Тема: Загальне поняття про дієслово. Зв'язок дієслів з іменниками.
Цілі: - повторити вивчений матеріал про частини мови;
Хід уроку
Вправа: Очікування
Продовжити речення:
На цьому уроці я…,
І.Організація класу.
Девіз уроку
Не просто слухати, а читати
Не просто дивитися , а бачити,
Не просто мандрувати, а маркувати,
Охайно, чистенько красиво писати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Діти! Сьогодні у нашому класі незвичайний урок. Я запрошую вас помандрувати улюбленим садом відомого українського поета – художника Тараса Григоровича Шевченка.
Гра « Мікрофон»
9 березня – день народження Тараса Григоровича Шевченка.
«Мозкова атака»
Хто такий Шевченко?
Де ви зустрічали це прізвище?
Хто може назвати твори які написав Шевченко?
«Мозковий штурм»
Мандруємо ми дальше і наступне наше завдання це словниковий диктант. І зустріч з першим деревом про яке поет згадує у багатьох своїх віршах це – верба.
Сниться, горо, вербами, водою, біленька, хороше, вийшла, внучка, кучеряве, хаточка, сидить.
а) Підкресли іменники прикметники.
- Які слова лишні поставити до них питання.
- З якого вірша ці слова?
ІІІ. Повідомлення теми і тети уроку.
1.Робота парам
Був пізній вечір. У Шевченковій хаті діти лягли спати. Усі уже спали, лиш Тарасик не міг заснути. Він думав про те, як завтра піде до сестри Катерини. Вона вже одружилась і поїхала з чоловіком жити в друге село. Тарасик нудьгував за своєю нянею. Тим паче йому бракувало її тепер, коли не стало дорогої матусі, а до хати прийшла сварлива мачуха. Тарасик побіг та заховався в буряні.
А) Про що розповідається у тексті?
Б)Доберіть заголовок?
В)Зайдіть дієслова?
Розповідь вчителем продовження оповідання «Тарасів сон». І ми помандрували у найкращі місця саду нашого поета.
Схема опора
Що робити? Дієслово в реченні виступає[M1] присудком.
Що зробити?
Що роблять?
Що буде робити?
Наприклад: У Шевченковій хаті діти лягли спати.
2.Закріплення вивченого матеріалу.
Які з висловів належать великому Кобзарю?
«Займи позицію»
3.Метод «Прес»
Я вважаю, що
Оскільки…
Наприклад…
Отже,
4.Фізхвилика
Інсценізація «Зустріч Тараса з Оксанкою».
Оксана: Який ти дивний Тарасику плачеш чогось, а сам не знаєш, чого. Не плач, ось підростемо, будемо самі за себе і за батька дбати. Їм буде легше.
Тарас: Воно плачеться, Оксаночко, як подумаю.
Оксана: Про , що ти подумаєш, Тарасику? Скажи мені, може ячимось тебе розраджу.
Тарас: Про тебе думаю, про себе, про всіх. Чому така доля в нас кріпаків.
Оксана: Вона така ж, як і в інших, так ми кріпаки, але й кріпаки живуть на світі. Не плач. Ось виростемо…
Тарас: Ні, Оксана не покращає доля твоя, зівяне твоя чудова врода на чужому полі, під палаючим сонцем. Немає правди на світі Оксанко.
Оксана: Не думай над цим Тарасику бо голова болітиме. Нехай мудріші над тим думають, а ми ходімо додому бо вже скоро з панщини повернуться.
А ми мандруємо дальше садом Шевченка ступаємо саме цими стежками якими ходив сам поет.
5.Скласти прислів’я про калину.
Пишна та красива, як кетяги.
Убралася в біле плаття, як калина.
Щоки червоні, як над ставом калинонька.
Молода дівчина така гарна, як калина в білий.
Стоїть у дворі дівонька, як червона калина.
6. Скласти речення із розсипаних слів.
В убогій старенькій хатині з потемнілою солом’яною стріхою і чорним димарем народився поет.
Хатині, і. димарем, поет, в .старенькій, потемнілою, з ,стріхою, солом’яною, народився, убогий, чорним.
7.Випереджувальне домашнє завдання.( малюнок до поезії Шевченка).
«З’їзд юних художників» ( діти захищають свої малюнки)
8. Підсумок уроку
- Яку частину мови ви вивчали на уроці?
-Що називається дієсловом?
- З якою частиною мови зв’язані дієслова в реченні?
- Дієслова бувають головними чи другорядними членами речення ?
9. Спіймай дієслово» (сигнальні картки)
Гра « Світлофор»
Дієслово – слово діє:
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє.
Усміхається і мріє.
Дієслово слово діє:
Вірить , любить і жаліє,
Не злословить, не лукавить,
Серця ближнього не ранить.
Народилось і зоріє.
Розвивається і квітне.
Слово любе слово рідне!
Самооцінювання
Перед кожним з вас на парті великі і маленькі сонечка. Оберіть собі таке, що оцініть твою роботу, наскільки ти був активний, уважний, старанний.
У сонечка є оченята, носик, а ротик намалюй сам.
Діти показують сонечка.
Я дуже рада , що урок вам сподобався. А це тому, що ви були старанними, уважними, активними, дружніми.
[M1]уд