Конспект уроку історія України 10 клас "Україна в геополітичних планах країн Антанти і Троїстого союзу. Формування Легіону УСС"

Про матеріал
Конспект уроку з історії України 10 клас. До першого розділу "Україна в роки Першої світової війни". За підручником "Історія України" В.С. Власов, С.В.Кульчицький.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Україна в геополітичних планах країн Антанти і Троїстого  

                          союзу.   Формування Легіону  УСС.

МЕТА УРОКУ:  охарактеризувати економічне і політичне становище      України на початку Першої світової війни , визначити плани країн Антанти та Троїстого союзу, зміни, яких зазнав український національний рух; розвивати в учнів уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, працювати з історичними джерелами, аналізувати матеріал, робити висновки та узагальнення, висловлювати власну точку зору; сприяти патріотичному вихованню учнів.

ПЛАН УРОКУ:

  1. Плани країн-учасниць  війни щодо України. 
  2. Заснування ГУР та СВУ.
  3. Формування  легіону Українських січових стрільців.        

Основні поняття:»Перша світова війна», «Антанта», «Троїстий союз», «Головна українська рада», «Союз визволення України»,  «Українські січові стрільці».

Обладнання: мультимедійна дошка, карта, схеми, таблиці, документи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • показувати  на карті територію українських земель напередодні Першої світової війни;
  • спираючись на карту та інші джерела інформації, характеризувати геополітичні плани країн Антанти та Троїстого союзу щодо України;
  • на основі аналізу різних джерел інформації:

а) характеризувати український національний рух у Наддніпрянській Україні та західноукраїнських землях;

б) визначати програмові положення діяльності ГУР та СВУ;

в) з’ясовувати основні засади формування легіону УСС.

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Завдання

Назвіть та покажіть на карті українські землі, які напередодні першої світової війни входили до складу  Російської та Австро-Угорської імперії.

Учні коротко висловлюють свої думки з даного питання.

На мультимедійну дошку виводяться таблиці «Соціально –економічне становище  українських земель напередодні Першої світової війни» та «Політичне становище  українських земель напередодні Першої світової війни ».

Завдання

  • Поміркуйте, в чому полягала трагедія українського народу.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

         Влітку 1914 року загострення між імперіалістичних суперечностей дійшло до фатальної межі. Світ опинився в полум’ї  Першої світової війни, яка була збройним протистоянням двох військових блоків.

Завдання

Назвіть ворожі військові блоки. Пригадайте коли вони були створені.

       У Першу світову війну було втягнуто 38 з 59 держав світу, 3/4  населення земної кулі. Ворогуючі сторони ставили перед собою фактично однакові цілі: ствердження власного домінування у світі, загарбання чужих територій, встановлення контролю за ринками збуту та джерелами сировини. Послаблення хвилі народних виступів за соціальне та національне визволення.

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

      Учні діляться на 3 групи. 1-ша група опрацьовує схему «Плани Російської імперії щодо українських земель», 2-га  група – «Плани Австро-Угорщини щодо українських земель», 3-тя група -  «Плани Німеччини щодо українських земель». Після опрацювання матеріалу учні діляться інформацією з представниками інших груп.

     Робота з картою.

Покажіть на карті українські землі, на які претендували країни Антанти та Троїстого союзу

       Робота з документами.

Із висловлювання найвпливовішого німецького промисловця Августа Тіссена: «Росія повинна віддати нам прибалтійські провінції… частину Польщі і Донецький басейн з Одесою, Кримом і Приазов’ям…».

 

Із таємних документів німецького генерального штабу (1 грудня 1915 р.).

«Кожен, хто насправді  знається і розуміється на географічному та економічному становищі, в якому перебуває Росія, є свідомим того, що велика Росія може існувати тільки через посідання багатої України. Якщо ми зуміємо змінити стан України на незалежну державу й утримати незалежну Україну при житті, то з певністю завдамо смертельного удару Великій Росії. Тому Україну слід вважати серцем Великої Росії. Україна, відокремлена від Росії, створить мур між Росією, Центральними державами та Балканами, закриваючи доступ Росії до Чорного моря».

Завдання

  1. Порівняйте плани Антанти та Троїстого союзу щодо України напередодні Першої світової війни. Зробіть висновки.
  2. Чому німці називали Україну «серцем Великої Росії»?
  3. Деякі політики та вчені (В.Вернадський, англійський славіст Р. Сетон-Вотсон )вважали, що саме українське питання було однією з головних причин, що призвело до війни. Чи згодні ви з цією думкою? Свою відповідь аргументуйте.   

            Саме з початком Першої світової війни перед Україною відкрилися можливості для розв’язання надзвичайно складного завдання - об’єднати власні етнічні території та здобути державну незалежність, адже розв’язання цієї проблеми могло відбутись лише за умов радикальних змін усієї системи міжнародних відносин. Водночас  бездержавність і роз’єднаність українських земель й загострення суперечностей між Російською імперією та Габсбурзькою монархією,робили Україну дедалі більш вагомим об’єктом міжнародної гри провідних держав світу. Українські землі по обидва боки австрійсько-російського кордону були не тільки головним театром воєнних дій, а й головним предметом Першої світової війни.

   

          2. Як уже зазначалося, з початком війни українські землі перетворилися на арену військових дій, а самі українці мусили воювати за чужі інтереси і брати участь у братовбивчому протистоянні (у російській армії перебувало 3,5 млн. українців, в айстро-угорській – 250 тис.).

               Війна спричинила розкол національного руху(між українцями воюючих сторін, в межах Російської та Австро-Угорської імперій). Відверто проавстрійські позиції посіла утворена в серпні 1914 р. у Львові Головна українська рада (К. Левицький). За ініціативи ГУР незабаром було створено легіон Українських січових стрільців (УСС).

          Водночас з утворенням ГУР група емігрантів зі східної України (Д.Донцов, В.Дорошенко, А.Жук. О.Скоропис-Йолтуховський) заснували у Відні свою організацію – Союз визволення України(СВУ). Програмовою метою СВУ було утворення самостійної Української держави, заснування демократичного ладу, забезпечення самостійності української православної церкви. СВУ вів активну пропаганду  та агітаційну роботу, домігся, щоб українські полонені в Австрії та Німеччині були виділені в окремі табори. Він отримував матеріальну допомогу від країн Четверного союзу , яка зараховувалася як державний борг  майбутньої самостійної України.

     Робота з документами

 

З маніфесту головної української ради (3 серпня 1914 р.).

«Ідучи війною на Австро-Угорську монархію, Росія грозить загином також українському національному життю. Яке найшло охорону в конституційнім ладі австрійської держави. Побіда Росії мала би принести українському народові айстро-угорської монархії те саме ярмо, в якім стогне 30 млн. українського народу в Російській імперії. І тому дорога наша ясна… Теперішня хвиля кличе український народ стати однодушно проти царської імперії при тій державі, в якій українське національне життя знайшло свободу розвитку…

        Побіда австро-угорської монархії буде нашою побідою. І чим більше буде пораженіє Росії, тим швидше виб’є година визволення України…

         Нехай на руїнах царської імперії зійде сонце вільної України!»

 

З платформи Союзу визволення України(серпень 1914 р.)

      «Об’єктивна історична конечність вимагає, аби між Західною Європою і Московщиною повстала самостійна українська держава . Потрібне се для осягнення і утримання європейської рівноваги, є се в інтересі народів Австро-Угорської держави, а передовсім в інтересі німецького народу в обох цісарствах, а для українського народу було б се здійсненням вікових його мрій і зусиль…

         Національно-політичною платформою Союзу є державна самостійність України»

Завдання

  • На основі документів визначте програмові засади діяльності ГУР та СВУ.
  • Заповнити  порівняльну таблицю «Програмові засади та діяльність ГУР і СВУ».

Зразок таблиці

назва

              ГУР

                          СВУ

Дата заснування

 

 

лідери

 

 

Програмові засади

 

 

 

    3.Легіон Українських січових стрільців – українська військова частина у складі австрійської армії, що діяла на російському фронті 1914-1918 рр. Діяльність УСС розгорнулась на теренах Галичини і Буковини та виявилась у військово-організаційній і технічній підготовці їх членів. 6 серпня 1914 р. у львівській газеті «Діло» з’явилося звернення ГУР «до всього українського народу», в якому проголошувалась необхідність утворювати полки українських добровольців під назвою Українські Січові Стрільці.

         Під командуванням М. Галущинського 3  вересня 1914 р. новобранці прийняли у Стрию присягу і відбули на доукомплектування у закарпатські села  Горонда і Страбичово (під  Мукачевом). Австрійська армія. Навіть маючи гостру потребу в живій силі, чинила певні перешкоди при формуванні легіону. Так,  з 28 тис. охочих приєднатися до УСС було зараховано лише    2, 5 тис. осіб. Ядро легіону становили активісти січового, сокільського, і пластового руху, вчорашні гімназисти та студенти. Загалом бійці підрозділів українських січових стрільців дуже добре показали себе  в бойових діях  у Карпатах 1914-1915 рр. , відзначилися в боях за Маківку та Лисоню.

V.  Узагальнення та систематизація знань.

 Обговорення питання

  • Чи можна стверджувати, що Перша світова війна активізувала українське національне питання і спричинила зростання української національної свідомості? Свою відповідь підтвердьте  фактами, отриманими сьогодні на уроці.

VI. Домашнє завдання.

  • Опрацювати відповідний матеріал.
  • Група учнів готує презентацію «Бойовий шлях легіону УСС».

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Betsa Nadya
Додано
9 січня
Переглядів
519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку