі відлітають поодинці. 
          Кожного разу птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, поки не прилетять на місце. А деркач, перепілка цілі сотні кілометрів проходять пішки. 
           Найбільше перешкоджає птахам вітряна погода. Нерідко вітер заносить їх у море. Тоді молоді птахи сідають на корабель і довго відпочивають. Часто під час перельоту багато пташок гине. 
             Під час перельоту вони орієнтуються по Сонцю, а вночі по зорях. Ластівки, шпаки, жайворонки, дрозди, солов’ї, лелеки летять у Африку. Качки, лебеді, чаплі – до узбережжя Чорного і Азовського морів. 
             Скільки б разів не гостювали пташки у теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.

 

11.Рубрика «Чи знаєте ви?» (с.119)(Діти зачитують повідомлення про найдовший переліт птахів.)

 

V Закріплення знань

 

 

Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації.

  • Гра  «Третій зайвий»

Опис : http://raax.ru/wp-content/uploads/2010/03/%D0%9B%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%BA%D0%B0.jpg      (перелітні птахи)

  1. Синичка, ворона, лелека.
  2. Ластівка, горобець, голуб.
  3. Горобець, зозуля, сорока.
  4. Синичка, горобець, журавель.

                                           5.Сова, соловей, дятел.

 

 

  • Гра  «Впізнайте птаха за ознаками»

(осілі птахи)

  • Хижий нічний птах з великою круглою головою, великими очима й коротким дзьобом. (Сова)
  • Сіренький, метушливий, часто заглядає до нас у вікно. (Горобець)
  • Опис : http://im4-tub-ua.yandex.net/i?id=102780568-39-72&n=21Білобока, чорний хвостик і голівка. (Сорока)
  • Має міцний дзьоб, довгий хвіст, червону латочку на голові і біля хвоста. (Дятел)
  • Прилітає з першим снігом. Має червоні груди. (Снігур)
  • Цю пташку ми впізнаємо по жовтих грудях (Синичка).
  • Чорна і кричить кар-кар (Ворона).
  • Ребуси про птахів

 

 

 

 

 

  • Загадки-добавлянки

На землі білосніжна корона,

Біле все, лише чорна… (ворона).

На тополі високо-високо

Стрекотить білобока… (сорока).

А ось тут на малім деревці,

Ніби кульки, сидять… (горобці).

Все замерзло, немає водички.

Між гілками літають… (синички).

В пору цю їсти пташечка хоче,

Он на дереві дятел… (стукоче).

 

Все поснуло: жук, муха, комар,

А в ялинках господар - … (шишкар).

З шишок він добуває зернятка,

Будуть ситі його… (пташенятка).

Десь здалеку доноситься стук,

То горіха роздовбує… (крук).

Ліс шумить, і хурделиця «ойка»,

Між гілками зявляється… (сойка).

В теплий край ці пташки не літають,

Зиму тут всі вони…(зустрічають).

 

 

  • Вікторина про птахів.

 Птахи дуже вдячні нам за допомогу і підготували для нас запитання.

 

  • Який найбільший птах в Україні? (Лебідь).
  • Який птах є символом миру? (Голуб).
  • Який птах є символом мудрості? (Сова).
  • Якій пташці поставлено пам’ятник в американському м. Бостоні? (Горобцеві. Так люди віддячили птахам, які врятували їхні поля та сади від шкідливої гусені).
  • Коли відзначається День птахів? ( 1 квітня).

 

VI. Підсумок уроку.

 

  • Що запам'ятали цікаве?
  • ТАК ЧОГО Ж БІЛЬШЕ БОЯТЬСЯ ПТАХИ - ГОЛОДУ ЧИ ХОЛОДУ?
  • Який висновок для себе зробили?
  •  

Творчо-емоційна гра.

  1. Якщо ви любите птахів – підніміть руки вгору.
  2. Якщо не руйнуєте пташиних гнізд – похитайте головою вліво, вправо.
  3.  Якщо ви заготовляєте корм для зимуючих птахів – нахиліть голову вперед.
  4.  Якщо ви підгодовуєте птахів взимку – поплескайте  в долоні.
  5. Якщо ви радієте, побачивши птаха або почувши його спів – посміхніться один одному.
  6.  Якщо ви вважаєте, що «Птахи – наші друзі» - покладіть руку на серце.

 

VII. Домашнє завдання.

Підібрати загадки, прислів’я, приказки, народні прикмети.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
doc
Додав(-ла)
Пилюгина Ольга
Додано
22 жовтня 2020
Переглядів
3453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку