Ярмусь Галина Богданівна,
вчителька історії Радивилівського ліцею №1,
Радивилівської міської ради,
Дубенського району,
Рівненської області
Конспект уроку історії України
Тема: «Якщо не я – то хто?» Витоки добровольчого руху:від минулого до сьогодення.
Мета (формувати компетентності)
Історична компетентність: розуміння витоків добровольчого руху в Україні через різні історичні періоди. Знання ключових історичних подій та постатей, що вплинули на розвиток добровольчого руху.
Громадянська компетентність: визначення ролі громадянства та громадянської активності у формуванні добровольчого руху. Готовність виявляти відповідальність та брати участь у добровольчих ініціативах.
Культурна компетентність: усвідомлення важливості та цінностей, що супроводжують добровольчий рух, в контексті культури та ідентичності України та умовах сьогодення. Розуміння взаємодії добровільного руху з культурними аспектами суспільства.
Критичне мислення: вміння аналізувати історичні події та їх вплив на сучасність. Розвиток критичного погляду на роль та значення добровольчого руху в суспільстві.
Очікувані результати:
- Визначити важливі етапи розвитку добровольчого руху в Україні.
- Розуміти внесок добровольців у формування національної самосвідомості.
- Виявляти готовність долучитися до громадських та добровольчих ініціатив на благо своєї країни.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання та програмне забезпечення: (комп’ютер, мультимедійний проектор)
Хід уроку:
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності:
(емоційне налаштування, створення сприятливої атмосфери)
Звучить пісня «Ой у лузі червона калина похилилася»
(Андрій Хливнюк на Софіївській площі)
Запитання учителя.
Що ви знаєте про цю пісню ? Де ви її чули?
( відповіді учнів)
Чи відомо вам, що цю пісню вважають гімном січових стрільців, саме її співали воїни, які вирушали у бій з ворогом під час Першої світової війни, що саме вони вважалися одними з перших добровольців, які боролися за волю та незалежність України?
(відповіді учнів)
Чому сьогодні вона стала знову актуальною ?
ІІ. Етап цілепокладання і планування:
(формування цілей уроку відносно мети уроку)
Слово вчителя. Багато століть український народ боровся проти численних ворогів за право самостійно розпоряджатися на рідній землі своєю долею, за незалежну й самостійну українську державу. Тернистим був шлях країни до незалежності, велику ціну заплатила вона за свою свободу, адже неодноразово на захист приходилося ставати її синам, відважним та хоробрим воїнам, що ціною власного життя охороняли територіальну цілісність та самостійність.
Із новою силою питання про територіальну цілісність постало після трагічних подій 2013-2014 років. Тоді у нас виникла потреба не тільки у політичній волі , але й у захисниках, якими стали військові батальйони сформовані із добровольців. Істинні патріоти, що у вирішальний час стали на захист української держави, її суверенітету, територіальної цілісності. Завдяки героїзму, відданості у боротьбі із російським агресором добровольчий рух назавжди увійшов в історію України і надалі залишається підтвердженням волелюбності українського народу і незламності його духу.
В історії України одним із перших прикладів добровольства можна вважати Запорозьку Січ — воєнізовану структуру з добровольчих батальйонів, які століттями боронили Україну. Інший яскравий приклад — легіон Українських Січових Стрільців, що теж формувався виключно на добровольчих засадах.
Сьогодні це питання ще більш актуальне, адже після повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року, саме люди з доброї волі почали записуватися в загони тероборони, об’єднуватися для захисту, тому сьогодні на уроці ми ознайомимось історичним процесом формування перших добровольчих організацій, та визначимо їх значення у боротьбі України за збереження територіальної незалежності.
ІІІ. Етап цілереалізації (опрацювання навчального матеріалу)
1.Вправа «Асоціативний кущ»
Скажіть якими рисами повинен бути наділений доброволець?
Відповіді учнів (мужній, відважний, міцний,безстрашний….)
2.Слово вчителя. Хто ж вони перші добровольці і хто вони сьогодні? Для того щоб відповісти на ці питання запропоную вам на деякий час стати істориками та попрацювати з історичними документами та створити карти знань до запропонованої вам теми, а також підготувати відповіді на запитання до документа.
3.Вправа «Дослідники історії» (робота з документами та створення ментальних карт)
(клас поділяється на 3 групи)
1.Група «Дослідники козацтва»
Виникло козацтво у XV столітті і означало назву усіх українських козаків. Поява козацтва - це реакція на посилення національно-релігійних та соціально-економічних утисків українців з боку католицької церкви, польської та української шляхти. Шукаючи місце для вільної праці міщани і селяни розпочали колонізацію південно-східних мало залюднених степів. Там вони засновували нові поселення і оголошували себе козаками - вільними людьми. Під натиском панської колонізації, яка поширилась услід селянській, деяка частина козаків відійшла за дніпрові пороги (Низ), де створила у першій половині XVI століття Запорізьку Січ (організація українського козацтва). Уряд царської Росії у 1775 році зруйнував Запорізьку Січ. Одна частина козаків покинула межі Росії і заснувала Задунайську Січ на території, що була підвладна Туреччині, а іншу частину козаків було закріпачено.
