Тема. Як птахи готуються до зими.
Мета: ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити називати групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року), наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: ілюстрації птахів, презентація «Птахи взимку», картки із запитаннями, ребуси.
Хід уроку
І. Організація класу.
Доброго ранку, сонечко ясне,
Доброго ранку, небо прекрасне,
Доброго ранку, вам добрі люди,
Хай вам весело й радісно буде.
1.Загадка
Ой, що це за пора,
Що кличе Мороза?
Морозить лиця, щипає носа,
Холодними вітрами дує,
на річках з льоду мости будує? ( Зима)
2.Слово вчителя
Зима прекрасна пора. Але спостерігати її все ж краще дивлячись з віконця теплої хати. Але ж не всім пощастило так як людям. Сьогодні на уроці мова піде про птахів.
3.Відгадайте загадки.
«Кар-р-р» - гукає, курчат лякає. (Ворона)
Воркують, в парку проживають.
Вважають їх птахами миру,
На щастя в небо випускають.
І линуть в сині голубій
Птахи чудові - … (голуби).
Не орел цей стрибунець. Хто це, діти? … (Горобець).
Сірі лапки, білі щічки, називаються … (синички).
В них червоні гарні груди – ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі. Звуться пташки… (снігурі).
-Що ви можете розповісти про цих птахів? (Ворона, голуб, горобець, синичка – це осілі птахи; снігур – це зимуючий птах).
-Яких птахів називають осілими?
-Яких – перелітними?
4.«Мозковий штурм»
-Чому птахи восени відлітають у теплі краї? (Учні висловлюють свої міркування).
- Сьогодні поглибимо знання про зимуючих птахів, дізнаємось чому птахи відлітають у теплі краї та як ми можемо допомогти їм узимку.
Метод «Обери позицію»
(Діти, залежно від думки обирають відповідну позицію, обговорюють це питання. Під час обговорення вони можуть змінити думку і відповідно позицію. Роблять висновок.)
(Учитель готує картки із запитаннями до тексту. Учні вибирають запитання, шукають відповідь у тексті. Після самостійного опрацювання тексту учні зачитують запитання і дають відповіді.)
Запитання:
-Які зміни відбуваються у живій природі восени?
-Що помічають перелітні птахи?
-У якому порядку відлітають птахи?
-Хто з’являється у листопаді у наших лісах?
-Що роблять осілі птахи восени?
Щоб продовжити урок,
Із – за парт мерщій на крок.
Стали рівно, мов дуби.
Потім всі знайшли гриби.
Піднялися мов смереки,
Потягнулися далеко.
Руки ставимо у боки
І скакаєм ,мов сороки .
І прогнулись , мов берізки,
Потім витерли геть слізки.
Всі плечима повели.
Втомлені мов й не були.
6.Робота за підручником. (Діти читають та обговорюють статтю (с.119) про корм, що можна заготовити для птахів восени.)
7. Гра «Оплески»
— Що ви покладете у годівничку птахам?
Гарбузове насіння; пшоно; підсмажене соняшникове насіння; зерно; крихти хліба; насіння бур'янів; солоне сало; насіння клена, кавуна, дині, конопель; цукерки.
Головне, щоб ви підгодовували птахів регулярно, бо вони звикають до смаколиків і з надією будуть постійно прилітати до годівниці. І тоді ви будете чути навіть серед зими їх вдячний спів. ТРЕК
8.Вправа «Здивуй клас»
-Чи спостерігали ви колись, як птахи відлітають у теплі краї?
9.Коментоване читання. (Учні читають текст у підручнику (с.119) про переліт птахів.)
10. Повідомлення вчителя.
З настанням холодів багатьом пташкам немає що їсти. Вони збираються у зграї і відлітають у теплі краї, де для них буде пожива. Першими відлітають пташки, які живляться комахами. Це ластівки, стрижі, зозулі, солов’ї, лелеки.
Пізніше відлітають пташки, які живляться зерном і водоплавні птахи тому, що для них їжа на полях і у воді є довше. Це жайворонок, дикі качки, дикі гуси, лебеді.
Одні пташки вирушають у мандри малими гуртами, другі – великими зграями. Зграї шпаків і граків летять дуже високо. Журавлі прямують великим правильним трикутником. Гуси летять вервечкою, а качки – прямою шеренгою. Зозулі відлітають поодинці.
Кожного разу птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, поки не прилетять на місце. А деркач, перепілка цілі сотні кілометрів проходять пішки.
Найбільше перешкоджає птахам вітряна погода. Нерідко вітер заносить їх у море. Тоді молоді птахи сідають на корабель і довго відпочивають. Часто під час перельоту багато пташок гине.
Під час перельоту вони орієнтуються по Сонцю, а вночі по зорях. Ластівки, шпаки, жайворонки, дрозди, солов’ї, лелеки летять у Африку. Качки, лебеді, чаплі – до узбережжя Чорного і Азовського морів.
Скільки б разів не гостювали пташки у теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.
11.Рубрика «Чи знаєте ви?» (с.119)(Діти зачитують повідомлення про найдовший переліт птахів.)
V Закріплення знань
Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації.
(перелітні птахи)
5.Сова, соловей, дятел.
(осілі птахи)
На землі білосніжна корона,
Біле все, лише чорна… (ворона).
На тополі високо-високо
Стрекотить білобока… (сорока).
А ось тут на малім деревці,
Ніби кульки, сидять… (горобці).
Все замерзло, немає водички.
Між гілками літають… (синички).
В пору цю їсти пташечка хоче,
Он на дереві дятел… (стукоче).
Все поснуло: жук, муха, комар,
А в ялинках господар - … (шишкар).
З шишок він добуває зернятка,
Будуть ситі його… (пташенятка).
Десь здалеку доноситься стук,
То горіха роздовбує… (крук).
Ліс шумить, і хурделиця «ойка»,
Між гілками з’являється… (сойка).
В теплий край ці пташки не літають,
Зиму тут всі вони…(зустрічають).
Птахи дуже вдячні нам за допомогу і підготували для нас запитання.
VI. Підсумок уроку.
Творчо-емоційна гра.
VII. Домашнє завдання.
Підібрати загадки, прислів’я, приказки, народні прикмети.