Тема. Закріплення знань про звукові значення букв Ц, ц («це»). Опрацювання тексту «Циркова залізниця».
Урок-подорож.
Мета: закріпити знання про звукові значення букв Ц, ц («це»), первинне уявлення про число іменників «один — багато»; розвивати фонематичний слух, спостережливість, осмислене читання твору; виховувати почуття справедливості, бажання дотримуватись правил поведінки у громадському транспорті, інтерес до читання.
Обладнання: буквена каса, квиток на потяг, зображення потяга, хлопчиків, зайчика, слонихи, лисиці, цапа, білочок; презентація до уроку, підготовлена завчасно дошка, фішки для моделювання слів, музична фізкультхвилинка, проектор.
Тема. Закріплення знань про звукові значення букв Ц, ц («це»). Опрацювання тексту «Циркова залізниця».
Урок-подорож.
Мета: закріпити знання про звукові значення букв Ц, ц («це»), первинне уявлення про число іменників «один — багато»; розвивати фонематичний слух, спостережливість, осмислене читання твору; виховувати почуття справедливості, бажання дотримуватись правил поведінки у громадському транспорті, інтерес до читання.
Обладнання: буквена каса, квиток на потяг, зображення потяга, хлопчиків, зайчика, слонихи, лисиці, цапа, білочок; презентація до уроку, підготовлена завчасно дошка, фішки для моделювання слів, музична фізкультхвилинка, проектор.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
(Чути звук потяга)
— Увага, увага! На другій колії здійснюється посадка на швидкий потяг «Перший клас», будьте уважні та обережні.
(На дошці висить малюнок локомотива)
— Отаке, оголосили посадку на наш потяг. Уважно перевірте, чи все готово до подорожі: Буквар, ручка, фішки, щоденник і чудовий настрій!
II. Повідомлення теми уроку
— Сьогодні запрошую вас до подорожі, протягом якої ми продовжимо ознайомлення з буквою ц («це»), поліпшимо свій настрій та попрацюємо з цікавим текстом із Букваря.
III. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи
— Стривайте, нам обов’язково потрібні квитки, без них нас ніхто не пустить до вагону. Щоб отримати квиток, потрібно виконати завдання: послухайте вірш та назвіть слова зі звуком [ц] або [ц’].
Цілий день цукерки хрумав
Неслухняний цей Тарас.
Про цибулю як подумав –
Сльози котяться ураз.
— Які слова зі звуком [ц] або [ц’] запам’ятали? (Цілий, цукерки, цей, цибулю) – А чи можна їсти стільки цукерок як це зробив хлопчик? Чому?
— Молодці, а ось і наші квитки! (Учитель роздає квитки.) Кінцева зупинка — «Цирк». Поїхали!
— Доки ми розміщуємось у вагоні, пропоную вам трохи відпочити. Я називатиму слова, ваше завдання — визначити, який звук (твердий [ц] чи м’який [ц’]) є у слові та показати відповідне позначення звука («-», «=»).
Палац, киця, матрац, криниця, віконце.
І .— Наша перша зупинка — «М’який — твердий». (Назва станції з’являється на дошці на слайді.)
— Почуєте м’який звук [ц’] — плесніть у долоні.
Стілець, сцена, ціна, цирк, олівець, царівна, продавець, залізниця.
— Визначте місце приголосних звуків [ц], [ц’] у словах: цап, стілець, сцена, цуценя, хлопець, ставок, цифра. (Учні називають звук та вказують його місце у слові.)
— Ми їдемо залізницею в цирк. Складіть схеми слів цирк та залізниця на партах. У якому слові звук [ц] ([ц’]) м’який, твердий?
— Яка буква позначає приголосні звуки — твердий [ц] та м’який [ц’]? (Буква « це»)
IV. Вправи з читання
ІІ .— Наступна наша зупинка… (учні читають її) Ми з вами — на станції «Прочитай». Чому вона так називається? (Відповіді учнів.)
— Прочитайте склади на дошці. (Спочатку читають усі разом, потім — за рядами, хлопчики / дівчатка, індивідуально.)
— Прочитайте слова з таблиці.
— Прочитайте слова по черзі ланцюжком.
— З розрізної азбуки скласти слово Гриць. (Хлопчик працює біля дошки). Чому воно пишеться з великої букви? (Гриць, Сашко — це імена хлопчиків, а імена завжди пишуться з великої букви.)
ІІІ .— Будьте уважні та обережні. Ми прибуваємо на станцію «Спортивна»!
Фізкультхвилинка
(звучить музика із мультфільму «Голубий вагон» діти виконують відповідні рухи)
ІV .— Наступна зупинка — «Один — багато». (наступний слайд висвітлює назву на дошку.)
— Прочитайте пари слів.
Залізниця — залізниці
олівець — олівці
— Доберіть відповідне слово — один або багато — до цих слів.
Крамниця —
Хлопець —
— Доберіть відповідне слово — один або багато — до слів.
Зайці —
Лисиці —
(Учитель вивішує слова, утворюючи пари: зайці — Заєць, лисиці — Лисиця)
— Уважно погляньте на пари слів і скажіть, чому друге слово з великої букви? Чому Заєць і Лисиця написано з великої букви? (Відповіді учнів.)
— Коли ми говоримо про звичайних звірів, тоді їх назви пишуться з малої букви, а якщо звірі стають героями казок, тоді вони пишуться з великої букви.
V. Робота з текстом.
V . — Увага, увага, будьте обережні, швидкий потяг «Перший клас» прибуває на станцію «Цікава».
— Хто зображений на малюнку?
(с.113 Букваря: лисиця, білочки, заєць, цап)
- Де відбуваються події? (Біля квиткової каси)
- Хто хоче купити квитка? (Білочки)
- Хто працює касиром? (Лисичка)
- Хто начальник станції? (Цап)
- Чому Зайчик засмучений? (Відповіді учнів.)
— Хотів Зайчик проїхати без квитка. Що з ним сталося потім, дізнаємось згодом. Чи правильно їздити без квитка? (Ні)
- Яких правил поведінки ви дотримуєтесь у транспорті? (Відповіді учнів.)
V І . — Кінцева зупинка — «Цирк»!
А цирк який цікавий!
В нім цілий день вистави.
Танцюють в цирку циркачі —
Гірські цапи-бородачі.
— Прочитайте назву твору. («Циркова залізниця»)
— Послухайте текст і скажіть, що ж трапилось із Зайчиком? (Читання тексту вчителем, учні відповідають на запитання.)
- У тексті ви почули слова перон, каса, вокзал, арена. Чи вони вам зрозумілі? (слова записані на дошці)
Фізкультхвилинка (розминка для очей з цікавою мавпочкою).
— Прочитайте текст напівголосно.
- Знайдіть і прочитайте всі слова, у яких є буква ц («це»). - Прочитаємо текст ланцюжком.
- Де побували Сашко з Грицем? Що робила Лисиця? Ким був Цап? Кого вивели на арену? Що хотів зробити Зайчик? Чи вдалося йому це?
— Назвіть героїв оповідання! (Сашко з Грицем, Слониха, Лисиця, Білочки, Цап, Заєць)
—А тепер пограємо в гру «Хто я?»
Ваше завдання — роздивитися зображення, назвати героя та розповісти, що він робив у творі.
(Учитель пропонує розглянути зображення хлопчиків, Слонихи, Лисиці, Білочок, Цапа, Зайця на слайдах і учні розповідають усе, що запам’ятали про обраного героя).
VI. Підсумок уроку
— Охарактеризуйте вчинок Зайчика і дайте йому пораду.
— Яку букву продовжували вчити на уроці?
— Чи сподобалась вам подорож?
— Яка станція вам найбільше запам’яталась і чим?