Інтерактивна модель навчання — це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету - створити найсприятливіші, комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуватиме свою успішність, інтелектуальну спроможність.
В 1 класі найкраще застосовувати інтерактивну технологію саме на уроках природознавства. Адже вона передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, висловлювання своєї точки зору стосовно тієї чи іншої проблеми, вміння доказово міркувати, спільне вирішення питання на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з товаришами, критично мислити, поважати думку однокласників, приймати продумані рішення.
Тип всіх уроків даної розробки: інтерактивний.
Структура таких уроків складається з п'яти етапів:
- мотивація;
- оголошення, представлення теми та очікуваних результатів;
- актуалізація знань, надання необхідної інформації;
- усвідомлення;
- рефлексія.
Перший етап ( мотивація ) в сценаріях уроків носить більш організаційний характер. Адже першокласників потрібно організувати на урок та створити позитивний емоційний настрій.
Залежно від теми іноді було доцільним поміняти місцями такі етапи, як актуалізація знань та повідомлення теми і мети.
Для більшої зацікавленості введений казковий персонаж Гадайлик, який пропонує учням цікаві завдання, робить повідомлення, допомагає вчителю на уроці.
Інтерактивні вправи, які використовуються в розробках уроків, в основному виконуються колективно.
Також було використано багато навчальних та пізнавальних ігор, загадок, що допомагає активізувати навчальний процес.
Урок 1
Тема: Тварини
Мета: розширювати й уточнювати знання учнів про тварин, їх різноманітність і середовище існування; допомогти учням зрозуміти залежність життя тварин від тепла, рослин, інших тварин і людини; розкрити цінність тварин у природі; розвивати прогностичне мислення школярів; виховувати любов до природи та шанобливе ставлення до тварин.
Обладнання: сюжетний малюнок дерева, малюнки тварин.
Хід уроку
І.Мотивація. Організація класу та створення позитивного настрою на урок.
Вправа «Девіз»:
Нас кличе в дорогу –
Скоріш вирушай!
В мандрівках чудових
Пізнай рідний край.
Відкрий таємниці
Для себе, мій друг!
Для тебе іскриться
І річка, і луг.
ІІ. Актуалізація знань
На дошці сюжетний малюнок дерева з таємничими мешканцями.
Тут на галяві дуб зелений,
Дупло якесь у ньому є.
Під дубом нірка і куреник –
Мабуть, помешкання чиєсь.
Дізнатись разом, друзі , маєм,
Хто мешкає на дубі цім.
Якщо загадки відгадаєм –
Відкриєм таємницю всім.
Загадки:
Із сосни стриба на дуба.
Хвіст у неї як мітла,
А сама на зріст мала.
Не звірятко – просто диво:
Невгамовне, пустотливе.
Вгору – вниз, на гілку з гілки…
Хто це буде, діти…(білка)
Добре рию ходи, нори.
Я маленький, мовчазний,
Ще до того і сліпий. (кріт)
Їм дерева стережу.
Я у лісі скрізь літаю,
А в гніздечку спочиваю. (пташка)
В ній кімнат багато.
Тут живе отара
Добрих санітарів.
Ти цю хату не чіпай –
Санітарам спокій дай. ( мурашки)
До кожної загадки діти добирають з дошки малюнок та прикріплюють до відповідного місця на сюжетному малюнку.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Ось і відкрили ми з вами першу таємницю, дізнавшись про мешканців цього чудового куточка довкілля. Сьогодні на нас чекає ще багато таких таємниць. Одна з них заховалась у відгадках. Подивіться на малюнки і назвіть слова-відгадки одним словом.
( Тварини)
Так ви відкрили другу таємницю, це і є темою нашого уроку.
Час Гадайлика стрічати.
Хоче він багато знати
Про тварин і про природу.
Станем, друзі, у пригоді?
Ось про що я хочу знати,
Буду з вами працювати,
Щоб в кінці уроку ви
Відповіді дать змогли:
ІV. Узагальнення змісту
На галявині щоднини
Всі збираються тварини.
Вчить малечу кожна мати
Повзать, плавать чи літати.
( На дошці – малюнки тварин: жаба, лелека, карась, качка, вуж, заєць, щука, лисиця, бджола, метелик, ведмідь)
Ви уважно розглядайте –
Швидко відповідь давайте:
Хто із них гарно літає?
Хто в житті тільки стрибає?
Хто бігає й походжає,
Бо для цього лапи має?
Хто навчився лиш повзти?
А хто вміє лиш пливти?
Висновок: отже, всі тварини можуть пересуватися.
Фізкультхвилинка
Ходить бусол по воді.
Чап! Чап!
Ловить жабок по одній.
Хап! Хап!
Перелякані жабки
Ква! Ква!
Поховались під листки.
Раз! Раз!
Гра «Нагодуй тварину»: потрібно назвати те, чим живляться тварини, які зображені на малюнках, використаних у попередньому завданні.
Висновок: всі тварини живляться або рослинами, або іншими тваринами, або і тим і тим.
На дошці – картки з малюнками тварин-малят. По класу розвішані малюнки дорослих тварин.
Загубили ці малята
Свою маму, свого тата.
Де живуть, вони не знають
І сидять тепер, ридають.
Ви тваринам підкажіть,
До батьків їх відведіть.
Діти відшукують тварин, які є батьками маленьких тваринок.
Висновок: усі тварини мають потомство
V. Рефлексія
- Діти, ви дуже гарно працювали, дізнавались нове та згадували те, що вже знали.
То тепер ви легко можете відповісти на ті запитання, які я задавав на початку уроку :
Слід усім запам’ятати:
Тварин треба…(захищати).
Їх оселі не…(руйнуй),
Краще взимку…(нагодуй).
Потрібні усі – і злі, і привітні,
Страшнючі потвори і ті необхідні.
На світі потрібен усяк, хто в нім є.
Чи мед, чи отруту, чи ще що дає.
Варті всі життя на землі –
І мусять це знати великі й малі.
Урок 2
Тема: Дикі та свійські тварини
Мета: ознайомити учнів з істотними ознаками диких та свійських тварин, вчити
визначати, яку користь приносять свійські тварини людині; розвивати
спостережливість, увагу; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: малюнки тварин, картки із малюнками свійських та диких тварин для роботи в групах.
Хід уроку
І. Мотивація навчання. Організація класу та створення позитивного настрою на урок.
1.Вправа «Побажання» (принцип вправи «Мікрофон»): я бажаю всім на уроці…
2. Повідомлення чергових «синоптиків»:
ІІ. Актуалізація знань
1.
Усюди тварини нас оточують:
Стрибають, плавають, в небі літають,
У землі причаїлися, снують під ногами.
Скільки усього їх живе поряд з нами!
2.
Друзі, знов вітаю вас!
До вподоби мені цей клас:
Учні дружні та завзяті,
Вміють гарно працювати.
Вам завдання дам нове, -
Ви ж порадуйте мене.
Робота за малюнками (орел, кінь, гуска, собака, заєць, метелик, білка).
Створення проблемної ситуації для роботи в парах: розподіліть тварин за місцем їх проживання.
Після аналізу відповідей – колективний висновок: деякі тварини живуть на волі, інші – біля людей.
3. - Діти, а як називаються тварини, які живуть на волі? А біля людей?
( Можливий варіант, коли учні не знають назву «свійські», а скажуть «домашні». Тоді слід запитати, чи живуть в будинку свиня, корова та інші.)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Отже, сьогодні ми
ІV. Усвідомлення змісту
Поділ на дві групи «Свійські тварини» та «Дикі тварини»: роздати дітям картки червоного та зеленого кольорів, які допоможуть сформувати групи. Повторення правил роботи в групах.
ви ж подумайте проте.
Кожна група завдання має
І швиденько визначає,
Хто на волі проживає,
хто ж з людьми справу має?
Колективний висновок: дикі тварини будують собі житло самі, а свійським житло будує людина.
Колективний висновок: дикі тварини добувають собі їжу самі, а свійських тварин годує людина.
Колективний висновок: дикі тварини піклуються про своє потомство самі, а свійським допомагає людина.
|
Дикі |
Свійські |
домівка |
|
|
харчування |
|
|
потомство |
|
|
висновок |
не залежать від людини |
залежать від людини |
Фізкультхвилинка
Лапки в боки, вгору вушка,
Скачуть білочки – подружки.
Один, два, три, чотири, п’ять!
По гілках вони летять.
Кожен ранок на галяві
Спритно роблять вільні вправи.
Один, два, три, чотири, п’ять!
Люблять білочки стрибать!
- прощавайте, дві шкаралупки! ( курка, качка, гуска)
тіло вкрите лускою,
живе під водою. ( риба)
пролетіла над лужком.
поклопоче над квіткою –
пригостить нас медком. ( бджола)
- Отже, свійськими тваринами можуть бути і птахи ( курка, качка, гуска) , і риби (короп), і комахи ( бджола, шовкопряд).
( Діти відповідають, а вчитель фіксує відповіді на схемі.)
Свійські людина
тварини
V. Рефлексія
1. Гра «Незавершене речення»
2. Гра «Чиє дитинча?» ( Вчитель називає дорослу тварину, а учні – її дитинчат.)
Свиня – ( поросята)
Корова – ( телята)
Качка – ( каченята)
Кінь – ( лошата)
Вівця – ( ягнята )
Заєць – ( зайченята)
Курка – ( курчата)
Білка – ( білченята)
3. Підсумки. Вправа «Мікрофон»
- Чим був цікавим для вас урок?
4. Самооцінка роботи кожної групи.
Урок 3
Тема: Комахи
Мета: уточнити уявлення учнів про комах, вчити виділяти істотні ознаки комах, будову різних видів комах; формувати навички класифікації комах за групами; розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати; виховувати бажання досліджувати природу.
Обладнання: малюнки комах, колекція комах, роздавальний індивідуальний матеріал.
Хід уроку
І. Мотивація навчання. Організація класу та створення позитивного настрою на урок. Вправа «Передай усмішку по колу»
ІІ. Актуалізація знань
Робота над загадками
- Знову, друзі, вас вітаю, Вам загадки загадаю.
Чорний, та не ворон,
рогатий, та не бик,
Шість ніг без копит.
Летить – виє,
Сяде – землю риє. (жук)
Навесні старий садок
Вкрив барвистий килимок,
І над вишнями в гіллі
Загули, мов дзвін, ….(джмелі)
Крилатий, а не птах,
Барвистий, а не квітка. (метелик)
Лазить догори ногами.
Скрізь мандрує, все покуштує. (муха)
У лісі біля пня – біготня, метушня,
Народ робочий весь день хлопоче. ( мурахи)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
. - Спасибі, Гадайлику, за допомогу. Отже, сьогодні на уроці ми
ІV. Усвідомлення змісту
1. Практична робота з колекціями комах з метою формування поняття «комахи»
Примітка: така робота з формування уявлень про окремих комах дуже корисна і необхідна, оскільки на основі цих уявлень легше засвоюються наступні знання у вигляді понять.
Проблемне запитання: Чому такі різні за формою, розміром, кольором, способом живлення, середовищем існування тварини відносяться до комах?
Алгоритм пошукової діяльності:
Учитель зауважує, що майже таку будову мають всі комахи. Потім знову привертає увагу учнів до проблемного запитання і підводить їх до самостійної відповіді на нього. Комахи – група тварин, тіло яких почленоване на три частини: голова, груди, черевце; тіло має шість ніг, міцний, але легкий покрив ( хітин ). Крил або немає, або їх є два, іноді – чотири.
Фізкультхвилинка
Між деревами на павутинці
Походжали жуки-сміливці.
Хрущик, ніби мотоцикліст,
Мчав по колу, аж тьохкав ліс.
Всім відомий силач-комар
Зразу аж трьох синів підіймав.
А прозорі бабки літали
І в долоньки аплодували.
1. - Згадайте казку «Муха - Цокотуха». Хто гостював у неї? Чому Муха не запросила у гості зайця, лелеку або ведмедя? Яка тварина взяла Муху у полон?
- Розгляньте зображення павука. Як ви вважаєте, павук - це комаха? Скільки ніг у павука? Скільки частин тіла? Отже, павук – не комаха. На відміну від комах, у павуків 8 ніг та відсутні крила.
2. «Це цікаво»
Люди навчилися за допомогою спостереження за поведінкою комах передбачати погоду.
V. Рефлексія
1. Гра «Упіймай комаху» ( Учитель називає тварин. Кожну назву комахи учні супроводжують оплеском. )
Матеріал для гри: соловей, сонечко, метелик, жаба, тарган, джміль, зайчик, колорадський жук, бабка, окунь, муха, блоха, вуж, ведмідь, оса, мураха, їжак.
2. Гра «Упізнай тварину за описом»
Виберіть з них тільки комах. Назвіть комах, яких ви бачили у природі.
Урок 4
Тема: Дослідницький практикум. Як живуть мурахи?
Мета: ознайомити учнів із життям мурах; повторити істотні ознаки комах; розвивати вміння аналізувати й узагальнювати; виховувати любов до природи.
Обладнання: малюнки мурашок та мурашника у розрізі.
Хід уроку
І. Мотивація навчання. Організація класу та створення позитивного настрою на урок.
Радий знову вас вітати,
Буду з вами працювати.
Наш девіз усі згадайте
Та зі мною промовляйте:
Ми – дослідники завзяті,
Гарно будем працювати.
ІІ. Актуалізація знань
- Відгадайте загадку:
Всюди проживають,
По шість ніжок мають,
Можуть мати й крила.
Але це не пташки.
Ну що ж, відгадали?
Звісно, це - ….(комашки)
ІІІ. Повідомлення теми та мети:
- Сьогодні ми станемо дослідниками життя комах. А яких саме, дізнайтеся із слідуючої загадки:
Прийшли робітники без сокир,
Побудували дім без кутів. (Мурахи і мурашник)
ІV. Усвідомлення змісту
1. Підготовча робота
- Доведіть, що мурахи – це комахи. ( Використання методу ПРЕС відбувається за допомогою вчителя)
Я вважаю, що ….( мурахи – це комахи)
Тому що ….( вони мають шість ніжок, їх тіло складається із трьох частин)
Наприклад…..(таку будову мають мухи, бджоли, метелики)
Отже… (мурахи належать до комах)
2.
За ялиною горбок – півмільйона мурашок
Працювали день і два…Листя, голки і трава
Полягали у будівлю. Той загал зробив покрівлю.
Можна звати дім комашник, а інакше він – мурашник.
Жив на світі цар Мурах, і цариця Мурахиця,
І царівна Мурахівна. Ох – ох! Ах – ах!
Як багато в цьому царстві у мурашнику мурах!
Там такі мурашні нори, що ведуть в льохи й комори,
А в коморах є усе – хто де звідки принесе.
Ти не віриш? Ну й нехай: у мурашки поспитай!
3. Демонстрація ілюстрації «Мурашки і мурашник» та розповідь заздалегідь підготовлених учнів про життя мурах ( використання елементів театралізації)
Перша мурашка ( мати-засновниця ):
Ми живемо сім’ями. У великому мурашнику мешкає до кількох мільйонів мурах. Я – «цариця» - знаходжуся в глибині , де відкладаю яйця. Тільки у мене бувають крила.
Друга мурашка ( фуражир ):
Ми приносимо до мурашника їжу: гусениць, метеликів, жуків. За день можемо наносити до 1 кг комах, більшість із яких є шкідниками. За те, що ми знищуємо шкідливих комах, мурах ще називають санітарами лісу.
Третя мурашка (будівельник):
Ми – мурашки –будівельники, будуємо і ремонтуємо мурашник. Висота мурашника досягає 1метра. Купа хвоїнок – це ще не весь мурашник. Частина приміщень – в землі. Мурашник – це багатоповерхова споруда, у якій є камери, де зберігаються яйця і личинки, запаси їжі, де живуть мурахи.
Четверта мурашка ( солдат ):
Ми – солдати, мурахи з дуже великою головою або дуже міцними щелепами. Ми стоїмо біля входів у мурашник. коли робоча мурах, повертаючись додому, підходить до до такого закритого входу, то стукає нас по голові вусиками. Після такого знаку ми пропускаємо її до мурашника.
П’ята мурашка (нянечка):
Ми – мурашки–няньки. Доглядаємо за яйцями, личинками та лялечками. У сонячний день гріємо їх на сонечку, просушуємо від вологи, годуємо. А ще доглядаємо за нашою царицею.
Фізкультхвилинка
- Ой ти, мурашко,
Рано в полі літала?
- Рано в полі літала!
Розцвіт-траву рвала,
У пучечки в’язала,
Ще й віночок звивала!
А звивши віночок
Та пішла у таночок
У вишневий садочок.
4. Розповідь «Мурашки та попелиці»
У мурашок є ще один обов’язок – скотарі або пастухи. Мурашки не лише полюють і збирають їжу, але й утримують «свійських тварин» - попелиць. Попелиця – дрібна комаха, яка живиться соками рослин, висмоктуючи їх хоботками. Вона живе на деревах. Мурашки протоптують стежки на ті місця, де знайдуть попелиць. Вусиками мурашка лоскоче попелицю, яка виділяє солодкий сироп – падь, що мурашки дуже люблять. Мурахи охороняють попелиць від жуків, що можуть їх з’їсти. Після дощу вони збирають попелиць із землі та перетягують їх на дерева, а на зиму ховають у мурашник.
V. Рефлексія
1. Робота над прислів’ями
- Про які риси мурашок йдеться в цих прислів’ях?
2. Тестування
Гарно всі ви працювали
І дослідниками стали.
