формувати в учнів вміння дотримуватися всіх складових здорового способу життя;
розвивати бажання щоденно піклуватися про своє здоров'я і здоров'я оточуючих;
виховувати прагнення знати, як позитивно впливати на свій фізичний розвиток;
заохочувати дітей до ігор, фізичних вправ, посильної праці, спорту, активного відпочинку, піклуватися про себе і членів своєї сім'ї.
Предметні компетентності (конкретизовані навчальні цілі; очікувані результатиТема: Здоров я і розвиток. Складання віночка «Здоров’я»
Мета : формувати в учнів вміння дотримуватися всіх складових здорового способу життя;
розвивати бажання щоденно піклуватися про своє здоров’я і здоров’я оточуючих;
виховувати прагнення знати, як позитивно впливати на свій фізичний розвиток;
заохочувати дітей до ігор, фізичних вправ, посильної праці, спорту, активного відпочинку, піклуватися про себе і членів своєї сім’ї.
Предметні компетентності (конкретизовані навчальні цілі; очікувані результати):
^ Початковий рівень:
називає умови, що сприяють фізичному розвитку дитини, показники здоров’я;
знає природні чинники, що впливають на здоров’я, роль розпорядку дня для збереження і зміцнення свого здоров’я, має уявлення про загартування.
Середній рівень:
розрізняє показники свого здоров’я;
пояснює необхідність вибору корисних для здоров’я продуктів;
вимірює свій зріст і масу тіла.
Достатній рівень:
аргументує помилки, яких припускається людина у харчуванні;
розпізнає стан здоров’я людини;
пояснює вплив постави людини на здоров’я.
Високий рівень:
складає словесний портрет «Здорова людина»;
виконує правила активного відпочинку;
використовує набуті гігієнічні навички в повсякденному житті;
дотримується розпорядку дня;
розпізнає термін придатності харчових продуктів;
знає традиційні страви своєї місцевості.
План уроку
1. Привітання учнів (Додаток 1).
2. «Мозковий штурм» - Що таке здоров’я?(Додаток 2).
3. Читання вчителем казки із завданням: придумати кінцівку (Додаток 3).
4. Читання вчителем листа від Сови (Додаток 4).
5. Повторення розпорядку дня (Додаток 5).
6. Завдання Королеви Чистоти (Додаток 6).
7. Гра «Мікрофон»(Додаток 7).
8. Гра «Яку страву можна приготувати з даних продуктів» (Додаток 8).
9. Складання пам’ятки «Головні помилки, яких припускається людина у харчуванні» (Додаток 9).
10. Інтерв’ю в учнів 2 класу «Як ви загартовуєтеся?»
11. Робота в парах. «Написати ознаки загартованої людини».
12. Розгадування кросворду (Додаток 10).
13. Повторення обов’язків молодшого школяра в сім’ї (Додаток 11).
14. Читання акровіршу (Додаток 12).
Додаток 1
Привітання учнів
Учитель.
Всі почули ви дзвінок –
Він покликав на урок.
Ми за руки візьмемось ,
Усмішками привітаємось.
Усміхніться сонечку.
Діти.
Здрастуй, золоте!
Учитель.
Усміхніться квіточці.
Діти.
Хай вона росте!
Учитель.
Усміхніться дощику.
Діти.
Лийся, мов з відра!
Учитель.
Друзям усміхайтеся,
Діти.
Зичим всім добра!
Додаток 2
Мозковий штурм
Здоров’я це – гарний настрій,
Здоров’я це – міцний сон,
Здоров’я це – сила в руках,
Здоров’я це – веселі очі,
Здоров’я це – хороший апетит,
Здоров’я це – блискуче волосся,
Здоров’я це – бажання щось робити,
Здоров’я це - всьому голова,
Здоров’я це – відсутність хвороб,
Здоров’я це – бажання бути найкращим,
Здоров’я це – весела усмішка.
Додаток 3
Казка
Французький лікар А. Трусо писав, що рух за своєю дією може замінити будь-які ліки, але всі ліки, які є у світі, не можуть замінити рух.
Я почну розповідати вам казку:
- Колись до маленької дитини підійшов Чарівник і сказав: Це тобі клубок ниток, в якому нитка твого життя. Якщо швидко розмотуватимеш клубок, життя твоє пройде швидко, якщо повільно воно буде йти повільно. Дитина взяла в руки клубок і… .
- Що було далі?
- Як вчинила дівчинка?
- Придумайте закінчення до цієї казки.
Варіанти відповідей дуже цікаві, ви правильно зрозуміли, що час – безцінний дар, і його треба берегти. А це означає, що потрібно правильно використовувати час, не витрачати його марно, щоб багато встигнути в своєму житті.
