Тематичне оцінювання по темі: «Основи еволюційного вчення»

Про матеріал
Розробка тематичного оцінювання знань по темі: «Основи еволюційного вчення» для учнів 9 класу
Перегляд файлу

Тематичне оцінювання  по темі: «Основи еволюційного вчення»

ВАРІАНТ І

Рівень І (Правильна відповідь – 0,25 б.)

Вкажіть правильну відповідь («ТАК» чи «НІ»).

1. Популяція-це форма існування виду і елементарна одиниця еволюції.

2. Ч. Дарвін вважав, що одним із факторів еволюції є внутрішнє прагнення організмів до прогресу

3. Аналогічні органи мають єдине походження,але виконують різні функції

Тестові завдання з однією правильною відповіддю.


4. Процес необоротних змін у будові та функціях живих істот протягом їхнього історичного існування – це:

а) еволюційне вчення;

б) еволюція;

в) модифікаційна мінливість.

5. Поняття «природний добір» вперше запропонував:

а) Ж.-Б. Ламарк;

б) С. Четвериков;

в) Ч. Дарвін.

6. Однією з форм природного добору, що зачіпає ознаки лише однієї статі, Ч. Дарвін вважав:

а) штучний добір;

б) неповний добір;

в) статевий добір.

7. Проаналізуйте дані  і вкажіть, яке явище найбільш точно описує вказані зміни чисельності?

а) хвилі життя;                        

б) сезонні цикли;

в) випадкові флуктації;             

г) дрейф генів.

8. Добір, що відбувається в природних популяціях:

а) штучний;

б) природний;

в) правильної відповіді немає.

9. Вчення про швидкі, стрибкоподібні еволюційні зміни, що спричинюють виникнення нових систематичних груп (видів, родів і т.д.) — це:

а) неоламаркізм;

б) неокатастрофізм;

в) сальтаціонізм.

10. Приклад атавізму у людини:

а) багатососковість;

б) два кола кровообігу;

в) залишок третьої повіки;

г) апендикс.

11. Еволюційні процеси, що зумовлюють утворення надвидових таксонів (наприклад: клас, рід, родина, тощо) — це:

а) зміни темпів еволюції;

б) мікроеволюція;

в) макроеволюція.

12. Відомо, що при схрещуванні самця віслюка та кобили народжуються мули. Як ви вважаєте, чи можна на основі цього факту вважати ослів і коней представниками одного виду?

а) так, можна, адже коні та віслюки мають майже однаковий вигляд та здатні до схрещування;

б) ні, не можна, бо внаслідок схрещування жеребця та самиці віслюка народжуються інші тварини – лошаки;

в) ні, не можна, бо ці тварини розрізняються за іншими критеріями виду(наприклад, мають різний набір хромосом, зовнішній вигляд та поведінку),а також через безплідність мулів;

г) так, можна, бо інші критерії виду не стосуються свійських тварин


Рівень ІІ (Правильна відповідь – 1 б.)

Закінчіть речення

13. На відміну від макроеволюції, характер видоутворення ...

14. Зміни будови живих організмів, що не впливають на загальний рівень їх організації і є пристосуванням до конкретних умов, — це…

15. Система поглядів, яка трактує еволюцію як наслідок дії лише внутрішніх факторів, які спрямовують розвиток адаптації організму в певний бік, називається

Дайте визначення терміну

16.Рудименти – це…

17. Мімікрія – це…

18. Ідіоадаптація – це…

Рівень ІІІ (Правильна відповідь – 1,5 б.)

Установіть відповідність

19. Установіть відповідність між категоріями органів та наведеними прикладами:

1. рудиментарні;                  А  наявність апендикса у людини;                 

2. гомологічні;                     Б   колючки кактуса і колючки терну;

3. аналогічні;                        В  народження у людини волосатої дитини;

                                               Г   кореневище пирію та бульба картоплі.

20. Установіть відповідність термінів і визначень:

1. Дрейф генів                                                                             2. Ізоляція

3. Перерозподіл частот зустрічальності алельних генів         4. Популяція

А. явище припинення обміну спадкової інформації між популяціями або різними групами особин всередині популяції, кожна з яких за цих умов пристосовується до факторів довкілля незалежно від інших

Б. випадкова та неспрямована зміна частот зустрічальностей певних алелей у генофондах популяцій

В. елементарна одиниця еволюції, в якій відбуваються всі елементарні еволюційні процеси

Г. загибель носіїв шкідливих алельних генів і виживання особин з корисними алельними генами

Рівень ІV (Правильна відповідь – 3 б.)

