Урок з української мови у 2 класі
Тема. Закріплення знань про будову тексту. Складання тексту за початком і кінцівкою.
Мета: закріплювати знання учнів про будову тексту, його складові частини; вчити складати текст за початком і кінцівкою; розвивати мовлення учнів, увагу, граматичну пильність, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до українського слова, вчити відчувати його мелодійність, милозвучність.
Обладнання: малюнки янголят, аплікації ялинок, роздатковий матеріал з завданнями, запис пісні «Сніжний кіт»
ХІД УРОКУ
1.1. Привітання
-Давайте в Країну знань мандрувати,
Будемо рідную мову вивчати.
Стоять перед нами нелегкі задачі,
Тож побажаєм собі ми удачі!
Сьогодні буде незвичайний урок. Хто знає яке свято наближається? А що приносить дітям Святий Миколай? (Солодощі) Які солодощі ви знаєте? (Цукерки, печиво, шоколад, зефір.) Святий Миколай передав для вас маленькі сувеніри. Вони допоможуть нам об’єднатися в групи. (Діти беруть зображення солодощів і об’єднуються у відповідні групи)
Так, саме янголята завітали до нас.
Вони сьогодні будуть моїми помічниками, будуть підказувати мені завдання, виконуючи які ми з вами повторимо все, що вже вивчили про текст. Разом з янголятами ми будемо готуватися до новорічних свят. А який же Новий рік без ялинки? Саме сьогодні ми будемо прикрашати ялинку кульками. А кульки будуть незвичайні, а чарівні. Вони будуть наповнені вашими знаннями. Великі червоні кульки ви отримаєте, якщо завдання виконаєте на високому рівні, середні зелені кульки – на достатньому рівні, маленькі жовті кульки – за завдання на середньому рівні, і не отримаєте кульки, якщо завдання виконано на низькому рівні.
3.1. Порівняння тексту і групи речень.
- Діти, я зараз послухаю, яке перше завдання пропонують мені помічники.
- Янголята запитують: Що таке текст?
(Діти отримують дві групи речень. Потрібно визначити, яка група є текстом і записати текст в зошит. Свою думку довести.)
1 група:
Жив у Степанка кіт Пухнастик. Він вмів ловити мишей. Тільки зашурхотить у кутку – Пухнастик вже там. Чує кіт здобич.
Кіт – це домашня тварина. Собака стереже будинок від грабіжників. Домашні тварини – це тварини, яких приручили люди.
2 група:
На столі лежать підручники. Про Знайка я довідався із творів дитячого письменника Всеволода Нестайка. У бібліотеці великими стелажами лежать книги.
Кошеня хотіло зловити пташку. Воно причаїлося на гілці. Це помітив горобець. Він сміливо кинувся на розбишаку. Котик впав на землю.
3 група:
Їжачок боїться води. Хитра лисиця закочує його в річку. У воді їжак розгортається. А лисиця тоді хапає його зубами.
Восени хлоп’ята знайшли в кущах журавля. З приходом осені журавлі відлітають в теплі краї. Осілі птахи – це птахи які залишаються зимувати в наших краях.
4 група:
Усі дятла називають лісовим лікарем. Він викльовує з кори різних жуків. Але дятел не лише лікар. Він гарний музика.
Вранці прокинувся легенький вітерець. Лисичка наварила каші з молоком. Просвистіли крилами над лісом дикі гуси. Дятел сів на високу ялину.
5 група:
Бджілка хотіла напитися і впала у воду. Це побачив Василько. Він кинув листочок. Вилізла на нього бджілка і полетіла.
Бджоли живуть у вуликах. Гомінкі пташки сіли на наше підвіконня. Літак високо піднявся над містом. Бджоли дуже працьовиті комахи.
3.2. Фізкультхвилинка (під дитячу пісню «Сніжний кіт»)
3.3. Відновлення тексту.
В тексті переплутані його частини. Просто, поки янголята несли для вас завдання, у них в мішку все переплуталось і загубились назви. Вам потрібно все відновити. (Діти відновлюють тексти, змінюючи абзаци місцями. Свою думку доводять, вказуючи, якими словами речення поєднані в текст)
1 група:
Скоро Мурчик одужав. Ось який дбайливий в нього господар.
У Петрика був кіт Мурчик. Якось одного разу він захворів.
Петрик доглядав за кошеням. Годував і напував свого чотирилапого друга. Носив його на прогулянки і давав ліки.
2 група:
Скоро теля одужало.
Одного разу захворіла Лиска. Костик і Віталик цілі дні були на фермі. Вони напували Лиску водою, носили їй м’яку траву.
На фермі багато телят. Годувати й напувати їх допомагають дояркам школярі.
3 група:
Настав вечір. Бджілки поспішали в свої будиночки.
Пізньої осені видався теплий деньок. Такі й весною рідко бувають. Сонечко лагідно світило.
Світло і тепло викликали з вулика бджілок. Вони весело дзижчали й перелітали з травинки на травинку. Комахи вже не шукали меду, а літали так собі, щоб повеселитися.
4 група:
Молодому горобцю надокучило жити в селі. Якось восени він покинув свої братів і полетів до міста.
Сумний та самотній залишився горобець.
Спочатку подобалось йому на новому місці. Але одне журило його. Не хотіли міські горобці з ним товаришувати. Завжди ображали й дзьобали при зустрічі. Повернувся тоді наш горобець у свої село. Але і брати його прогнали.
5 група:
Жив у маленькому озері карасик Золотенко. І була у нього мрія. Хотів він побачити велике море.
Нарешті карасик Золотенко опинився вдома. Він був щасливий, що здійснив свою мрію і залишився цілий і неушкоджений.
Одногу разу Золотенко вирушив у небезпечну подорож. Під час цієї подорожі він потрапляв в різні небезпечні ситуації. Ледве залишився живим. Нашого карасика хотіла з’їсти величезна щука. Але маленькій ввічливі рибинці допомагали нові друзі.
3.4. Складання основної частини тексту.
Останнє завдання від наших янголят таке. Всі групи отримали однаковий зачин і кінцівку, а основну частину складаєте самостійно. Основну частину запишіть в зошит.
Мар’янка прийшла зі школи. Матуся ще не повернулася з роботи. Донечка…
…
Мама похвалила свою помічницю.