Додаток 4
Лист від Сови
Учитель. Я сьогодні по дорозі до школи зустрілася з листоношею і вона передала нам листа від Мудрої сови з Лісової школи, вона просить у нас допомоги. Ось послухайте лист від неї:
«Здрастуйте, любі школярики!
Пише до вас давня знайома – Сова. Прошу у вас допомоги. У мене раптово погіршилося здоров’я. Зранку до вечора я працюю в Лісовій школі. Цілий день сиджу над книжками і зошитами, навіть поїсти не маю коли. Не розумію, чому я себе погано почуваю, адже я не байдикую, а працюю. Допоможіть мені, будь ласка, дітки. Скажіть, як потрібно працювати, щоб не втомлюватися.
До побачення! Ваша Сова.»
Діти, ми можемо відповісти Сові?
Чи потрібно весь день працювати?
Як потрібно розподіляти свій час?
Додаток 5
Розпорядок дня
Щоб нам було легко працювати і почуватися здоровим і бадьорим, треба дотримуватися розпорядку дня.
Розпорядок дня – це план життя на день, такий розпорядок праці і відпочинку, харчування і сну, при якому правильно чергуються праця і відпочинок. Кожна людина повинна сама скласти для себе розпорядок дня. Не можна порушувати цей розпорядок, адже ти станеш недисциплінованим, незібраним, а це негативно впливає на здоров’я.
Розпорядок дня
(7-8 років)
Час виконання
Розпорядок
7.00 Підйом
7.05 Ранкова зарядка
7.15 Водні процедури
7.30 Сніданок
8.00-8.45 до школи
8.45-13.30 Навчання в школі
13.30-14.00 Дорога додому
14.00 Обід
14.30 Післяобідній відпочинок
15.00-16.00 Прогулянка
16.00-17.00 Самопідготовка
17.00 Полуденок
17.30-18.45 Ігри на свіжому повітрі, допомога батькам
19.00 Вечеря
19.30-21.00 Відпочинок, підготовка до сну
21.00-7.00 Нічний сон
Додаток 6
Чого навчає Королева Чистоти?
Дорогі діти!
Я — Королева Чистоти. Всі жителі мого королівства дотримуються таких важливих двох законів:
Закон 1. Треба стежити за чистотою всюди: вдома, у школі, на подвір'ї, на вулиці.
Закон 2. Дотримуватися правил моєї сестриці — Гігієни, дружити з її підлеглими — милом, водою, зубною пастою, шампунем, зубною щіткою, рушником.
І якщо ви всі будете виконувати ці закони, я вас теж прийму до свого королівства. А ще спробуйте виконати мої завдання на кмітливість.
Запитання і завдання Від Королеви Чистоти.
1. Гра «Закінчіть речення».
• Обгортку від цукерки треба кидати тільки…
• Щоб у хаті було чисто, треба…
• Щоб повітря в класі було свіжим, треба ...
• Щоб подвір'я було чистим, слід ...
• Перед тим як сідати за стіл, необхідно ...
2. Робота у групах. Складіть розповідь на задану тему:
1-а група «Як потрібно чистити зуби»;
2-а група «Як правильно мити руки»;
3-я група «Правила догляду за одягом і взуттям»;
4-а група «Правила особистої гігієни».
5-а група «Правила догляду за нігтями і волоссям»
3. Закінчіть прислів'я.
• Кожній речі своє ... лякається.
• Коса заплетена, а хата ... змовчи,
• Знаєш - кажи, не знаєш ... місце
• Так одягається, що й корова… метена.
4. Відгадайте загадки.
Любить митися, але від того тільки худне. (Мило)
***
Частокіл біленький чищу, тру і мию
І здоровий блиск давати вмію. (Зубна щітка)
* * *
Зуби є, а рота немає. (Гребінець)
* * *
Дуже я люблю носи,
Ти завжди мене носи.
Я свою роботу знаю –
В чистоті носи тримаю.
(Носова хустинка)
* * *
Яким є, таким покаже
І без слів усе розкаже.
(Дзеркало)
Додаток 7
« Наші предки знали, що споживали»
«Хто до сто років хоче прожити, той харчуватись повинен уміти»
Гра «Мікрофон»
Що таке їжа?
Якого походження буває їжа?
Для чого людина їсть?
Скільки разів на день потрібно їсти?
Якою повинна бути їжа?
Як потрібно їсти?
Що таке вітаміни?
Чому потрібно їсти тільки свіжу їжу?
Що любили споживати наші предки?
Додаток 8
Гра « Приготуй страву з цих продуктів»
Відгадування загадок.
Не стелюся я спати долі, а деруся все вгору.
(Квасоля).
Де зсапано, де сполото,
По вибалках, по пагорбах.
Цвіте воно, як золото,
Плоди на нім, як яблука.
(Помідори)
І печуть мене, і варять,
І їдять мене, і хвалять,
Бо я добра і смачна.
(Картопля)
Зозуляста, срібляста,
Сорочок наділа триста.
(Капуста)
Баран у коморі, а роги надворі.
(Буряк)
Сидить дівчина в коморі,
А коса її на дворі.
(Морква)
Шкір має сім,
А сльози випускає всім.
(Цибуля)
Додаток 9
Складання пам’ятки
Головні помилки, яких припускається людина при харчуванні:
їсть надмірно;
неправильно добирає їжу;
їсть багато солодощів;
їсть нерегулярно, дуже швидко, великими порціями;
вживає мало овочів та фруктів;
п є багато солодких напоїв.
Додаток 10
Загартування
Подумайте, чи може рости квітка без світла, води і повітря?
Так і людина. Щоб бути здоровою вона повинна дружити із сонцем, повітрям і водою.
Що таке загартування?
Це комплекс заходів, спрямованих на підвищення стійкості організму до холоду.
Які види загартування ви знаєте?
Інтерв’ю в учнів другого класу, як вони загартовуються.
Робота в парах: написати ознаки здорової і загартованої людини.
Додаток 11.
Сім’я
Що таке сім’я?
Як батьки піклуються про вас?
Як ви піклуєтесь про здоров’я своїх рідних?
Складання пам’ятки, що може молодший школяр:
допомагати мамі у приготуванні їжі;
піклуватися про молодших братиків і сестричок;
прибирати у помешканні;
доглядати за квітами, домашніми тваринами;
організовувати рухливі ігри та фізкультхвилинки;
робити рідним приємні сюрпризи;
розрадити засмучених родичів;
створювати і підтримувати хороший настрій.
Здоровий спосіб життя (конспект уроку з основ здоров’я
в 4 класі)
Тема:ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ
Практична робота № 2. Складання правил здорового способу життя
Мета: Розвивати уявлення про здоровий спосіб життя; його складові;
показати, що дотримання всіх складових — провідна умова збереження і
зміцнення здоров'я.
Обладнання. Малюнки, ілюстрації, де зображені діти, які піклуються про
своє здоров'я, таблиця "Моє здоров'я".
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
— Що найдорожче і найцінніше у житті?
— Які показники здоров'я ви знаєте?
— Які прислів'я знаєте про здоров'я?
— Для чого потрібне здоров'я?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Створення проблемної ситуації.
— Ми ознайомилися із поняттям "здоров'я", його основними ознаками.
Кожен хотів би бути здоровим. Як, на вашу думку, треба піклуватися про
своє здоров'я, як його берегти?
2. Розв'язання проблеми, поставленої вчителем.
На дошці ромашка "Моє здоров'я". (Діти зривають по одній пелюсточці і
коментують прочитане, доповнюють.)
3. Висновок. Кожна людина повинна берегти і зміцнювати своє здоров'я.
Іграшку, книжку, одяг можна купити за гроші, але здоров'я — не купиш.
Саме тому з раннього дитинства треба дотримуватися здорового способу
життя.
Здоровий спосіб життя - це дотримання режиму дня, правил гігієни,
правильне харчування, заняття спортом, фізичною працею, загартовування,
відмовлення від шкідливих звичок.
4. Робота з підручником.
а) Розгляд і аналіз малюнків.
б) Самостійне опрацювання тексту підручника (с. 14).
в) Робота за схемою.
г) Відповіді на запитання.
Фізкультхвилинка.
Всі піднесли руки — раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два - присіли, руки вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати —
Може вже відпочивати.
IV. Закріплення вивченого.
1. Робота в зошиті.
Завдання 1. Продовжити речення.
Завдання 2. Колективна робота.
Завдання 3. Самостійна робота.
Завдання 4. Коментоване завдання.
Завдання 5. Прочитати і пояснити зміст вислову.
Записати свій індивідуальний паспорт здоров'я.
2. Релаксаційна пауза.
Гра "День — ніч".
А зараз ми пограємо з вами гру: "День — ніч". У нас будуть "сови" і
"діти". Якщо "сови" літають — отже, "ніч", всі завмирають в тих позах, в
яких застав їх виліт "сов". На слово - "день" "діти" прокидаються, а всі
"сови" "засипають", завмирають в тій позі, в якій вони були.
Вчитель ділить учнів на дві команди — одна з них "Сови", друга - "Діти".
— Коли я скажу — "день", всі "сови" "заснуть", а "діти" почнуть
показувати те, що вони роблять протягом дня: встають, вмиваються, їдять,
ідуть в школу і т. д. А якщо я скажу: "Ніч" — прокинуться "сови" і
почнуть літати, а "діти" "заснуть" в тій позі, в якій застала моя
команда.
3. Творче завдання "Закінчіть речення".
1. Свої зуби я____________
2. Свої руки я____________
3. їсти я більш за все люблю________
4. Займатися спортом я____________
5. Обливатися холодною водою я____________