Дайте розгорнуту відповідь (одне завдання на вибір)

21. Що таке еволюція? Які теорії еволюції вам відомі? Перелічіть їх та коротко охарактеризуйте.

22. Що таке мікро- і макроеволюція? У чому їх подібність та відмінність?

 

 

 

 

 

Тематичне оцінювання  по темі: «Основи еволюційного вчення»

ВАРІАНТ ІІ

Рівень І (Правильна відповідь – 0,25 б.)

Вкажіть правильну відповідь («ТАК» чи «НІ»).

1. Різні фактори довкілля діють на генотип.

2. Наслідком дрейфу генів може бути зміна генетичної структури популяції.

3. Дрейф генів має пристосувальний характер.

Тестові завдання з однією правильною відповіддю.

4.Єдиний вчений за всю історію біології (до Дарвіна), який вважав, що людиноподібні мавпи є безпосередніми предками людини, — це:

а) Ж.-Б. Ламарк;

б) Ж. Кюв’є;

в) Ю. Лебіх.

5.Добір, що здійснюється людиною:

а) штучний;

б) природний;

в) правильної відповіді немає.

6. Явище, коли різні види розмежовані внаслідок нездатності до парування між собою, називається:

а) репродуктивна ізоляція;

б) екологічна ізоляція;

в) немає правильної відповіді.

7. Ознака зберігається незмінною унаслідок добору:

а) розриваючого;

б) стабілізуючого;

в) рушійного.

8. Вчений, який виділив два напрямки еволюції: біологічний прогрес і біологічний регрес:

а) О. Сєверцов;

б) Ч.Дарвін;

в) С. Четвериков;

г) В. Вернадський.

9. Темпи еволюції залежать:

а) від часу історичного існування певної групи живих організмів;

б) від частоти зміни поколінь видів;

в) від швидких змін умов довкілля.

10. Позначте рудиментарну прояву у людини:

а) надмірна волохатість тіла;

б) багатососковість;

в)  наявність хвоста;

г) червоподібний відросток сліпої кишки.

11. Яка умова є необхідною для того, щоб популяція дала початок новому виду?

а)генетична гомогенність популяції ;

б) відсутність природного добору;

в) панміксія;

г) ізоляція.

 

 

 

 

 

12. Вид — це:

а) сукупність особин одного виду, які мешкають на одній території і вільно схрещуються між собою, але так чи інакше ізольовані від особин інших популяцій того самого виду.

б) сукупність подібних між собою популяцій, які відрізняються від інших популяцій того самого виду однією або кількома станами ознак.

в) це сукупність популяцій особин, подібних між собою за будовою, функціями, місцем у біогеоценозі, що населяють певну частину біосфери (ареал), вільно схрещуються між собою в природі, дають плідне потомство і не схрещуються з іншими видами.

Рівень ІІ (Правильна відповідь – 0,5 б.)

Закінчіть речення

13. Еволюційний процес виникнення нових видів називається…

14. Процвітання певної групи живих організмів, яке виявляється у чисельності популяції, розширенні ареалу, видоутворенні — це…

15. Система поглядів, яка трактує еволюцію як наслідок впливу умов довкілля, називається….

Дайте визначення терміну

16. Елімінація – це…

17.  Атавізми – це …

18. Популяція – це..

Рівень ІІІ (Правильна відповідь – 1,5 б.)

Установіть відповідність

19. Установіть відповідність між категоріями органів та наведеними прикладами:

1. гомологічні;           А   зовнішня схожість крила птаха і крила метелика;                 

2. аналогічні;             Б   зачатки тазових кісток у товщі м’язів у кита;

3. атавізми;                В   схожість будови передніх кінцівок коня і ластів морського котика;

                                    Г народження хвостатих людей.

20. Установіть відповідність термінів і визначень.


1. Резерв спадкової мінливості

2. Хвилі життя

3. Екологічна ізоляція

4. Хвилі життя, дрейф генів та ізоляція


А. виникнення всередині популяції певних форм (рас) з різними вимогами до умов довкілля.

Б. елементарні фактори еволюції, що діють на популяції.

В. рецесивні мутації, які тривалий час можуть перебувати в гетерозиготному стані.

Г. коливання чисельності особин популяції, характерні для всіх видів, внаслідок яких може випадково змінюватися частота зустрічальності певних генів у генофонді.

Рівень ІV (Правильна відповідь – 3 б.)

Дайте розгорнуту відповідь (одне завдання на вибір)

21. Що таке еволюція? Які теорії еволюції вам відомі? Перелічіть їх та коротко охарактеризуйте.

22. Що таке мікро- і макроеволюція? У чому їх подібність та відмінність?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лєднєва Наталія Юріївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
5950
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку