Тема: Безпека на дорозі. Правила пішохідного переходу. Дорожня розмітка.
Мета: Поглибити знання учнів про правила пішохідного руху, з правил переходу проїзної частини дороги; вчити уникати небезпеки на дорозі, розпізнавати дорожню розмітку, оцінювати ризик під час переходу дороги; виховувати дисциплінованість пішохода, уважність, обережність.
Обладнання: картки для роботи у групах, дорожні знаки, навчальні мультфільми.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Давайте повторимо правила поведінки на уроці:
Учні на уроці не викрикують, а … (піднімають руки).
Учні на уроці не відволікаються, а … (уважно слухають).
Учні на уроці не тільки слухають, а відповідають і …(запам’ятовують) .
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності.
1. Перевірка домашнього завдання.
- Про що ми говорили на попередньому уроці?
- Хто мені розповість про правила безпеки в школі?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ви поглибите знання про правила пішохідного руху з метою запобігання небезпеки на дорозі.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступна бесіда.
- Життя людини, її здоров’я — це головне. У кожної людини воно одне. Втратити здоров’я або життя дуже просто і легко, а от повернути його назад іноді буває неможливо. За статистикою, щогодини на дорогах світу гине 9 дітей. У тридцятьох випадках зі ста їхня загибель пов'язана з їх власною неправильною поведінкою на дорозі, а не з помилкою водія.
- Послухайте віршик слухняного пішохода.
Правила дорожні знаю,
Їх виконую завжди.
Знаки на ходу читаю,
Щоб не трапилось біди.
В школу свій маршрут долаю,
Шлях, що вдало вибрав я.
Він безпечний, я це знаю,
Знає це й моя сім’я.
І дорогу переходжу
Тільки там, де перехід.
І на все я час знаходжу,
На навчання і похід.
Основне — це дисципліна,
І тоді біда мине.
Знати треба неодмінно,
Що життя — це головне!
2. Робота за підручником. (с. 77- 79)
- Опрацюйте текст самостійно.
- Що потрібно дотримуватись учасникам руху? (Правила дорожнього руху).
- Для чого призначені тротуари? (Для руху пішоходів).
- Де потрібно ходити, якщо тротуари відсутні? (По узбіччю дороги, назустріч транспорту).
Словникова скарбничка
Пішохід – особа, що бере участь у русі поза транспортними засобами.
Учасники дорожнього руху – це особи, які беруть участь у русі на дорозі: пішоходи, водії, погоничи худоби, велосипедисти.
- Що означає слово «тротуар»?
- Що таке «проїзна частина»?
Що за коник полосатий
На дорозі коло хати?
«Зебра», кажуть, уляглась –
Звідкіля вона взялась?
«Зебра» в нас на переході –
Та чи є така в природі?
(Пішохідна розмітка «Зебра»)
- Подивіться мультфільм про зебру. «Смішарики про «зебру»
4. Бесіда.
- З першого класу відомо, що переходити дорогу потрібно по пішохідному переході.
Для того, щоб нагадати вам, які бувають пішохідні переходи, пропоную поглянути на них. (Вивішую на дошку)
- Що ще допомагає переходити дорогу? (Світлофор).
- Як він допомагає регулювати рух, я вам нагадаю.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема.
Трикольорове око
Я маю недарма.
Нехай воно і мружиться,
Ніколи я не сплю,
З малими дітьми в хованки
Я гратись не люблю.
В роботі я суворий
І стриманий завжди.
Тролейбуси, машини
Біжать сюди й туди.
Дивлюсь червоним оком —
Велю спинитись я,
Одне мені потрібно —
Це витримка твоя.
А блисне жовте око,
Іти не поспішай,
Бо жовтий — не зелений:
Потрапиш під трамвай.
Увага — і зелений
Привітно замигтів.
Він колір найдобріший,
Щасливої путі!
5. Фізкультхвилинка.
- А як перейти дорогу, коли нема ні переходу, ні світлофора?
Дорогу потрібно переходити найкоротшим шляхом у місцях, де її добре видно в обидва боки і подалі від повороту. Перед переходом потрібно подивитись спочатку наліво, а потім - направо. Якщо машин нема – можеш починати перехід.
Ще допомагають регулювати рух дорожні знаки. Всіх їх багато, та я пропоную познайомитись із найважливішими правилами для пішоходів.
Коли ти пішохід
1.Пішоходи ходять лише тротуарами тримаючись лише правого боку щоб не заважати зустрічним пішоходам.
2.За містом треба ходити узбіччям назустріч автомобілям, що рухаються, з тим, щоб вчасно побачити їх і поступитись дорогою.
3. Перехрестя - найнебезпечніше місце для пішоходів. Переходити перехрестя необхідно лише визначеними переходами.
4. Найнебезпечніше переходити дорогу підземними переходами.
5. Якщо підземних переходів немає, дорогу треба переходили в тих місцях, які означені лініями розмітки або дорожніми знаками.
6. До того, як переходити вулицю, спершу треба подивитися ліворуч. Якщо проїжджа частина вулиці вільна - можна йти.
7. Коли ти дістався середини вулиці, подивися праворуч. Якщо проїжда частина вільна - переходь.
8. Якщо ти не встигаєш перейти вулицю, обов'язково зупинися на острівці безпеки. В разі відсутності його - треба зачекати на лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямів. Вулицю, де відсутній пішоходний перехід, треба переходити від одного рогу до протилежного.
9. Під час переходу вулиці уважно стежке за сигналами світлофора.
10. Червоний колір означає: "Стій! Зупинися!"
11. Жовтий колір світлофора попереджає: "Увага! Приготуйся!"
12. Зелений колір світлофора подає команду: "Шлях вільний! Можна йти!"
5. Бесіда «Дорожня розмітка».
- Ще допомагає регулювати рух автомобілів і пішоходів дорожня розмітка.
Біла суцільна лінія посередині дороги ділить її на частини, по яких транспорт рухається в протилежних напрямках. І машини їдуть без перешкод. (Вивішую на дошку)
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Робота в парах. Гра «Правила для пішоходів».
-У вас на партах є картки на яких вам потрібно написати правила для пішохода, які ви сьогодні вивчили.
2. Гра «Асоціації »
- Назвіть одне слово з яким у вас порівнюється слово «дорога».
3. Робота у зошиті (с. 34 -35)
Кросворд.
- Позначити малюнки, на яких діти поводяться правильно.
- Ще безпеку на дорозі допомагає підтримувати і дорожня розмітка. Яка змушує правильно рухатись як автомобілі, так і пішоходів.
VІ. Підсумок уроку.
- Хочу перевірити, чи запам’ятали ви правила , з якими ми познайомились
на уроці.
- Чи сподобавсь вам урок? Я думаю, що ви станете ще уважнішими на
дорозі.
Домашнє завдання.
С. 77-79.