Відділ освіти, медицини, молоді та спорту
Зеленодольської міської ради
Великокостромська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
ЗАВДАННЯ
ДЛЯ
ТЕМАТИЧНОГО ОЦІНЮВАННЯ
З БІОЛОГІЇ
для учнів 7 класу
2017 рік
УКЛАДАЧ : Позігун Тамара Вікторівна –
вчитель біології
РЕЦЕНЗЕНТИ:
Новопольська Наталія Анатоліївна – завідувач
методичним кабінетом виконавчого
комітету Зеленодольської
міської ради
Липка Ірина Володимирівна - методист
методичного кабінету виконавчого
комітету Зеленодольської
міської ради
У посібнику вміщено зразки завдань тематичного оцінювання з біології у 7 класі, передбачених новою програмою із вивчення біології ( тварин) середньої загальноосвітньої школи. Тексти завдань тематичного оцінювання розроблено у двох варіантах. В розробці цих завдань застосовано підхід поступового їх ускладнення, які згруповані за чотирма рівнями складності. Завдання І рівня включають у себе лише тестові завдання, де потрібно вибрати лише один варіант відповіді із чотирьох. Таких завдань шість , учень може отримати три бали.Кожна вірна відповідь оцінюється в 0,5 бали. ІІ рівень включає в себе знання термінів. ІІІ рівень вимагає вміння порівнювати, узагальнювати і робити висновки. А ІV рівень включає значно складніші завдання, які потребують глибшого і творчого осмислення навального матеріалу, вміння давати свою оцінку біологічним процесам, порівнювати і аналізувати. Завдання можуть прислужитися під час самостійної індивідуальної роботи учнів, тематичного оцінювання їхніх знань, підготовки до зовнішнього незалежного тестового оцінювання та тощо.
Адресований учням загальноосвітніх шкіл та на допомогу в роботі вчителям біології. Корисний буде всім зацікавленим перевірити свої знання з біології.
Тематичне оцінювання № 1.
«ВСТУП.РІЗНОМАНІТНІСТЬ БЕЗХРЕБЕТНИХ ТВАРИН»
(Частина 1)
Варіант І
І рівень
1. Що вивчає наука зоологія :
А )мінерали;
Б) тварини ;
В) рослини;
Г) гриби.
2.Гідра дихає:
А) зябрами;
Б) усією поверхнею тіла;
В) легенями;
Г) трахеями.
3. Тканина, що проводить транспорт речовин :
А) дихальна;
Б) опорно - рухова;
В) кровеносна;
Г) нервова.
4. Назвіть середовище існування повзика звичайного:
А) наземно - повітряне;
Б) водне;
В) грунтове ;
Г) організмове.
5. Який прояв життєдіяльності не властивий для
касатки тихоокеанської:
А) обмежений ріст;
Б) автотрофне живлення;
В) аеробне дихання ;
Г) паразитичний спосіб життя.
6.Укажіть ознаку характерну для багатоніжки рожевої:
А) наявність пластид ;
Б) клітинна стінка;
В) включення з глікогену;
Г) відсутність вакуоль.
3
ІІ рівень
Сукупність_______, які подібні за будовою і виконують
однакову функцію називаються___________.
ІІІ рівень
ІY рівень
розвинені органи слуху – у водних, наземних чи
грунтових?
6
Тематичне оцінювання № 1.
«ВСТУП.РІЗНОМАНІТНІСТЬ БЕЗХРЕБЕТНИХ ТВАРИН»
(Частина 1)
Варіант ІІ
І рівень
1. Тканина тварин :
А) м’язова;
Б) флоема ;
В) ксилема;
Г) меристема.
2.Статеві клітини у гідри розвиваються в:
А) ентодермі;
Б) ектодермі;
В) щупальцях;
Г) підошві.
3. Характерні особливості епітеліальної тканини :
А) клітини розміщені шарами
Б) майже не містить міжклітинної речовини;
В) виконує транспорт речовин;
Г) виконує дихальну функцію.
4. Що вивчає наука гельмінтологія?:
А) одноклітинні організми;
Б) кишковопорожнинні;
В) ракоподібні;
Г) черви.
5. Кліщі відносяться до :
А) ракоподібних;
Б) павукоподібних;
В) комах ;
Г) кишковопорожнинних.
6. У членистоногих є:
А) наявність хітину ;
Б) безліч кінцівок;
В) 2 простих ока;
Г) 12 вусиків.
5
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
Що таке гірудин?
Дорожчий золота,корисний для здоров’я!
Нема йому ціни, як прийде безголов’я!
Коли в людини кров я п’ю, то гірудин їй віддаю.
4
Тематичне оцінювання № 2.
«РІЗНОМАНІТНІСТЬ БЕЗХРЕБЕТНИХ ТВАРИН»
(Частина 2)
Варіант І
І рівень
1 Черепашка молюсків переважно складається з :
А) вапна;
Б) хітину ;
В) кремнизему;
Г) целюлози.
2. Одомашнені комахи:
А) мурахи;
Б) джмелі;
В) бджоли;
Г) метелики.
3. Основні ознаки павукоподібних:
А) голова, груди, черевце;
Б) головогруди, черевце;
В) дві пари вусиків;
Г) вусики відсутні.
4. У павуків ходильних ніг:
А) одна пара;
Б) дві пари;
В) три пари;
Г) чотири пари.
5. Скорпіони відносяться до :
А) ракоподібних;
Б) павукоподібних;
В) комах ;
Г) кишковопорожнинних.
6. Спосіб живлення головоногих молюсків:
А) дифузія ;
Б) фільтрація;
В) хижацтво;
Г) різноманітні.
7
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
10
Тематичне оцінювання № 2.
«РІЗНОМАНІТНІСТЬ БЕЗХРЕБЕТНИХ ТВАРИН»
(Частина 2)
Варіант ІІ
І рівень
1 Газообмін у жабурниці відбувається в:
А) легенях;
Б) зябрах ;
В) мантії;
Г) трахеях.
2. Назви представника комах:
А) беззубка;
Б) мідія;
В) мурекс;
Г) метелик.
3. Особливості зовнішньої будови молюсків:
А) наявність черепашки;
Б) відсутність черепашки;
В) наявність черепашки або її залишків;
Г) наявність ноги.
4. У комах вусиків:
А) одна пара;
Б) дві пари;
В) три пари;
Г) вусики відсутні.
5. Тарантул кримський відносяться до :
А) ракоподібних;
Б) павукоподібних;
В) комах ;
Г) кишковопорожнинних.
6. Спосіб живлення двостулкових молюсків:
А) дифузія ;
Б) фільтрація;
В) хижацтво;
Г) різноманітні.
9
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
медоносних бджіл. Поясніть з чим це пов’язано?
кольоровий лдяг, використовуючи стійку фарбу
мурекса пурпурового(червону), мурекса обрубленого
(фіолетову),морського зайця, каракатиць, кальмарів
(чорну). Щоб добути один грам фарби потрібно було
від 100 до 10000 молюсків. Яке значення мають
секрети чорнильних залоз, або мішків для самих
молюсків?
8
Тематичне оцінювання № 3.
«РІЗНОМАНІТНІСТЬ ХОРДОВИХ ТВАРИН»
Варіант І
І рівень
1 Грудна клітина у жаби:
А) має 5 ребер;
Б) має 3 ребра;
В) має 2 ребра;
Г) ребра відсутні.
2. Серце у птаха :
А) трьохкамерне;
Б) двохкамерне;
В) чотирьохкамерне;
Г) однокамерне.
3. До типу хордових належить:
А) павуки;
Б) молюски;
В) риби;
Г) комахи.
4. Вік риби можна визначити за:
А) розміром риби;
Б) будовою луски;
В) річними кільцями на лусці;
Г) за зіницею ока.
5. У плазунів кровоносна система:
А) замкнена, сердце трьохкаметне;
Б) незамкнене, серце двокамерне;
В) замкнене, серце двокамерне;
Г) незамкнене, серце трьохкамерне.
6. Кількість шийних хребців у ссавців:
А) два;
Б) п’ять;
В) сім;
Г) три.
11
ІІ рівень
організмі матері та народжують добре розвинених
малят, називаються_________.
ІІІ рівень
ІY рівень
14
Тематичне оцінювання № 3.
«РІЗНОМАНІТНІСТЬ ХОРДОВИХ ТВАРИН»
Варіант ІІ
І рівень
1. До хрящових риб належить:
А) Карась;
Б) Тріска;
В) Катран;
Г) Осетр.
2. Через відсутність зубів у птахів з’явився:
А) зоб;
Б) залозиттий шлунок;
В) м’язовий шлунок;
Г) дванадцятипала кишка.
3. До класу плазунів не належить:
А) гадюка;
Б) ящірка;
В) саламандра;
Г) квакша.
4. Найбільша у світі яйцеклітина є у :
А) черепах;
Б) змій;
В) риб;
Г) птахів.
5. Дихальна система у більшості дорослих
земноводних складається із:
А) сухої шкіри, однієї легені;
Б) сухої шкіри, парних легенів;
В) вологої шкіри, однієї легені;
Г) вологої шкіри, парних легенів.
6. Язик жаби озерної слугує для :
А) утворення звуків;
Б) розпізнавання запахів;
В) жування;
Г) вловлювання здобичі.
13
ІІ рівень
кровообігу.
2. пуголовки земноводних мають орган чуття, притаманний
і рибам та називається_______________.
ІІІ рівень
ІY рівень
тваринами на планеті земля?
тварин? Запропонуйте засоби охорони тваринного світу
України сьогодні?
«Людина втратила контакт з природою, збудувала життя
на хитрощах та винахідливості і тому розглядає тварин
крізь збільшувальне скло людських знань.А воно
збільшує пір’ячко або шерстинку, але образ в цілому
спотворює.Ми ставимося до тварин з висока гадаючи, що
в порівнянні з нами вони вельми недосконалі. Ми
помиляємось бо неможливо підходити до тварин з
людською міркою. Їхній світ є старішим за наш та
досконалішим, а самі вони - істоти більш довершені та
досконалі.» З чим ви згодні а з чим би хотіли
посперичатися, обгрунтуйте власну точку зору .
12
Тематичне оцінювання № 4.
«ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН»
(Частина 1)
Варіант І
І рівень
1. Не є способом живлення тварин:
А) фітофагія;
Б) зоофогія;
В) мікофагія;
Г) сапротрофія.
2. Позаорганізмове травлення притаманне :
А) павукам;
Б) молюскам;
В) червам;
Г) птахам.
3. Орган дихання у ссавців:
А) легеневі мішки;
Б) всім тілом;
В) зябра;
Г) легені.
4.Тварина ,що має хрящовий скелет :
А) черепаха;
Б) змія;
В) риба;
Г) птах.
5. Залози ендокринної системи є у:
А) птахів;
Б) ссавців;
В) амфібій;
Г) рептилій.
6. Вібриси допомагають :
А) утворювати звуки;
Б) розпізнавати запахи;
В) вимірювати температуру;
Г) вловлювати здобич.
15
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
мав зябра акули. Завдяки ним він глибоко пірнав і довго
міг знаходитись під водою. Чи можливо створити таку
напів людину – напів рибу, яка б мала зяброве і легеневе
дихання? Відповідь обгрунтуйте.
художникам ще в глибоку давнину. Вважалося, що у в
сьому повинен бути порядок, потрібно прагнути до
довершеної краси та справжньої досконалості. А чи
може бути красивою річ, якщо вона асиметрична ?
Наведіть приклади асиметричних тварин.
18
Тематичне оцінювання № 4.
«ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН»
(Частина 1)
Варіант ІІ
І рівень
1. Ендогенне живлення розвинене у тварини:
А) тушканчика;
Б) білки;
В) ховраха;
Г) ласки.
2. В будові шлунка жуйної тварини немає:
А) зоб;
Б) рубця;
В) сітки;
Г) книжки.
3. У ссавців зуби:
А) відсутні;
Б) ростуть постійно протягом життя;
В) змінюються двічі;
Г) поділяються на види.
4. Назвіть хижу тварину:
А) вивільга;
Б) гепард;
В) очеретянка;
Г) цвіркун.
5. У восьминога органом нападу є:
А) дзьоб;
Б) кігті;
В) зуби;
Г) клешні.
6. Назвіть тварину, яка їсть більше відносно
розмірів тіла:
А) миша хатня масою 50 г. - 20 % від маси ;
Б) слон африканський масо. 6000кг – 1%;
В) крокодил алігатор 150 кг – 15%;
Г) сарана 15 г – 25% .
17
ІІ рівень
використовується ___________. Він може бути_______
та хрящевим.
2. Клоака – це частина_________системи у __________ та
___________.
ІІІ рівень
ІY рівень
температурах. Їхня кров майже повністю позбавлена
еритроцитів. У цих риб відсутній плавальний міхур.
Чому їхня кров не замерзає при мінусовій температурі?
організмів він і будівельник , і руйнівник. Окиснюючи
органічні речовини, кисень підтримує дихання, отже і
життя.Але під дією кисню відбувається корозія металів,
горіння речовин, гниття рослинних і тваринних
решток.При потраплянні чистого кисню в легені
організм гине. Чому?
альбатроси та інші морські мешканці. Спробуйте
пояснити, чому плачуть морські рептилії та птахи ? Чому
їхні сльози солоні?
16
Тематичне оцінювання № 5.
«ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН»
(Частина 2)
Варіант І
І рівень
1. Не є рівнем організації тварин:
А) молекулярний;
Б) популяційно - видовий;
В) клітинний;
Г) зародковий.
2. Функції,що виконує мозочок:
А) координація рухів;
Б) обробка інформації від внутрішніх органів;
В) регулює діяльність НС та є основою складної
поведінки;
Г) регулювання процесів дихання,травлення .
3. Яйцекладна тварина:
А) кенгуру;
Б) качконіс;
В) лисицяі;
Г) коала.
4. Тварина з найбільшою тривалістю життя:
А) слон;
Б) черепаха;
В) мураха;
Г) каракатиця.
5.Назвіть тварину у якої в процесі розвитку не має
стадії лялечки :
А) махаон;
Б) білан капустяний;
В) клоп - москаль;
Г) латимерія трьохполосна.
6. Найкращий орган чуття(нюх) у :
А) свині ;
Б) акули;
В) крокодила;
Г) гепарда .
19
ІІ рівень
ІІІ рівень
ІY рівень
22
Тематичне оцінювання № 5.
«ПРОЦЕСИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТВАРИН»
(Частина 2)
Варіант ІІ
І рівень
1. Не є відділом головного мозку хордових :
А) передній мозок;
Б) довгастий мозок;
В) середній мозок;
Г) вставний мозок.
2.Клітина статевого розмноження :
А) брунька;
Б) сперматозоїд;
В) фрагмент;
Г) хромосома.
3. Сумчаста тварина:
А) кенгуру;
Б) качконіс;
В) лисицяі;
Г) коала.
4. Найменша тривалість життя:
А) хатня муха;
Б) хатня миша;
В) горобець домашній;
Г) кіт персидський.
5. Найгустіша шерсть у:
А) північного оленя;
Б) верблюда;
В) дикого кота;
Г) розсомахи.
6. Найжирніше молоко у:
А) тюленя ;
Б) корови;
В) кози;
Г) верблюда .
21
ІІ рівень
ІІІ рівень
мозком?
ІY рівень
можуть за той самий час зїсти зебру, що й лев.
Доведіть це твердження.
20
Тематичне оцінювання № 6.
«ПОВЕДІНКА ТВАРИН»
Варіант І
І рівень
1. Наука, що вивчає поведінку тварин :
А) ентомологія;
Б) ентологія;
В) мікологія;
Г) бріологія.
2. Шлюбні танці притаманні:
А) птахам;
Б) ховрахам;
В) котам;
Г) мурахам.
3. Мічення території пахучими мітками у :
А) кенгуру;
Б) тигра;
В) колібрі;
Г) коали.
4. Охорона у вигляді реву притаманна:
А) мавпам;
Б) мишам;
В) горобцям;
Г) зайцям.
5. Проявом якої форми поведінки є утворення
шлюбних пар у лебедів - шипунів:
А) індивідуальної;
Б) репродуктивної;
В) соціальної;
Г) набутої.
6. Яку статегію вибрав шимпанзе годуючи тигреня:
А) конфліктів;
Б) жертовності;
В) співпраці;
Г) виживання .
23
ІІ рівень
ІІІ рівень
1. Які є методи вивчення поведінки тварин?
2. Що таке хомінг?
3. Як та для чого облаштовують свою територію бобри
будуючи греблі?
4. Чому деякі хвилясті папуги в неволі не розмножуються?
ІY рівень
1. Бджолина мова – це мова танців, яку було досліджено в
20 – і роки ХХ століття відомим зоологом Карлом
Фришем.Чи можна людині спілкуватися з бджолами за
допомогою цієї мови?
будиночок прикривають плоским каменем – дахом, з
боків підпирають камінцями, а спереду будують
бар’єрну стіну з черепашок, молюсків, камінців,
крабових панцирів. Яка діяльність являється
визначальною у таких проявах поведінки?
26
Тематичне оцінювання № 6.
«ПОВЕДІНКА ТВАРИН»
Варіант ІІ
І рівень
1. Орієнтація тварин в просторі :
А) вроджена поведінка;
Б) набута поведінка;
В) умовні рефлекси;
Г) пошукова поведінка.
2. Агресивна поведінка притаманна:
А) дельфінам;
Б) птахам;
В) ягуарам;
Г) ховрахам.
3. Мічення території у вигляді подряпин на деревах є у :
А) кенгуру;
Б) ведмедя;
В) лисицяі;
Г) коали.
4. Який вид научіння спостерігається у шпаків, коли
вони перестають боятися огороднього опудала:
А) звикання;
Б) наслідування;
В) закарбування;
Г) осяяння.
5. Форма поведінки коралових риб яскравого
забарвлення:
А) індивідуальна та репродуктивна;
Б) індивідуальна та соціальна;
В) репродуктивна та соціальна;
Г) лише репродуктивна.
6. Ознака,що не вказує соціальну поведінку сурікатів:
А) складна система спілкування ;
Б) прагнення до сумісного перебування;
В) розподіл функцій між собою;
Г) непостійність складу..
25
ІІ рівень
ІІІ рівень
1. Яке значення для людини мають етологічні знання?
2. Що таке стимули в поведінковій реакції тварин?
3. Чим відрізняється хомінг від міграції?
4. Які способи орієнтування тварин в просторі вам відомі?
ІY рівень
рослин?
2. Чому зяблики, які зростали в неволі без батьків уміють
співати, але їхній спів збіднений?
3. Жан Анрі Фабр описав поведінку ос – сфексів:
спочатку нірка, потім здобич, далі здобич у нірці і
закрита нірка . Чи можливо зустріти у природі
поведінку інакшу(закрита нірка, потім здобич)?
24
Тематичне оцінювання № 7.
«ОРГАНІЗМИ ТА СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ»
Варіант І
І рівень
1. Абіотичний чинник середовища існування :
А) Температура;
Б) бактерії гниття;
В) мікроорганізми;
Г) паразити.
2. Укажіть назву природного запавідника України:
А) Біловезька пуща;
Б) Гудзонів;
В) Асканія - Нова;
Г) Монтана.
3. Виберіть пристосування тварин до низьких
температур:
А) кольоровий зір;
Б) великі вуха
В) гострі зуби;
Г) густий підшерсток.
4.Форма симбіозу :
А) мутуалізм;
Б) коменсалізм;
В) паразитизм;
Г) конкуренція.
5. Організми, що не здатні підтримувати
температуру тіла:
А) птахи;
Б) ссавці;
В) комахи;
Г) розсомахи.
6. У природі ланцюг живлення починається з :
А) грибів
Б) рослин;
В) мікроорганізмів;
Г) тварин.
27
ІІ рівень
ІІІ рівень
1. Яка роль тварин у грунтоутворенні?
2. В яку еру виникло життя?
3. Із запропонованих організмів складіть ланцюг
живлення: слимак, виноград, сокіл,жаба,вуж.
4. Які природоохоронні території вам відомі?
ІY рівень
переважно бактеріями, що живуть в ньому, ше завдаючи
шкоди господарю. Яка форма симбіозу спостерігається?
Чи завжди це корисно обом живим організмам?
30
Тематичне оцінювання № 7.
«ОРГАНІЗМИ ТА СЕРЕДОВИЩЕ ІСНУВАННЯ»
Варіант ІІ
І рівень
1. Біотичний фактор середовища існування :
А) світло;
Б) мікроорганізми;
В) тиск;
Г) вологість.
2. Укажіть назву природного запавідника України:
А) Медобори;
Б) Баргузинський;
В) Мічеган;
Г) Удмурдський.
3. Форма співіснування організмів :
А) хижатство;
Б) паразитизм
В) виїдання;
Г) симбіоз.
4. Територія в межах якої поширені особини виду:
А) екосистема;
Б) біоценоз;
В) ареал;
Г) угрупування.
5. Явище, коли один вид поселяється в житлі іншого
та живиться залишками їжі:
А) паразитизм;
Б) конкуренція;
В) мутуалізм;
Г) коменсалізм.
6. Найжирніше молоко у:
А) тюленя ;
Б) корови;
В) кози;
Г) верблюда .
29
ІІ рівень
ІІІ рівень
1. Які ознаки відрізняють живий організм від неживого?
2. Із запропонованих організмів складіть ланцюг
живлення: акула, риба – клоун,водорослі
мікроорганізми, касатка.
складання Червоної Книги України ?
4. Чим відрізняється заказник від заповідника?
ІY рівень
Перекладіть слова пісні мовою екології складаючи
ланцюг живлення.
тварин, що живуть на Землі?
боротьби зі шкідниками саду та городу?
28