«Теплі слова
про
холодну зиму»
Заняття з розвитку мови та художньої літератури для дітей середньої групи.
Програмові завдання:
Зв’язне мовлення: закріпити знання дітей про характерні ознаки зими, зимові природні явища, дати знання про метелицю та як її по іншому можна назвати. Продовжувати вчити користуватися мнемотаблицями як у віршах так і при читанні оповідання В. Сухомлинського «Хлопчик та сніжинка», Розвивати пізнавальну активність, зв’язне мовлення. Продовжувати формувати екологічну культуру, вміння бачити красу рідного краю. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Граматика: утворювати складні слова -теплі, за допомогою суфіксів: енька, онька, формувати навички утворювати прикметники, вчити говорити чистомовки чітко вимовляючи задані звуки, а скоромовки швидко, при цьому говорити слова виразно, вчитися складати речення за допомогою мнемосмужок. .
Словник: Стимулювати у дітей вживання повних речень. Поповнювати словниковий запас назвами зимових місяців, ознак зими, зимових явищ.
Матеріал: картинки зимових явищ, мнемосмужки, мнемотаблиці до вірша «Летять, летять сніжинки», оповідання В. Сухомлинського «Хлопчик та сніжинка», відео: «Мнемотехніка «Ознаки зими».
Встаньте діти всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене
До гостей всі посміхніться,
Привітайтесь : «Доброго ранку!
Миру та спокою людям усім»
Лист отримали малята, лист від Зимоньки - Зими.
Почала вже сумувати наша Зимонька – Зима.
Час прийшов вже вирушати, де постійно холоди,
Але хоче, щоб згадали ви зимові місяці,
Що робили, як ви грали, що про зиму ви вивчали.
По сніжиночках ідіть, і в лісочок ви прийдіть,
Там іще сніжок лежить, поспішайте, вирушайте,
Бо весна до вас спішить.
Малята помітили, як говоримо – ніжно «Зимонька», на душі стає тепло від цих слів.
На підлозі через деяку відстань лежать сніжиночки.
Сніжинки не прості, їз завданнями вони.
Сніжинка 1.
Як на вулиці взимку, скажіть? (відповіді дітей)
Холодно, морозно, навкруги сніг, люди тепло одягаються, дерева заснули,
Річки, озера вкриті кригою.
Сніжинка 2
Відео – завдання є для вас,
Ти дивись й відповідай.
Мнемотехніка зимові місяці, «Ознаки зими».
Сніжинка 3.
Назвіть зимові явища.
Метелиця, ожеледиця, снігопад, мороз, іній, бурульки.
Сніжинка 4.
Чистомовочку про зимоньку скажіть.
Ма-ма-ма – прийшла до нас зима,
Ло-ло-ло – кучугури намело,
Ем-ем-ем – саночки візьмем
Дем-дем-дем – на гірку підем,
Ам-ам-ам – ой, як весело нам
Ас-ас-ас – падає сніжок на нас,
Са-са-са – яка кругом краса.
Швидко, швидко говоріть, скоромовочку скажіть.
Завірюха залетіла,
Замести усе хотіла.
Загула, заметушилась,
За пагорби зачепилась.
Сніжинка 6.
Речення про зиму по мнемодоріжках ви складіть.
Сніжинка 7.
По сніжиночках ішли, до лісочка ми прийшли.
Ми стомились, відпочинем та послухаємо звуки,
Закриваєм оченята. Звуки шуму в лісі.
Що почули ви скажіть? Завивання вітру, завірюху, снігопад.
Одне з погодних явищ це:
Завірю́ха (заметі́ль, мете́лиця, хуртови́на, снігові́й, ві́хола, розм. снігови́ця, хурде́лиця, хурте́ча) — атмосферне явище, що являє собою перенесення вітром снігу над поверхнею землі з погіршенням видимості. Хуртовини зменшують видимість на дорогах, заважають роботі транспорту.
У хуртовині може брати участь як сніг, що лежить на землі, так і сніг, який падає з хмар. За цією ознакою розрізняють:
Закриваєм оченята, ще послухаємо завірюху.
Відкривайте оченята.
Завірюха тут кружляла, картинки порозкидала. (картинки до вірша)
Давайте вірно складемо. Вірно склали, а ось і мнемотаблиця цього вірша.
А щоб не змерзнути давайте порухаємося й розповімо цей вірш вголос «Летять, летять сніжинки».
Йдуть промовляючи слова та виконуючи рухи.
Покажемо, як спить ведмідь.
А що це під ніжками лежить ? Сніжинки.
Давайте з сніжинкою пограємо (вгору, вниз, вліво, вправо), подуємо на неї.
Яка сніжинка? Маленька, біленька, легенька, пухнаста, срібляста, чудова, казкова, кришталева, незвичайна, холодна,
А зараз покладіть сніжинки на ялинку. Яка засніжена, гарна стала ялинка.
Послухайте оповідання В. Сухомлинського «Хлопчик і сніжинка».
З неба летіла додолу сніжинка. Вона була легка, ніжна, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.
На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги, і її затопчуть».
Ні, не треба падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати.
Хлопчик простягнув долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка.
Мнемотаблиця
Запитання
На землі стояв хлопчик.
- Хлопчик побачив сніжинку.
- Сніжинка впаде комусь під ноги і її затопчуть.
- Хлопчик простяг долоню.
- Сніжинка розтала на теплій долоні хлопчика.
Як ще можна сказати про сніжинку, щоб на душі стало тепло-тепло? Сніжиночка, сніжинонька.
А давайте Зимі зробимо приємне, ми про неї будемо говорити ніжні слова. Гра «Скажи ніжно про Зиму, яка вона?»
Теплі слова про зиму
Зима – зимонька,
Чарівна – чарівненька,
Казкова – казковенька.
Срібляста – сріблястенька,
Морозна – морозненька,
Сувора – суворенька,
Весела – веселенька,
Пухнаста – пухнастенька,
Радісна – радісненька,
Чудова – чудовенька,
Незвичайна – незвичайненька,
Білосніжна – білосніжненька,
Дивовижна – дивовижненька,
Сніжна – сніжненька.
Розчулилася зима від таких гарних слів, тож пропонує нам цікаву руханку, щоб і в нас був теж гарний настрій, як у неї, від наших теплих слів.
Руханка – танок «Гра в сніжки». (Відео)
Вихадимо з лісочку, цікава була подорож, а настрій який!? На цьому заняття закінчено.
1