ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ
Тема: Життя птахів взимку. Зимуючі птахи. Пташина їдальня.
В Терен «Щиглик», Л. Костенко «Синиці голодом намлілись»,
А. Качан «Крихітка хліба».
Інтегруються предмети: літературне читання, українська мова, математика, природознавство, образотворче мистецтво, трудове навчання.
Мета. Створити умови для формування у дітей знань про птахи; сприяти розвитку мовлення, вмінню складати план та твір за серією малюнків. Дати змогу самостійно будувати запитання, аналізувати твори, працювати в групах, парах, виражати свою власну думку «есе», гратися. Мотивувати дітей до виразного декламування віршів, вміння відгадувати загадки, розігрувати діалоги. Стимулювати вміння складати і розвивати задачі, робити висновки. Забезпечити можливість створювати малюнки птахів та вміння ліпити їх з пластиліну. Заохочувати до піклування про птахів, викликати інтерес та почуття любові до живої природи.
Обладнання. Ілюстрації «Зимуючі птахи», сюжетні картини, загадки, таблиці, птахи занесені до Червоної книги, шаблон «Квітка-семицвітка запитань», картки для роботи в групах, годівнички.
Зміст занять протягом дня
І
Загадка.
Бабуся тут ходила,
Білим землю вкрила. (Зима.)
і
На вітрах зимових, лютих Ви не мерзнете, птахи?
Завітайте - но до мене Поговоримо в теплі,
Чаю вип’ємо з варенням Та з’їмо духмяний хліб Ви розкажете мені Про життя в височині,
Навчите мене літати І виспівувать пісні.
Ну, а я козак навчу вас Буду вам щодня читати,
Хай улітку їх почують.
Ваші славні пташенята
Так і будемо стрічатись
А коли весна настане - защебечемо!
Всяк в блакитнім піджачку.
В рожевій сорочці В нас зимою по садку
Гуляють, як гості. (Снігурі.)
І
Хто комах з кори виймає?
Про здоров’я лісу дбає? (Дятел.)
Цілий день працюю в гаї,
Діловито дзьобом б’ю Я не цвяхи забиваю - Я комашок дістаю. (Дятел.)
Шубка в сірому пушку,
Скаче в жовтім кожушку,
Чорний шарфик та шапчина,
Хоч маленька ця пташина.
Та корисна трудівниця Називається ... (синиця).
Розігрування діалогу - казки із життя птахів.
а) І пара «Зозуля та Іволга».
б) II пара «Сорока і Глухар».
(Які птахи залишаються зимувати? Як вони готуються до зими?)
в) III пара «Зяблик та Дятел».
(Чому дятел не відлітає на зиму? Яку роль в житті дятла відіграє дзьоб? Чому птахів називають санітарами лісу?)
г) IV пара «Шишкар і Чижик».
(Чому радів Шишкар? Чому у Шишкаря пташенята виводяться взимку? Чим живляться Шишкарі?)
Інші пари складають власні діалоги.
V. «Ластівка і Синичка».
Цікаве про птахів (вчитель).
Білий лелека зимує в Південній Африці і долає під час осіннього перельоту більше 10000 км. Там проводять зиму і ластівки, совки, іволги, солов’ї, зозулі. Чорний стриж та коростель також летять у південні райони Африки.
Птахи, що занесені до Червоної книги (показ картин).
Робота по таблиці «Пташині прикмети».
Прочитати на рахунок: 1, 2, 3,4,5.
Сорока під стріху лізе - на хуртовину.
Синиця пищить - зиму віщить.
Снігур заспівав - на хуртовину.
Ткач кричить - на відлигу.
Читання тексту мовчки «Щиглик» В. Терен (с. 86).
ІО.Читання наввипередки «Вовк та Заєць».
Причепурився - вбрався;
4
намлілись - намучились.
И.Робота над виразністю читання. Читання буксиром.
Де не стало корму і тепла,
Перебрались лагідні синиці У садки до нашого села.
В завірюху, ожеледь, морози Стукають синиці у вікно,
З горобцями ділять на дорозі Крихту хліба мерзлу і зерно.
Пригощав пташок я з годівниці
І почав нарешті відчувать,
Що для когось крихта — це дрібниця,
А для пташки — жить чи замерзать.
Лісосмуга - смуга лісових насаджень; ожеледь - шар льоду.
Пташка високо літає.
Зайчик високо стрибає.
Тихо лис десь пробіжить, їжачок в траві сидить.
Десь в барлозі спить ведмідь.
Всіх звіряток цих любіть!
Синиці голодом намлілись —
Така зима, така зима!..
Оце б у вирій полетіти, —
Так батьківщини ж там нема.
Складання письмового твору за серією малюнків «Пташина їдальня».
План
а) Яка пора року настала?
б) Все вкрито снігом.
в) Куди прийшли діти?
г) Що вони зробили?
д) Пташки вдячні за обід.
Опорні слова: годівничка, запорошена снігом, розчистили, злили, насипали, весело щебетали.
Ріка заснула в берегах.
Село сотається димками.
Як чорні черги у снігах,
стоять похнюплені паркани.
і
А на малому деревці з такою гілкою рогатою лузають зиму горобці і літо-літечко пригадують...
Прилетіло — 9 пт.
Стало - ? пт.
Було — ? пт.
Прилетіло — 9 пт.
Стало - 24 пт.
Скласти задачу. Вирішити. Обмінятися задачами.
Був морозний ранок. Кругом тиша. І раптом у нашу шибку хтось постукав: «Тук-тук! Тук-тук!». Ми побачили у вікні гарну ШКУПТА. Уся вона сіренька, а на грудях жовтенька. Сашко підійшов обережно до вікна, відчинив кватирку. Пташка влетіла в кімнату. То була синичка...
Вивішування годівничок.
Спостереження за птахами.
І
7