мета для учнів учні повинні знати: будову, функції та процеси життєдіяльності вищих спорових рослин; визначати їх таксономічну належність , а також значення у формуванні місцевих ландшафтів, торфу і камґяного вугілля; учні повинні вміти: розпізнавати органи вищих спорових рослин та порівнювати будову, функції і місцезростання цих рослин, робити висновки про виникнення вищих спорових рослин на Землі, зміни в їх будові та процесах життєдіяльності; учні повинні мати уяву про: камґяновугільні ліси.
ВИПРАВИТИ ПОМИЛКИ. ЗНАЙТИ ВІДПОВІДНІСТЬ між ТЕРМІНОМ та ВИЗНАЧЕННЯМ. ЗРОСТОК Спороносний орган вищих спорових рослин, де містяться спори РИНІОТІФ Статевий орган вищих спорових рослин, де містяться гамети ГАМАТОТІФ Листовидна серцеподібна пластинка, в якій містяться гамети СПОРАНГІЙ Перша наземна рослина, яка змогла вижити на суходолі
ВИПРАВЛЕНІ ПОМИЛКИ ЗАРОСТОК Листовидна серцеподібна пластинка, в якій містяться гамети РИНІОФІТ Перша наземна рослина, яка змогла вижити на суходолі ГАМЕТОФІТ Статевий орган вищих спорових рослин, де містяться гамети СПОРАНГІЙ Спороносний орган вищих спорових рослин, де містяться спори
Г Р А “ ХТО Я? “ Я – МОХ Я – ПАПОРОТЬ 1. Спорофіт знаходиться на листках. 2. Спорофіт схожий на пташку зозулю. 3. Маю назву сфагнум. 4. Утворюю торф. 5. Гаметофіт двостатевий. 6. Листки називаються вайї. 7. Моя назва щитник чоловічий. 8. Маю ризоїди. 9. Маю кореневища. 10. Маю квітку.
Г Р А “ ХТО Я? “ Я – МОХ Я – ПАПОРОТЬ 1. Спорофіт знаходиться на листках. 2. Спорофіт схожий на пташку зозулю. 3. Маю назву сфагнум. 4. Утворюю торф. 5. Гаметофіт двостатевий. 6. Листки називаються вайї. 7. Моя назва щитник чоловічий. 8. Маю ризоїди. 9. Маю кореневища. 10. Маю квітку. 1 5 6 7 9 2 3 4 8
Легенда про цвіт папороті ...папороть цвіте дуже короткий час, тільки одну мить в ніч на Івана Купала. Той цвіт бережеться від людей нечистими силами, а тому здобути його важко. Але той, хто знайде цвіт папороті, зможе зрозуміти мову всякого створіння, зможе бачити заховані в землі скарби, і здобувати їх. ЧОМУ ЦЕ ЛЕГЕНДА?
+ Складова частина рослинного світу. + Основа рослинного покриву боліт. + Утворюють лісові килими та зелені подушки. + Рослини, що можуть першими оселятися на камінні, піску, бо їм не потрібний родючий грунт. + Утримуючи в собі воду, регулюють водний баланс грунту. + Перетворюють відмерлі органічні рештки на торф. + Торф використовують як органічне добриво та паливо. У вигляді пресованих плит він застосовується у будівництві як теплоізоляційний матеріал. У хімічній промисловості слугує сировиною для виробництва пластмас, парафіну, фарб, лаків, спиртів, кислот... + Висушений сфагнум має знезаражувальні властивості, тому раніше його використовували для лікування ран. + Здатні накопичувати радіоактивні речовини. – Заболочуючи місцевість, ускладнюють аерацію грунту. - На заболочених місцях не може рости багато рослин. – Сфагнові мохи і торф можуть самозайматися і спричиняти пожежі. ЗНАЧЕННЯ МОХІВ
+ Вимерлі плауни взяли участь в утворенні кам’яного вугілля. + Спорами плауна булавовидного користуються в медицині для виготовлення оболонок таблеток та дитячої присипки. + Плаун-баранець у народній медицині застосовують для лікування алкоголізму – він виробляє відразу до пиття спиртного і куріння. + Ця рослина також використовується для лікування хвороб очей. + Спори плаунів у часи війни викорис- товували для знищення мікробів у рані. + Часто зелені пагони плаунів використовують для оформлення букетів. ЗНАЧЕННЯ ПЛАУНІВ
ЗНАЧЕННЯ ХВОЩІВ Вимерлі види разом з іншими споровими утворили кам’яне вугілля. + У наш час утворюють зарості там, де інші рослини рости не можуть. + Літні пагони застосовують у медицині як сечогінний та кровоспинний засоби. + До початку ХХ ст. хвощі використовували для забарвлення хутра в сіро-жовтий колір. + Кореневища хвоща польового використовують в їжу, коли пагони молоді і багаті на крохмаль у відвареному вигляді. + У ветеринарії користуються для загоювання ран у тварин. + Пагони хвоща зимуючого жорсткі і тому його використовують для шліфування і полірування металевих, дерев’яних виробів та кухонного посуду.
ЗНАЧЕННЯ ПАПОРОТЕЙ + Папороті беруть участь в утворенні рослинних ландшафтів та нижніх ярусів лісів. + Рештки давніх папоротеподібних разом з іншими споровими рослинами утворили поклади камґяного вугілля, яке використо- вують як паливо, і воно є сировиною для виробництва пластмас, фарб, лаків... + Відвари деяких папоротей (ключ-траву, її ще називають гронянка півмісяцева) загоюють рани, зменшують біль + Здавна люди помітили, що папороті передбачають погоду: перед спекою у них скручуються листки. + У народній медицині щитник чоловічий використовують у боротьбі з солітерами – паразитичними червами. + Листки щитника пахучого містять смоли, які використовують у парфумерії. + Багато видів папоротей ( венерин волос, дрібнолиста, оленячі роги...) вирощують як декоративні рослини.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ. Розглядаючи тему “Різноманітність та значення вищих спорових рослин” ми провели віртуальну прогулянку по лісах, полях, болотах... Але, як часто трапляється під час прогулянок, у когось може з’явитися невелика ранка або подряпинка. Тому дати відповіді на запитання. Як зупинити кров у природних умовах? Де взяти вату, щоб прикрити рану? Чим знезаразити рану? Примітка! Для відповіді використати знання про значення вищих спорових рослин.
Повернемося до нашого проблемного запитання: Хто ж важливіший, вимерлі чи сучасні спорові рослини? Вимерлі тим, що: - дали кам’яне вугілля, яке є паливом і сировиною для різних галузей промисловості. 2. Сучасні тим, що: - є складовою частиною рослинних угруповань; - регулюють водний баланс грунту; - накопичують радіоактивні речовини; - є сировиною для різних галузей промисловості; - утворюють торф, що є паливом і добривом; - використовують в медицині і ветеринарії; - декоративні рослини. ВИСНОВОК! ЗНАЧЕННЯ ВИМЕРЛИХ І СУЧАСНИХ ВИЩИХ СПОРОВИХ РОСЛИН НЕОБХІДНО ПОЄДНАТИ!