Переходимо від школи теоретичних знань до школи компетентностей 21 століття.
Навчатися означає: досліджувати, пізнавати, творити, помилятися, радіти.
Пам'ятаємо чим цікавіші завдання, тим менше проблем із поведінкою.
23. Тема тижня. Ігровий фольклор.
Тема дня. У дружному колі вчимо забавлянки.
Вивчення букви «ю». Письмо елементів маленької букви «ю» під лічбу. Читання та порівняння виразів. Заміна сантиметрів дециметром. Які водойми дають воду твоєму рідному краї?
Інтегруються предмети: навчання грамоти, математика, природознавство.
Мета тематичного дня:
Очікувані результати
Після проведення тематичного дня першокласники:
Для вчителя:
Обладнання: «Буквар» ( автор: М.Д.Захарійчук), зошит з навчання грамоти та розвитку мовлення ІІ частини ( автор: М.Д.Захарійчук), «чарівне віконечко»; підручник з математики ( автор: М.Д.Богданович), зошит з математики ІІ частина ( автор: М.Д.Богданович), лінійка, простий олівець;підручник з природознавства ( автор: І.В. Грущинська), зошит друга
природи( автор: І.В. Грущинська), фізична кара України ( для початкових класів) та зображення водойм рідного краю (таблиці), пачка морської солі, картки для парної роботи з природознавства, окуляри від сонця, відро з водою, порожнє відро, склянка, конверт білого кольору, зображення красуні Зими ( картинка або фото).
Зміст занять протягом дня:
2 заняття: кінезіологічна вправа «Пензлики», контроль, корекція й закріплення знань з математики, робота над навчальним змістом «Букваря», завдання від королеви Каліграфії, вправа «Фотоапарат», кінезіологічна вправа «Маятник», опрацювання нового матеріалу з математики, гра – забавлянка для пальчиків «Сорока – ворона», повторення звуко - буквенного аналізу слів, завдання для друзів природи від Їжачка Хитрячка, пізнавальні завдання від Сойки Синьокрилої, завдання від Сонечка Семикрапочки;
3 заняття: робота в парах з природознавства, кінезіологічна вправа «Фітнес для рук», коментоване письмо букви «ю» вчителем, «письмо» букви «ю» у повітрі, письмо у зошитах з друкованою основою, мовна розминка ( вправа «Сорока, черепаха»),розвиток, закріплення математичних знань, забавлянка для пальчиків «Ладунки, ладусі», гра «Чарівне віконечко», завдання для друзів природи від Карасика Золотенка, слухання – розуміння тексту «Капелюх» ( за твором Я.Гояна), поетична хвилинка – міркування, кольрова вправа – фантазування).
Хід занять протягом дня
І. Етап орієнтації та мотивації
1. Створення сприятливої атмосфери (1 хв.)
Наш день тематичний,
І цікавий, і незвичний,
Вирушаємо у путь –
Нас цікаві справи ждуть.
- Сьогодні сонечко прислало привіт до нашого класу. Скільки у нашому класі маленьких маминих і татових сонечок сяє.
- Встаньте, розкрийте свої долоньки до сонечка, візьміть його тепло, притисніть долоньки до свого серденька і тепло своєї душі, свого серця, любов і ніжність подаруйте один одному.
- Усміхнімося, щоб день пройшов у теплій, дружній атмосфері.
- Давайте прочитаємо девіз уроку: «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулося, спочатку сам усміхнися життю»
2. Мотивація ( 5 хв.)
Завдання від красуні Зими
- Діти відкрийте конверт білого кольору й прочитайте завдання.
Наш зимовий щоденник
Фантазування дітей, вчителя
Орієнтовні відповіді (Снігопад, лід, іній, метелиця, сніговій, завірюха, бурулька, ожеледиця, відлига, мороз….)
Покружляти ми не проти.
Ми – сніжинки-балеринки,
Ми танцюємо день і ніч.
Встанемо разом ми в кружок
Всіх запрошуємо на танок!
( Дівчатка – сніжинки всі разом розповідають віршик й запрошують всіх до танцю).
3. Гра – забавлянка, супроводжується танцювальними рухами ( 2 хв). Танцювала риба з раком,
А петрушка — з пастернаком,
А цибулька — з часником,
А дівчина — з козаком. .
А цибулька дивується,
Що так гарно танцюється.
ІІ. Етап цілепокладання
ІІІ. Етап цілереалізації
1 заняття
Поясніть зміст приказок:
Відгадайте загадки
Біжить, біжить – не вибіжить (Річка).
Розповідь вчителя розпочинається з повторення.
