Тема. Жанрова різноманітність гумористичних творів. Велика роль гумору в житті українців. Леонід Глібов – визначний український байкар і поет. Байка «Муха й Бджола». Гумор, сатира,

Про матеріал
Мета: ознайомити шестикласників з різноманітністю гумористичних творів; навчити визначати особливості побудови байки; читати й аналізувати байку «Муха й Бджола»; розвивати логічне мислення; формувати життєстверджувальні, оптимістичні настрої; виховувати людяність, любов до праці.
Перегляд файлу

Тема. Жанрова різноманітність гумористичних творів. Велика роль гумору в житті українців. Леонід Глібов – визначний український байкар і поет. Байка «Муха й Бджола». Гумор, сатира, байка, алегорія, мораль.

Мета: ознайомити шестикласників з різноманітністю гумористичних творів; навчити визначати особливості побудови байки; читати й аналізувати байку «Муха й Бджола»; розвивати логічне мислення; формувати  життєстверджувальні, оптимістичні настрої; виховувати людяність, любов до праці.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрети відомих байкарів української та світової літератури, ілюстративний матеріал, книжкова виставка «Гумор у житті українців», презентація «Життєвий і творчий шлях Л. Глібова», комп’ютерні літературні ігри, тести.

Хід уроку

Епіграф:   Здається, байка просто бреше,

А справді – ясну правду чеше,

Нікого в світі не мине…

                                                               Л. Глібов.

І. Організаційний момент.

1. З’ясування емоційної готовності до уроку.

        В життя буденне робим крок,

        Розпочинаємо урок.

        Для того, щоб багато знати,

        Сумлінно будем працювати.

---- З яким  настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок?

Його можна ототожнити із  зображенням першого чи другого слайду?                                                (Слайд № 1, 2)

---- Чого побажаєте іншим?

---- Як ви думаєте, що змогло б іще покращити вам настрій?

 

2. Поетична хвилинка.

                                НЕВГАМОВНИЙ СИН

Запросив директор школи — це вже котрий раз! —

Матір лобура, що ходить у шостий наш клас.

— Угамуйте,— каже,— сина. Вчора ваш Петро

Семикласниці Марусі поламав ребро.

А матуся:

— Ви, звиняюсь, странний чоловік.

Я ж не винна, що у сина переломний вік.

                                              П. Глазовий.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Слово вчителя.

---  Посміхнулись? Ну і добре. Адже одна посмішка продовжує життя на 5 хвилин. Про те, що таке сміх і що він робить із людиною, було відомо ще в часи правління Соломона…

              «Веселе серце благотворне, як ліки, а сумовитий дух сушить кістки,»--- так записав у своїй Книзі Премудрості правитель.

         Гумор – лікар, помічник, товариш, порадник і вчитель.

2. Міні-есе учнів «Гумор у моєму житті».

3.Бесіда за запитаннями.

  • До якого жанру відноситься гумористичний твір, використаний для поетичної хвилинки? (Гумореска).
  • Які ще жанри гумористичних творів вам відомі?
  • Перевіримо, чи усі жанри гумористичних творів ви назвали (Слайд №3).
  • Сьогодні на уроці ми поговоримо про байку.
  • Імена яких відомих українських та зарубіжних байкарів можете назвати?

4.Гра «Впізнай, чий портрет»     (Слайди №№5-13).

Зі світової літератури ви довідались, що

--- у Греціїї відомим байкарем був…

--- у Франції….

--- В Україні…

 

         5.  Гра «Підказка».

--- Творчість одного із цих талановитих майстрів слова ми й вивчатимемо сьогодні на уроці. А про кого поведемо мову, дізнаєтесь у ході гри «Підказка». (Слайди №№  14-18).

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. (Слайди № 20,21).

Цілевизначення  та планування. (Слайд № 22).

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.

 --- Отже, на уроці ми будемо говорити про роль гумору в житті людини, навчимося розрізняти  поняття «гумор»і «сатира», визначати особливості побудови байки . Дізнаємося багато цікавого про життєвий і творчий шлях

Л. Глібова, будемо  читати й аналізувати байку «Муха й Бджола», яка допоможе вам зрозуміти , якою повинна бути людина , щоб її любили і поважали інші.

V. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Презентація проекту «Життєвий і творчий шлях Л. Глібова».

                                                                                                (Слайди № 24-41)

Народився Л. Глібов 5 березня 1827 року в селі Веселий Поділ на Полтавщині. Батько його, Іван Назарович, служив управителем у місцевих багатих панів Родзянків, грубих і розбещених людей, кріпосників-самодурів. Дитинство  минало в селі Горби Кременчуцького повіту, куди переїхав батько разом зі своїм паном.

До школи Льолик (так звали його в родині)спочатку не ходив, а вчився вдома: на сьомому році читати навчила мати, писати -- пан Родзянко,

місцевий священик — арифметики, латинської , грецької мови і Закону Божого.

 У 1840 р. Леоніда відвезли до Полтавської гімназії. Відірваний від родини, він сумував за батьками, рідною домівкою. Туга вилилася у першому вірші «Сон».

У 1847р. у Полтаві вийшла перша збірка поетичних творів під назвою «Стихотворения Леонида Глебова».

Невдовзі Леонід захворів і повернувся до батьків. Гімназія залишилася незакінченою.

 У 1849 р. Леонід вступив до Ніжинського ліцею вищих наук. Тут були добрі традиції та мудрі високоосвічені вчителі. Однак нещасливий випадок змусив Глібова перервати навчання: його  батько, переїжджаючи через Дніпро, провалився під лід, застудився й раптово помер. Невдовзі померла й мати. Закінчив ліцей Леонід Глібов уже одруженим чоловіком і знаним  байкарем   у 1855 р.

Потім він учителював: викладав історію та географію у дворянському  училищі містечка Чорний Острів на Поділлі, згодом переїхав до Чернігова, де дістав посаду вчителя географії в чоловічій гімназії.

З 1861 р. він почав видавати газету «Черниговский листок»: йому доводилося бути і редактором, і автором, і коректором.

Спеціальним указом Валуєва було заборонено «Черниговский листок» у 1863р.

Письменник залишився безробітним, за ним було встановлено суворий нагляд поліції, який тривав понад п'ятнадцять літ.

У цей же час Глібов пережив смерть улюбленої доньки Ліди.

Сам захворів так, що ніхто й не сподівався на одужання, а коли одужав, майже втратив зір.

Безробітний і хворий, він поїхав у Ніжин до батьків дружини, де мешкав два роки.

Незабаром Глібова спіткало ще одне горе — померла його дружина.

І після всіх цих бід поет надовго замовк .

Літературна діяльність Леоніда Глібова активізувалась наприкінці 80-х рр.

Налагодились зв'язки з дитячим журналам «Дзвінок», де він публікував свої вірші, загадки, байки й жарти під відомим нам псевдонімом Дідусь Кенир.

Помер Леонід Глібов 10 листопада   1893р. Похований у Чернігові поблизу Троїцького монастиря.

 

Слово вчителя.    А чи знаєте ви , де народився такий цікавий псевдонім цього талановитого майстра слова?

 Розповідь учнів про псевдонім байкаря (Дідусь Кенир).

Учитель. Художня спадщина Л. Глібова багата й неповторна. Ми захоплюємось його неперевершеною ліричною поезією. Малеча залюбки перечитує хитрі загадки, акровірші Дідуся Кенира, жарти.  Та невгасну славу принесли Глібову його байки, які І. Франко справедливо вважав «головним титулом заслуги цього талановитого поета».

Митець написав 107 байок, які за його життя вийшли окремими збірками.

Пісні «Журба» на слова Л. Глібова судилося стати народною. Її охоче виконують не тільки в Україні, а й за її межами.

Пам’ять про талановитого поета й байкаря житиме вічно.

3. Робота над змістом епіграфа.

--- Як ви розумієте зміст епіграфа?

(Персонажами байок є звірі, птахи, рослини, предмети, які нібито вміють говорити, думати , приймати рішення, що здається неможливим. А коли пильніше придивитися,  то в цих образах упізнаємо людей з їхніми негативними рисами характеру, іноді й самих себе).

У байці звірі і птахи

Поводяться, як люди,

Впізнає, може, хтось себе

Й урок цей не забуде.

          Л. Глібов жив в епоху кріпосного права, часто бачив , яких кривд і поневірянь доводилось терпіти бідним. Свої почуття й переживання намагався вилити на літературних сторінках . Царська цензура не завжди дозволяла друкувати його твори. Тому саме жанр байки дозволяв донести до читача прихований зміст того, що боліло митця.