Тож тепер відповідайте,
Відповідь правильну обирайте.
а) сім’ями; б) поодинці; в) парами.
2) Висота мурашника буває
а) 5 м; б) 1 м; в) 20 м.
3) Мурашок називають
а) шкідники лісу; б) друзі лісу; в) санітари лісу
4) Мурашки спілкуються за допомогою
а) лапок; б) очей; в) вусиків.
3. Підсумки уроку. Вправа «Незакінчене речення»
- Що найбільше вам запам’яталося?
- Чого навчили вас мурашки?
Урок 5
Тема: Риби
Мета: ознайомити учнів з істотними ознаками риб, особливостями їх будови; розвивати вміння аналізувати та узагальнювати; сприяти розвитку допитливості; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: малюнки риб.
Хід уроку
І. Мотивація навчання. Організація класу та створення позитивного настрою на урок.
Знову дзвоник кличе в клас,
Всіх згуртовує він нас.
Щоб знання нові здобути,
Ти активним мусиш бути.
ІІ. Актуалізація знань
- Діти, нам від Гадайлика прийшов лист:
Я пірнув у дивосвіт,
У казковий дивний світ.
Водорості замість трави,
А птахи які чудні,
У якійсь усі лусці,
Крил багато та малі,
А плескаті вже які!
З вами буду на зв’язку
Й фотографії пришлю.
- Де ж це опинився Гадайлик? Яких птахів він там зустрів?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Ви правильно здогадалися, що наш друг опинився під водою, де в основному мешкають риби. Отже, сьогодні ми
ІV. Усвідомлення змісту
2. Колективна робота з фотографіями або малюнками риб.
Від Гадайлика – привіт!
Ось який підводний світ.
Ви цих риб порозглядайте, -
Назви їхні відгадайте.
- Діти, Гадайлик прислав нам і назви цих дивних риб. Давайте спробуємо підібрати відповідну назву до кожної риби та пояснити, чому її так назвали.
( На малюнках риба-молот, морський коник, риба-голка, риба-зебра, риба-пила, риба-їжак.)
Фізкультхвилинка «Риболовля»
Обирають «рибок»: троє дівчаток – маленькі «рибки», троє хлопчиків – великі «рибки». Решта дітей, узявшись за руки, стають навколо них. Це «рибалки» із сіткою. коли маленькі рибки підпливають, «рибалки» піднімають руки вгору, щоб випустити їх за межі кола, і швидко опускають, щоб не упустити велику «рибу» - хлопчиків.
3. Створення проблемної ситуації: Де мешкають риби? ( за принципом вправи «Мозковий штурм»)
Де мешкають риби?
в озері або ставку в акваріумі
в річці в морі або океані
- Отже, риби мешкають у водоймах. Вони не можуть жити без води, а дихають киснем, розчиненим у воді. Риби морів і океанів живуть у солоній воді, а риби річок, ставків і озер – у прісній. У акваріумах живуть акваріумні риби, за якими потрібний спеціальний догляд.
V. Рефлексія
1. Гра «Відгадай загадку – покажи відгадку» (Учитель кожній парі загадує загадки, учні в парах відгадують її та показують на дошці потрібну картинку.)
Вудкою або у сітку.
А коли злякається –
В мулі заховається. (карась)
З шаром мулу на спині,
Тільки вуса повертає,
Що навколо – все він знає. (сом )
З рук миттєво вислизає!
Схожий зовні на змію,
Має чималу сім’ю. (в’юн )
Знають добре геть усі:
Стерегтись потрібно злюки,
Хижої, страшної ….(щуки)
Треба черв’ячка їй дати.
Хоч і хижий, та не щука,
І на вигляд геть не злюка. (окунь)
Слід її нагодувати.
Наварити бараболі
І гороху, що у полі.
Кого ж спіймав Сергійко наш?
Це, напевно, риба…(лящ)
2. Складання відповіді Гадайлику.
- Діти, давайте надішлемо листа Гадайлику, у якому розповімо про нові отримані знання. Для цього треба відповісти на слідуючі запитання:
3. Вправа «Мікрофон»: - Сьогодні я дізнався….
4. Взаємооцінювання роботи на уроці.
Урок 6
Тема: Птахи
Мета: ознайомити учнів з істотними ознаками птахів, про важливість пір’яного покриву в житті птахів; розширювати знання дітей про живлення птахів; виховувати бажання піклуватися про птахів.
Обладнання: малюнки птахів, кросворд «Птахи»
Хід уроку
І. Мотивація навчання. Організація класу та створення позитивного настрою на урок.
1. Девіз уроку: Будемо гарно ми працювати,
Щоб все про природу знати.
2. Повідомлення чергових «синоптиків»:
ІІ. Актуалізація знань
Радий знов вітати вас!
Вам загадки я припас.
Ви їх швидко розгадайте
Й слово головне прочитайте.
|
|
п |
|
|
||||
|
|
т |
|
|
||||
|
|
|
а |
|
||||
|
|
|
|
|
х |
|||
|
|
|
и |
|
|
|
||
Хату на хаті має, жабам рахунок знає. ( Чапля)
Дзьоб міцний і довгий маю, шкідників ним здобуваю. ( Дятел )
Дзьоб крючком, великі очі, і не спиться їй щоночі.
«Гу-гу-гу!» - кричить вона. Відгадали хто? ( Сова )
А ще мають білі щічки, називають їх … ( синички )
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Як ви вже здогадалися, темою нашого уроку є птахи. Сьогодні ми
ІV. Усвідомлення змісту
1. Ознайомлення з істотними ознаками птахів. Бесіда за малюнками.
Розгляньте малюнки ( метелик, кажан, гусак, пінгвін, страус, дятел, чапля, ластівка ).
2. Узагальнююча розповідь вчителя.
Птахи відрізняються від інших тварин зовнішнім виглядом. Істотними ознаками птахів є:
Деякі птахи добре плавають. Їх називають водоплавними. Деякі птахи, хоча мають крила, не вміють літати (страус, ківі, пінгвін).
3.Бесіда з використанням ілюстрацій про перелітних та зимуючих птахів.
- Розгляньте малюнки. Які з цих птахів вам відомі? Де ви їх зустрічали? Яких з них можна зустріти і взимку, і влітку?
- Подумайте, чому одні птахи відлітають, а інші залишаються?
Колективний висновок: залишаються ті птахи, які можуть взимку відшукати їжу, їх називають зимуючими. Ті ж птахи, які живляться комахами та рослинами, не мають що їсти взимку, тому вони відлітають у теплі краї, їх називають перелітними.
Фізкультхвилинка. Гра «Птахи»
Роздати дітям малюнки птахів. По команді «зима» «перелітні птахи» літають по класу, а «зимуючі» - летять до «годівнички». Потім міняються ролями.
4. Практична робота «Підгодовування птахів узимку»
- «Майстер - клас» по виготовленню годівнички з пластикової пляшки.
- Розповідь про корм, який можна заготовити заздалегідь.
V. Рефлексія
1. Гра «Де живуть птахи»: розгляньте малюнки птахів ( курка, чайка, зозуля, пінгвін, синиця, пелікан, гусак, дятел ). Зазначте стрілочками, де вони мешкають: у лісі, біля водойми, у пташнику ).
- Як ви здогадалися, що птахи живуть у воді?
- Назвіть свійських птахів.
- Назвіть диких птахів, які мешкають у нашому краї.
2. «Цікавинки про птахів»
- Зозуля не має свого власного гнізда, тому підкидає свої яйця в гнізда інших пташок. Зозуленя, коли вилупиться, впродовж чотирьох днів викидає пташенят господарів. Це воно робить ненавмисне. На спині у зозуленяти розташовані чутливі сосочки. Зозуленя скидає з себе будь-який предмет, що його торкнувся. Через чотири дні ця чутливість зникає. Якщо за цей час зозуленя не позбавиться «зайвих ротів» у гнізді, то вже цього не робить.
3. Гарно ви попрацювали,
Про птахів багато взнали.
А тепер пограємо –
Так чи ні відповідаємо.
Продзвенів уже дзвінок, -
Закінчився наш урок.
Час прийшов відпочивати,
Але про птахів не забувати.
Урок 7
Тема: Звірі
Мета: формувати поняття «звірі», ознайомити з основними істотними ознаками звірів; збагатити знання новими відомостями про живлення звірів; розвивати вміння порівнювати та систематизувати; виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання: натуральні об’єкти ( хом’як), ілюстрації із зображенням звірів.
Хід уроку
І. Мотивація навчання. Організація класу та створення позитивного настрою на урок.
Девіз уроку (прочитати разом): Один за всіх , усі за одного!
ІІ. Актуалізація знань
Доброго дня, мої любі малята!
Вирішив знову до вас завітати.
Вам незвичайний приніс подарунок –
Оцей великий закритий пакунок.
Що ж там у ньому? Заждіть, почекайте,
Спершу загадку мою відгадайте!
Народилось їх багато,
Є в них мама, є в них тато.
Менші, ніж заморські свинки,
Ці пухкі, малі тваринки. ( Хом’як)
- Діти, давайте подивимось, яка чудова тваринка хом’ячок і подякуємо Гадайлику за подарунок.
одинзвітрирісім
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Отже, тема нашого уроку – звірі. А сьогодні ми
ІV. Усвідомлення змісту
1.Огляд живого об’єкта ( хом’ячка ) з метою визначення істотних ознак звірів.
- Уважно погляньте на хом’ячка, доторкніться до нього.
- Опишіть зовнішній вигляд звірка.
Колективний опис: тіло хом’ячка вкрите шерстю, у нього чотири лапки, на кінчиках лапок – кігтики. У тваринки на голові видно два вуха, два ока. На мордочці – носик та ротик із зубами. Позаду видно маленький хвостик.
- Гарно хом’ячка ви описали.
Хочу, щоб і загадки швидко відгадали.
стрибає по лісу рудий циркач.
Ось на льоту він шишку зірвав,
стрибнув на стовбур і в дуплі пропав. ( Білка )
На бесіду з нашим півником,
Схопила півня на обід
Та замела мітлою слід. ( Лисиця )
Доять, а не корова,
Кору обдирає,
А кошики не плете. ( Коза )
Та ще й сідають на нього з мішками. ( Верблюд )
- Порівняйте будову всіх тварин, про яких були загадки. Що спільного ви помітили?
Колективний висновок: Тіло звірів вкрите шерстю, яка захищає їх від холоду. Вони мають чотири кінцівки, хвіст. Дихають легенями.
Дельфін. Я – морська тварина, але дихаю легенями . На голові у мене є отвір, через який я вдихаю повітря. Моє тіло не вкрите шерстю, а лап у мене схожі на плавці. Живлюся рибою та іншими дрібними морськими мешканцями. Народжую живих дитинчат і вигодовую їх молоком. Живу в зграї. Спілкуюся з іншими особами, постукуючи зубами і посвистуючи. Легко звикаю до людини.
Летюча миша. Я – тварина, яка вміє літати. Але літаю і відшукую їжу вночі, а вдень сплю у темному місці, підвісившись вниз головою. Моє тіло вкрите шерстю. У мене чотири кінцівки, дві з них схожі на крила. Народжую живих дитинчат і вигодовую їх молоком. Спілкуюся за допомогою писку, але він настільки високий, що люди його не чують.
Їжак. Я – невеликий звір. Живу переважно у лісі. Живлюся мишами, слимаками, комахами. Восени шукаю кубельце, щоб проспати у ньому цілу зиму. Замість шерсті спина у мене вкрита міцними колючими голками, які захищають від небезпеки. Маю чотири лапки. Народжую живих дитинчат і вигодовую їх молоком.
- Отже, різноманітність звірів велика. Вони є всюди: лазять по деревах ( білка, куниця ), бігають по землі ( козуля, заєць, лисиця ), плавають у воді ( видра, бобер, кит, дельфін ), літають ( летючі миші ), і лазять під землею ( кріт, землерийка ).
Фізкультхвилинка Гра «Земля, вода, повітря»
Діти стають у коло, вчитель – посередині. Вчитель каже слово «Земля» ( або «вода», «повітря» ) і кидає м’яч дитині. Той, хто зловив м’яч, повинен назвати звіра, який мешкає у відповідному середовищі.
- Усі новонароджені малюки звірів живляться молоком матері, проте, подорослішавши, починають харчуватися по-різному. З-поміж дорослих звірів є рослиноїдні, хижі та всеїдні. Вони також бувають як дикими, так і свійськими.
V. Рефлексія
1. Гра «Який звір?»
- Про яких звірів йдеться?
Клишоногий …( ведмідь );
Косий …. ( заєць );
Сірий хижий ….( вовк );
Руда прудка …. ( білка );
Колючий … (їжак );
Смугастий хижий … ( тигр ).
2.Робота в парах.
3. Гарно ви попрацювали,
Про тварин багато взнали.
Вас наразі покидаю,
Але хом’ячка вам залишаю.
Хай живе тепер у вас,
Звеселяє весь ваш клас.
4. Самооцінювання діяльності на уроці.
Урок 8
Тема: Тварини живого куточка, домашні улюбленці
Мета: формувати первинні уявлення дітей про тварин «живого куточка», про правила догляду за тваринами; розвивати вміння спостерігати за тваринами, описувати зовнішній вигляд тварин найближчого оточення, доглядати за ними; вчити дітей аналізувати, групувати отриману інформацію; виховувати любов та дбайливе ставлення до тварин, відповідальність за них.
Обладнання: тварини живого куточка, малюнки тварин.
Хід уроку
І. Мотивація навчання. Організація класу та створення позитивного настрою на урок.
1. Вправа «Привітання й побажання».
2. Повідомлення чергових «синоптиків»:
ІІ. Повідомлення теми та мети
На дошці – малюнки акваріумних рибок, шиншили, хом’ячка, котика, папуги, морської свинки.
- Де можна побачити цих тваринок?
ІІІ. Актуалізація знань
1. Доброго вам дня, малята!
Зичу нових знань багато.
Як живе у вас дружок,
Мій маленький хом’ячок?
2. Обговорення логічної ситуації з екологічним змістом. ( Вправа «Кути». На різних сторонах дошки – два написи: «так» і «ні». Кожен обирає відповідь, яка на його думку є правильною. Після обговорення у групах учні обирають одного, який презентує колективну відповідь.)
Настусі на день народження подарували двох папуг. Пташки були дуже гарні і веселі. Дівчинка скликала своїх подруг подивитися на них. Всі були у захваті. Одна з подруг порадила Насті випустити папужок на волю, бо недобре тримати пташок у неволі.
Поміркуйте – чи дослухатися Насті поради подруги?
2. Бесіда про комфортні умови життя домашніх тварин
- Надворі – зима. Які зміни вона принесла в життя тварин?
- Які тварини живуть у вас в квартирі?
- Чи змогли б вижити в зимових умовах ваші домашні улюбленці?
ІV. Усвідомлення змісту
1. Робота над загадками
Ви загадки відгадайте,
Цих тваринок упізнайте.
Вони вдома можуть жити,
Радувати вас й веселити.
1) У лусці мої боки –
Вони холодні та слизькі.
Плавать можу досхочу,
Та усе життя мовчу. ( Риба)
Мишка, та не польова.
Їсти просить і вночі –
Булку, хлібчик, калачі. (Морська свинка)
Покотивсь м’який клубочок.
Та з’явились очі, ротик,
Не клубочок це, а ….(котик).
4) Як веселка кольоровий,
Має здібності до мови.
Слово птаху лиш скажіть –
Він його повторить вмить. (Папуга)
2. Робота у парах
- А зараз попрацюйте у парах. Опишіть по черзі один одному тваринку, яка живе у вас удома, не називаючи її. А ваш сусід нехай упізнає її за описом.
Фізкультхвилинка – релаксація
Гарно клас наш працював, відпочити час настав.
Голови на парти схилим, оченята всі закриєм.
Тихо ми відпочиваєм, сном чарівним засинаєм.
Наші руки засинають, наші ноги засинають.
Очі, носик, ротик, вушка засинають без подушки.
Добре нам відпочивать, сном чарівним засинать,
Але треба прокидатись, до роботи повертатись.
3. Робота за малюнками
- Розгляньте малюнки тварин ( слон, черепаха, лев, собака, акула, акваріумні рибки, кенар, кіт ) та виберіть серед них ті, на яких зображені тварини, які можуть бути домашніми.
V. Рефлексія
1. Гра «Уяви себе твариною»
- А зараз пограємо у цікаву гру. кожен спробує уявити себе певною домашньою твариною, розповість про «себе», а потім ми відгадаємо, що це за тварина.
План розповіді
2. Малювання малюнка
- В когось є тваринки вдома,
Хтось про них лиш мріє.
Та малюнки ви створіть
Й всі ми порадієм.
Домашні тварини
Віддані, беззахисні
Веселять, заспокоюють, чекають
Про них потрібно піклуватися
Наші друзі
Урок 9
Тема: Екскурсія до зоопарку (віртуальна)
Мета: продовжувати розвивати у дітей пізнавальні здібності, творчу уяву; формувати передумови пошукової діяльності, інтелектуальної ініціативи; активізувати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховувати дбайливе ставлення до живої природи.
Обладнання: ілюстрації тварин.
Хід уроку
І. Мотивація навчання. Організація класу та створення позитивного настрою на урок. Вправа «Усміхнися»
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- Діти, сьогодні ми вирушимо на екскурсію, але незвичайну. Ми залишатимемося у класі та силою нашої уяви перетворимо його на ….
А щоб дізнатися, на що ми перетворимо наш клас, відгадаємо загадку:
Я ходив туди із татом.