У вітчизняній історії козацтво відіграло виключну роль, справило великий вплив на формування етнічної самосвідомості, специфічних рис традиційно-побутової культури і національного характеру народу України. Сам факт його існування надихав українців на боротьбу за національну незалежність та проти феодального гноблення. Козацьке військо відзначалося суворою дисципліною, витривалістю, стійкістю у боях. Також козакам були властиві взаємовиручка і взаємодопомога. Стали взірцем для багатьох поколінь українців високі моральні ідеали і принципи козацтва.
1.Хто такі козаки?
2.Проти кого боролися козаки?
3.Чи можна їх назвати добровольцями?
2. Група «Січові стрільці»
Січові стрільці – це добровольча армія, український легіон, відомий з часів Першої Світової війни. Служили вони в лавах армії Австро-Угорщини. Січові стрільці існували з 1914 року до 1918-го. Воювали на боці Австро-Угорщини та Німеччини проти Росії, Англії та Франції. Товариство січових стрільців з’явилося у Львівській області у 1914 році. Стрільці стали заключним акордом епохи галицько-українського відродження. Саме вони своїми невтомними військовими змаганнями возвели величну споруду: незалежну державу, ім’я якої Західно-Українська Народна Республіка. Рух січових стрільців сприяв підняттю українського національного духу, але в їх лавах загинуло багато освічених людей, які могли б принести велику користь суспільству.
Ще 1914 році січовики заявили про незалежність українців та про свій намір боронити незалежність українського народу. Але реалізувати свій намір про українську самостійність їм не вдалося. Австрійське командування, не впевнене у вірності українських частин, ретельно стежило за ними, не зважаючи на перемогу легіону над супротивником на горі Маківці у 1915 році та героїчну оборону пізніше на Лисоні, де легіон втратив тисячу бійців, але позиції не здав. Січовики лишилися важливою в історії спробою створити першу національну армію України.
1.Хто такі січовики?
2.Проти кого боролися і коли сформовані?
3.Чи можна їх назвати добровольцями?
3. Група «Добровольчі батальйони 2014 року»
2014 рік. Завершилася Революція Гідності, окуповано Крим, сепаратисти розділяють країну. Потрібна армія та вона слабка, тоді люди з Майдану починають обʹєднуватися у добровольчі батальйони.
Одним із перших було створено добробат – «Дніпро-1», до якого записувалися працівники патрульної служби міліції особливого призначення, більшість були вихідцями із Дніпропетровщини, віком від 18 до 45 років Основними критеріями відбору стали вік, фізична підготовка та «проукраїнська ідеологія». Перевага віддавалася особам, які пройшли строкову службу у лавах Збройних сил України.
Станом на 1 травня 2014 року до батальйону записалося 42 добровольці із військовим досвідом, готових відразу заступити на службу; ще 200 чоловік подали заяви та після перевірки мали пройти прискорений двотижневий курс підготовки.
У серпні того року окрема рота батальйону «Дніпро-1» вели важкі бої на підступах до Іловайська, а у 2015 р. визволяли селище Піски, що довгий час перебувало під окупацією ДНР. За час свого існування військовий підрозділ втратив 42 своїх бійці.
Важливою бойовою одиницею на початку військових дій на сході України також став добробат «Айдар», який свою назву отримав на честь річки Айдар, на берегах якої відбувся перший бій військового формування. "Айдар" був одним із перших добровольчих батальйонів, який ще в травні 2014-го взявся захищати східні рубежі Луганської області.
На можна не згадати про «Азов». Саме «Азов» провів найважливішу роботу по звільненню Маріуполя також , брав активну участь у боях за Іловайськ. В кінці 2014 року полк повним складом увійшов до Національної гвардії України.
За час свого існування батальйон втратив 52 своїх бійці, доля ще 34 залишилася невідомою. За особливі заслуги перед Батьківщиною різного роду орденами нагороджено 124 солдати, 57 – посмертно.
1.Чому створювалися добровольчі батальйони?
2.Яку роль вони відіграли у боротьбі з ворогом?
4.Презентація роботи учнів по завершені роботи у групах.
5.Колективне обговорення. То що ж все таки спільного між козаками, січовиками, та добровольчими батальонами?
Відповіді учнів.(боротьба з ворогами, захист батьківщини, національне єднання)
6.Слово вчителя. 24 лютого 2022 року багато чоловіків опинилися біля військкоматів, кажуть там створювалися черги із бажаючих захищати свою державу. Саме завдяки завзяттю цих людей вдалося зупинити ворога на підступах до великих міст та містечок, багато хто відав своє життя за нашу Батьківщину. Пропоную вшанувати їх пам'ять хвилиною мовчання.
7.Хвилина мовчання.
ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний.
1.Підведення підсумків уроку.
1. Про кого висловилась Ольга Калина, який зміст у її словах. (обговорення)
«…Своє життя поклали на ваги, І не вагались жодної хвилини. Злякалися, спинились вороги. І ми сьогодні маєм – Україну!» .
2.Рефлексія
Індивідуальна робота учнів.
Складіть «Сенкан» до слова «доброволець».
(відповіді учнів)
3. Оцінювання навчальної діяльності (не тільки кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку (формувальне).
4. Домашнє завдання. Поспілкуйтеся із захисниками, та підготуйте коротке повідомлення про добровольчі формування які сьогодні знаходяться на фронті. .