Тематичний день «Мандрівка птахів»
І. Ранкова зустріч
1. Привітання
• Запропонуйте дітям привітатися за допомогою вірша:
Ось іде до нас весна,
Все навколо ожива:
Підсніжники прокидаються,
Кульбабки посміхаються,
Пташки прилітають,
Діти вибігають,
На луках стрибають!
ІІ. Обмін інформацією. Вправа «Мої враження»
• Попросіть дітей поділитися своїми враженнями від спостережень за природою сьогодні вранці і продовжити речення: «Доброго ранку! Мене сьогодні вразило…».
. Відгадування загадок, щоб пригадати назви перелітних птахів
• Попросіть дітей відгадати загадки і назвати перелітних птахів. Пригадайте разом з тдітьми, чому ці птахи відлітали від нас восени.
. Бесіда про лелек
• Запропонуйте дітям визначити назву птаха, який, за народним повір'ям, прилітає до нас зі снігом. Проведіть «графічний диктант».
Нагадайте дітям, що лелеки, за народними повір'ями, прилітають до нас
19 березня. Розкажіть, що спочатку прилітають самці, облаштовують, як правило, минулорічне гніздо, а вже трохи згодом прибувають самички і допомагають у цій справі. Величезне гніздо лелека будує протягом декількох років, а добудовує його щорічно, і люди допомагають пташкам у цьому. Розкажіть, що самичка відкладає 3–6 яєць. Батьки-лелеки висиджують яйця по черзі, але вночі їх завжди зігріває
самичка. Пташенята вилуплюються через 32 дні. А у 8 тижнів молоді лелеченята наважуються на перші самостійні польоти.
• Роздайте кожній дитині календар і попросіть відшукати у ньому день, коли, за народним повір'ям, до нас прилітають лелеки. Запропонуйте дітям зробити обчислення: якщо, наприклад, самичка-лелека відклала яйця 18 квітня, то коли вилупляться лелеченята та коли вони почнуть самостійно вилітати з гнізда.
Поцікавтесь, як по-іншому можна назвати лелеку? (Чорногуз, бусел, бузько)
• Вивчіть з дітьми скоромовку:
Чорно-білий чорногуз
У болото чорне вгруз.
3. Дидактична гра «Мандрівка птахів»
• Запитайте дітей, чи знають вони, звідки птахи довідуються, коли їм час
повертатися додому.
• Повідомте дітям, що птахи так само, як і люди, можуть «відчувати час» за
допомогою біологічного годинника. Цей годинник без циферблату подарувала нам
природа. Вважають, що знайти дорогу назад у певну місцевість допомагають старі
досвідчені птахи у зграї. Вони запам'ятовують основні орієнтири, які лежать на
шляху міграції: долини річок, гори. Деякі птахи, наприклад, зозуля, повинні
знаходити правильний шлях самотужки. Вони інстинктивно знаходять правильний
міграційний шлях і місця зимівлі.
Запитайте у дітей, чи знають вони, кого із людей називають «жайворонками», а кого – «совами». Запропонуйте дітям підняти руки, хто вважає себе «жайворонками». Попросіть дітей полічити їхню кількість. А далі з'ясуйте,скільки дітей у класі вважають себе «совами». Попросіть дітей відобразити інформацію у вигляді діаграми. Проведіть роботу на зчитування даних з діаграми: кого і на скільки у класі більше: «жайворонків» чи «сов».
• Розгляньте карту міграції птахів і проведіть бесіду за нею.
Розкажіть дітям, що пташки долають надзвичайно довгий шлях до нас. Як
правило, вони летять зграями, які очолює вожак, що задає ритм польоту. Решта
летять позаду нього чіткими рядами, повторюючи рухи крил вожака. Завдяки такій
організації вся зграя летить швидко, вправно, дотримуючись дистанції і не
налітаючи одне на одного.
• Під час перельоту пташки підтримують один одного. Розкажіть, що, наприклад,
лелека, якщо дуже втомився, може знайти місце у середині зграї і подрімати 10–15
хвилин. У цей час в лелеки загострюється слух і, чуючи звуки, які видають інші
пташки у зграї, сонний лелека продовжує рух. За цей короткий час птах відновлює
сили і повертається на своє первинне місце, натомість, трошки подрімати може
якийсь інший птах зі зграї.
4. Виготовлення аплікації птаха.
5. Робота в групі. Понятійна таблиця. (На карточці малюнки птахів. Потрібно підписати назви перелітних, яка пташка зайва?)
6. Запропонуйте дітям утворити «журавлиний ключ» і, чітко слідуючи за першим
однокласником («вожаком»), пройти окреслений маршрут (наприклад, у коридорі
школи або на подвір'ї), чітко повторюючи рухи «вожака». Обговоріть, чи легко
вдалося виконати вправу, що завадило останнім у «зграї» правильно повторити
рухи «вожака». Підсумуйте, що під час командної роботи дуже важливою є
правильна організація дій та підтримка кожного члена команди.
7. Підведення підсумків дня. Вправа «Незакінчені речення» Щоденник вражень
• Попросіть дітей підсумувати заняття і продовжити речення: «Найбільше мене
вразило…», «Найцікавішою новою інформацією для мене стало….», «Для мене
важко було…», «Я хочу довідатися більше про …».
Тематичний день «Мандрівка птахів»
І. Ранкова зустріч
1. Привітання
• Запропонуйте дітям привітатися за допомогою вірша:
Ось іде до нас весна,
Все навколо ожива:
Підсніжники прокидаються,
Кульбабки посміхаються,
Пташки прилітають,
Діти вибігають,
На луках стрибають!
ІІ. Обмін інформацією. Вправа «Мої враження»
• Попросіть дітей поділитися своїми враженнями від спостережень за природою сьогодні вранці і продовжити речення: «Доброго ранку! Мене сьогодні вразило…».
. Відгадування загадок, щоб пригадати назви перелітних птахів
• Попросіть дітей відгадати загадки і назвати перелітних птахів. Пригадайте разом з тдітьми, чому ці птахи відлітали від нас восени.
. Бесіда про лелек
• Запропонуйте дітям визначити назву птаха, який, за народним повір’ям, прилітає до нас зі снігом. Проведіть «графічний диктант».
Нагадайте дітям, що лелеки, за народними повір’ями, прилітають до нас
19 березня. Розкажіть, що спочатку прилітають самці, облаштовують, як правило, минулорічне гніздо, а вже трохи згодом прибувають самички і допомагають у цій справі. Величезне гніздо лелека будує протягом декількох років, а добудовує його щорічно, і люди допомагають пташкам у цьому. Розкажіть, що самичка відкладає 3–6 яєць. Батьки-лелеки висиджують яйця по черзі, але вночі їх завжди зігріває
самичка. Пташенята вилуплюються через 32 дні. А у 8 тижнів молоді лелеченята наважуються на перші самостійні польоти.
• Роздайте кожній дитині календар і попросіть відшукати у ньому день, коли, за народним повір’ям, до нас прилітають лелеки. Запропонуйте дітям зробити обчислення: якщо, наприклад, самичка-лелека відклала яйця 18 квітня, то коли вилупляться лелеченята та коли вони почнуть самостійно вилітати з гнізда.
Поцікавтесь, як по-іншому можна назвати лелеку? (Чорногуз, бусел, бузько)
• Вивчіть з дітьми скоромовку:
Чорно-білий чорногуз
У болото чорне вгруз.
3. Дидактична гра «Мандрівка птахів»
• Запитайте дітей, чи знають вони, звідки птахи довідуються, коли їм час
повертатися додому.
• Повідомте дітям, що птахи так само, як і люди, можуть «відчувати час» за
допомогою біологічного годинника. Цей годинник без циферблату подарувала нам
природа. Вважають, що знайти дорогу назад у певну місцевість допомагають старі
досвідчені птахи у зграї. Вони запам’ятовують основні орієнтири, які лежать на
шляху міграції: долини річок, гори. Деякі птахи, наприклад, зозуля, повинні
знаходити правильний шлях самотужки. Вони інстинктивно знаходять правильний
міграційний шлях і місця зимівлі.
Запитайте у дітей, чи знають вони, кого із людей називають «жайворонками», а кого – «совами». Запропонуйте дітям підняти руки, хто вважає себе «жайворонками». Попросіть дітей полічити їхню кількість. А далі з’ясуйте,скільки дітей у класі вважають себе «совами». Попросіть дітей відобразити інформацію у вигляді діаграми. Проведіть роботу на зчитування даних з діаграми: кого і на скільки у класі більше: «жайворонків» чи «сов».
• Розгляньте карту міграції птахів і проведіть бесіду за нею.
Розкажіть дітям, що пташки долають надзвичайно довгий шлях до нас. Як
правило, вони летять зграями, які очолює вожак, що задає ритм польоту. Решта
летять позаду нього чіткими рядами, повторюючи рухи крил вожака. Завдяки такій
організації вся зграя летить швидко, вправно, дотримуючись дистанції і не
налітаючи одне на одного.
• Під час перельоту пташки підтримують один одного. Розкажіть, що, наприклад,
лелека, якщо дуже втомився, може знайти місце у середині зграї і подрімати 10–15
хвилин. У цей час в лелеки загострюється слух і, чуючи звуки, які видають інші
пташки у зграї, сонний лелека продовжує рух. За цей короткий час птах відновлює
сили і повертається на своє первинне місце, натомість, трошки подрімати може
якийсь інший птах зі зграї.
4. Виготовлення аплікації птаха.
5. Робота в групі. Понятійна таблиця. (На карточці малюнки птахів. Потрібно підписати назви перелітних, яка пташка зайва?)
6. Запропонуйте дітям утворити «журавлиний ключ» і, чітко слідуючи за першим
однокласником («вожаком»), пройти окреслений маршрут (наприклад, у коридорі
школи або на подвір’ї), чітко повторюючи рухи «вожака». Обговоріть, чи легко
вдалося виконати вправу, що завадило останнім у «зграї» правильно повторити
рухи «вожака». Підсумуйте, що під час командної роботи дуже важливою є
правильна організація дій та підтримка кожного члена команди.
7. Підведення підсумків дня. Вправа «Незакінчені речення» Щоденник вражень
• Попросіть дітей підсумувати заняття і продовжити речення: «Найбільше мене
вразило…», «Найцікавішою новою інформацією для мене стало….», «Для мене
важко було…», «Я хочу довідатися більше про …».