Розробка уроку 3 клас
За підручником інтегрованого курсу «Мистецтво»
авт. В. Островський, Г. Федун.
Типова освітня програма МОН України,
розроблена Р. Шияном.
Рекомендовано
Міністерством освіти і науки України
(наказ МОН №271).
Тема. З музикою в серці
Мета. Формувати групи компетентностей:
- компетентність спілкування державною мовою через виконання українських дитячих пісень;
- спілкування іноземними мовами при вивчені музичної термінології (концерт, орган) та творчості німецького композитор Г. Генделя;
- компетентність уміння вчитися впродовж життя;
- компетентність екологічної грамотності і здорового життя через сприймання та виконання музичних творів, які зображують природні явища, птахів;
- соціальну та громадянську компетентності шляхом формування ефективної взаємодії учнівського колективу;
- загальнокультурну компетентність засобами музичного мистецтва, через спілкування з приводу мистецтва;
Формування мистецької компетентності:
формувати вокально-хорові навички під час виконання пісень;
розвивати ритмічний слух учнів;
формувати здатність аналізувати та інтерпретувати прослуханий музичний твір;
активізувати творчу компетентність учнів, застосовуючи активні методи та прийоми;
пробудити інтерес до музичного мистецтва шляхом використання ігрових моментів;
формувати естетичні компетентності учнів використовуючи міжпредметні зв’язки.
Обладнання. Ноутбук, проектор, синтезатор, підручник, флешка із музичним матеріалом.
Тип уроку. Комбінований урок
Хід уроку
І. Організаційна частина
Вхід учнів до класу під музику.
Музичне привітання
ІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація уроку
Пригадайте, що ви вивчали на минулому уроці.
- Що таке майстерність?
- Як можна досягнути майстерності?
- Які твори ви слухали та співали?
- Сьогодні ми продовжимо вивчати світ музики.
Музика, як казка
Музика, як казка, музика — жива.
І не треба серцю будь-які слова.
В музиці — найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя.
Музика, як море, то штормить, то ні.
Там знаходить серце рятівні вогні.
Музика, як сонце, гріє нам серця,
Їй нема початку і нема кінця.
І чого не зможеш словом досягти,
В музиці розкажеш щиру правду ти. (Надія Красоткіна)
ІІІ. Основана частина
Слово вчителя
Стародавні мудреці вірили, що музика, її чаруючі мелодії, виникли разом з народженням світу . Вона звучить у середині кожної людини, яку вона слухає серцем. Не було ще ніякої музики, але існував спів птахів, шелест листя, дзюрчання струмків.
Сприймання музики
Сьогодні ми будемо слухати музику відомого німецького композитора Георга Фрідріха Генделя , який створював музику для органа та скрипки , вміло грав на цих інструментах.
Орган - цар інструментів, його можна порівняти лише з оркестром, це духовий клавішний інструмент. Органи бувають різних розмірів. По суті, він нагадує сучасний пульт управління складною машиною, складається із клавіатури на декількох рівнях і безліч труб. Органіст грає на ручних і ножних клавіатурах. Зазвичай органи були у храмах. У нашому місті теж є орган, він заходиться у римо-католицькому костелі Святого Станіслава.
(Світлини органу, місцевого храму)
ВІДЕО Johann Sebastian Bach, Toccata e Fuga in D Minor (фрагмент). https://www.youtube.com/watch?v=qPNtI2wM9Yo
Співи та вільний політ птахів здавна надихали митців, особливо композиторів, на створення прекрасних творів. Мелодійне щебетання пташок чарує душу і ніби кидає виклик: «Чи зможеш ти створити таку ж красу мовою музики?». Спів птахів стає предметом дослідження для багатьох композиторів. І завдяки засобам музичної мови — мелодії, ритму, тембру музичного інструмента — намагаються відтворити спів птахів. А ось вже музичними «кольорами» — тембрами інструментів — «промовляє» оркестрова музика.
Музична грамота.
Характерним для музичного жанру концерт є діалог / змагання соліста / солістів та оркестру. Водночас концерт передбачає їх поперемінну узгодженість у втіленні загального задуму твору. Тому слово «концерт» має подвійне походження: від латинського concertare - «змагатися» і від італійського concerto - «згода». У цьому і є сенс та особливості цього жанру.
Заплющте очі та уявіть себе у мальовничому лісі, де лунає велична мелодія органу та оркестру. Цей твір німецького композитора Георга Фрідріха Генделя перенесе нас у світ природи, де зозуля та соловей змагаються за звання кращого співака.
Відео ролик Г.Гендель -- "Зозуля і соловей для органу і струнних №13, фа-мажор"
Бесіда по почутому :
І справді, в мелодії , яку веде орган, ми чуємо спів зозулі, а в оркестрі - спів соловейка.
Як чарівно та мелодійно звучить. Зозулька "співає" свою пісеньку мелодією органу. "Соловейко" - це оркестр, що пробує переспівати. Але "зозуля"- орган не здається і намагається довести свою правоту. Ця музична композиція - це своєрідне змагання між органом-«зозулею» та оркестром «соловейком». Але вони обоє гарно "співають", тому їхня дуель завершилась нічиєю - тут переможці УСІ.
Руханка. https://youtu.be/2ukotW34arU?si=UEt6zJRtk8qwE4uW
Вокально-хорова робота.
- Розспівка (на вибір) (мета: розігрів голосового апарату, вироблення правильного дихання, розвитку співацької артикуляції)
- https://youtu.be/cv288piB4TE?si=XHkeRb_7B3yzE705
Розучування пісні.
Прослухайте пісню. Про яку пору року розповідається?
https://youtu.be/rvYFotJhlvs?si=IolIDhzKaFGguW3z
- Про що розповідається в пісні?
- Який характер пісні?
- Чи любите ви грати у сніжки та ліпити сніговика?
- Розучування по-фразове. (Робота чистотою інтонуванням, звуковеденням, дикцією, правильним диханням)
Ритмічна вправа «Птахи» https://www.youtube.com/watch?v=zMaYMr2t9fs
ІV. Підсумок уроку.
Рефлексія (зворотній зв’язок )
Скажи одним реченням:
Я до уроку знав/знала про…
Я дізнався/дізналася …
Я вивчив/вивчила…
Цікавим для мене було…
Вдома мамі розповім про…
Було цікаво виконувати…
Тепер я зможу пояснити…
Релаксація
Відео «Спів птахів»
Вихід учнів з класу під музику.