Звірів бачив там багато:
Мавпу, лева і слона,
Ще й ведмедя й крокодила….
Всіх запам’ятать несила. (Зоопарк)
ІІІ. Актуалізація знань
1. - Всім привіт! А ось і я!
Чи буде в нас екскурсія?
А скажіть, що треба мати,
Щоб до зоопарку потрапляти?
( Відповіді дітей)
2.Обговорення з дітьми правил поведінки в зоопарку
- В зоопарку над клітками висять таблички, на яких написано «Тварин годувати заборонено». Як вважаєте, чому?
- А як ви поясните слідуючу заборону – «Не дратуй тварин»?
- Що ще не варто робити в зоопарку?
- Ще не можна наближатися до кліток і тим більше просовувати туди руки. І, звісно, не можна галасувати в зоопарку. У зоопарку завжди багато людей, а тварини звикли до тиші.
- Ну що ж , Гадайлику, вважаю, що учні справилися із завданням і можуть вирушити на екскурсію до зоопарку.
ІV. Усвідомлення змісту. Віртуальна подорож до зоопарку.
В класі на стінах розвішані малюнки тварин, які зазвичай бувають у зоопарку. Вчитель з дітьми – біля дошки. Вчитель загадує загадки, а діти повинні відгадати і підійти до відповідного малюнка.
Ледве їх переставляю,
Сам високий я на зріст,
Замість носа маю хвіст. ( Слон )
Люблю я рибу на обід.
В кожусі білому завжди
Виходжу часто із води,
Умію плавати й пірнати…
А як мене, малята, звати? ( Білий ведмідь )
Впізнать її нам легко,
Впізнать її на раз:
Висока вона зростом
І бачить супер клас! ( Жирафа )
На людей наводить жах.
Проживає в річці Ніл
Небезпечний …..( крокодил )
Вони плигають у клітках.
Граються, кривляються,
Разом забавляються.
А веселі ці малята –
Пустотливі ….( мавпенята )
Завжди він чомусь сумний.
А на лобі в нього ріг,
Ця тварина - ….( носоріг )
Чорно-білі смужки має.
І весела, і пригожа,
На конячку нашу схожа. ( Зебра )
Він такий ікластий.
Найстрашніший у тайзі,
Перед ним тремтять усі.
Як роззявить пащу: - Ггрр!
Називають звіра …( Тигр )
Має здібності до мови.
Слово лиш йому скажіть,
Він його повторить вмить. ( Папуга )
Під дзьобом – торбинка, а в торбинці – рибинка. ( Пелікан )
Вона ніколи не біжить.
Під панциром без страху
Гуляє …. ( черепаха ).
Де піски і дуже жарко.
Має два горби на спині
І живе у зоопарку. ( Верблюд )
Дужий, спритний, гордівливий.
Заричить – усяк змовкає.
Бо він – цар. Це кожен знає. ( Лев )
У хвості квітник ховає.
Як розпустить він хвоста,
Наче квітка розцвіла. ( Павич )
V. Рефлексія
1. Розповідь про виникнення зоопарків та їх значення
- Усі ці тварини живуть далеко, в інших країнах і, якщо б не зоопарк, то цих тварин ми могли б побачити лише на картинках або в кіно. У людини завжди був інтерес до тварин. Історія виникнення зоопарків обчислюється не одним тисячоліттям. Навіть у стародавньому Римі вже існувала подоба зоопарків. Люди завжди дуже любили спостерігати за поведінкою тварин. За часів правління Івана Грозного тигрів для показу тримали у спеціальних ровах. За ініціативою Петра I в 1718 році був відкритий перший звіринець. На Царицином лузі і набережної Фонтанки в XVIII століття були "слонячі двори». 1909 рік вважається роком створення Київського зоопарку. На сьогоднішній день Київський зоопарк має колекцію, яка нараховує більше 3400 видів тварин, а на його території росте близько 130 видів дерев та чагарників. Крім розважальної, зоопарк виконує ще й наукову функцію. У Вінниці також є зоопарк, він є наймолодшим зоопарком в Україні. У зоопарку є 6 видів фазанів, 2 види павичів, 2 види страусів, бізони, зубри, олені, муфлони та лами. Тварин у зоопарку тримають у напіввільних умовах.
2. Гра «Хто зайвий?»
- В зоопарку побували
І тварин спостерігали.
З вами хочу я пограти,
«Хто тут зайвий» загадати.
- Слон, тигр, лев, вовк. ( Слон, бо він – травоїдний.)
- Мавпа, лев, корова, бегемот. ( Корова, бо вона – свійська.)
- Зебра, носоріг, леопард, черепаха. ( Черепаха, бо вона належить до плазунів)
- Верблюд, какаду, павич, фламінго. ( Верблюд, бо він – звір.)
Урок 10
Тема: Запитання до природи. За що нам вдячні домашні улюбленці (тварини)?
Мета: сприяти засвоєнню учнями правил догляду за хатніми тваринами, розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, вміння оцінювати потреби тварин та власну діяльність щодо їх забезпечення; виховувати відповідальність за життя та виховання тварин, які живуть вдома.
Обладнання: демонстраційний матеріал „Свійські тварини”, таблиця „Тварини”, ілюстрації „Українські народні казки”, проект „Іменна книжка тварин”, гра „Танграм”.
Хід уроку
І. Мотивація навчання. Організаційний момент . Створення емоційного настрою.
- Подивіться один на одного , посміхніться , побажайте один одному успіху.
Добрий день вам !
Добрий день нам !
Добрий день всім !
ІІ. Актуалізація опорних знань
Скоро настане красуня-весна,
Квітами землю застелить вона.
Я ж вам приніс оцю квітку чарівну,
В ній сім пелюсток, за кольором різних.
Та ці пелюстки – сім різних завдань,
Хто їх виконує – має пошану.
Завдання першої пелюстки «Підсумки фенологічних спостережень»
Тане сніжок .
Оживає лужок .
День прибуває.
Коли це буває ? ( Навесні )
- Пригадайте назви весняних місяців. (Березень , квітень , травень )
Ще вітер зимовий
З дощем загуде .
Ще сніг острівками
Блищить де-не-де.
Береза сережки
Свої розпускає .
Чи ви здогадались ,
Коли це буває ? (У березні )
- Який місяць зараз ? (Березень )
Сім братів човном пливуть
Кожного іменем зовуть . (Дні тижня )
Я у батька третій син ,
А дітей у нього сім.
Маю четверо сестер ,
Звуть усі мене ... (Четвер )
- Який сьогодні день тижня ? (Четвер)
- Опишіть сьогоднішній день .
- Про яку природу розповідали діти ?( Про неживу )
- А яка ще є ? (Жива)
- Що належить до живої природи ?
До живої природи належать люди , рослини , тварини .
- Які зміни відбулися в живій природі ?
Діти розповідають про зміни в живій природі навесні .
Завдання другої пелюстки
Створення «Іменної книжки домашніх тварин»
- Діти, в кого вдома живуть тварини, принесли фотографії своїх домашніх улюбленців або намалювали малюнки . Давайте познайомимося з ними. Кожна тварина має ім’я або кличку .
- Котів нерідко називають Васько, Варварка , а за те , що пухнастий – Пушком , Пушинкою ,за те , що муркоче – Муркою , Мурчиком.
Діти називають клички власних котиків.
- Собаку люди кличуть Рябко , Сірко , Бровко .
Діти називають клички власних собачок.
Ваші малюнки та фотографії ми помістимо в одну книжку і назвемо її „Іменна книжка тварин”.
- Чи вміють тварини говорити ? (Ні )
- А де вони завжди говорять ? (У казках)
- Пригадайте назви українських народних казок , де головними героями є кіт чи собака. В цьому вам допоможуть ілюстрації. (На дошці ілюстрації до казок „Котик і Півник”, „Рукавичка”, „Пан Коцький”.)
- Хто пам’ятає загадки про кота чи собаку ?
І вдень і вночі у кожусі на печі. (Кіт)
Гавкає , кусає, в дім не пускає. (Собака)
Хто з хвостом і вушками ,
В кого лапки з подушками ?
Як ступа , ніхто не чує ,
Тихо крадучись полює ,
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від ... (кішки).
Вдень мовчить ,
Вночі гарчить ,
Хто до господаря йде ,
Знати дає . (Собака)
ІІІ Повідомлення теми і мети уроку .
Сьогодні на уроці ми багато цікавого дізнаємося про тих тварин , які живуть поруч з людиною, з особливостями догляду за ними. А головне запитання, на яке ви дасте відповідь в кінці кроку, - за що нам вдячні домашні улюбленці.
IV Усвідомлення змісту
Завдання третьої пелюстки
- Хатні тварини створюють у будинках затишок. Людина годує своїх улюбленців, піклується про них. Важливо правильно обрати хатнього улюбленця. Багатьом хатнім тваринам потрібно зовсім мало місця, а іншим потрібна велика територія.
Аналіз ситуацій: Ганна хоче мати хвилясту папужку.
Про папужку
Якщо ви збираєтеся вибрати папужку , раджу вам зупинитися на хвилястій папужці . Їй підходить невелика клітка , а догляд за нею не потребує багато часу.
Головне , що хвилясту папужку можна навчити говорити . Для цього треба часто звертатися до пташки , чітко й голосно вимовляючи прості слова . Через деякий час папужка почне повторювати те , чого її навчили .
Годувати пташку потрібно просом , вівсом , соняшниковим насінням . Із задоволенням папужки їдять білий хліб , варені яйця , черв’яків. Обов’язково додавайте до їжі потрошку крейди , сіль , пісок . Люблять папужки яблука , гілочки верби .
Пам’ятайте , що в клітці завжди повинна стояти посудинка зі свіжою водою. А про те , що в папужчиній хатці має бути зразкова чистота , то це ви розумієте самі .
Завдання четвертої пелюстки
Фізкультхвилинка .
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Нумо дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли. Встали- сіли.
Бачте , як розвеселили !
Стало й сонце танцювати,
Нас до кола припрошати.
Нумо-разом! Нумо – всі !
Потанцюймо по росі !
Завдання п’ятої пелюстки
Робота в групах. Складання правил догляду за хатніми улюбленцями
( Об’єднати учнів у три групи. Користуючись ілюстраціями на дошці та власним досвідом, діти відповідають на них.)
І група:
ІІ група:
ІІІ група:
Колективний висновок:
Завдання шостої пелюстки
Робота в парах.
Опиши тварину , яка живе в тебе вдома. Запропонуй сусіду по парті відгадати, хто це .
- У мене живе тваринка . Вона сіра, пухнаста, має довгі вуха. Любить їсти моркву, капусту .
- У тебе живе кролик . А як ти його називаєш?
- Я зву його Вухань.
V. Рефлексія
Завдання сьомої пелюстки
Робота в групах з набором геометричних фігур.
І група « Котики»
ІІ група «Кролики»
ІІІ група «Папужки»
IV група « Собачки»
V група «Рибки»
Лідери груп демонструють виконане завдання , називають домашніх тварин та їх клички .
Пелюстку останню ми вже відірвали,
Завдання квіткові ми всі відгадали.
Тож зможемо легко відповідь дати:
- За що нам подякують тварини у хаті?
Вправа «Інтерв’ю» ( Діти в парах відповідають на запитання по черзі, обирають найкращий варіант та озвучують його.)
- Тварини, які живуть поруч з людиною, дають їй радість та відпочинок, дарують свою відданість та любов.
«Ми відповідаємо за тих, кого приручили»,- сказав французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері. Ви повинні про це пам’ятати. Адже утримання домашніх тварин – це не тільки задоволення, розвага, а й велика відповідальність.
Ось і пролунав дзвінок –
Закінчився наш урок .
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам , друзі !