Тема: Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори. Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків.

Про матеріал

Мета:

  • Ø ознайомити учнів із зовнішніми процесами, що впливають на земну кору, розширити знання про літосферу;
  • Ø формувати первинні вміння встановлювати взаємозв'язки між дією зовнішніх сил та формами рельєф тарозвивати вміння учнів працювати з різними джерелами інформації;
  • Ø виховувати почуття дбайливого господаря й охоронця природи, а також виховувати навички колективного спілкування, взаємодопомоги.
Перегляд файлу

Тема: Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори.

 Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків.

Мета:

  • ознайомити учнів із зовнішніми процесами, що впливають на земну кору, розширити знання про літосферу;
  • формувати первинні вміння встановлювати взаємозв’язки між дією зовнішніх сил та формами рельєф та  розвивати вміння учнів працювати з різними джерелами інформації;
  • виховувати почуття дбайливого господаря й охоронця природи, а також виховувати навички колективного спілкування, взаємодопомоги.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, фізична карта світу та України, атласи, відео, презентація;

ХІД УРОКУ:

«Вода й камінь точить…»»

  1. Організаційний момент:

Налаштування на урок: - Будь уважним;

                                         - Не бійся помилитися;

                                         - Висловлюй свою думку;

                                         - Слухай і чуй

                                         - Самостійно роби висновки

Хай ваші очі горять від любові до ГЕОГРАФІЇ!

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Гра «Не розірви ланцюга» (учні послідовно відповідають один за одним).

1. Назвати найбільші літосферні плити.

2. Як називаються блоки, з яких складається літосфера?

3. Які відбуваються рухи літосферних плит відносно одна одної?

4. Що є причиною землетрусів?

5. Що таке гіпоцентр?

6. Що таке епіцентр?

7. У чому вимірюється сила землетрусів?

8. Де найчастіше бувають землетруси?

9. В яких районах України можливі землетруси?

10. Що таке вулканізм?

11. Який вулканічний пояс в Тихому океані ви знаєте?

12. Що таке лава?

13. Що таке жерло вулкана?

14. Що таке кратер?

15.  Якими бувають вулкани?

16. Які вулкани називаються згаслими?

17. Назвати найвищий діючий вулкан.

18. Хто висунув гіпотезу дрейфу материків?

19. Що розуміють під внутрішніми силами Землі?

20. Що таке гейзер?

21. Чим відрізняються гейзер і гаряче джерело?

22. Які ви знаєте сейсмічні пояси?

23. Як позначаються внутрішні процеси на земній поверхні?

 

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Приваблива мета»

Учитель. Вам усім відомий процес ліплення фігурок з пластиліну або глини. Людину, що ліпить професійно, називають скульптором. Як працює скульптор? Незалежно від того, правша він чи лівша, завжди ліпить двома руками. Природу Землі можна порівняти зі скульптором: вона невтомно «ліпить» і створює образ поверхні нашої планети. З роботою однієї з її «рук» ми вже знайомі — це внутрішні сили Землі, що спричиняють рух плит, магматизм. Результат їхньої роботи наявний — це гори, западини. А що ж робить «друга рука» природи? Чому поверхня Землі така різноманітна?

Сьогодні на уроці ми маємо з’ясувати, як «працює» ця «друга рука», звідки бере сили та який її результат.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

На земну поверхню постійно впливають, окрім внутрішніх, зовнішні сили: вивітрювання, текучі й підземні води, вітер, моря і льодовики.

Складання схеми на дошці та в зошитах

Прийом «Творча лабораторія»

C:\Users\USER\Pictures\As71.jpg

       Якщо внутрішні сили створюють рельєф, то зовнішні його руйнують.
Вивітрювання — це руйнування і зміни гірських порід під дією коливань температури повітря, вологи й живих організмів. Розрізняють фізичне, хімічне та органічне вивітрювання.

https://subject.com.ua/lesson/geographic/klas6/klas6.files/image026.jpg

Як змінює земну поверхню Сонце.

Під впливом сонячної енергії відбувається фізичне вивітрювання - руйнування мінералів і гірських порід унаслідок коли­вання температури повітря. Різких змін температури повітря не витримують на­віть найпотужніші гірські системи. 

Прийом «Робота зі словником»

Вітер переносить дрібні частинки гірських порід, утворюючи еоловіі форми поверхні (Еол — бог вітру). На піщаних узбережжях водойм, у пустелі — дюни і бархани. Надвітряний їх схил пологий, підвітряний — крутий. Вони весь час рухаються, хоча помітити це важко. Висота пасом з піску сягає в середньому до 70 метрів, найвищі піщані пасма — 200-300 м — трапляються в найбільшій пустелі світу Сахарі. На Атлантичному узбережжі Франції утворилися дюни, що є найбільшими в Європі. Їх висота майже 90 м.

  Фізичне вивітрювання (мал. 62,ст.88)

відбувається здебільшого під впливом зміни температури повітря впродовж доби і року. Доторкнись до каменя вдень і ти відчуєш його тепло. Уночі він охолоджується. І так щодоби та взимку і влітку. Від нагрівання камінь розширюється, від охолодження — стискається. Врешті-решт він розтріскується. Від скелі при цьому відриваються брили різної величини, які з подальшим вивітрюванням розпадаються на дрібні уламки, насамкінець перетворюючись на пісок і пил.

*Повідомлення учня «Вітряні міста»
   При хімічному вивітрюванні (мал. 63,ст. 89) долучаються до роботи повітря і вода з розчиненими в ній речовинами. При цьому порода не лише подрібнюється, а й перетворюється на іншу, зовсім не схожу на первісну. Наприклад, твердий польовий шпат перетворюється на м'яку й пухку білу глину, з якої виробляють порцеляновий посуд.
    Органічне вивітрювання (ст. 90 мал. 64,65) призводить до руйнування та зміни під впливом живих організмів — бактерій, грибів, лишайників, тварин

*фізкультхвилинка

Робота текучих вод
   Під час дощу можна помітити, що разом з водою по схилах виносяться дрібні камінці й піщинки. «Помандрувавши», вони відкладаються в іншому місці. Отже, вода виконує роботу трьох видів: руйнування — вимиває, або розчиняє речовини земної кори; транспортування — переносить своїм потоком дрібні частинки; відкладання — створює нові форми. Які саме?
    Якщо схили складені пухкими породами, то вода поступово прокладає собі постійний шлях, яким вона стікає і виносить ці породи. Поява невеликої вимоїни свідчить про те, що розпочався процес ерозії — руйнування поверхні водними потоками. 
Поступово вода поглиблює й розширює вимоїну. Вона перетворюється на яр, спочатку невеликий, а потім — глибокий та широкий. Так, в Україні утворюються яри, довжина яких вимірюється в кілометрах. Вони знищують родючі грунти, заважають будівництву. Якщо не вести боротьбу, яри збільшуватимуться після кожного дощу. З часом ерозія послаблюється, схили яру стають положистими, заростають. Яр перетворюється на балку — улоговину, порослу травою, чагарниками або деревами. Зазвичай балка — це кінцева стадія розвитку яру.

    Текучі води, тимчасові та постійні, руйнують гірські породи, переносять їх, накопичують в інших місцях. Тимчасові потоки утворюють яри, річкові долини та рівнинні ділянки суходолу в нижній частині течії. Яри знищують родючі землі, заважають будівництву. З часом ерозія послаблюється, яр старіє і перетворюється на балку.  Вимоїна- яр-балка
Робота підземних вод. Відеоперегляд про печери.
Підземні води залягають у верхній частині земної кори до глибини 12 — 16 км. Слід зазначити, що з півночі на південь глибина їх залягання зростає. Підземні води чисті й прозорі, подекуди мінералізовані, бувають теплі й навіть гарячі (термальні).
Які текучі, підземні води виконують роботу трьох видів: руйнування, перенесення й відкладання. Просочуючись крізь грунт і верхні шари земної кори, вони вимивають або розчиняють деякі гірські породи (вапняки, гіпси, кам'яну сіль тощо), утворюючи порожнини, наприклад печери в Кримських горах та на Поділлі.
Під впливом підземних вод зазнає змін рельєф — на земній поверхні виникають зсуви, обвали, воронки тощо. Частина води після дощу просочується в ґрунт та у верхні шари земної кори і вже там, під землею, продовжує свою роботу. Підземні текучі води вимивають або розчиняють окремі гірські породи. При цьому під землею утворюються пустоти-печери. Це підземне царство складається з каскаду зал, різних за площею і висотою, які з’єднуються вузькими, а інколи низькими коридорами. Печери прикрашені різноманітними кристалами, схожими на квіти, а також сталактитами і сталагмітами, сталагнатами. Сталактити є натічними мінеральними утвореннями, що нагадують льодові бурульки, які звисають із стелі (грец. той, що натік по краплині), або стовпи, які ростуть із підлоги — сталагміти. Інколи бурульки зростаються зі стовпами і утворюють колони — сталагнати. Кристали і натічні форми можуть бути різного кольору.

