Тема. Як знайти себе, щоб бути щасливим?
(В.Г.Короленко «Сліпий музикант». Петро Попельський і Евеліна. Тема мистецтва у творі.)
Мета:
*навчальна: допомогти учням глибше зрозуміти внутрішній світ головних героїв повісті «Сліпий музикант», духовні пошуки Петра Попельського,його взаємовідносини з Евеліною, усвідомити головні думки твору, викликати захоплення художньою майстерністю автора;
*розвивальна: розвивати в учнів логічне мислення, зв'язне мовлення, навички переказу, аналізу прозового тексту;творчі здібності,навички колективної та індивідуальної,самостійної роботи з текстом, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх, розповідати про свої враження від обговорюваних творів мистецтва, вміння коментувати свої та авторські ілюстрації до твору;
*виховна: сприяти формуванню стійких морально-етичних переконань школярів, високих естетичних почуттів.
Очікувані результати: учень (учениця) знає зміст повісті «Сліпий музикант»; характеризує образи головних персонажів, пояснює їх вчинки та мотиви поведінки; простежує духовні зміни, які сталися з головним персонажем; зіставляє прочитаний твір з його екранізацією, коментує ілюстрації до твору, має стійкі моральні переконання.
Тип уроку:урок-дослідження (застосування знань, умінь, навичок при аналізі тексту).
Обладнання:портрет В.Г.Короленко; підручник; тексти повісті В. Короленка «Сліпий музикант» (мовою оригіналу і в перекладі ); фрагменти з фільму «Сліпий музикант» (1960); обладнання для відтворення аудіо- та відео файлів.
Епіграфи: «Людина створена для щастя, як птах для польоту».
В.Г.Короленко
«Благодать, що дарує нам мистецтво, не в тому, чого ми від нього навчимося, а в тому, якими ми завдяки мистецтву стаємо»
ОскарУайльд
Перебіг уроку.
І.Вступне слово учителя.
Сьогодні, коли в країні триває війна, коли кожної хвилини гинуть люди, ми з вами продовжуємо боротьбу за найкращі людські якості : доброту, співчуття, милосердя, які оселяються у наших душах завдяки добрим , мудрим книгам.
Благослови, Премудрий Отче, Слово,-
Не те чеснота лиш би книги чтить,
А щоб од книг зерно добра й любові
В душі людей посіяти й зростить.
Отож через книгу славетного і шанованого у світі письменника В.Г.Короленка «Сліпий музикант» ми проведемо сьогодні урок-дослідження.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ,
ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ
Тема нашого уроку «Петро Попельський і Евеліна. Тема мистецтва у творі». Тож які проблеми ми будемо піднімати з огляду на цю тему ?
- справжньої дружби і кохання;
- доброти, співчуття, милосердя;
- ставлення до людей з особливими потребами;
- людського щастя і шляхів до нього;
- ролі мистецтва в житті людини.
А тому тема нашого уроку-дослідження «Як знайти себе, щоб бути щасливим?»
ІI.СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Говорячи про долю Петра Попельського на попередньому уроці, ми прийшли до висновку, що наш герой в кінці твору відчув себе щасливим
«Асоціативний кущ»
Як ви розумієте щастя? Що потрібно людині, щоб бути щасливою? Кожна людина розуміє це по-своєму. А що розумієте під щастям ви з позиції свого маленького життєвого досвіду після першої нашої розмови за книгою?
(Діти приклеюють до круга з написом «Щастя» ,,промені’’: здоров’я, кохання, хороша сім’я, справжня дружба, улюблена робота, достаток та ін).
(Круг прикріплюється вгорі дошки і має стати вершиною дослідження)
А тепер, аналізуючи текст, спробуємо дослідити, як знайти себе, щоб бути щасливим.
1.Робота над діаграмою
Працюючи над текстом, ви мали завдання вибрати цитати, які допоможуть яскраво проілюструвати епізоди, що відображають шлях Петра та Евеліни до сімейного щастя. Отримавши картку, прокоментуйте її, по можливості використавши свої цитати.
Картка1(учень аналізує і прикріплює внизу дошки).
Петрик – сліпонароджене дитя
Картка 2. Евеліна – радість батьків
Картка 3.Перша зустріч
Картка 4. Дитяча дружба.
Картка 5. Дружба міцніє. Евеліна.
Картка 6. Дружба переростає в кохання.
Картка 7. Випробування.
Картка 8.Вершина щастя.
2.Діаграма Венна.
- Визначіть, що спільного та відмінного у наших героїв? Що їх об’єднало?
3.Бесіда.
1.То в чому ж щастя Петра?(Повертаємось до «асоціативного куща» вгорі дошки)
Відповіді учнів:(Він відчув себе щасливим лише порівнявши своє життя з іншими, усвідомивши, що більшість з того, що люди називають щастям, у нього є: добра і турботлива кохана дружина, хороші батьки, справжній друг дядько, а ще - найбільше щастя – здоровий зрячий син.)
2.А чи щаслива Евеліна?
Як на вашу думку, чи було жертовним рішення Евеліни залишитися з Петром?
Словникова робота: Жертовне кохання – сповнене самопожертви, самовідданості.?
4.(«Обери позицію»)На дошці вивішуються плакати «Так», «Ні», «Не знаю»
(З боку Евеліни це був вияв щирої і дуже самовідданої любові.
Вона стала його ангелом-охоронцем, а пізніше коханою, дружиною, матір'ю його сина. Евеліна вносила в їхню дружбу «свій спокій, свою тиху радість, повідомляла сліпому нові відтінки навколишнього життя»).
Висновок:Евеліна щаслива, тому що кохає і кохана, тому що відчуває себе потрібною – і в цьому її щастя. Таке кохання називають жертовним.
( Письменник бачив приклади таких жінок, щиро любив і поважав свою дружину, яка чекала на нього цілих 10 років із Сибіру).
5.Учитель:Послухайте невелику життєву історію.
Повертаючись надвечір з роботи, я часто зустрічав у парку цю пару середніх років. Я не звернув би на них уваги, якби не постійне турботливо-ніжне тримання за руки. «Дивно,- подумав я,- вже й не дуже молоді, а такі ніжні». «Обережно, кохана, тут калюжа»,- почув я і мимоволі оглянувся. І тут я помітив, що чоловік турботливо веде за руку жінку з незрячими очима. Пізніше від знайомих дізнався, що жінка осліпла після важкого вірусного захворювання, але коханий не залишив її, а постійно турбується про неї. «Вчіться, молоді»,- сказав я своїм дітям, прийшовши додому.
Учитель: Розглянемо ще одну дуже важливу складової людського щастя – улюблене заняття. У нашому творі – це заняття Петра музикою.
Звернемось до другого епіграфа нашого уроку: «Благодать, що дарує нам мистецтво, не в тому, чого ми від нього навчимося, а в тому, якими ми завдяки мистецтву стаємо» ОскарУайльд
Бесіда
- Які епізоди повісті пов’язані з музикою? (Сопілка Іохима, гра Петруся на сопілці, гра матері, гра і спів сліпих кобзарів, звучання дзвонів, гра Петра на фортепіано).
- Який з цих епізодів схвилював вас найбільше? Який ви запропонували б подивитись? Перегляд фрагменту «Спів сліпих кобзарів»(55-та хвилина)
- Чи вдалося режисеру передати головні проблеми книги? Що ви зробили б не так?
- Яку роль в житті Петра зіграла музика? Зверніть увагу на епіграф. Поясніть його.
- А як ви ставитесь до музики? (Учні, що відвідують музичну школу, грають фрагмент мелодії)
3.Звіт про роботу в домашніх групах.
1-а група «Роль сопілки в житті Петра»(Розповідь з цитатами на підтвердження, малюнком)
Сопілка – «…у себе вдома, серед рідної української природи»
Висновок:Завдяки народному інструменту Петро відчув силу і красу музики, опанував гру на ній.
2-а група «Роль піаніно в житті Петра»
«Віденське піаніно» - заморська музика».
Висновок: Завдяки опануванню гри на піаніно Петро стає відомим музикантом і чарує світ красою музичного мистецтва, відчуває себе потрібним людям.(Малюнок і короткий коментар)
Зачитується уривок(стор.364)
ІІІ. Підсумок уроку.
Цей урок навчив мене…
На сьогоднішньому уроці я зрозуміла…
Щоб стати щасливим, потрібно…(вміти дружити і бути другом, вміти по-справжньому любити, знайти собі заняття, роботу до душі, не падати у відчай навіть у найскладніших ситуаціях, цінувати життя і бути вдячним Богу за те, що у нас є).
Спасибі, Господи, за те,
Що я прокинувся сьогодні,
Що у душі зберіг святе,
За те, що діти не голодні !
За те, що кожен день несе
Велику радість:в світі жити,
Співати, мріяти, любити,
Спасибі, Господи, за все!
В. Іващенко
Домашнє завдання:1. Підготуватись до характеристики дядька Максима у повісті (виділити цитати на підтвердження думок).
2. Творче завдання: Написати твір - мініатюру «Щоб стати щасливим, потрібно…»
Словникова робота
Жертовне кохання – сповнене самопожертви, самовідданості, коли людина не думає про власну вигоду, а готова все віддати заради щастя коханої чи коханого.
Імпровізація - що-небудь (вірш, пісня й т. ін.), складене під час виконання без попереднього підготування; власне аранжування музичного твору виконавцем.
7. Випробування.
8. Вершина щастя.