План. 1. Предмет і зміст теорії і методики спортивної підготовки. 1.1. Теорія і методика спортивної підготовки як наукова та навчальна дисципліна. 1.2. Характеристика системи спортивної підготовки. 1.3. Вихідні поняття теорії спорту. 2. Змагальна діяльність у системі спортивної підготовки. 2.1. Характеристика спортивних змагань. 2.2. Структура змагальної діяльності. 2.3. Фактори, що визначають результат змагальної діяльності. 2.4. Особливості спортивних змагань. Класифікація видів спорту 2.5. Системи (способи) проведення змагань.2
Теорія і методика спортивної підготовки – це наукова та навчальна дисципліна, що являє собою систему знань про форми, методи та принципи спортивної підготовки спортсменів до змагальної діяльності. Об’єктом вивчення навчальної дисципліни є галузь фізичної культури і спорту у сучасному суспільстві. Предметом вивчення навчальної дисципліни є система знань про сучасну систему спортивної підготовки. 3
Напрямки вдосконалення сучасної системи підготовки спортсменів1. Достатньо різкий приріст об’ємів тренувальної та змагальної діяльності.2. Раціональне планування 4-річних олімпійських циклів підготовки.3. Розробка методики тренування, яка дозволяла б продовження періоду успішних виступів на заключних етапах підготовки.4. Оптимальне збільшення співвідношення спеціальної підготовки до загального обсягу тренувальної роботи.5. Максимальна орієнтація на індивідуальні задатки і здібності кожного спортсмена під час вибору спортивної спеціалізації.6. Збалансована система відновлення спортивної працездатності.7. Підготовка спортсменів з урахуванням географічних та кліматичних умов до місць, в яких планується проведення змагань. 8. Розширення нетрадиційних засобів підготовки.9. Орієнтація всієї системи спортивного тренування на досягнення оптимальної структури змагальної діяльності.10. Вдосконалення системи управління тренувальним процесом.11. Розширення, конкретизація знань з різних розділів спортивної підготовки. 12. Корекція системи підготовки.4
Спортивна підготовка включає: систему тренувань; систему змагань; систему чинників, що підвищують ефективність тренувальної і змагальної діяльності. Спортивне тренування здійснюється: під безпосереднім (опосередкованим) керівництвом тренера; за певною програмою (планом); з визначеним контингентом; за фіксованим розкладом. 6
Спорт - багатогранне суспільне явище, яке характеризується змагальною, виховною та ігровою діяльністю, заснованою на застосуванні фізичних вправ і має соціально значущі результати.7 Фізична культура. С П О Р ТМАСОВИЙСПОРТПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТСПОРТ ВИЩИХ ДОСЯГНЕНЬДитячо-юнацький спорт. Паралімпійський спорт
В системі олімпійського спорту змагання розрізняють за такими критеріями: за значенням (підготовчі, відбірні, головні); за масштабами (районні, міські, регіональні, континентальні, Олімпійські ігри); за завданнями, що вирішуються (контрольні, класифікаційні, відбірні, показові); за характером організації (відкриті, закриті, традиційні, матчеві, кубки та ін.); за формою заліку (особисті, командні, особисто-командні); за віковими категоріями учасників (дитячі, юніорські, для дорослих, для ветеранів); за статтю (серед чоловіків чи жінок); за професійною орієнтацією учасників (шкільні, студентські та ін.). 10
Морфологічні ознаки організму спортсменів Функціональні можливості організму спортсменів Психологічні якості і властивості особистості спортсменів, спеціальні знання Фізичні здібності, що забезпечують надійність прийомів гри і тактичних дій Прийоми гри для ведення змагальної боротьби в нападі і захисті Індивідуальні тактичні дії в нападі гравця однієї командні індивідуальні тактичні дії в захисті гравця іншої команди – поєднане і навпаки Групові тактичні дії в нападі однієї команди і індивідуальні тактичні дії в захисті іншої команди – поєднане і навпаки. Командні тактичні дії в нападі дії однієї команди і командні тактичні дії в захисті іншої команди – поєднане і навпаки. Цілісне протиборство команд–суперників у грі, системний прояв всіх компонентів змагальної діяльностіСтруктура змагальної діяльності на прикладі спортивних ігор12
Фактори, що визначають результат змагальної діяльності Технічна оснащеність. Тактична оснащеність. Вміння використовувати техніко-тактичний арсенал Рівень ефективності виконання техніко-тактичних дій у процесі змагань. Рівень виконання функцій свого спортивного амплуа Рівень оптимальної агресивності спортсмена у процесі змагання. Рівень фізичної підготовленостіРівень функціональної підготовленості Характеристика морфологічних показників спортсмена Вік спортсменів. Спортивний стаж. Система підготовки в окремих видах спорту в країні13
Спортивні змагання мають ряд специфічних особливостей- Система побудови змагань з послідовним наростанням рівня конкуренції і відповідно вимог до досягнень спортсменів;- Уніфікація складу дій спортсменів, умов їх виконання і способів оцінки досягнень (правила змагань);- Регламентація поведінки спортсменів відповідно до принципів мирної конкуренції. Конкуренція – обов’язкова умова змагань!! 14
Класифікація видів спорту1 група — атлетичні види спорту, пов’язані з максимально активною руховою діяльністю спортсмена (легка і важка атлетика, веслування, гімнастика, спортивні ігри та єдиноборства)2 група — види спорту, в яких рухова діяльність спортсмена спрямована на управління засобами пересування (автомобілем, яхтою, літаком, мотоциклом)3 група — види спорту з використанням спеціальної спортивної зброї (гвинтівки, лук, пістолет)4 група - види спорту, засновані на співставленні результатів конструкторської діяльності (авіа- и судомоделювання)5 група — види спорту, пов’язані з пересуванням на місцевості (туризм, альпінізм...)6 група — види спорту, де діяльність спортсмена носить характер абстрактно-композиційного мислення (шахи, шашки ...)15
Визначення результату змагань. Різні види спорту за способом визначення змагального результату можуть бути згруповані в 4 групи: Види з об'єктивно метрично вимірюваним результатом; Види, в яких результат визначається умовними одиницями (балами, очками), присуджується за виконання обумовленої програми змагань; Види, в яких спортивний результат визначається кінцевим ефектом або перевагою в умовних одиницях (очках) за виконані дії в варіативних ситуаціях; Комплексні види спорту19