Робота льодовиків.  На земній кулі існує величезна маса льоду, яка перевищує масу води всіх річок, озер, боліт. Льодовики не тільки виорюють, а й шліфують гірські породи, перетворюючи виступи скелі на шатроподібні горби. Увесь зруйнований уламковий матеріал — валуни, пісок, глину — льодовик переносить і відкладає у вигляді горбів довгих валів, що нагадують залізничні насипи.

Руйнівну роботу моря забезпечують удари хвиль об береги. В результаті у березі утворюються ніші, пляжі; іноді вздовж берега намиваються вузькі коси.

Прктичне завдання ( Атлас Фізична карта України ст.18-19)

 За фізичною картою України назвати коси вздовж узбережжя Азовського моря.

       До форм рельєфу, створених руками людей, відносять шахти, терикони, кар’єри, штучні куполоподібні горби-кургани в місцях давніх поховань, сучасні підземні переходи, мости, насипи, канали. За підрахунками вчених площа пустель, що виникли внаслідок діяльності людини, складає 9 млн. км2. Ще 19 % суходолу знаходиться на межі спустелення, що загрожує більше ніж 100 країнам світу ( Ст.91 мал. 66)

Осмислення вивченого:    перегляд  презентації
Узагальнення вивченого:

Прийом «Блійц-опитування»:

  • Як називається руйнівна робота води?
  • Як називається руйнівна робота вітру?
  • Назвіть основні типи вивітрювання.
  • Які форми рельєфу створюються руками людей?
  • Як називаються піщані гори, створені вітром у пустелі?
  • Які водно-ерозійні форми рельєфу поширені в Україні?

 

Учні в парах заповнюють колонки таблиці «Наслідки роботи зовнішніх процесів»

Учні заповнюють колонки таблиці «Наслідки роботи зовнішніх процесів»

 

 

 

Назва

процесів

Робота моря

Робота

води

Робота

вітру

Робота

 льодовиків

Діяльність

людини

Наслідки

роботи

процесів

ніші

пляжі,

коси

Вимоїна, яр,

печери,

балка,

річкова долина,

сталагміти

сталактити

Колони,

стовпи,

лунки,

дюни,

бархани

 Льодовикова

 морена,

кари,

цирки,

троги

Терикони,

кар’єри,

шахти,

канали,

підземні переходи

 

 

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Висновки
1. Крім внутрішніх, відбуваються зовнішні процеси у земній корі. Руйнується рельєф, створений внутрішніми силами, відтак з'являються нові форми (яри, бархани, дюни, улоговини, горби тощо).
2. До зовнішніх процесів належать вивітрювання (фізичне, хімічне, органічне) робота текучих вод (поверхневих і підземних); робота вітру, морів і льодовиків.
3. Інколи прояви зовнішніх сил Землі заважають господарській діяльності людини. Тому треба вести боротьбу з ярами, наступом барханів і дюн.

Заключне слово вчителя

Зовнішній вигляд земної поверхні постійно змінюється. Ці зміни зумовлені взаємодією внутрішніх та зовнішніх сил Землі. Зовнішні процеси надзвичайно різноманітні. Часто результати роботи зовнішніх сил негативно позначаються на господарській діяльності людини.

Однак і господарська діяльність може стати причиною посилення зовнішніх процесів. Це підводить до висновку про те, що зовнішні процеси, як і внутрішні, необхідно ретельно досліджувати та вчитися запобігати їхнім негативним наслідкам.

  Виставлення оцінок

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Параграф 24-25опрацювати, повторити тему: «Абсолютна висота»

2. Підготувати повідомлення про діючі вулкани;

 

 

docx
Додано
27 грудня 2018
Переглядів
13630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку