КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
вивчення предмета «ЗАХИСТ УКРАЇНИ» (ОСНОВИ МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ) дівчатами
1 рік (10 клас) рівень стандарт (2 год/ тиждень). Разом 70 годин.
Навчальний предмет «Захист України» вивчається у закладах освіти України відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392, та є базовим навчальним предметом згідно Типової освітньої програми ЗЗСО III ст., затвердженої наказом МОН України від 20.04.2018 №408 (зі змінами).
У 2021-2022 н.р. 10 класи будуть працювати за навчальною програмою «Захист України. Рівень стандарту» для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти, затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2020р. № 1377.
Навчальна програма складається з двох тематичних планів, які вивчаються у закладах системи загальної середньої освіти впродовж 10 і 11 класів та під час навчально-польових зборів/занять (тематичний план №1) і навчально-тренувальних занять (тематичний план №2). У кожному періоді предмет вивчається за тематичними планами № 1, №2 окремо. Навчальний предмет при цьому в обох випадках називається «Захист України» з уточненням «Основи медичних знань» для тематичного плану №2.
Тематичний план №2 предмета «Захист України» передбачає вивчення учнями таких розділів:
Розділ I. Основи медичних знань і домедичної допомоги.
Розділ II. Основи цивільного захисту.
Розділ III. Міжнародне гуманітарне право (МГП) про захист цивільного населення.
Розділ IV. Домедична допомога в бойових умовах.
Оцінювання навчальних досягнень учнів (див. додаток 1) з предмета «Захист України» здійснюється відповідно до Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів за рівнем засвоєння ними складових знаннєвого (теоретичні та теоретико-методичні знання) та діяльнісного (виконання вправ, навчальних завдань) компонентів навчальної програми. Оцінка за виконання нормативу може враховуватися в сукупну оцінку за виконання контрольної вправи (елемента). При цьому оцінки за виконання практичних вправ, дій, алгоритмів, нормативів є пріоритетними під час здійснення тематичного, семестрового чи річного оцінювання.
Вивчення предмета проводиться за підручником «Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Підручник для 10 класу. Рівень стандарту // Гудима А. А., Гарасимів,І.М.; Пашко. (2018)
Вивчення предмета дівчатами (юнаками, які за станом здоров’я, релігійними поглядами не вивчають основи військової справи) 1 рік (10 клас), 2 рік (11 клас)
№ з/п |
Розділ, тема |
Кількість годин на тиждень (2 год) |
Навчально- тренувальні заняття |
|||
Разом |
1 рік (10 клас) |
2 рік (11 клас) |
||||
|
Вступний урок |
1 |
1 |
|
|
|
Розділ I. Основи медичних знань і домедичної допомоги |
76 |
56 |
14 |
6 |
||
1 |
Тема 1. Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини |
1 |
1 |
- |
- |
|
2 |
Тема 2. Загальні принципи надання домедичної допомоги Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця |
12 |
12 |
- |
- |
|
3 |
Тема 3. Домедична допомоги при порушенні прохідності дихальних шляхів та інших невідкладних станах |
9 |
9 |
- |
- |
|
4 |
Тема 4. Загальні поняття про рани та травми. Механізм травми |
10 |
10 |
- |
- |
|
5 |
Тема 5. Надання домедичної допомоги при пораненні. Способи зупинки кровотеч |
12 |
12 |
- |
- |
|
6 |
Тема 6. Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок |
12 |
12 |
- |
- |
|
7 |
Тема 7. Домедична допомога при опіках, тепловому та сонячному ударі, обмороженні, електротравмах, утопленні |
12 |
- |
9 |
3 |
|
8 |
Тема 8. Отруєння. Домедична допомога при отруєннях, укусах комах, змій та диких тварин |
8 |
- |
5 |
3 |
|
Розділ II. Основи цивільного захисту |
21 |
7 |
14 |
0 |
||
1 |
Тема 1. Нормативно-правова база цивільного захисту |
1 |
1 |
- |
- |
|
2 |
Тема 2. Надзвичайні ситуації природного, техногенного характеру, воєнні та соціальні. |
6 |
6 |
- |
- |
|
3 |
Тема 3. Основні способи захисту населення у надзвичайних ситуаціях |
9 |
- |
9 |
- |
|
4 |
Тема 4. Основи рятувальних та інших невідкладних робіт. |
5 |
- |
5 |
- |
|
Розділ III. Міжнародне гуманітарне право (МГП) про захист цивільного населення. |
3 |
0 |
3 |
0 |
||
1 |
Тема 1. Основні положення МГП. |
1 |
- |
1 |
- |
|
2 |
Тема 2. Застосування МГП. |
1 |
- |
1 |
- |
|
3 |
Тема 3. Засоби і методи ведення воєнних дій. |
1 |
- |
1 |
- |
|
Розділ IV. Домедична допомога в умовах бойових дій (тактична медицина) |
39 |
6 |
21 |
12 |
||
1 |
Тема 1. Основні принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій |
2 |
1 |
1 |
- |
|
2 |
Тема 2. Надання допомоги на етапі під вогнем |
14 |
2 |
8 |
4 |
|
3 |
Тема 3. Надання допомоги в зоні тактичних умов та евакуації. |
21 |
3 |
12 |
6 |
|
|
Контроль практичних навичок |
2 |
- |
- |
2 |
|
|
РАЗОМ |
140 |
70 |
52 |
18 |
|
Орієнтовний план проведення навчально-тренувальних занять
№ з/п |
Назва розділу |
Кількість годин |
1 день |
2 день |
3 день |
1 |
Основи медичних знань і допомоги |
6 |
6 |
|
|
2 |
Домедична допомога в умовах бойових дій (тактична медицина) |
12 |
|
6 |
6 |
|
РАЗОМ |
18 |
6 |
6 |
6 |
№ за порядком |
Зміст навчального матеріалу |
Дата проведення уроку |
Примітки |
1 |
Вступне заняття. Національна безпека України і захист України – справа кожного громадянина держави. Зміст програми предмета «ЗУ», завдання кожного розділу, порядок проведення занять. |
|
§ 1 с.6 -8 |
Розділ І. ОСНОВИ МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ І ДОМЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ. 56 годин. |
|
|
|
2 |
Тема 1. Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини .( 1)
Закон України « Основи законодавства України про охорону здоров’я», Закон України «Про екстрену медичну допомогу». Аналіз стану здоров’я людей в Україні. |
|
§ 2 с. 9- 11 |
3 |
Тема 2. Надання домедичної допомоги при раптовій зупинці серця. ( 8 год )
Особливості будови серцево-судинної системи у зв’язку з її функціями. |
|
Біологія людини с. 46-48 |
4 |
Особливості руху крові в організмі людини. Взаємозв’язок кровоносної та дихальної систем в організмі людини. |
|
Біологія людини с. 55, 61-62 |
5 |
Рятувальний ланцюжок при раптовій зупинці серця. Алгоритм дій проведення серцево-судинної реанімації. |
|
§ 3 с. 12 - 15 |
6 |
Основні правила та порядок проведення реанімації. Звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів (западання язика, нижньої щелепи, слизу, води) та відкриття верхніх дихальних шляхів. |
|
§ 4 с. 15 -20 § 5 с. 20 - 22 |
7 |
Штучне дихання – його різновиди, та техніка проведення штучної вентиляції легень. |
|
§ 6 с. 22 -24 |
8 |
Непрямий масаж серця, як спосіб відновлення діяльності серцево-судинної системи, методика його виконання, застосування автоматичного зовнішнього дефібрилятора. |
|
§ 7 с. 25– 26 §8 с. 27 - 29 |
9 |
Техніка проведення реанімаційних заходів одним та двома рятівниками. |
|
§ 9 с. 30 |
10 |
Правила виклику бригади екстреної медичної допомоги. |
|
§10 с. 32- 33 |
11 |
Визначення, усунення та запобігання головних факторів, що загрожують життю постраждалого та оточуючих. Тренування у проведенні непрямого масажу серця та штучного дихання одним або двома реаніматорами. |
|
§ 11 с. 35 - 38 |
12 |
Урок узагальнення та систематизації знань. |
|
|
Тематична №1 |
|||
13 |
Тема 5. Надання домедичної допомоги при кровотечах. ( 11 годин )
Взаємозв’язок складу крові та її функцій. |
|
Біологія людини с. 41-43 |
14 |
Види кровотеч. Ознаки та швидке розпізнавання загрозливої для життя кровотечі. |
|
§ 26 с. 92 - 95 |
15 |
Алгоритм дій при кровотечі. Практичне заняття. Ситуаційні задачі. |
|
§ 26 с. 96 |
16 |
Техніка застосування прямого тиску на рану. Пальцеве притискання судин. |
|
§ 27 с. 97 - 101 |
17 |
Техніка застосування прямого тиску на рану. Пальцеве притискання судин. Ситуаційні задачі. |
|
§ 27 с. 101 |
18 |
Техніка накладання турнікета на верхні та нижні кінцівки. |
|
§ 28 -29 с. 103 - 106 |
19 |
Техніка накладання турнікета на верхні та нижні кінцівки. |
|
§ 28 – 39 с. 107 - 110 |
20 |
Техніка тампонування ран. |
|
§ 30 с. 111 -114 |
21 |
Техніка накладання компресійної пов’язки .Тренування у тимчасовій зупинці кровотечі( накладання джгута). |
|
§ 31 с. 114 -119 |
22 |
Тренування у накладанні тиснучих пов’язок на верхні та нижні кінцівки. |
|
С. 120 |
23 |
Урок узагальнення та систематизації знань. |
|
|
Тематична №2 |
|||
24 |
Тема 3. Домедична допомога при порушенні прохідності дихальних шляхів та інших невідкладних станах. ( 8 год. )
Взаємозв’язок будови та функцій органів дихання людини. |
|
Біологія людини с. 67-69 |
25 |
Причини порушення прохідності дихальних шляхів. |
|
§ 12 с. 39 - 41 |
26 |
Основні прояви повної та неповної непрохідності верхніх дихальних шляхів. |
|
§ 13 с. 42 - 44 |
27 |
Алгоритм відновлення прохідності верхніх дихальних шляхів. Прийом Хеймліка. |
|
§ 14 с. 45 - 50 |
28 |
Алгоритм надання допомоги при втраті свідомості |
|
§ 15 с. 51 -56 |
29 |
Послідовність надання допомоги при різкому погіршенні загального стану. |
|
§ 16 с. 57 - 59 |
30 |
Основні причини виникнення судом, прояви, послідовність надання домедичної допомоги. |
|
§ 17 с. 59 -62 |
31 |
Урок узагальнення та систематизації знань. |
|
|
Тематична №3 |
|||
32 |
Тема 4. Загальні поняття про травму. Механізм травми. ( 13 год. )
Поняття про травму, види та класифікація травм. |
|
§ 18 с. 63 - 65 |
33 |
Типи травм при дорожньо-транспортних пригодах та падінні з висоти. Поняття про тупу та проникаючу травму. |
|
§ 19 с. 66 - 68 |
34 |
Вплив мінно-вибухової травми на організм людини. |
|
§20 с. 69 - 71 |
35 |
Вплив мінно-вибухової травми на організм людини. Допомога при струсі та контузіях головного мозку. |
|
§20 с. 71 - 73 |
36 |
Основні ознаки травм голови. |
|
§ 21 с. 74 - 76 |
37 |
Основні ознаки травм грудної клітки. |
|
§ 22 с. 76 - 79 |
38 |
Тренування у накладанні пов’язок на грудну клітку. Практичне заняття.
|
|
|
39 |
Тренування у накладанні пов’язок на голову , око. Практичне заняття.
|
|
|
40 |
Основні ознаки травм живота |
|
§ 23 с. 80 - 83 |
41 |
Основні ознаки травм скелетно-м’язової системи. |
|
§ 24 с. 83 - 85 |
42 |
Правила поведінки при знаходженні у потенційно небезпечному місці та при виявленні небезпечних предметів. |
|
§ 25 с. 86 - 89 |
43 |
Правила поведінки при знаходженні у потенційно небезпечному місці та при виявленні небезпечних предметів. |
|
§ 25 с. 89 - 91 |
44 |
Тренування у накладанні пов’язок на верхні та нижні кінцівки, плечовий та ліктьовий суглоби. Практичне заняття. |
|
|
45 |
Урок узагальнення та систематизації знань. |
|
|
Тематична №4 |
|||
46
|
Тема 6. Домедична допомога при травмах окремих анатомічних ділянок. ( 14 год) Взаємозв’язок будови та функцій опорно-рухової системи людини. |
|
Біологія людини с. 16-18 |
47 |
Поняття про переломи кісток, їх класифікація. Ознаки переломів. |
|
§ 32 с. 121- 124 |
48 |
Вивихи суглобів, їх класифікація. Ознаки вивихів. |
|
§ 33 с. 124 - 126 |
49 |
Порядок надання домедичної допомоги при переломах та вивихах. Іммобілізація кінцівки. |
|
§ 34 с. 127 - 129 |
50 |
Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки. Види шин. |
|
§ 35 с. 130 - 134 |
51 |
Особливості накладання шин на верхню та нижню кінцівки. Використання підручних засобів для накладання шин. |
|
§ 35 с. 135 -137 |
52 |
Практичне заняття. Накладання шин на верхню та нижню кінцівки. |
|
Повторити § 35 с. 130 -137 |
53 |
Алгоритм надання домедичної допомоги при травмі голови.
|
|
§ 36 с. 138 - 140 |
54 |
Алгоритм надання домедичної допомоги при травмі хребта. |
|
§ 37 с. 141 - 146 |
55 |
Тренування у наданні допомоги при переломі хребта. Техніка вкладання постраждалого з травмою хребта на ноші. |
|
Повторити § 37 |
56 |
Алгоритм надання домедичної допомоги при травмі грудної клітки.
|
|
§ 38 с. 146 - 149 |
57 |
Алгоритм надання домедичної допомоги при травмі живота. |
|
§ 39 с. 149 - 152 |
58 |
Порядок надання допомоги при травмі очей.
|
|
§ 40 с. 153 - 156 |
59 |
Урок узагальнення та систематизації знань.
|
|
|
Тематична №5 |
|||
Розділ ІІ. ОСНОВИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ. (10 год) |
|
|
|
60
|
Тема 1. Нормативно правова база цивільного захисту. (1год)
Єдина державна система цивільного захисту та її складові. Законодавче та нормативно-правове забезпечення її функціонування. |
|
§41 с. 157 -161 |
61 |
Тема 2. Надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і соціально-політичного характеру. ( 9 год)
Причини виникнення та класифікація НС( воєнні,транспортні аварії, На виробництві). |
|
§ 42 с. 162 - |
62 |
Причини виникнення та класифікація НС( природного характеру, стихійні лиха). |
|
§ 42 с. 165 - 170 |
63 |
Причини виникнення та класифікація НС (соціальні НС) . Загальні ознаки НС. Рівні НС. |
|
§ 43 с.170 - 174 |
64 |
Дії населення за сигналами оповіщення. Засоби індивідуального захисту органів дихання, порядок використання засобів органів дихання. |
|
Практич заняття |
65 |
Джерела НС у військовий час. Види зброї. Ядерна зброя. |
|
§ 44 с.175 - 177 |
66 |
Джерела НС у військовий час. Хімічна зброя. Класифікація отруйних речовин. |
|
§ 44 с. 177- 180 |
67 |
НС, які характерні для регіону, їх наслідки для життєдіяльності населення та суб’єктів господарювання. |
|
§ 45 с. 181 - 187 |
68 |
Потенційно небезпечні об’єкти міста (району) та їх коротка характеристика. Попередження виникнення можливих НС. |
|
Підготувати повідомлення |
69 |
Урок узагальнення та систематизації знань. |
|
|
Тематична №6 |
|||
70 |
Повторення вивченого за розділом 1. Основи медичних знань і домедичної допомоги. |
|
|