4. Робота з ілюстративним матеріалом.

--- За допомогою ілюстрацій, які підготували окремі учні,пригадаємо байки

 Л. Глібова, які ви вже вивчали у початкових класах. («Лебідь, Рак і Щука», «Чиж та Голуб», «Вовк та Ягня», «Коник-стрибунець»).

  1. Робота над теоретичним матеріалом.

---А тепер спробуємо пригадати  

  • Що таке байка?
    • Яка її будова?
    • чому байку називають ліро-епічним твором?
    • Що таке алегорія?
    • Чим відрізняється авторська байка від народної?
    • Чим відрізняється сатира від гумору?

 

 

Самостійне опрацювання статті підручника «Алегорія. Байка. Мораль». Запис визначень літературних понять у зошити.

  1. Це цікаво.

--- Перш ніж розпочнемо роботу над байкою «Муха й Бджола», ви повідомите, що цікавого знайшли у мережі Інтернет про цих комах. Можливо, це допоможе нам краще зрозуміти зміст твору.

Учні:

Хоча бджіл може бути тисячі на пасіці, вони ніколи не стикаються між собою.

Якщо бджолу застав дощ, то вона має здатність ухилятися від падаючих крапель і все одно встигає безпечно повернутися додому.

Для отримання 1 кілограма меду бджілкам потрібно відвідати приблизно 10 млн. квітів.

Бджола в змозі тягти вагу в 310 разів важче себе.

Перед смертю бджілка відлітає від пасіки і там помирає, щоб уникнути антисанітарії.                 Домашня муха живе всього лише 14 днів.

 

.Хатня муха відкладає за один раз 100-150 яєць і може повторювати кладку через 2-4 дні. Загальна її плодючість 600-700 яєць.

Якби личинки, лялечки та дорослі мухи не гинули, то потомство лише однієї самки до кінця літа досягло б 5 трильйонів!

Мухи переносять більше 60 видів хвороб, серед яких черевний тиф, дизентерія, бруцельоз. Під час дослідження на поверхні однієї мухи виявлено до 6 млн. бактерій, а у її кишечнику – 28 млн.

 

  1. Робота над байкою «Муха й Бджола».

 

  • Виразне читання вчителем.

--- Я читатиму байку, а ви прослідкуєте, чи всі слова у ній зрозумілі.

 

  • Словникова робота.

 

  • Красоля – рослинка, квітка переважно жовтогарячого кольору.

--- Підберіть синоніми до слів:

  • Оддиш – відпочинь
  • Одвітує – відповідає
  •  Талан – доля
  • Втеряти –втрачати
  • Не поткнешся – не повернешся, не покажешся.

 

  • Читання учнями (мовчки).

 

  • Читання за ролями.

 

  • Робота над змістом.

 

  • Якими рисами автор наділив Муху?

                    Бджолу?

  • Хто з них вам подобається, а хто ні?
  • Чому Муха спочатку ніби лагідна до Бджоли, а потім змінює своє ставлення?
  • Хто насправді змальований в образі Мухи? Бджоли?
  • Яка тема байки?
  • Ідея?
  • Як називається такий художній засіб, коли в образах тварин, рослин, явищ змальовуються люди?
  • Яка мораль байки?  (Насправді мораль відсутня, є тільки натяк, що адресована байка людям).
  • Як ви розумієте ці слова?
  • Чому вчить байка?
  • Складіть асоціативне гроно до слів:

                       Ледащиця                                         розумна

                         егоїстка                                          трудівниця

Муха               нахабна            Бджола                 невтомна

                          вперта                                           розсудлива

                                                                                               корисна

VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Робота в групах.

  1. Гра 1 .Виберіть прислів’я і приказки, які відповідають змісту байки «Муха й Бджола»

 

  1. Гра 2. «Знайди жителів  домівки-байки”.

 

  1. Гра 3. «Прочитайте таємний запис».

 

4.Тестування.

 

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

 

  • Що нового я виніс з уроку?
  • Що було найцікавішим?
  • Що здивувало?
  • Над чим варто ще попрацювати?

 

Оцінювання і самооцінювання.

 

VІІ.  Домашнє завдання.

  • Виразно читати й аналізувати байку «Муха й Бджола» (обов’язкове).

За бажанням :

  • інсценізувати, об’єднавшись у трійки;
  • Намалювати ілюстрації до байки.

 

 

doc
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку