Тематична контрольна робота містить різнорівневі завдання (тестові завдання, завдання на відповідність, з розгорнутою відповіддю), які складені відповідно до чинної програми та вікових особливостей учнів.
Варіант 1
І рівень (6*0,5б=3б.)
Виберіть із запропонованих відповідей правильну
а) білки та вуглеводи;
б) вуглеводи та ліпіди;
в) білки та ліпіди;
г) ліпіди і мінеральні солі.
2. Назвіть органели, які мають власні рибосоми:
а) комплекс Гольджі;
б) лізосоми;
в) хлоропласти;
г) травні вакуолі.
3. Назвіть клітини еукаріотів, які не мають ядер:
а) еритроцити більшості ссавців;
б) клітини епітелію;
в) лейкоцити;
г) нейрони.
4. Укажіть процес, під час якого виділяється молекулярний кисень:
а) кисневий етап енергетичного обміну;
б) світлова фаза фотосинтезу;
в) темнова фаза фотосинтезу;
г) анаеробне дихання.
а) темнова фаза фотосинтезу;
б) синтез білків;
в) подвоєння ДНК;
г) розщеплення органічних сполук без доступу кисню.
а) вивільняється при розщепленні органічних сполук;
б) вивільняється при окисненні неорганічних сполук;
в) вивільняється прирозщепленні молекул АТФ;
г) енергія світла.
ІІ рівень (2*1,5б.=3б.)
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
Гранулярна (зерниста) ендоплазматична сітка |
Лізосоми |
Мітохондрії
|
1 перетравлення поживних речовин |
1 синтез білків |
1 синтез АТФ
|
2 синтез білків |
2 синтез вуглеводів |
2 фотосинтез |
3 синтез АТФ |
3 перетравлення поживних Речовин |
3 транспорт поживних речовин по клітині |
2. Охарактеризуйте процеси метаболізму.
Хемосинтез |
Світлова фаза фотосинтезу |
Темнова фаза фотосинтезу |
1 звільнення енергії внаслідок окиснення неорганічних сполук |
1 синтез молекул АТФ |
1 синтез молекул АТФ
|
2 звільнення енергії внаслідок окиснення органічних сполук |
2 синтез глюкози з неорганічних сполук |
2 синтез глюкози з неорганічних сполук |
3 звільнення енергії внаслідок безкисневого розщеплення неорганічних сполук |
3 звільнення енергії внаслідок окиснення неорганічних сполук |
3 звільнення енергії внаслідок окиснення неорганічних сполук
|
ІІІ рівень (2*1,5б.=3б.)
Утворіть логічні пари
1. Установіть відповідність між органелами та структурами клітин та організмами, у яких вони трапляються.
1 нуклеоїд 2 джгутик 3 ядра вегетативне та генеративне 4 багато подібних за будовою і функціями ядер |
А клітини посмугованих м’язів Б еритроцити більшості ссавців В евглена зелена Г інфузорія-туфелька Д ціанобактерії |
1 підготовчий 2 безкисневий 3 кисневий |
А 38 молекул Б 36 молекул В 2 молекули Г молекули АТФ не синтезуються |
IV рівень (1*3б.=3б.)
Завдання з відкритою відповіддю
1. Яке значення має вивчення каріотипів організмів для систематики? Відповідь обґрунтуйте.
2. Як відбувається обмін речовин між клітиною та її навколишнім середовищем? Відповідь обґрунтуйте.
3. Які з органел еукаріотичної клітини беруть участь у синтезі органічних сполук? Поясніть взаємозв’язок будови органели з виконуваними функціями.
Варіант 2
І рівень (6*0,5б=3б.)
Виберіть із запропонованих відповідей правильну
1. Укажіть організми, до складу оболонки клітин яких входить глікокалікс:
а) бактерії;
б) гриби;
в) рослини;
г) тварини.
2. Назвіть органели, у яких міститься ДНК:
а) рибосоми;
б) мітохондрії;
в) лізосоми;
г) комплекс Гольджі.
3. Зазначте органели, які регулюють внутрішньоклітинний тиск у клітинах одноклітинних прісноводних організмів:
а) травні вакуолі;
б) лізосоми;
в) клітинний центр;
г) скоротливі вакуолі.
4. Укажіть походження електронів, за рахунок яких відновлюється фотосистема І:
а) походять з фотосистеми ІІ;
б) власні, які повертаються на свій енергетичний рівень;
в) звільняються при розщепленні молекули води;
г) звільняються при розщепленні НАДФ.
5. Укажіть біохімічні процеси, які належать до пластичного обміну:
а) дихання;
б) окиснення органічних сполук;
в) окиснення неорганічних сполук;
г) хемосинтез.
6. Назвіть організми, які здійснюють хемосинтез:
а) зелені рослини;
б) тварини;
в) гриби;
г) нітрифікуючи бактерії.
ІІ рівень (2*1,5б.=3б.)
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
Клітинний центр |
Лізосоми |
Мітохондрії |
1 оточений однією мембраною |
1 оточені двома мембранами |
1 оточені трьома мембранами |
2 включає дві центріолі |
2 містять гідролітичні ферменти |
2 містяться лише в клітинах анаеробних організмів |
3 трапляються у клітинах вищих рослин |
3 трапляються у клітинах прокаріотів
|
3 мають власні молекули ДНК |
Хлоропласти |
Лізосоми |
Мітохондрії |
1 забезпечення циклу Кребса |
1 забезпечення світлової фази Фотосинтезу |
1 участь у підготовчому етапі енергетичного обміну |
2 забезпечення циклу Кальвіна |
2 забезпечення темнової фази Фотосинтезу |
2 участь у безкисневому етапі енергетичного обміну |
3 здійснення хемосинтезу |
3 розщеплення складних сполук до простіших |
3 участь у кисневому етапі енергетичного обміну |
ІІІ рівень (2*1,5б.=3б.)
Утворіть логічні пари
1 зерниста ендоплазматична сітка 2 лізосоми 3 комплекс Гольджі 4 мітохондрії |
А мають кристи Б здатні періодично змінювати свій об’єм, виводячи з клітини надлишок води В основу становить купка пласких одномембранних мішечків Г містять ферменти, здатні розщеплювати частинки їжі Д на мембранах розташовані рибосоми |
1 хемосинтез 2 світлова фаза фотосинтезу 3 цикл Кребса 4 темнова фаза фотосинтезу |
А тилакоїди Б строма хлоропластів В ядро Г мітохондрії Д клітини деяких прокаріотів |
IV рівень (1*3б.=3б.)
Завдання з відкритою відповіддю
1. Що спільного та відмінного є між спадковим матеріалом клітин прокаріотів і еукаріотів?
2. Як відбувається обмін речовин між клітиною та її навколишнім середовищем? Відповідь обґрунтуйте.
3. Які з органел еукаріотичної клітини беруть участь у синтезі органічних сполук? Поясніть взаємозв’язок будови органели з виконуваними функціями.