Дидактичні матеріали до уроку
Довідка для вчителя
Річки: їх характеристика та використання людиною
Водойми
( за методикою розвитку критичного мислення, що ґрунтується на таксономії Б.Блума).
Добір запитань здійснюється за принципом від простіших ( за рівнем мисленнєвої діяльності) до складніших
Учні вправляються у відповідях, що сприяють розвитку різних рівнів мислення, а вчитель стимулює різні види мислення учнів.
Орієнтовані запитання
Рівень 1. Буквальні запитання ( на пригадування і відтворення інформації, що запам’яталася)
Рівень 2. «Запитання на розуміння ( переформулювання)»
(Учні переживають певний сенсорний досвід та описують його, тобто подають відому інформацію в новій формі ( перетворюють словесні конструкції на графічні), пояснюють відомі факти, передбачають наслідки)).
Чуки, чуки, чуки, чук.
Наловив дід щук,
А бабуся плотву — годувати дітвору,
А бабуся карасиків — годувати Тарасиків.
А бабуся окуньків — годувати молодців.
У-а-а; у-о-о; у-и-и; у-е-е;у-і-і; а-у-у; о-у-у; и-у-у; е-у-у; і-у-у;у-удр;пру-у; дру-у; тр-у-у; у-удр; у-утр; у-упр; у-укр.
- Заспівати улюблену пісеньку «Алфавіт» . Слова Бориса Федчука.
Букви – алфавіт для нас –
вивчити напам’ять час.
А, Бе, Ве, Ге, Де, Е –
перших літер сім іде.
Є, Же, Зе, И, І, Ї, іЙ –
це порядок їх такий.
Ка, еЛ, еМ, еН, О, Пе, еР –
знаємо ми їх тепер.
еС,Те,У,еФ ,Ха, Це,Че –
жодна буква не втече.
Ша, ЩА, ь ( знак м’який), Ю, Я –
це все азбучна сім’я.
7. Письмо у зошитах з навчання грамоти та розвитку мовлення
( частина ІІ) М.Д.Захарійчук (стор. 30) ( 5 хв.)
Юрасик любить працювати.
Він юний садівник, юннат.
З юрбою малюків завзятих
За школою він садить сад.
Наталя Забіла
Робота за малюнком
Звуко-буквені зіставлення
Вправа сприяє зняттю напруженості м’язів рук, поліпшує загальне самопочуття.
Вихідне положення:сидячи. Постукати постолу ребром розслабленої долоні правої ( 5 -10 разів), а потім лівої руки.
10. Гра «Чарівні окуляри» ( 3 хв.)
Діти стають у коло
Хто отримує окуляри, той складає речення зі словами: юнга, ключ, верблюд, юннат, юрба, Юрасик…..
11.Гра – забавлянка у формі діалогу ( 3 хв.)
Вчитель - ведучий, відповіді дітей заздалегідь підготовлені на дошці.
- Ласочко, ласочко, де ти була?
- В Бога.
- Що робила?
- Хусти прала.
- Щось дістала?
- Кусок сала.
- Де те сало?
- Під столом.
- Чим накрите?
- Постолом.
- Де ти діла?
- Кішка вкрала.
- Де тая кішка?
- Побігла під піч.
- Де теє підпіччя?
- Вода затопила.
- Де тая вода?
- Воли випили……
2 заняття
12. Кінезіологічна вправа «Пензлики» ( 3 хв.)
Вправа допомагає налаштуватися на роботу, викликає готовність вестибулярного апарату, активізує діяльність мозку, готуючи його до сприйняття сенсорної інформації, сприяє подоланню напруженості м’язів обличчя, очей, рота, шиї.
Вихідне положення: стоячи. Витягнути руки перед собою, згинати кисті вниз і вгору ( 4 - 6 разів), потім обертати обома кистями за годинниковою стрілкою і проти годинникової стрілки спочатку в одному напрямі, потім у різних напрямах ( 4 рази), стискати і розтискати пальці обох рук ( 4 – 6 разів). Рухи рук супроводжуються широким відкриванням і закриванням рота.
13. Контроль, корекція й закріплення знань з математики ( 5 хв.)
Виконання завдання 1 на стор. 96 підручника ( усно)
— Як називаються числа при відніманні?
— Які числа потрібно підкреслити?
— Прочитайте тільки зменшувані.
- Виконання завдання 2 на стор. 96 підручника ( усно)
14.Робота над навчальним змістом «Букваря (стор. 149) ( 3 хв.)
«Любисток – ароматична рослина.
«Люпин» - трав’яниста рослина, яку вирощують на корм худобі.
«Лютня» - старовинний музичний інструмент.
