Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Кафедра теорії та методики дошкільної
та початкової освіти
Самостійна робота
(тематичний день у 1 класі)
«Ігри»
Виконала:
Губницька Світлана Миколаївна
Модератор сертифікованого заходу –
Рибачук Оксана Анатоліївна,
методист кафедри теорії й методики
дошкільної та початкової освіти МОІППО.
2020 рік
Візитна карта дня
Проблемна тема:
Завдання дня:
1. Розвивати творче мислення учнів, ознайомлюючи їх із різними видами ігор.
2. Організовувати взаємодію в парах та групах.
3. Допомагати дітям зрозуміти користь від різних ігор.
4. Організовувати творчу діяльність учнів у грі.
Обладнання:
Коробка з запитаннями, м’ячик, ребус, календар природи, ілюстрації до казки, абетка, геометричні фігури, LEGO, навчальний зошит з математики С.О. Скворцова, О.В. Онопрієнко. – Харків: Вид-во «Ранок», 2017., картки з виразами, макети будинків, коробки з крупою чи піском, зошити з навчання грамоти Ч.2.1 /І.О. Большакова, М.С. Пристінська Харків: Вид –во «Ранок», 2017 , борошно, сіль, рослинна олія, вода, скляночки, барвники, пензлі, папір для малювання, олівці чи фломастери, жовтий круг, промінчики, хмарки, комп’ютер.
Освітня галузь |
Дидактична мета |
Очікуваний результат |
Мовно-літературна |
Ознайомити дітей з новою буквою; формувати навички читання та письма; розвиток мовленнєвих умінь, збагачення та активізація словникового запасу, удосконалення фонематичного слуху; здійснення граматико – орфографічної пропедевтики. |
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось) Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання та ділиться своїми почуттями та емоціями від прослуханого ЧИТАЄМО Досліджує особливості лічилки Висловлює думку про те, як факти, думки із прочитаного тексту можуть допомогти в конкретних життєвих ситуаціях Моделює свою поведінку в подібній ситуації Пов’язує текст із власним досвідом, навколишнім світом та із раніше прочитаними текстами ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО Вправляється в написанні літер «і» Використовує відповідний шрифт для написання Називає букви, які впізнає в записаних словах Відтворює графічні знаки за зразком ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ Розрізняє голосні (складотворчі) та приголосні звуки Визначає кількість складів у слові, орієнтуючись на кількість голосних звуків Досліджує значення слів Розгадує ребуси ТЕАТРАЛІЗУЄМО Використовує голос (тембр, темп, інтонація) і мову тіла (міміку, жести, рухи) для створення образу в процесі сюжетно-рольової гри Обговорює сюжетно-рольову гру, у якій брав участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні,то що цьому перешкодило) |
Математична |
Актуалізувати знання складу чисел 2-6; формувати уявлення про арифметичну дію додавання як об’єднання елементів двох множин, про арифметичну дію віднімання як вилучення частини елементів множин. Учити інтерпретувати дії додавання та віднімання за допомогою відрізків. Учити складати за предметними множинами дві рівності на додавання і дві – на віднімання. |
ЛІЧБА Лічить до 6 в прямому і зворотному порядку Відтворює в різних видах діяльності ймовірні та фактичні результати лічби об’єктів, що їх оточують (малює, викладає мозаїку, використовує лічилки (тощо)
ЧИСЛА, ДІЇ З ЧИСЛАМИ Читає і записує числа (1 - 6) – словами і цифрами Утворює рівності на основі знання про склад чисел 2 – 6 ВИМІРЮВАННЯ ВЕЛИЧИН Співвідносить цифру з її зображенням ПРОСТОРОВІ ВІДНОШЕННЯ,ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ Розпізнає геометричні фігури – шестикутник Створює моделі шестикутника з підручного матеріалу (конструктор LEGO) РОБОТА З ДАНИМИ Використовує зібрані (наявні) дані для спілкування щодо досліджуваної проблеми |
Соціальна та здоров’язбережна |
|
БЕЗПЕКА Пояснює, як правила та їх дотримання впливають на безпеку в довкіллі, зокрема вдома, у школі ЗДОРОВ’Я Усвідомлює важливість рухів та активної поведінки для себе та інших ДОБРОБУТ Об’єднується з іншими дітьми у групу для навчання та гри Намагається дотримуватися правил моральної поведінки під час ігор та розваг
|
Мистецька |
|
Малює фарбами Презентує результати власної творчості перед однолітками |
Фізкультурна |
|
Виконує різні ролі в ігрових ситуаціях. Застосовує рухливі ігри для розвитку фізичних якостей та під час навчання, задовольняючи потребу в руховій та ігровій діяльності. Активно вболіває за результат команди Дотримується правил чесної гри, вміє з честю перемагати і програвати. Дотримується безпечної поведінки під час ігор та розваг.
|
Узагальнена таблиця
№ з\п |
Приклади навчальної діяльності |
Очікувані результати учіння |
І |
Ранкова зустріч
|
Уживає відповідну до ситуації спілкування лексику. Підтримує аргументами власні думки або спростовує їх. |
ІІ |
Оголошення теми тижня і теми дня.
|
Розгадує ребус, експериментує з мовними одиницями. Визначає звуки у слові. Визначає кількість складів у слові, орієнтуючись на кількість голосних звуків. Називає день тижня, число, місяць, пору року, свої спостереження за погодою. З’ясовує тему тижня та тематичного дня. |
ІІІ |
Ігрова діяльність учнів
|
Слухає казку, називає слова з буквою І на початку, в середині та в кінці; дивиться відеопрезентацію; викладає букву І з фігур, називає їх, рахує кількість, порівнює. Складає кубик, кладе на голову, ходить – на носочках, на п’ятачках, плескає в долоні, промовляє лічилку.Досліджуєособливостілічилки,використовуєїїугрі Дотримуєтьсядомовленостей Записує числа з лічилки; Працює над завданнями у зошиті ст.42 Розв’язує задачі з логічним навантаженням Розв’язує вирази, розносить листи за адресою, перевіряє правильність доставки листа
|
|
|
Грає в гру. Дотримуєтьсябезпечноїповедінкипідчасігортарозваг |
ІV |
Продовження ігрової діяльності учнів
|
Пише букву в повітрі, пальчиком на піску чи манній крупі; виконує завдання у навчальному зошиті. Будує словосполучення за ілюстрацією; дізнається, що буква і може бути окремим словом. Працює в групі, виконує завдання гри. |
V |
Творчий осередок.
|
Складає пландійдлявиконавцяізточнимитаоднозначнимивказівками.МалюєфарбамиОписуєсвійзадум Пояснює,наскількивдалосявтілитисвійзадум |
VІ |
Підведенняпідсумківзаняття.
|
Розповідає про те, що його\її вразило, схвилювало. Описує зміни власних емоцій, почуттів, настрою. Створює аплікацію. |
І. Ранкова зустріч.
1. Привітання.
Запрошуємо дітей стати(сісти) в коло. Пропонуємо по черзі привітатися і назвати гру, в яку вони люблять гратися.
2. Створення у класі позитивного настрою. Гра «Веселий м’ячик».
У коробці картки із запитаннями:
-Чому ти любиш бавитися?
-Яка твоя улюблена лічилка?
-Яка твоя улюблена гра?
- У які ігри любиш бавитися сам?
- У які ігри граєш з друзями?
-Чим займаєшся у вільний час?
Умови гри: діти передають м’ячик по колу із словами «Один, два, три, чотири, п’ять-час питання задавати»
У кого зупинився м’ячик – відповідає на запитання, яке дістає з коробки. Гра продовжується, поки всі діти не дадуть відповіді.
Нагадуємо правила розгадування ребусів.
Визначаємо кількість букв у цьому слові.
Називаємо звуки. Поділяємо їх на голосні і приголосні.
Визначаємо кількість складів.
Діти називають день тижня, число, місяць, пору року, свої спостереження за погодою.
5. Оголошення теми тижня і теми дня.
ІІ. Ігрова діяльність учнів.
1. Знайомимо учнів з буквою Іі.
Пропонуємо послухати казку (додаток №2)
В одному дворі жило багато різних домашніх тварин. Тут були корова і кінь, качки і гуси, свиня і овечка(на дошці малюнки цих тварин). Всі були веселі і добрі. Разом грали в різні ігри . Тільки великий індик завжди був чимось незадоволений, всіх лякав і дражнив . Ніхто не хотів з ним гратися. Одного разу йому стало так самотньо, що він заплакав. Всі тваринки перестали гратися і підійшли до індика.
-Чому ти плачеш ?- запитали в нього.
- Мені сумно, а ще у мене немає моєї букви.
- Не сумуй - ми тобі допоможемо.
Вранці друзі вирушили в ліс, в якому жила Абеткова Фея, і попросили її подарувати букву Іі для індика. Він дуже зрадів, що в нього тепер буде власна буква, подякував тваринкам і запропонував погратися в гру «Хто назве більше слів з буквою І»
2. Гра «Хто назве більше слів з буквою І»
Пропонуємо дітям назвати слова, де звук І буде на початку, всередині, вкінці слова.
Виставляємо букву Іі в абетку.
Ознайомлюємоучнів із буквою «І» ( можна скористатися відеопрезентацією проекту «Віртуальна школа», режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=YBoE6MyDJio )
Пропонуємо дітям гру танграм.
Завдання: викласти букву І із геометричних фігур.
Пропонуємо назвати фігури, з яких складали букву. Порахувати їх. Назвати кольори. Порівняти: яких фігур більше і на скільки.
Завдання: пропонуємо дітям з 6 цеглинок скласти куб, покласти його на голову(утворити букву і) і походити –на носочках, на п’яточках, плескаючи в долоні. В кого кубик падає – промовляє лічилку, якщо дитина не знає –допомагає вчитель. Коли кубик падає з голови вчителя - він пропонує вивчити його улюблену лічилку.
Раз, два — дерева,
Три, чотири — вийшли звірі,
П’ять, шість — пада лист,
Сім, вісім — птахи в лісі,
Дев’ять, десять — це сунички
Підвели червоні личка.
Пропонуємо записати числа, які почули в лічилці.
Виконати завдання на ст.42 [ Скворцова С.О. Математика. 1 клас. Навчальний зошит: у 4 ч. Ч 1/ С.О. Скворцова, О.В. Онопрієнко. – Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 64 с.: іл.]
Скільки лапок у вовків? (4)
Скільки в мишки є хвостів?(1)
Скільки вушок у зайців?(2)
Скільки пальців на руці?(5)
Скільки крил є у лисиці?(Ніскільки)
Скільки в теремі криниць? (Ніскільки)
Скільки жаб літає в небі? (Ніскільки)
Скільки хвостиків у тебе? (Жарт)
Умови гри: учитель роздає 5 учням однакову кількість «листів» (картки із записаними виразами). У дітей, які сидять за партами, в руках картки з номерами будинків (від 1 до 6). Кожен листоноша повинен розв’язати вирази. Відповіді збігаються з номерами будинків.
Завдання: швидко та без помилок рознести листи за призначенням.
Умови гри: один із гравців – «чарівник», а всі решта – «зачаровані звірі». Чарівник стає на середину майданчика і 3 рази підкидає м'яч угору. В цей час «зачаровані звірі» розбігаються подалі від чарівника, але не перебігають меж майданчика. Спіймавши м'яч після 3-го кидка, «чарівник», не сходячи з місця, намагається влучити м'ячем в одного із зачарованих звірів. Якщо він не влучить, то піднімає м'яч і знову кидає його в будь-кого з гравців. Гравець, у кого «чарівник» влучив м'ячем, стає його помічником. Помічник піднімає м'яч, кидає його «чарівникові». Якщо «чарівник» кине м'яч помічникові, той сам кидає м'яч у зачарованих звірів. Гра закінчується, коли чарівник «відчаровує» усіх звірів.
Пропонуємо написати букву у повітрі, пальчиком на піску або на манній крупі (що насипана в коробці з-під цукерок) та в навчальному зошиті Большакова І.О. Навчання грамоти. 1 клас. Навчальний зошит: у 4 ч. Ч.2.1 /І.О. Большакова, М.С. Пристінська Харків: Вид –во «Ранок», 2017 – 40с.-іл.
І підслухало розмову
І з’єднало словом слово.
Даємо поняття про те ,що буква І може бути окремим словом. Будуємо словосполучення за ілюстраціями (додаток №2 )
КОРОВА і КІНЬ КАЧКА і ГУСКА СВИНЯ і ОВЕЧКА
Умови гри: об’єднуємо учнів у групи за допомогою конструктора LEGO , пропонуємо із 6 цеглинок скласти шестикутник.
Потім діти грають у гру «Зведи, накриваючи». Діти отримують по гральному кубику на кожну групу.
Починають гру з однієї цеглинки.
По черзі кидають кубик – число,яке випадає , означає кількість штирів , які дитина повинна накрити для того, щоб поставити наступну цеглинку.
Якщо випадає 3 або 5 – запитання до дітей: яку дію ви виконуватимете?
(кидаємо ще раз, пропускаємо хід іт.д.)
Пропонуємо дітям взяти участь у виготовленні фарб для малювання пальчиками. Змішуємо борошно , сіль, рослинну олію , додаємо води і добре перемішуємо . Розливаємо по скляночках і пропонуємо дітям додати барвники (куркума, сік буряка, активоване вугілля, харчові барвники).
Фарби наносимо пензликом на долоньку і пальчики, а потім залишаємо відбиток на папері. Просимо дітей уважно вдивитися у відбиток і спробувати побачити якийсь образ. За допомогою пензлика, олівців, фломастерів надати образу завершений вигляд(додаток №6 ).
Просимо дітей придумати фантастичну історію , героєм якої буде створений ними образ.
ІІІ. Підведенняпідсумківзаняття.
Запитуємовдітей,якіігрибувають?Чиєвнихулюбленіігрийулюбленілічилки?Яківони?Чихтосьіздітейготовийпоказатисвоюулюбленугруабопояснити,якїївиконувати.
Пропонуємо учням пограти в гру «Мрійниця-витівниця». В цю гру можна грати з друзями, батьками, бабусею та дідусем. Грати можна на лавочці, на автобусній зупинці, на прогулянці, у парку . Правила гри такі: треба давати відповіді на подані запитання, у яких обов’язково мають бути слова на букву Іі.
1. Ким ти хочеш бути?
-Я хочу бути інженером(іменинником, іхтіологом…)
2. Яке ім’я ти б собі обрав?
Іван, Ірина.
3 . Яких би ти завів тварин?
Індик, іволга.
4. Що б ти їв?
Їв би я ізюм та іриски.
Індонезія, Індія.
•Прикріпітьнадошцікругжовтогокольору.Скажітьдітям,щоце–сонечко,алевонорозгубилосвоїпромінчикинаучнівськихпартах(напартіпередкожноюдитиноюпокладіть«промінчик»та«хмаринку») (додаток № 7)
• Попросітьдітейприкріпитина«сонечко»«промінчик»,якщозаняттяїмсподобалось.Якщонесподобалось–«хмаринку».Запропонуйтедітямпояснитисвійвибір.
Попросітьдітейвдомарозпитатидорослихчленівсвоєїсім’ї(батьків/дідусівабобабусь/старшихбратівтасестер,хрещенихтощо),уякіігривонибавилисьувіці6–7років.Нехайучніпопросятьдозволупринестидошколисвоїулюбленііграшки,ащекраще–улюбленііграшкисвоїхбатьків,якщовонизбереглисявдома.Обов’язковозапропонуйтедітямрозпитативбатьків,якимиіграшкамивонилюбилибавитисяйчому.
Подорож в країну Ігор
« Яку таємницю приховують іграшки?»
● Як знайти для себе нове захоплення?
● Чи завжди ігри приносять нам користь?
На кінець тижня діти знатимуть:
● назви і види деяких популярних дитячих ігор;
● яку користь /шкоду можуть приносити дитячі іграшки, ігри;
● чим захоплюються однокласники.
Діти вмітимуть:
● пояснити, як від власних захоплень / уподобань може залежати успіх та добробут у майбутньому;
● розказувати про власні захоплення / вподобання;
● презентувати результати власної творчості;
● уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування.
Мета: збагачувати уявлення дітей про предметне довкілля, зокрема про ігри, іграшки, забави; закріпити поняття про основні види іграшок, вправлятися у класифікації іграшок, вміння виділяти частину від цілого; розвивати творче мислення, увагу; виховувати дбайливе ставлення до іграшок, бажання брати участь у всіх видах діяльності.
Обладнання: великі картки із символічним позначенням магазинів (булочної, овочевого, магазину іграшок, солодощів тощо); картки із зображенням «Бадмінтон», «Кеглі», «Волейбольний м’яч», «Велосипед», «Шайба», «Ковзани», «Лижі», «Бігова доріжка»; картки з цифрами «1», «2», «3»; три аркуші паперу А-1 або ватман із малюнками іграшок, які треба обвести; картки із деформованим зображенням іграшок;паперові серця; маркери, олівці для розфарбовування; ляльки, виготовлені із різних матеріалів (дерев’яна, глиняна, солом’яна, мотанка); аудіозапис-запрошення до магазину іграшок; відео «Як зробити іграшку»; екран для показу відео.
Місце проведення: ігрова кімната.
Тривалість: 35-40 хвилин.
Хід заняття
Всі збирайтеся, малята, ви у мене – молодці!
В магазин ідуть завзято ці маленькі покупці.
Гаманці в руках тримають і торбинка у них є.
Ану, швидко подивіться: чи ніхто не відстає?
Діти підходять до «магазинів» (великі картки із символічним позначенням магазинів (булочної, овочевого, магазину іграшок, солодощів тощо).
(звучить аудіозапис-запрошення до магазину іграшок)
Дзень-дзелень – дзвіночок кличе,
Ось відкрилася крамниця.
Діти, в гості завітайте,
Хто що хоче – вибирайте.
Тут є іграшки цікаві
І багатства є чималі:
І машини, й кораблі,
Бубон, брязкальця, стрічки,
Екскаватор невеличкий,
Вертоліт, ляльки, звірята –
Все побачите, малята.
Фізкультхвилинка.
Щось усі ви зажурились,
Мабуть, трішечки втомились.
Що робити, що робити?
Треба трохи відпочити.
Гра «Їхав Іван на базар»(додаток №9)
Вирішив Іван стати спортсменом, тому купив у магазині такі речі:
( Діти рухами імітують ці види спорту)
(Демонстрація ляльки-мотанки)
https://www.youtube.com/watch?v=xAseqnKxA4w).
Практична робота.
1.Гра «Будь уважним»
Під час лічилки я буду називати числа і показувати на дітей. Ви маєте запам’ятати свої числа, а ще – продемонструвати рухами ті дії, про які почули.
Раз, два – росла трава,
Три, чотири – покосили,
П’ять – на сонечку сушили,
Шість – в копичку поскладали,
Сім – корівку годували,
Вісім – молочко давала,
Дев’ять – діток напувала,
Десять – привела телятко,
Починаєм все спочатку.
Раз, два – росла трава…
(Леся Вознюк)
2.Робота в групах. У нас утворилося три групи. Дайте своїм групам назви, пов’язані з іграшками. Зараз ми будемо працювати в групах, тому давайте пригадаємо «Правила роботи в малих групах».
А що запам’яталось найбільше?
Дуже, дуже тут цікаво,
Гучно, весело, яскраво.
З іграшками добре грати,
Та не треба забувати,
Що не можна їх ламати,
На частини розбирати.
А що треба робити, якщо іграшка випадково зламалась?
Ви ж нічого не ламали?
Все гарненько поскладали?
Іграшки тепер, малята,
З вами завжди будуть грати.
Підведення підсумків. Рефлексія.
(звучить аудіо запис «Магазин закривається»)
Дзень-дзелень – дзвіночок кличе,
Закривається крамниця.
До побачення, малята,
Любі хлопчики й дівчата.
Висновки
Освіта – одна з найважливіших сфер людської діяльності і визначальний фактор розвитку людства.
Освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Завданням сучасної школи є виховання компетентної особистості, яка володіє не лише знаннями, високими моральними якостями і є професіоналом, а й уміє діяти адекватно, застосовуючи знання в різних сферах діяльності.
Виховати таку особистість – завдання сучасної школи. Це зумовлює необхідність упровадження в освітню практику новітніх технологій, які передбачають навчання, виховання, формування навичок роботи і управління, заснованих на сучасній дидактичній системі.
Одним із таким методів є інтеграція. Таке навчання забезпечує формування в молодших школярів цілісної картини світу, здатності сприймати предмети і явища різнобічно, системно, емоційно, сприяє поглибленню та розширенню знань здобувачів освіти, діапазону їх практичного застосування.
Переваги для здобувачів освіти:
• чіткіше розуміння мети кожного предмету в різних контекстах
• глибше розуміння будь - якої теми, завдяки її дослідженню через кілька точок зору
• краще усвідомлення комплексного підходу, через який предмети, навички, ідеї та різні точки зору пов’язані з реальним світом
• удосконалення навичок системного мислення
Вміння бачити взаємозв’язки всіх аспектів життя зрештою стає звичкою, яка буде допомагати дітям протягом усього їхнього життя.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Додатки
,
і
і
і
і
Додаток
-Чому ти любиш бавитися?
-Яка твоя улюблена лічилка?
-Яка твоя улюблена гра?
-У які ігри любиш бавитися сам?
- У які ігри граєш з друзям?
-Чим займаєшся у вільний час?
- У які ігри любиш бавитися взимку?
-У які ігри любиш бавитися влітку?
Додаток 7
Додаток 8
Овочевий магазин
Хлібний
Магазин іграшок
Магазин солодощів
Магазин
одягу
Спортивні товари
Магазин
взуття
Додаток 9
1
2
3
Додаток 10
Додаток 11
Додаток 12
Додаток 6
Картинки для вироблення правил поведінки в ігровій кімнаті