«Конюшина» - багаторічна трав’яниста рослина.
15. Завдання від Королеви Каліграфії ( 3 хв.)
- На другому поверсі, в сьомій квартирі,
в будинку під номером тридцять чотири,
на вулиці Мрій, що тяглась аж під небо,
жив хлопець Сергій – третьокласник і ледар.
А.Костецький
- Про кого вірш?
- Які цифри запам’ятали?
- Записати цифри з пам’яті у зошиті через клітинку, вибрати королеву.
16. Вправа «Фотоапарат»( 1 хв.)
(словникові слова «сфотографувати», запам’ятати, проговорити)
17. Кінезіологічна вправа «Маятник» ( 2 хв.)
Вправа сприяє зміцненню зовнішніх м’язів очного яблука,подоланню напруженості після роботи.
Вихідне положення: сидячи або стоячи. Очі розплющені. Довільно водити очима з боку в бік.
18. Опрацювання нового матеріалу з математики ( 5 хв.)
- Вправляння в читанні виразів різними способами (за завданням 1 на стор. 96 підручника).
- Виконання завдань 3, 4 на с. 96 підручника.
- Розв’язання та порівняння задач.
- Виконання завдання 5 на с. 96 підручника.
19. Гра – забавлянка для пальчиків ( 2 хв.)
Сорока-ворона.
Діткам кашку варила.
На припічку сиділа.
Пiдiть, дітки, по водицю!
І цьому дам, i цьому дам,
А цьому не дам:
Biн дров не рубав,
В хату не носив, печі не топив,
Води не носив, дiжi не місив,
Каші не варив, хліба не ліпив.
20. Повторення ( 3 хв.)
Звуко-буквенний аналіз слів «річка», «озеро», «ставок», «море» (усно)
- Вимовте слова.
- Поділіть слова на склади.
- Вимовте звуки.
- Назвіть букви.
21.Завдання для друзів природи від Їжачка Хитрячка…..Розкриваємо таємниці природи (2 хв.)
- Завдання у зошиті друга природи автора Ірини Грущинської стор. 35-36
22. Пізнавальні завдання для друзів природи від Сойки Синьокрилої ( 3 хв.)
Закінчити речення…..
23. Завдання для першокласників від Сонечка Семикрапочки ( 3 хв.)
- Висловіть припущення, як довідатися:
- чи можна в домашніх умовах зробити морську воду;
- чи можна із солоної морської води зробити прісну.
(Провести досліди. Малюнок-підказка — пачка морської солі)
ІІІ частина
24. Робота в парах ( 5 хв.)
- Порівняйте між собою дві водойми, виділивши спільні й відмінні ознаки (розміри, прісна чи солона вода, швидкість течії, стояча водойма, природна чи зробили люди):
- річку і струмок;
- річку і ставок;
- річку й море;
- річку й озеро.
25. Кінезіологічна вправа для першокласників «Фітнес для рук» ( 3 хв.)
(«Кулак, ребро, долоня»)
Виконується спочатку правою, а потім лівою рукою, потім обома руками разом. Кількість повторень – 8 – 10 разів.
26.Коментоване письмо букви на дошці вчителем ( 3 хв.)
- Демонстрування зразка букви «ю».
- Порівняння друкованої й рукописної малої букви «ю».
- Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того як тримати ручку та розміщувати зошит під час письма.
Письмо рядкової букви «ю».
Рядкова буква «ю» складається з трьох елементів:
короткої прямої лінії, короткої горизонтальної лінії й овалу.
Алгоритм написання рядкової букви «ю»
- Починаємо писати коротку пряму лінію від верхньої робочої лінії вниз на себе до нижньої рядкової лінії;
- Від середини першого елемента праворуч ведемо коротку горизонтальну пряму лінію на відстань, що дорівнює половині висоти робочого рядка;
- Відступивши від кінця другого елемента на ширину овалу, пишемо третій елемент;
- Починаємо нижче верхньої рядкової лінії;
- Ведемо вгору до верхньої лінії робочого рядочка;
- Торкнувшись верхньої робочої лінії, заокруглюємо ліворуч;
- Ведемо вниз на себе, теж заокруглюючи;
- Біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо праворуч;
- Торкнувшись нижньої рядкової лінії, ведемо вгору до початку овалу;
- Пишемо під рахунок раз, два, і-три-і.
27. «Письмо» букви в повітрі ( 1 хв.)
28. Письмо у зошитах з навчання грамоти та розвитку мовлення
( частина ІІ) М.Д.Захарійчук стор. 30 ( 3 хв.)
29. Мовна розминка. Вправа «Черепаха, сорока» ( 2 хв.)
- Прочитати спочатку слова повільно, як повзе черепаха, а потім швидко, як скрекоче сорока.
Юля |
чую |
юний |
юннат |
умію |
бігаю |
читаю |
Юхим |
запитують |
допомагають |
30. Розвиток і закріплення математичних знань ( 5 хв.)
- Виконання завдання 6 на с. 56, 3 на с. 57 зошита з друкованою основою.
- Виконання завдання 6 на с. 96 підручника у звичайному зошиті.
- Цікава задача ( усно)
Ірина Мерлені, олімпійська чемпіонка з жіночого боксу, виступала у ваговій категорії до 48 кг, а Володимир Кличко, олімпійський чемпіон, - у ваговій категорії до 92 кг. На скільки кілограмів вагова категорія Ірини менша, ніж Володимира.
31. Забавлянка для пальчиків ( 2 хв.)
Ладунки, ладусі!
А де були?
у бабусі.
А що їли?
Кашку.
А що пили?
Бражку.
А що на закуску?
Хліб та капустку.
32. Гра «Чарівне віконечко»( 2 хв.)
33.Завдання для друзів природи від Карасика Золотенка… Розкриваємо таємниці природи (2 хв.)
Діти розповідають за бажанням.
34. Читання. Слухання-розуміння тексту «Капелюх» ( за твором Я.Гояна) ( 5 хв.)
- Читання слів у колонках ( стор. 149 «Букваря»)
- Читання вчителем тексту
- Міркування дітей – чим особливий цей текст
- Відтворення змісту прочитаного
- Як капелюх заховав усе від Лесика? ( Він великий. У нього широкі поля – криси. На Закарпатті капелюх із крисами називається крисаня).
- Як дідусь заспокоїв Лесика?
- Розглянути малюнок – описати настрій дідуся.
- Назвати звуки в слові «капелюх»
35. Поетична хвилинка- міркування( 3 хв.)
Поміркуйте, чи можна забруднену воду назвати живою.
Жива вода дає життя
всьому живому в світі;
якщо живе жива вода,
тоді земля у квіті.
Любов Забашта
36. Кольорова вправа – фантазування ( 2 хв.)
- «Намалювати» колективну уявну ілюстрацію до віршика Л.Забашти ( кожний говорить по слову або називає колір).
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Граємо для позитивного завершення тематичного дня ( 5 хв.)
Гра «Рівень води» ( вправа використовується для оцінювання навчального процесу)
Інструкція. Учитель ставить у класі наприкінці тематичного дня два відра: одне – з водою, інше – порожнє. Кожен учень по черзі бере склянку, підходить до відра і набирає воду. Повна склянка води означає, що учень задоволений уроками. Що менше води у склянці, то менше задоволена дитина. Кожен, набравши води, розповідає, що йому сподобалося, а що ні, і виливає воду в порожнє відро.
Гра «Ланцюжок» ( 3 хв.)
Вправа дає можливість попрощатися один з одним.
Інструкція. Діти шикуються в одну лінію. Учитель ( ведучий) бере першого за руку і починає рухатися по кімнаті, промовляючи разом з дітьми вивчені забавлянки, які сподобались. Решта учнів, тримаючись за руки, ідуть за ним. Учитель може ходити зигзагами, проходити під руками інших учасників, група повторює всі його рухи. Наприкінці ведучий може «закрутити» всю групу в спіраль ( так звані «групові обійми»).
Такі ігри сприяють веселому й невимушеному відпочинку, виховують почуття гумору, привчають до умілого спілкування з товаришами, тренують комунікабельність.
Пісенька про коника-стрибунця
Музика Володимира Шаїнського
Слова Миколи Носова
Переклад Любові Яковенко
І куплет
Сидів у лузі коник,
сидів у лузі коник
і слухав квітку-дзвоник.
Жив коник, не тужив.
Приспів
Ось так це було,
ось так це було:
жив коник, не тужив.
Ось так це було,
ось так це було:
жив коник, не тужив.
ІІ куплет
Він їв лише травичку,
він їв лише травичку
і мав хорошу звичку
з метеликом дружив.
Приспів
ІІІ куплет
Та жабка жовтопуза,
Та жабка жовтопуза
З’явилася у лузі
І з’їла стрибунця.
Приспів
ІV куплет
Жив коник, не боявся,
Жив коник, не боявся,
і геть не сподівався
такого от кінця.
Приспів
V куплет
Сидів у лузі коник,
сидів у лузі коник
і слухав квітку-дзвоник.
Жив коник, не тужив.
Приспів
Використані джерела